Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 246
  • 13 269

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään töihin tullessa oli henkilö pysäyttänyt autonsa kokonaan jalkakäytävälle puhuakseen puhelimessa. Auto oli aivan jalkakäytävän reunassa ja etupää juuri siinä linjassa, mistä risteystä edeltävä suojatie alkaa. Ei siis ollut pysähtynyt suojatien eteen vaan samalle kohdalle.
Pysähdyin suojatien eteen katsoakseni onko sieltä joku polvenkorkuinen tulossanokan takaa, kuten järkikin kehottaa pysähtymään. Mutta mitä mahtaa tieliikennelaki sanoa tilanteesta, olisiko se ollut sakon paikka, jos olisin ajanut ohi pysähtymättä? Entä se puhelimeen höpöttävä henkilö, rikkoiko hän lakia?
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Tänään töihin tullessa oli henkilö pysäyttänyt autonsa kokonaan jalkakäytävälle puhuakseen puhelimessa. Auto oli aivan jalkakäytävän reunassa ja etupää juuri siinä linjassa, mistä risteystä edeltävä suojatie alkaa. Ei siis ollut pysähtynyt suojatien eteen vaan samalle kohdalle.
Pysähdyin suojatien eteen katsoakseni onko sieltä joku polvenkorkuinen tulossanokan takaa, kuten järkikin kehottaa pysähtymään. Mutta mitä mahtaa tieliikennelaki sanoa tilanteesta, olisiko se ollut sakon paikka, jos olisin ajanut ohi pysähtymättä? Entä se puhelimeen höpöttävä henkilö, rikkoiko hän lakia?

Käsittääkseni ei olisi ollut sakon paikka, ainakaan perusteella suojatien eteen pysähtymättä jättäminen. En nyt muista, ottaako uusi laki miten kantaa pysäköityihin autoihin. Kun se vastapuoli oli siellä jalkakäytävällä, niin sehän ei silloin ole varsinaisesti sen suojatien edessä, koska se suojatiehän alkaa ajoradan reunasta.

Vastapuolelle taas kuuluu sakko, ellei jalkakäytävälle pysäköintiä ole erikseen sallittu esim. tällaisella merkkikombolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käsittääkseni ei olisi ollut sakon paikka, ainakaan perusteella suojatien eteen pysähtymättä jättäminen. En nyt muista, ottaako uusi laki miten kantaa pysäköityihin autoihin. Kun se vastapuoli oli siellä jalkakäytävällä, niin sehän ei silloin ole varsinaisesti sen suojatien edessä, koska se suojatiehän alkaa ajoradan reunasta.

Vastapuolelle taas kuuluu sakko, ellei jalkakäytävälle pysäköintiä ole erikseen sallittu esim. tällaisella merkkikombolla.
" Uuden lain mukaan ajoneuvon on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä, jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut. – Laki ei määrittele, miten näkyvyyden tulee olla rajoittunut, eli käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on "

Eli riippuu miten tulkitaan estikö kävelytielle pysäköity auto näkyvyyttä suojatielle, ilmeisesti ei tuki näkyvyyttä. Kummasti tuo on määritelty.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
" Uuden lain mukaan ajoneuvon on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä, jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut. – Laki ei määrittele, miten näkyvyyden tulee olla rajoittunut, eli käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on "

Eli riippuu miten tulkitaan estikö kävelytielle pysäköity auto näkyvyyttä suojatielle, ilmeisesti ei tuki näkyvyyttä. Kummasti tuo on määritelty.
Suojatie oli kokonaisuudessaan näkyvissä, mutta jos sieltä auton nokan takaa olisi joku lapsi tulla pölähtänyt, kun olin kohdalla, niin ei siinä olisi reagointiaikaa jäänyt saati pystynyt autoa pysäyttämään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
" Uuden lain mukaan ajoneuvon on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä, jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut. – Laki ei määrittele, miten näkyvyyden tulee olla rajoittunut, eli käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on "
Sinänsä fiksua että tämä kirjoitetaan näin. Syy voi olla mikä tahansa, näkyvyyttä voi heikentää sumu taikka rankkasade. Tyhmää luoda ajatusmaailma että tuijotetaan vain sitä autoa joka parkittu siihen suojatien eteen 1-5m päähän.

Pahimpia tilanteita itsellä lähipäiviltä on sporasta pois hyppäävät jotka lähtevät heti juoksemaan tien yli sieltä takaalta oli suojatietä tai ei. Kaupungissa on sellainen kulttuuri että tien voi ylittää mistä vain jos on kapea tie. Kuten vaikkapa Pikku-Huopalahdessa. Viitaten seuraavaan viestiini niin aistit hereillä ja järki mukana, ei sporan vierestä ajeta näissä tilanteissa sallittua maksimia. En ainakaan minä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suojatie oli kokonaisuudessaan näkyvissä, mutta jos sieltä auton nokan takaa olisi joku lapsi tulla pölähtänyt, kun olin kohdalla, niin ei siinä olisi reagointiaikaa jäänyt saati pystynyt autoa pysäyttämään.
Nämä on näitä että voihan sinne tielle juosta pallon perässä se pikkulapsikin. Hyvä olla aistit terävinä kun liikkuu ihmisten ilmoilla, ehkä vähän rennommin sitten isommilla teillä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

Tässä hyvä juttu nykyisestä liikennekäyttäytymisestä. Puskaradioihin yms. viitsitään ottaa kuvia, mutta moniko näistä tarkastaa tilannetta ja sen perusteella soittaa hätänumeroon? Silläkin kun on eronsa, ajaako toinen humalassa ja tarvitsee lähinnä poliisin käsittelemään asiaa, vai onko kyse sairauskohtauksesta.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Tässä hyvä juttu nykyisestä liikennekäyttäytymisestä. Puskaradioihin yms. viitsitään ottaa kuvia, mutta moniko näistä tarkastaa tilannetta ja sen perusteella soittaa hätänumeroon? Silläkin kun on eronsa, ajaako toinen humalassa ja tarvitsee lähinnä poliisin käsittelemään asiaa, vai onko kyse sairauskohtauksesta.
Onneksi teillä liikkuu vielä ammattilaisia, jotka ottavat liikenteen huomioon kokonaisuutena.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
" Uuden lain mukaan ajoneuvon on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä, jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut. – Laki ei määrittele, miten näkyvyyden tulee olla rajoittunut, eli käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on "
Tuli mieleeni, vaikuttaako tilanteeseen jos risteys on valo-ohjattu? Käytännössä tietenkin vaikuttaa (et pysähdy jos sinulla on vihreä vaikka toinen auto olisi pysähtynyt suojatien eteen), mutta perustuuko tuo johonkin pykälään ja mistä tietää että se menee tuon "käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on" edelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuli mieleeni, vaikuttaako tilanteeseen jos risteys on valo-ohjattu? Käytännössä tietenkin vaikuttaa (et pysähdy jos sinulla on vihreä vaikka toinen auto olisi pysähtynyt suojatien eteen), mutta perustuuko tuo johonkin pykälään ja mistä tietää että se menee tuon "käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on" edelle.
Vaikuttaa. Tieliikennelakia koskevassa hallituksen esityksessä todetaan:
Pysähtymispakko ei kuitenkaan ole täysin ehdoton. Se ei koske sellaista tilannetta, joissa ohitettavan ja oman ajoneuvon väliin jää suojakoroke tai vapaa ajokaista, eikä tilanteita, joissa liikennevalo-opastin osoittaa vihreää valoa ohittavan suunnassa.

Vihreästä valosta huolimatta on kuitenkin annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on astunut tai astumassa suojatielle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli mieleeni, vaikuttaako tilanteeseen jos risteys on valo-ohjattu? Käytännössä tietenkin vaikuttaa (et pysähdy jos sinulla on vihreä vaikka toinen auto olisi pysähtynyt suojatien eteen), mutta perustuuko tuo johonkin pykälään ja mistä tietää että se menee tuon "käytännössä on samantekevää, millainen olosuhde liikennetilanteessa on" edelle.
Tähän en osaa vastata. Toivottavasti joku muu osaa.

Pari huomiota kun on tullut ajeltua nelostietä Helsinkiin ja takaisin useasti:
  • Joillain on pakonomainen tarve ajaa perseessä kiinni. Jos moottoritiellä on ruuhkaa ja edessä on kymmenen muutakin autoa, niin en mä pääse tai aio ajaa yhtään nopeampaa vaikka joku ihan perseessä kiinni ajaisikin. Useasti se takana 5 metrin päässä ajava on muuten pakettiauto.
  • Kalasatamassa Redin edessä oleva liikenneratkaisu on kyllä perberistä. Eli jos haluaa Sörnäisten rantatieltä ajaa Hermannin rantatielle ja 4-tielle opasteiden mukaan. Varmaan paikallisille tuttu. Sen lisäksi, että liikenneratkaisu on paska, niin autoilijoilla on kyllä ylitsepääsemättömiä ongelmia noudattaa tässä liikennesääntöjä. Ties kuinka monta kertaa olen nähnyt henkilöauton ajavan bussipysäkin/-kaistan läpi tai pyöräilykaistaa käyttäen ohi jonottavista autoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikuttaa. Tieliikennelakia koskevassa hallituksen esityksessä todetaan:
Jees kiitos. Eli vihreän risteyksen suojatien saa ylittää vasta kun on varmistunut ettei suojatielle ole astunut jalankulkijaa. Muistaakseni joskus ajatuksissani olen näin tehnytkin, eli ikäänkuin kuvitellut risteyksen ilman valoja, ja torvi soi aika nopeasti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari huomiota kun on tullut ajeltua nelostietä Helsinkiin ja takaisin useasti:
  • Joillain on pakonomainen tarve ajaa perseessä kiinni. Jos moottoritiellä on ruuhkaa ja edessä on kymmenen muutakin autoa, niin en mä pääse tai aio ajaa yhtään nopeampaa vaikka joku ihan perseessä kiinni ajaisikin. Useasti se takana 5 metrin päässä ajava on muuten pakettiauto.
  • Kalasatamassa Redin edessä oleva liikenneratkaisu on kyllä perberistä. Eli jos haluaa Sörnäisten rantatieltä ajaa Hermannin rantatielle ja 4-tielle opasteiden mukaan. Varmaan paikallisille tuttu. Sen lisäksi, että liikenneratkaisu on paska, niin autoilijoilla on kyllä ylitsepääsemättömiä ongelmia noudattaa tässä liikennesääntöjä. Ties kuinka monta kertaa olen nähnyt henkilöauton ajavan bussipysäkin/-kaistan läpi tai pyöräilykaistaa käyttäen ohi jonottavista autoista.

Ensimmäiseen sen verran, että pakulla ajoasento on henkilöautoa korkeammalla jolloin näkee paremmin eteen ja matalien autojen yli. Ei toki ole syy liian lähellä ajamiselle.

Tuo Kalasataman risteys on kuin jonkun turkulaisen suunnittelema. Kerran ajoin itsekin vahingossa pyöräkaistan kautta kun edellä ajava auto kääntyi edeltä enkä huomannut pyöräkaistan merkkiä. Toisaalta ajoin tuolloin laina-autolla, jossa oli keulassa vanhaa lentokoneen potkuria muistuttava etuajo-oikeusmerkki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo Kalasataman risteys on kuin jonkun turkulaisen suunnittelema. Kerran ajoin itsekin vahingossa pyöräkaistan kautta kun edellä ajava auto kääntyi edeltä enkä huomannut pyöräkaistan merkkiä. Toisaalta ajoin tuolloin laina-autolla, jossa oli keulassa vanhaa lentokoneen potkuria muistuttava etuajo-oikeusmerkki.
Tulit varmaan sieltä Redin pohjoisesta sisäänkäynnistä ulos ja käännyit valoista oikealle, eli rantatielle? Siinä yhden ajokerran perusteella, on kyllä aika mahdotonta huomata minne kaistalle pitäisi ajaa, jos ei tiedä etukäteen.

Jos täytyy kantakaupungista ajaa Lahtea kohti, niin nykyisin on nopeampaa ajaa Itäkeskuksen kautta, koska tuosta Redin edustasta tehtiin uskomaton sumppu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri. Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri. Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä.
No justiinsa joo taas. Jonossa ympyrään tulevat tekevät täysin oikein. Se joka tulee ympyrään, väistää ”vasemmalta” tulevaa. Ympyrässä jo oleva ei väistä yhtään ainoaa ympyrään tulevaa. Et sinä voi tunkea sinne väliin jollain omalla oikeudellasi. Sitten kun joku on joutunut siellä vasemmalla päin olevassa liittymässä jäädä odottamaan tai joku poistuu sinne suuntaan mistä olet tulossa, voit mennä. Mitään odotusaikaperiaatetta ei ole. Kaistan päättymisen vetoketju on aivan eri asia.

Tässä ja kaikissa muissakin liikenneasioissa olisi parasta vaan mennä sääntöjen mukaan eikä koittaa soveltaa omiaan. Silloin liikenne olisi arvattavaa ja sujuvaa! Vituttaa joka päivä idiootit liikenteessä jotka kuvittelevat olevansa kohteliaita tai että heillä on oikeus tehdä niin ja näin, mutta todellisuudessa juuri heidän arvaamattomuutensa on helvetin vaarallista ja aiheuttaa lisäksi toisille hermojen kiristymistä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Jotasa Luulen, ettet nyt täysin ymmärtänyt edellisen kirjoittajan ajatusta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sitten kun joku on joutunut siellä vasemmalla päin olevassa liittymässä jäädä odottamaan tai joku poistuu sinne suuntaan mistä olet tulossa, voit mennä. Mitään odotusaikaperiaatetta ei ole. Kaistan päättymisen vetoketju on aivan eri asia.
Sinun mielestäsi siis en saisi ajaa ympyrään ennen vasemmalta tulevassa letkassa olevia, vaikka joku olisikin jätttänyt sen verran rakoa, että ehdin kokonaan ympyrään ennen kuin jonossa ajavan auton mikään osa on ympyrässä?
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Jotasa Luulen, ettet nyt täysin ymmärtänyt edellisen kirjoittajan ajatusta.
Kyllä ymmärsin. Ei siinä ympyrässä mitään välejä aleta pitämään kohteliaisuussyistä. Se vain hidastaa. Nopeasti vaan ympyrän läpi koko jono ja sitten pääsee tämäkin kolmion takana odottelija menemään. Ei voi olla liian vaikeeta.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sinun mielestäsi siis en saisi ajaa ympyrään ennen vasemmalta tulevassa letkassa olevia, vaikka joku olisikin jätttänyt sen verran rakoa, että ehdin kokonaan ympyrään ennen kuin jonossa ajavan auton mikään osa on ympyrässä?
Voi luoja. Tottakai siinä tapauksessa voit mennä! Mutta silloinhan ei mitään ongelmaa kohdallasi olekaan, vaan pääset menemään. Valittelit alun perin, ettet pääse ”omalla vuorollasi” ympyrään kun muut tunkee jonona sinne. Ja kerroit joskus änkeäväsi väliin. Siihen kommentoin toisten tekevän täysin oikein ja sinun väärin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ymmärsin. Ei siinä ympyrässä mitään välejä aleta pitämään kohteliaisuussyistä. Se vain hidastaa. Nopeasti vaan ympyrän läpi koko jono ja sitten pääsee tämäkin kolmion takana odottelija menemään. Ei voi olla liian vaikeeta.
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Kyllä sen peräkkäin menevän jonon seuraava auto on aina ennen tätä kolmion takana odottajaa ympyrässä. Kun se vasemmalta ensimmäisenä tuleva on odottelijan kohdalla, seuraava tulee jo ympyrään jne. Siihen ei silloin väliin ole asiaa.

Edit. Nyrkkisääntönä liikenneympyrässä/kiertoliittymässä väistetään vain ”vasemmalta” tulevaa, ei ”oikealta” tulevia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Juuri näin. Ei ympyrässä tarvitse välejä pitää tai jättää, mutta ennen ympyrään (risteysalueelle) tuloa kai olisi asiallista vähän hidastaa eikä vaan vauhdilla tunkea sinne muiden perässä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä sen peräkkäin menevän jonon seuraava auto on aina ennen tätä kolmion takana odottajaa ympyrässä. Kun se vasemmalta ensimmäisenä tuleva on odottelijan kohdalla, seuraava tulee jo ympyrään jne. Siihen ei silloin väliin ole asiaa.
Seuraava kyllä, mutta entäpä vaikka neljäs tai seitsemäs auto?
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seuraava kyllä, mutta entäpä vaikka neljäs tai seitsemäs auto?
No neljäs voi mennä myös koska kolmas on odottelijan kohdalla ”blokkina”, seitsemäs voi mennä koska kuudes on blokkina. Ja kyllä juuri vauhdilla sinne ympyrään kuuluu mennä ettei synny turhia ruuhkia. Sitten toki jos vaikka tämä kolmas auto joutuu väistämään hänestä vasemmalta tulevaa, pääsee tämä alkuperäinen odottelija menemään siihen väliin.

Ja siis toki pitää ympyrään tullessa katsoa ettei aja kenenkään eteen. Mutta jos ketään ei tule, niin vauhdilla vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös