Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 702
  • 13 235

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kerran näkyi syksypimeillä mamma Micralla, jossa parkeistakin paloi vain toinen. Toivottavasti joku muukin huomauttaisi asiasta kuin pelkkä poliisi. Varmaan se ajoi vaan katuvaloissa eikä tajunnut minkään olevan pielessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itse asiassa jos KAIKKI ajaisivat parkkivaloilla, olisi näkyvyys pelkän katuvalaistuksen ansiosta melko hyvä. Mutta jos yksikin ajaa lähivaloilla, häikäistyvät parkkivaloilla ajavat välittömästi.
Tämä on tullut koettua entisessä Neuvostoliitossa.
Siitä toki samaa mieltä, että yksisilmäisiä on liikaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista. Kuitenkin merkittävässä osassa autoissa on automaatiolla toimivat valot, niin onko jengi jäänyt jollekin 80-luvulle jumiin, että ne valot pitää aina laittaa pois päältä ja käsin tarvittaessa päälle?

Vai olenko pudonnut pois todellisuudesta, kun omissa autoissa on aina ollut tuo käytössä?
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista.

Moni varmaan laittaa vanhasta muistista valot aina pois päältä, niin kuin veikkasitkin.

Mua ihmetyttää, että miten paljon autoja myydään nykyään ilman vilkkuja. Varsinkin näissä "luxus"-merkeissä tuntuu olevan ilmeisesti aika kalliskin lisävaruste, kun sitä ei tunnu olevan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mua ihmetyttää, että miten paljon autoja myydään nykyään ilman vilkkuja. Varsinkin näissä "luxus"-merkeissä tuntuu olevan ilmeisesti aika kalliskin lisävaruste, kun sitä ei tunnu olevan.
Monessa autossa vilkun saa ilmeisesti myös päälle vasta kääntyessä, mikä hyödyttää paljon kaikkia.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monessa autossa vilkun saa ilmeisesti myös päälle vasta kääntyessä, joka hyödyttää paljon kaikkia.
Mutta onneksi silloin, kun näiden vilkkua käyttämättömien takana pääsee ajamaan niin useimmat noista sentään ymmärtävät ryhmittyä ja/tai jarrutella sen verran, että takana ajeleva ymmärtää, että kappas vaan sitä ollaan edessä varmaan pian kääntymässä. Toki siinä kääntyessään joku iloisesti vinkkaa vielä vilkulla, että huomasitko, että mä käännyin äsken.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta onneksi silloin, kun näiden vilkkua käyttämättömien takana pääsee ajamaan niin useimmat noista sentään ymmärtävät ryhmittyä ja/tai jarrutella sen verran, että takana ajeleva ymmärtää, että kappas vaan sitä ollaan edessä varmaan pian kääntymässä. Toki siinä kääntyessään joku iloisesti vinkkaa vielä vilkulla, että huomasitko, että mä käännyin äsken.
Kyllä.

Olen myös huomannut, että monet koukkaavat oikealta kääntyessään risteyksessä vasemmalle ja toistepäin. Kerran luulin, että eräs tampio ajaa kylkeen. Hän oli ryhmittynyt kääntyäkseen ja minä jatkamassa suoraan omalla kaistallani. Kyseinen tampio päätti hakea ajolinjaa suoraan ajavien puolelta kun ilmeisesti eivät pyörät omassa autossaan käänny tarpeeksi.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista. Kuitenkin merkittävässä osassa autoissa on automaatiolla toimivat valot, niin onko jengi jäänyt jollekin 80-luvulle jumiin, että ne valot pitää aina laittaa pois päältä ja käsin tarvittaessa päälle?

Vai olenko pudonnut pois todellisuudesta, kun omissa autoissa on aina ollut tuo käytössä?

Saman asian olen myös itsekkin huomannut liikenteessä. Epäilisin syyksi sitä, että joissain automerkeissä valot yksinkertaisesti syttyvät vasta liian pimeällä päällä, mikä taas on mielestäni aika erikoista(vaarallista), kun pahimmillaan voi olla jo kohtalaisen hämärää ja sataa räntää, mutta autossa palaa vaan edessä parkit.
 

Glove

Jäsen
Tiettyjen merkkien kuljettajilla tuntuu aina olevan hemmetinmoinen kiire. Näkyy (usein turhina) ohituksina liikenteessä. Esimerkki eiliseltä. Ajelin kotia kohti 80-alueella hieman päälle kahdeksaakymppiä. Näitä tiettyjä merkkejä meni sitten muutamia ohitse vain jumiutuakseen siihen näköetäisyydelle rekan perään. Pääsivät siitäkin ohi, mutta siellä ne sitten oli ensimmäisissä liikennevaloissa kiltisti odottamassa. Täytyy kyllä itse muistaa pysyä kaukana näistä merkeistä, en halua, että on aina hirveä kiire johonkin. Stressaavaakin sen täytyy olla, kun on aina kiire. Oulu-Helsinki välillä säästää noin tunnin jos ajaa koko ajan 20 km/h ylinopeutta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääsivät siitäkin ohi, mutta siellä ne sitten oli ensimmäisissä liikennevaloissa kiltisti odottamassa. Täytyy kyllä itse muistaa pysyä kaukana näistä merkeistä, en halua, että on aina hirveä kiire johonkin. Stressaavaakin sen täytyy olla, kun on aina kiire. Oulu-Helsinki välillä säästää noin tunnin jos ajaa koko ajan 20 km/h ylinopeutta.

Tientukkojen ainaiset argumentit:
- miten jollain voi olla noin kiire
- kuitenkin päädytään samoihin valoihin (se on tosi jännä että aina kun joku tulee ohitetuksi, niin valorytmi menee niin, että ohittaja on jäänyt myöhemmin tuleviin liikennevaloihin)

Ehkä jollekin on vaan sellainen 90 km/h 80-alueella leppoisa matkanopeus. Ei kyse ole mistään kiireestä. Aina voi saivarrella, kuinka se on vastoin lakia, mutta olosuhteiden ollessa hyvät niin maanteillä harvemmin tuosta aiheutuu mitään lisävaaraa. Taajamissa kaahaavia sen sijaan on syytäkin moralisoida. Tosin jännä juttu on, että aika usein juuri nämä maanteillä varovasti ajelijat vetävät taajamissa ylinopeutta, kun heillä on se maksimi 70 km/h mitä uskaltavat ajella, mutta eivät sopeuta nopeuttaan ympäristöön eikä nopesrajoituksiin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä.

Olen myös huomannut, että monet koukkaavat oikealta kääntyessään risteyksessä vasemmalle ja toistepäin. Kerran luulin, että eräs tampio ajaa kylkeen. Hän oli ryhmittynyt kääntyäkseen ja minä jatkamassa suoraan omalla kaistallani. Kyseinen tampio päätti hakea ajolinjaa suoraan ajavien puolelta kun ilmeisesti eivät pyörät omassa autossaan käänny tarpeeksi.

Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä taidan kuulua tällaisten merkkien omistajiin, jotka ohittelevat. Itse ohittelen myös melko paljon, monesti varsinkin matka-ajossa, että pääsen ajamaan omalla matkanopeudella vakkarilla rauhassa. Itsellä aina vakkarissa +12kmh nopeusrajoitukseen. Toinen seikka on pimeällä se, että toisen perävalojen tuijottaminen ei ole mukavaa touhua, mielummin ajelen omilla pitkillä jolloin näkyvyys on paljon parempi. En tosin tyhmäkään ole, jos ruuhkaa esim. vitostiellä missä paljon ajan niin turha siinä tapauksessa hirveästi ohi mennä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä kait siinä pitäisi ongelmaa olla jos jonkun matkavauhti on nopeampi ja hän sitten ohittaa riittävän turvallisesti ja järkevästi kun tilanne on. Nelostiellä Ouluun en kyllä itse viitsi ajaa ylinopeutta kun niitä kameroita on koko ajan. Mukautuva vakionopeudensäädin päälle ja ei tarvitse kuin käännellä rattia vaikka edessä joku omaa nopeuttaan pumppaileekin.

Useasti tosin on sellaisia nopeita kuljettajia, jotka tulevat ajamaan siihen 5 metrin päähän taakse ja kuvittelevat siten antavansa lisää vauhtia edellä ajavalle. Yleensä tällöin tiputan vauhtia hieman. Helpommin sitä ohikin pääsee kun jättää edellä ajavaan hieman etäisyyttä ja kun on potentiaalinen ohituspaikka ottaa lisävauhtia.
 

bart

Jäsen
Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
Tähän samaan jatkoksi ne sankarit, jotka vasemmalle kääntyessään meinaavat viedä puskurin mennessään siinä risteyksessä vuoroaan odottavalta tai siihen tulevalta autoilijalta. Miten muuten tällaisen kanssa kävisi oikeudessa, jos olisit kiltisti omalla kaistalla joko paikallaan tai juuri risteykseen tulossa ja oikealta kääntyvä (etuajo-oikeutettu) kolauttaisi sinun keulaan?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Motarivauhdissa ihan ookoo, mutta taajamassa melko roima ylinopeus.

Tyypillinen mittarivirhe 5 km/h ja 3 km/h varmuusvähennys niin tuosta ei saa edes sakkoa. Itse käytän 80 km/h rajoitusalueella mittarinopeutta 95 vakkarissa. Siitä huonolla tuurilla voi tulla rikesakko mutta jos vähän ennen tolppaa (ja tien sivuun parkkeerattua Transporteria) painaa Cancel-nappia ja tolpan kohdalla resume niin poistaa senkin riskin. Siis maantiellä, ei taajamassa.

Tuossa viikonloppuna ajelin kt 25:sta Hankoon ja siellä ihmettelin, liikennevirta menee reilusti alle kahdeksaakymppiä. Tuo on vielä sen verran vilkas tie ilman ohituskaistoja, että ohittelu on aika turhaa ja siinä sitten köröteltiin rauhalliseen tahtiin jonon jatkona. Eli ihan joka paikassa ei pääse ajamaan "omaa vauhtia".
 
Vilkuista puheenollen, minkä takia jopa ihan uusissakin autoissa vilkusta kuuluu se perinteinen naksutus? Itselleni riittäisi ihan hyvin että näen kojetaulusta vilkkuvan nuolen. Saisi edes ajotietokoneesta säädettyä hiljaiselle. Aika pieni murhe, mutta tuppaa menemään aina eri tahtia musiikin kanssa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vilkuista puheenollen, minkä takia jopa ihan uusissakin autoissa vilkusta kuuluu se perinteinen naksutus? Itselleni riittäisi ihan hyvin että näen kojetaulusta vilkkuvan nuolen. Saisi edes ajotietokoneesta säädettyä hiljaiselle. Aika pieni murhe, mutta tuppaa menemään aina eri tahtia musiikin kanssa.
Tuskin ainakaan näkövammaisia kuskeja varten. Kai se jonkin verran vähentää vilkun päälle jäämistä. Lisäksi kuljettajien hahmotuskyky vaihtelee aika paljon. Varsinkin Ikääntyneiden kuskien on yleensä parempi pitää katse koko ajan tietapahtumissa.
 

Aamupala

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings
Olen huomannut, että kaupungissa hämärällä ajaessa ainakin 10 % vastaantulevista autoista käyttää pitkiä päin naamaa. Tätä ilmiötä en aiemmilta talvilta muista. Kyseessä Tampere/Pirkkala.

Monella on siit pitkät päällä vaikka olisi vain vähän hämärää ja valaistu tie. Pitkät pysyvät päällä tai osalla lähtevät pois milloin sattuu. Yleensä vastaan tulee jatkuvaa liikennettä, mutta pitkät ovat päällä ajan x. Mistä tämä johtuu? En usko, että noin moni voi tahallisesti laittaa kotipihasta lähtiessään pitkät ja unohtaa pitkäksi aikaa. Onko kaikilla paskasti toimivat automaattipitkät? Itse väläyttälen valoja näille, niin silloin aika hyvin lähtee pitkät pois.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen huomannut, että kaupungissa hämärällä ajaessa ainakin 10 % vastaantulevista autoista käyttää pitkiä päin naamaa. Tätä ilmiötä en aiemmilta talvilta muista. Kyseessä Tampere/Pirkkala.

Monella on siit pitkät päällä vaikka olisi vain vähän hämärää ja valaistu tie. Pitkät pysyvät päällä tai osalla lähtevät pois milloin sattuu. Yleensä vastaan tulee jatkuvaa liikennettä, mutta pitkät ovat päällä ajan x. Mistä tämä johtuu? En usko, että noin moni voi tahallisesti laittaa kotipihasta lähtiessään pitkät ja unohtaa pitkäksi aikaa. Onko kaikilla paskasti toimivat automaattipitkät? Itse väläyttälen valoja näille, niin silloin aika hyvin lähtee pitkät pois.
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.
 

Aamupala

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.

Vahinkoja varmasti käy ja on sitä itsekin tullut ajeltua pitkät päällä kaupungissa. Tuntuu, että noita tapauksia on niin paljon ettei voi olla kaikki vahinkoja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.
Juuri tämän takia tulee joskus vahingossa ajeltua pitkät päällä. Etenkin jos huonon näkyvyyden takia huomiovalot eivät riitä eikä automatic-toiminto vielä ole kytkenyt ajovaloja. Hondassa takavalot eivät pala jos automatiikka tyytyy huomiovaloihin.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uudessa Capturissa on automatiikka joka vaihtaa lyhyiltä pitkiksi ja takaisin, se tuntuu välillä ainakin valoisalla toimivan vähän epäloogisesti.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Varmaan miljoonia kertoja täälläkin kysyttyjä/avauduttuja juttuja. Mutta mikähän siinä on, että kun ajellaan maantiellä, esim 80:n alueella ja vaikka tie olisi miten hyvässä kunnossa, ilma kirkas ja näkyvyys erinomainen niin ei osata ajaa tasaisella nopeudella? Mä en ole mikään älytön hätähousu enää liikenteessä, mulle kelpaa ajella sitä 85-90 nopeudella 80:n alueella. Mutta se jos jokin vituttaa ovat nämä 65-95 haitarilla saahavat kuskit. Miksi näin tapahtuu? Onko niin heikko keskittymiskyky? Vakionopeudensäädinkin on löytynyt jo 90-luvulta asti autoista, joten miksei anna sen tehdä sitten se duuni? Erikoinen psykologinen ilmiö on myös se, että kun tulee ohituskaista vastaan, niin törtöltä löytyykin yhtäkkiä se kaasupoljin, eikä kukaan saa mennä ohi.

Mielenkiintoinen psykologinen ilmiö on myös tämä "minun oikeuteni" -asenteella paahtavat kuskit. Liityin tuossa viikko pari takaperin Lahdentieltä kehä 1:lle Länteen kohti. Edelläni oli rekka, joka ei jostain syystä kulkenut 60 kmh nopeampaa, kiihdytyskaista oli puolesta välistä eteenpäin lumen peitossa ja kehällä liikkui juuri pahaenteisesti pitkähkö autojono kohti. Yritin kiihdyttää minkä kerkesin, että pääsen liittymään ennen tuota lumen peitossa olevaa osuutta (edelleen se rekka siinä edessä, joka oli saanut kiihdytettyä ehkä 70:iin tässä vaiheessa). Katsoin luonnollisesti kuolleen kulman, ettei siinä ollut autoa. Lähellä kylläkin, mutta oletin automaattisesti, että tämä jo lähellä oleva auto ilman muuta antaa tilaa. Paskanvitut, sieltä löytyikin yhtäkkiä kaasupoljin ja auto yritti väkisin kiilata siihen minun rinnalle. Vedin puoliväkisin itseni siihen eteen, jopa senkin uhalla että tämä henkilö tulee päälle ja sain osakseni torvea, keskisormea, ja tietenkin pitkiä valoja.

Toiminko itse oikein tuossa? En ja maksumieheksihän minä olisin joutunut. Mutta minulla ei tosiaan käynyt mielessäkään sellainen skenaario, missä tämä henkilö ei A) vaihtaisi kaistaa B) pitäisi alkuperäistä vauhtiaan ja päästäisi minua liittymään. Tämän auton takana oli n. 8-10 auton jono, joten seuraavaksi vaihtoehdoksi minulla olisi jäänyt pysähtyä, kun ymmärrettävistä syistä en tuohon reilun 5-sentin lumihankeen halunnut kiihdyttää enkä missään nimessä pysähtyä kokonaan. Itse siis olen kuskina sellainen, että pyrin aina huomiomaan kokonaisuutta mahdollisimman paljon. Jos minun on helpolla peliliikkeellä mahdollisuus tehdä jonkun toisen elämästä helpompaa, niin pyrin toimimaan niin. Virheitä teen totta kai liikenteessä itsekin ja toimin myös välillä itsekkäästi, en esimerkiksi erityisesti pidä näistä kaistojen vaihtelijoista ruuhkaisella tiellä. Jos satun huomaamaan peileistä, että takana joku harrastaa tätä niin en tee elettäkään tällaisen sankarin elämää helpottaakseni esimerkiksi tilaa tehdäkseni. Puhun siis näistä, jotka turhaan vaihtavat kaistaa sen mukaan, kumpi jono vetää paremmin, aiheuttaen takana olijoilleen lisää tätä jojo-efektiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös