ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari huomiota kun on tullut ajeltua nelostietä Helsinkiin ja takaisin useasti:
  • Joillain on pakonomainen tarve ajaa perseessä kiinni. Jos moottoritiellä on ruuhkaa ja edessä on kymmenen muutakin autoa, niin en mä pääse tai aio ajaa yhtään nopeampaa vaikka joku ihan perseessä kiinni ajaisikin. Useasti se takana 5 metrin päässä ajava on muuten pakettiauto.
  • Kalasatamassa Redin edessä oleva liikenneratkaisu on kyllä perberistä. Eli jos haluaa Sörnäisten rantatieltä ajaa Hermannin rantatielle ja 4-tielle opasteiden mukaan. Varmaan paikallisille tuttu. Sen lisäksi, että liikenneratkaisu on paska, niin autoilijoilla on kyllä ylitsepääsemättömiä ongelmia noudattaa tässä liikennesääntöjä. Ties kuinka monta kertaa olen nähnyt henkilöauton ajavan bussipysäkin/-kaistan läpi tai pyöräilykaistaa käyttäen ohi jonottavista autoista.
Ensimmäiseen sen verran, että pakulla ajoasento on henkilöautoa korkeammalla jolloin näkee paremmin eteen ja matalien autojen yli. Ei toki ole syy liian lähellä ajamiselle.

Tuo Kalasataman risteys on kuin jonkun turkulaisen suunnittelema. Kerran ajoin itsekin vahingossa pyöräkaistan kautta kun edellä ajava auto kääntyi edeltä enkä huomannut pyöräkaistan merkkiä. Toisaalta ajoin tuolloin laina-autolla, jossa oli keulassa vanhaa lentokoneen potkuria muistuttava etuajo-oikeusmerkki.
 
riisi serkku suudelma aurinkoinen

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Tuo Kalasataman risteys on kuin jonkun turkulaisen suunnittelema. Kerran ajoin itsekin vahingossa pyöräkaistan kautta kun edellä ajava auto kääntyi edeltä enkä huomannut pyöräkaistan merkkiä. Toisaalta ajoin tuolloin laina-autolla, jossa oli keulassa vanhaa lentokoneen potkuria muistuttava etuajo-oikeusmerkki.
Tulit varmaan sieltä Redin pohjoisesta sisäänkäynnistä ulos ja käännyit valoista oikealle, eli rantatielle? Siinä yhden ajokerran perusteella, on kyllä aika mahdotonta huomata minne kaistalle pitäisi ajaa, jos ei tiedä etukäteen.

Jos täytyy kantakaupungista ajaa Lahtea kohti, niin nykyisin on nopeampaa ajaa Itäkeskuksen kautta, koska tuosta Redin edustasta tehtiin uskomaton sumppu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri. Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri. Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä.
No justiinsa joo taas. Jonossa ympyrään tulevat tekevät täysin oikein. Se joka tulee ympyrään, väistää ”vasemmalta” tulevaa. Ympyrässä jo oleva ei väistä yhtään ainoaa ympyrään tulevaa. Et sinä voi tunkea sinne väliin jollain omalla oikeudellasi. Sitten kun joku on joutunut siellä vasemmalla päin olevassa liittymässä jäädä odottamaan tai joku poistuu sinne suuntaan mistä olet tulossa, voit mennä. Mitään odotusaikaperiaatetta ei ole. Kaistan päättymisen vetoketju on aivan eri asia.

Tässä ja kaikissa muissakin liikenneasioissa olisi parasta vaan mennä sääntöjen mukaan eikä koittaa soveltaa omiaan. Silloin liikenne olisi arvattavaa ja sujuvaa! Vituttaa joka päivä idiootit liikenteessä jotka kuvittelevat olevansa kohteliaita tai että heillä on oikeus tehdä niin ja näin, mutta todellisuudessa juuri heidän arvaamattomuutensa on helvetin vaarallista ja aiheuttaa lisäksi toisille hermojen kiristymistä.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Jotasa Luulen, ettet nyt täysin ymmärtänyt edellisen kirjoittajan ajatusta.
 
Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Sitten kun joku on joutunut siellä vasemmalla päin olevassa liittymässä jäädä odottamaan tai joku poistuu sinne suuntaan mistä olet tulossa, voit mennä. Mitään odotusaikaperiaatetta ei ole. Kaistan päättymisen vetoketju on aivan eri asia.
Sinun mielestäsi siis en saisi ajaa ympyrään ennen vasemmalta tulevassa letkassa olevia, vaikka joku olisikin jätttänyt sen verran rakoa, että ehdin kokonaan ympyrään ennen kuin jonossa ajavan auton mikään osa on ympyrässä?
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Jotasa Luulen, ettet nyt täysin ymmärtänyt edellisen kirjoittajan ajatusta.
Kyllä ymmärsin. Ei siinä ympyrässä mitään välejä aleta pitämään kohteliaisuussyistä. Se vain hidastaa. Nopeasti vaan ympyrän läpi koko jono ja sitten pääsee tämäkin kolmion takana odottelija menemään. Ei voi olla liian vaikeeta.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sinun mielestäsi siis en saisi ajaa ympyrään ennen vasemmalta tulevassa letkassa olevia, vaikka joku olisikin jätttänyt sen verran rakoa, että ehdin kokonaan ympyrään ennen kuin jonossa ajavan auton mikään osa on ympyrässä?
Voi luoja. Tottakai siinä tapauksessa voit mennä! Mutta silloinhan ei mitään ongelmaa kohdallasi olekaan, vaan pääset menemään. Valittelit alun perin, ettet pääse ”omalla vuorollasi” ympyrään kun muut tunkee jonona sinne. Ja kerroit joskus änkeäväsi väliin. Siihen kommentoin toisten tekevän täysin oikein ja sinun väärin.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ymmärsin. Ei siinä ympyrässä mitään välejä aleta pitämään kohteliaisuussyistä. Se vain hidastaa. Nopeasti vaan ympyrän läpi koko jono ja sitten pääsee tämäkin kolmion takana odottelija menemään. Ei voi olla liian vaikeeta.
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Kyllä sen peräkkäin menevän jonon seuraava auto on aina ennen tätä kolmion takana odottajaa ympyrässä. Kun se vasemmalta ensimmäisenä tuleva on odottelijan kohdalla, seuraava tulee jo ympyrään jne. Siihen ei silloin väliin ole asiaa.

Edit. Nyrkkisääntönä liikenneympyrässä/kiertoliittymässä väistetään vain ”vasemmalta” tulevaa, ei ”oikealta” tulevia.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta kun sinä et ole silloin vielä ympyrässä vaan tulet yhtä lailla kolmion takaa. Mikäli @finnjewel oikein ymmärsin.
Juuri näin. Ei ympyrässä tarvitse välejä pitää tai jättää, mutta ennen ympyrään (risteysalueelle) tuloa kai olisi asiallista vähän hidastaa eikä vaan vauhdilla tunkea sinne muiden perässä.
 
Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä sen peräkkäin menevän jonon seuraava auto on aina ennen tätä kolmion takana odottajaa ympyrässä. Kun se vasemmalta ensimmäisenä tuleva on odottelijan kohdalla, seuraava tulee jo ympyrään jne. Siihen ei silloin väliin ole asiaa.
Seuraava kyllä, mutta entäpä vaikka neljäs tai seitsemäs auto?
 
Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seuraava kyllä, mutta entäpä vaikka neljäs tai seitsemäs auto?
No neljäs voi mennä myös koska kolmas on odottelijan kohdalla ”blokkina”, seitsemäs voi mennä koska kuudes on blokkina. Ja kyllä juuri vauhdilla sinne ympyrään kuuluu mennä ettei synny turhia ruuhkia. Sitten toki jos vaikka tämä kolmas auto joutuu väistämään hänestä vasemmalta tulevaa, pääsee tämä alkuperäinen odottelija menemään siihen väliin.

Ja siis toki pitää ympyrään tullessa katsoa ettei aja kenenkään eteen. Mutta jos ketään ei tule, niin vauhdilla vaan.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juuri tämä on se pointti. Kaikki tulevat kiertoliittymään kolmion takaa ja heidän on väistettävä ympyrässä jo olevia.
Eli oletkin samaa mieltä kuin minä. No mutta hyvä! Et sitten tunge enää toisten eteen. Edelleen lue ajatuksella edellinen viestini.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Eli oletkin samaa mieltä kuin minä. No mutta hyvä! Et sitten tunge enää toisten eteen. Edelleen lue ajatuksella edellinen viestini.
Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmasti tungen, jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä.
Noh, eiväthän he silloin tunge sinne ympyrään ihan peräkkäin vaan ympyrästä riippuen tyyliin 10-50 metrin erolla. Ja voit mennä jos olet ensin ympyrässä. Muuten et.

Mikäli autot tulevat ihan peräkkäin ympyrään, ei sinulla ole mitään mahdollisuutta ehtiä ympyrään ennen kuin vasemmalta tulee jo seuraava auto ja seuraaava ja seuraava...

Mutta näköjään olemmekin asiasta samaa mieltä, että kolmion takaa tuleva väistää jo ympyrässä olevaa, joten antaa tämän nyt olla. Alkuperäinen viestisi vaan kertoi ihan muuta.
 
"Sitähän (playoff-henkeä) kuuluu olla, mutta sitä on vaikeaa harrastaa SM-liigassa, kun se on mennyt niin pelleilyksi." Josef Boumedienne

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jees kiitos. Eli vihreän risteyksen suojatien saa ylittää vasta kun on varmistunut ettei suojatielle ole astunut jalankulkijaa. Muistaakseni joskus ajatuksissani olen näin tehnytkin, eli ikäänkuin kuvitellut risteyksen ilman valoja, ja torvi soi aika nopeasti.
Joo ja kuuluukin soida. Eihän liikenteestä tule mitään jos vihreän palaessa aletaan varmuuden vuoksi pysähtymään. Toki kenenkään päälle ei ajeta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Mitä tunkemista se on jos ehdit ympyrään ennen toista autoa? Toki saat silloin mennä, jos ei pamahda kolmion takaa suoraan ympyrässä ajavan eteen / kylkeen.
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"

mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?

Ja koko kiertoliittymän ajatus on, että risteäviltä teiltä tulevien olisi sujuvampaa jatkaa matkaansa.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
" jos ehdin sinne kokonaan ennen kuin mikään osa heidän autostaan on ympyrässä"

mikä tässä antaa ymmärtää, että en itse väistäisi jo ympyrässä olevaa?
Ei mikään. Ja tämän luulin olevan selvää jo aiemmassa viestissäni. Jokainen viestisi aiheeseen liittyen tuntuu olevan ihme vänkäämistä selvästä asiasta.

Palaan nyt vielä alkuperäiseen viestiisi:

"Minua on aina harmittanut yksi asia suomalaistyylisessä kiertoliittymäajossa:
Kun kiertoliittymään on tulossa paljon autoja eri suunnista, niin toistensa perseessä kiinni oleva pitkä jono tunkee vauhdilla kiertoliittymään antamatta mitään mahdollisuuksia muista suunnasta tuleville, joista ensimmäiset ovat odottaneet vuoroaan paljon ennen kuin jonon viimeiset autot tulevat liittymään. "
KOMMENTTI: Entäs sitten. Etuajo-oikeutta ei määritä se, koska olet tullut jonottamaan ympyrään pääsyä

"Joskus viitsin kuolemaa halveksuen tunkea johonkin vähänkin pitempään rakoon, jos ja kun autostani on taatusti puolikas ympyrässä ennen kuin edes jonossa ajavan etupuskuri."
KOMMENTTI: Miten halveksut kuolemaa, jos ajat ihan oikein ympyrään ennen toista autoa

"Vetoketjuperiaatteesta ei tietoakaan.
Turvavälit ovat hyödyllisiä muuallakin kuin valtaväylillä."
KOMMENTTI: riippuu tilanteesta. Eihän nyt ympyrään jonottaessa / ajaessa tarvita mitään ylipitkiä turvavälejä. Päinvastoin, liikenne on sujuvampaa jos etuajo-oikeutettu menee ripeästi eteenpäin niin muutkin pääsee liittymään. Pystyn nimeämään monta muutakin tilannetta jossa tarpeettomilla turvaväleillä (esim. liikennevaloissa seistessä) ei tehdä muuta kuin hallaa liikenteen sujuvuudelle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä. Sitten se hieman ketuttaa kun vilkkua ei käytetä ollenkaan tai laitetaan vilkku päälle kun on jo käännytty ympyrästä pois.
Tai sitten vilkutetaan vasemmalle. Siinä onkin sitten ihmettelemistä, että mihin tuokin menee ja kukaan ei sitten etene, kun tämä sankari etenee ympyrässä.
 
Suurin ongelma on se, että ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.

Ishmael

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Vancouver Canucks
Suomalaiset ovat joo kauhean arkoja kiertoliittymissä. Monta kertaa näkee, kun liittymään mahtuisi ihan hyvin mutta silti jäädään junnaamaan ja odottamaan. Itse tungen kyllä kiertoliittymässä pieneenkin väliin.
Ainakin tässä länsiuusmaalaisessa käpykylässä, jota myös Lohjaksi kutsutaan, ihmiset ovat todella hukassa noiden muutaman liikenneympyrän kanssa. Yhtä lukuunottamatta kaikissa on oikeasti hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin ilmansuuntiin, mutta silti kaikenlainen ennakointi tuntuu olevan aivan mahdoton ajatus. Vaikuttaisi siltä, että katse on vain ja ainoastaan suoraan menosuuntaan, ja sitten kun keula on siinä kolmion kohdalla ympyrän suuaukolla, niin siinä vaiheessa alkaa katse harhailla muihinkin suuntiin, että olikohan tässä jotain väistettävää vaiko eikö. Ja vaikka tilaa olisi, niin jäädään ujostelemaan ihan varmuuden vuoksi. Aivan saakelin raskasta.
 
”Tykkäät laittaa viestejä, joissa on vähän sisältöä ja paljon provoa.”
Käyttäjän Hamu luonnehdinta Ishmaelista 15.10.2020.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy