Täällä Jyväskylässä ajoi tiistaina paikallisbussi siirtoajossa suojatiellä jalankulkijan yli. Alle jäänyt nuori nainen kuoli eilen. En tiedä tapahtumasta mitään muuta kuin lehtien palstoilta luetun, että bussikuski olisi saamassa syytteitä.
Tulin sitten eilisaamuna töihin paikallisbussilla, joka sattumoisin ajaa kotiovelta työpaikalle. Bussi on aamuisin ainoa perähikiältä tuleva bussi, eli ensimmäinen kiinteä aikataulu sillä on lähtönsä jälkeen keskustassa, josta jatkaa eteenpäin 7.40. Itse olin pysäkillä kymmenen minuuttia bussin lähdettyä perähikiältä, josta nyt on matkaa pysäkilleni toistakymmentä kilometriä. Olin myöhästyä bussista, vaikka normaalisti bussi on meidän kohdilla 5-7 minuuttia myöhemmin. Tämä ei siis ole mikään virallinen aikatauluihin painettu aika. Noh, keskustassa olimme 7.31. Miksi? Bussikuski ajoi kuin heikkopäinen. Monessakin risteyksessä näin, kun ihmiset olivat vasta matkalla bussipysäkille eli myöhästyivät. Jalankulkijoita kuski ei väistellyt, liikenneympyröissä oli pideltävä piposta kiinni. Ja miksi? Ei ainakaan siksi, että olisi ollut kiire pysyä aikataulussa. Yhdeksän minuuttia istuttiin keskustassa, kuski pelasi matopeliä ja sitten matka jatkui. Tietysti kun tuolla tavalla ajaa, ei tarvitse asiakkaita paljoa palvella - he tulevat vasta seuraavalla bussilla. Ihmettelin vaan, eikö tuo tiistain surullinen tapahtuma (oli syyllinen kuka tahansa) yhtään saa hillitsemään kaasujalkaa? Saman kuskin ajelua todistin myös viime talvena, kun hän Mattilanniemen liikenneympyrässä bussia kääntäessään kolhi keulaa ihan reiluhkosti rotvalliin. Kyllä sen saman ympyrän pystyy ajamaan bussilla myös kolhimatta, olen nähnyt.
Toinen juttu kaikkiin kulkuneuvoihin Jyväskylässä liittyen, mutta erityisesti bussiliikenteeseen. Vapaudenkatua kun huristaa Vaasankadulta eteenpäin kohti Mattilanniemeä (siis se yksisuuntainen pätkä, joka haarautuu Hippoksen ja Mattilanniemen suuntiin), ei edes 60 km/h:n tuntivauhti riitä. Ymmärtäisin vielä jotenkin Hippokselle kaartavien painavien autojen kiihdyttämisen talvikelissä ylämäkeä varten, mutta kun saatana sinne vasemmalle Mattilanniemen alamäkeen pitää työntää niin kovaa kuin bussi/auto kulkee ja Vaasankadun valoista kiihtyy! Siinä on pari suojatietä ilman valoja + eteen käännytään ja vaihdetaan kaistaa lyhyellä matkalla, mutta joku kiihdytysrata tässä kohti on vuorokauden ajasta riippumatta. Kysyn taas, että miksi? Ketään siinä ei voi ohittaa, koska matka on lyhyt ennen seuraavia valoja.