Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 417
  • 12 219

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Asiaa onkin jo kommentoitu, mutta kyllähän liikennevalo-ohjatussa risteyksessä vihreällä valolla ei keskimäärin ole edes kohteliaisuussyistä velvollisuus tai järkevää väistellä tien ylitystä odottavia pyöräilijöitä. Heille palaa punainen jos järjestelmä on kunnossa.

Pari kertaa olen ollut jonossa tilanteessa jossa jonon ensimmäinen auto on halunnut liikennevaloista huolimatta päästää suojatien ylittämistä odottavat omasta vihreästään huolimatta tien yli. Seurauksena että kukaan ei liiku mihinkään.

Muutoin tunnistan tuon kaksikaistaisen tien ongelman suojatien kohdalla. Eräillä on vain äärimmäinen kiire päästä ennen sitä suojatietä ylittävää vaikka pienellä riskilläkin. Kyse lienee joko ymmärtämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä. Ja kun aina nuoria kuskeja paheksutaan haluan tällä kohtaa sanoa että erityisesti myös naiset näyttäisivät omiin kokemuksiini perustuen omaksuneen tämän suojateistä piittamattoman ajotavan.

Nimimerkillä suojatiellä naisen ajaman maasturin renkaankuviot kengänkärkiini saanut jalankulkija.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä auojatien eteen pysähtynyt auto/vihreät valot -tilanne ilmenee joskus myös niin, että ruuhkaliikenteessä toinen kaista pysähtyy siten, että joku auto jää juuri suojatien kohdalle. Vapaata kaistaa ajava pysähtyy vihreästä valosta huolimatta siihen suojatien eteen pysähtyneen viereen. Aiheuttaa säpinää taustalla.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pari päivää sitten Hervannan Valtaväylän alamäessä, missä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja 70 km/h tunnissa nopeusrajoitus, suoritti kaupungin liikennelaitoksen bussilinjan nro 5 kuljettaja ajokoulutusta edellä menevälle autolle. Siinä alamäessä lasketellaan usein reippaasti ja edellä menevän pikkuauton nopeus saattoi olla lähempänä kuutta- kuin seitsemääkymmentä, joten nysse ajeli sen perässä n. 3 metriä takapuskurista. Lisäksi sitä edellä menevää ajoi nuori, tummaihoinen nainen, varmaan joku mamu menossa ostamaan uusia lastenvaunuja.

Ärsyttäväähän se on, todella ärsyttävää, hidastelu suoralla tiellä ja hyvällä kelillä, mutta sillä kohtaa liikennettä oli sen verran vähän että bussikuski olisi helposti kyennyt ohittamaan edellä menevän viereisen kaistan kautta häiritsemättä muuta liikennettä. Ja olisi paremmin pysynyt liian kireässä aikataulussaankin, mutta tällä kertaan näin.
 
Pari päivää sitten Hervannan Valtaväylän alamäessä, missä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja 70 km/h tunnissa nopeusrajoitus, suoritti kaupungin liikennelaitoksen bussilinjan nro 5 kuljettaja ajokoulutusta edellä menevälle autolle. Siinä alamäessä lasketellaan usein reippaasti ja edellä menevän pikkuauton nopeus saattoi olla lähempänä kuutta- kuin seitsemääkymmentä, joten nysse ajeli sen perässä n. 3 metriä takapuskurista.
Sama homma toistuu kaukoliikenteen busseissa, kymmenien tonnien vehkeellä jossa on kymmeniä ihmishenkiä kyydissä saatetaan lasketella vaikka noin 8 metrin päässä edellä hieman alle nopeusrajoituksen ajavasta henkilöautosta kun vauhtia on noin 80 km/h. Hyvä keskustelunavaus kuljettalle on; "Moi, mitäs mieltä olet omasta turvavälistäsi?"
 

Liitteet

  • bussi.jpg
    bussi.jpg
    470,5 KB · kertaa luettu: 348

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pitkästä aikaa: MOPOAUTOILIJAT.

Ei perkele, kun pisti vihaksi viikonloppuna. Isältäni kuulin, miten hän oli parisen viikkoa sitten joutunut aika ahtaalle pyörätiellä. Kyläraitilla kun oli tullut vastaan kaksi mopoautoa, pyörätiellä, ylikulkusillan kohdalla. Oli ilmeisen järkyttynyt asiasta, oli ollut osuma pienestä kiinni. Arvatenkin, tuossa kohtaa pyörätien leveys ei juuri kahta metriä ylitä, siihen pari mopoautoa ja vastaantuleva pyöräilijä, niin ahdasta on.

Osumasta olisi tullut hautajaiset, varmaan useampiakin. Ainakin kahden mopoautosuharin verran. Ei voi jumalauta käsittää, mitä päässä liikkui kavereilla. Isä oli järkytyksestä toivuttuaan soittanut vain paikalliselle koululle, sieltä olivat luvanneet selvittää asian. Kylä on pieni, ja mopoautoilijoita vain kourallinen. Itse kuulin tästä vasta äskettäin, mutta yritän kyllä päästä näiden kavereiden kanssa kehityskeskusteluun.

Yleisesti ottaen: mikä helvetti nuorisoa vaivaa? Kaikesta paistaa järkyttävä ylimielisyys. Se näkyy kaikkialla, ei vain liikenteessä. Olen kyllä nuoruudessa itsekin häiriköinyt, ja kaikenlaista nähnyt, mutta jotenkin meno vaikuttaa aika ihmeelliseltä.

En ole edes vielä kovin vanha, mutta pakko näköjään jo nykynuoria voivotella. Ennen oli asiat paremmin.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Onneksi on pyörässä loistavat jarrut.

Minä lähestyn risteystä, auto lähestyy risteystä. Näytän hyvin kerkeävän joten polkaisen pari vauhdikasta polkaisua, jotta sujuvuus liikenteessä säilyy. Tämä saatanan teiden ässä tekee jumalattoman kiihdytyksen ja joutuu vähän koukkaamaan reunan kautta mennessään. Minä vedän jarrut laakereita myöten.

Ilman hyviä jarruja varmaan suorittaisin tällä hetkellä loukkaantuneena rituaalimurhaa.

Näytetään selkeästi ne aikeet siellä liikenteessä, eikä saatana päätetä viime hetkellä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Täällä Jyväskylässä ajoi tiistaina paikallisbussi siirtoajossa suojatiellä jalankulkijan yli. Alle jäänyt nuori nainen kuoli eilen. En tiedä tapahtumasta mitään muuta kuin lehtien palstoilta luetun, että bussikuski olisi saamassa syytteitä.

Tulin sitten eilisaamuna töihin paikallisbussilla, joka sattumoisin ajaa kotiovelta työpaikalle. Bussi on aamuisin ainoa perähikiältä tuleva bussi, eli ensimmäinen kiinteä aikataulu sillä on lähtönsä jälkeen keskustassa, josta jatkaa eteenpäin 7.40. Itse olin pysäkillä kymmenen minuuttia bussin lähdettyä perähikiältä, josta nyt on matkaa pysäkilleni toistakymmentä kilometriä. Olin myöhästyä bussista, vaikka normaalisti bussi on meidän kohdilla 5-7 minuuttia myöhemmin. Tämä ei siis ole mikään virallinen aikatauluihin painettu aika. Noh, keskustassa olimme 7.31. Miksi? Bussikuski ajoi kuin heikkopäinen. Monessakin risteyksessä näin, kun ihmiset olivat vasta matkalla bussipysäkille eli myöhästyivät. Jalankulkijoita kuski ei väistellyt, liikenneympyröissä oli pideltävä piposta kiinni. Ja miksi? Ei ainakaan siksi, että olisi ollut kiire pysyä aikataulussa. Yhdeksän minuuttia istuttiin keskustassa, kuski pelasi matopeliä ja sitten matka jatkui. Tietysti kun tuolla tavalla ajaa, ei tarvitse asiakkaita paljoa palvella - he tulevat vasta seuraavalla bussilla. Ihmettelin vaan, eikö tuo tiistain surullinen tapahtuma (oli syyllinen kuka tahansa) yhtään saa hillitsemään kaasujalkaa? Saman kuskin ajelua todistin myös viime talvena, kun hän Mattilanniemen liikenneympyrässä bussia kääntäessään kolhi keulaa ihan reiluhkosti rotvalliin. Kyllä sen saman ympyrän pystyy ajamaan bussilla myös kolhimatta, olen nähnyt.

Toinen juttu kaikkiin kulkuneuvoihin Jyväskylässä liittyen, mutta erityisesti bussiliikenteeseen. Vapaudenkatua kun huristaa Vaasankadulta eteenpäin kohti Mattilanniemeä (siis se yksisuuntainen pätkä, joka haarautuu Hippoksen ja Mattilanniemen suuntiin), ei edes 60 km/h:n tuntivauhti riitä. Ymmärtäisin vielä jotenkin Hippokselle kaartavien painavien autojen kiihdyttämisen talvikelissä ylämäkeä varten, mutta kun saatana sinne vasemmalle Mattilanniemen alamäkeen pitää työntää niin kovaa kuin bussi/auto kulkee ja Vaasankadun valoista kiihtyy! Siinä on pari suojatietä ilman valoja + eteen käännytään ja vaihdetaan kaistaa lyhyellä matkalla, mutta joku kiihdytysrata tässä kohti on vuorokauden ajasta riippumatta. Kysyn taas, että miksi? Ketään siinä ei voi ohittaa, koska matka on lyhyt ennen seuraavia valoja.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän taas pisti vihaksi kun lueskeli noita ksml.fi kommentteja tuohonkin tapaukseen liittyen. Siellä osa väittää aivan pokkana, että pyörät pitää taluttaa aina suojatien yli ja inttävät jostain "siinä on kolmio fillaristeille niin sillon fillaristin pitää taluttaa" diibadaabaa. Ylipäätään väittelevät kaikesta tilanteeseen liittymättömistä epäolennaisuuksista ja vielä väittävät lakeina jotain omia uskomuksiaan.

Tuosta uutisesta kun kun koittaa tilannekuvaa saada niin siinä on polkupyörällä liikenteessä ollut koiranulkoiluttaja ajanut valo-ohjatun pyörätien jatkeen yli. Suoraan tullut linja-auto on ajanut päälle. Molemmillehan tuossa tilanteessa ei ole voinut palaa vihreät, eli toinen on tullut punasia päin. Eikä se toinenkaan ole huomannut toisen tekemää virhettä tarpeeksi ajoissa, että olisi pystynyt omalla toiminnallaan välttämään kontaktin. Ei sen enempää, eikä sen vähempää. Ikävä tapahtuma ja seuraamalla ympäröivää liikennettä (=huomattu, että joku tulee punasia päin) olisi tuoltakin tapaukselta voitu mahdollisesti välttyä.

Ylipäätään liikenteen ongelma on se, ettei kaikki yksinkertaisesti osaa sääntöjä tai ainakaan noudata niitä. Ihan sama oletko jalankulkija, fillaristi, mopoilija vai autoilija. Toinen ongelma on se, että kanssaliikkujat mielletään vihollisiksi, eikä kanssakulkijoiksi, jolloinka muita ei useinkaan huomioida kuin negatiivisessä mielessä.

Varmasti monilla työpaikoilla kuulee näitä sankaritarinoita teiden ritareista ja muista vihollisista liikenteessä. Meilläkin sama 60-luvulla syntynyt mies jaksaa kerta toisensa jälkeen valittaa, miten fillaristit ja jalankulkijat änkee väkisin hänen eteensä kun hää yrittää ajaa liikenneympyrään tai liikenneympyrästä poies. Kuulemma aina säikyttelee kiihyttelemällä sitä suojatietä liikkuvaa kohti, jos näyttää, että joku yrittää mennä alle. Aina hälle kerrotaan, että itseasiassa se on ite kääntyä autoilija siellä liikenneympyrästä poistuttaessa ja liikenneympyrään mennessäkin taitaa poikkeuksetta olla se kolmio siinä ennen suojatietä. Sitten tulee aina se legendaarinen kommentti "tyhmiähän ne on jos ne ehoin tahoin tulee alle, vähän pitäs järkee käyttää liikenteessä oman turvallisuutensa kannalta". Ja sama jatkuu alusta viikon päästä... Myöskin hyvin monelle (aiemmin kun 80-luvulla syntyneille) tulee kerta toisensa jälkeen yllätyksenä, että polkupyörää ei aina ja joka tilanteessa tarvitse taluttaa tien yli. Samat ukot jatkuvasti kommentoi eri tilanteissa, että "fillarihan pitäis aina taluttaa tien yli".
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Yleisesti ottaen: mikä helvetti nuorisoa vaivaa? Kaikesta paistaa järkyttävä ylimielisyys. Se näkyy kaikkialla, ei vain liikenteessä. Olen kyllä nuoruudessa itsekin häiriköinyt, ja kaikenlaista nähnyt, mutta jotenkin meno vaikuttaa aika ihmeelliseltä.

Mielestäni ei niinkään ylimielisyys, vaan piittaamattomuus ja uskomaton tyhmyys. Perhepiirissä pari mukulaa juuri mopo-iästä päässyt ja yksi tulossa tuohon ikään. Eivät nyt toki ole niitä kaikkein pahimpia jonneja, mutta kyllä muutamaan otteeseen on joutunut päätä pyörittelemään niiden toilailujen kanssa, jotka ovat pääsääntöisesti johtuneet juurikin noista kahdesta asiasta.
 
Myöskin hyvin monelle (aiemmin kun 80-luvulla syntyneille) tulee kerta toisensa jälkeen yllätyksenä, että polkupyörää ei aina ja joka tilanteessa tarvitse taluttaa tien yli. Samat ukot jatkuvasti kommentoi eri tilanteissa, että "fillarihan pitäis aina taluttaa tien yli".
Vanhat jäärät on näköjään vanhoja jääriä vaikka voissa paistaisi. Yleensä tällaisella asenteella on muitakin "ongelmia" liikenteessä ja kanssa-autoilijoista löytyy yllättävän paljon syyllisiä kaikenlaisiin asioihin.

Fillarilla liikkuessa tulee kohdattua myös niitä tapauksia jotka päästävät kaiken yli vaikka ei tarvitsisikaan, olisi kiva nähdä että väistävätkö samat ihmiset myös kolmion takaa tulevia autoja.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
En muista olenko asiasta aiemmin kitissyt mutta menköön kertauksen nimissä.

Jossain määrin ihmetyttää nämä "profillaristit" jotka sotkevat sitimarketista ostamillaan kilpapyörillä ja liiteristä hankituilla pyöräilyasusteilla moottoriajoneuvoille tarkoitetun maantieliikenteen seassa vaikka vieressä kulkisi kuinka vastapäällystetty pyörätie.

Olin taannoin erään tilausmatkabussin kyydissä, joka ajoi 20 km/h parin kilometrin verran tälläisen heepon perässä kun ei vastaantulevan liikennevirran vuoksi turvalliseti kyennyt ohittamaan. Ärräperkeileitä kuskilta kohtuullisessa määrin sinkoili. Ja pyörätie oli tietenkin vieressä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En muista olenko asiasta aiemmin kitissyt mutta menköön kertauksen nimissä.

Jossain määrin ihmetyttää nämä "profillaristit" jotka sotkevat sitimarketista ostamillaan kilpapyörillä ja liiteristä hankituilla pyöräilyasusteilla moottoriajoneuvoille tarkoitetun maantieliikenteen seassa vaikka vieressä kulkisi kuinka vastapäällystetty pyörätie.

Olin taannoin erään tilausmatkabussin kyydissä, joka ajoi 20 km/h parin kilometrin verran tälläisen heepon perässä kun ei vastaantulevan liikennevirran vuoksi turvalliseti kyennyt ohittamaan. Ärräperkeileitä kuskilta kohtuullisessa määrin sinkoili. Ja pyörätie oli tietenkin vieressä.
Jos ikinä ei ole ajanut maantiepyörää, niin ei voi varmasti ymmärtää, miksei fillaristit käytä kevyenliikenteenväylää, vaikka sellainen on tarjolla. Syitä maantien käyttöön on monia ja yleisin varmaankin se, että pyörätiet ovat monin paikoin huonossa kunnossa, liittymiä ja niiden kohdalla kanttikiviä on paljon ja lisäksi liikenne kevyenliikenteenväylällä kulkee sekä hiljaa että välillä miten sattuu laidasta laitaan. Kaikkien kannalta on turvallisempaa käyttää näissä paikoissa maantietä, jossa vaaraa aiheuttaa lähinnä muutamat kotipoliisit, jotka ensin soittavat torvea ja sen jälkeen ohittavat niin läheltä kuin mahdollista. Kaksi kertaa tänä vuonna sellaisia kohtasin (tosin toisella kertaa ei ollut edes sitä kevaria vieressä) ja pyörän selästä koettuna ne ovat todella epämiellyttäviä kokemuksia. Pyrin itse ajamaan sivuteillä Keski-Uudellamaalla ja kevaria käytän aina kun mahdollista. Muutamia paikkoja tässä lähistöllä kuitenkin on, joissa ei kevarilla syystä tai toisesta ole turvallista ajaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kuinkahan normaalia liikennekäyttäytymistä on provosoitua jonkun ohituksesta niin pahasti, että jättää autonsa valoissa eteen ja tulee avaamaan oven? En itse ollut ajajan paikalla, vaan apukuskin paikalla tätä tapahtumasarjaa todistamassa. Kuskina toiminut isäukkoni vaihtoi vasemmalta kaistalta keskikaistalle Helsingissä Mäkelänkadulla edellä häämöttäneen tietyön takia. No takana ollut jeeppikuski ei sitten jostain syystä tästä tykännyt ja veti herneen aika syvälle nenään. Tuli siis ihan avaamaan auton oven ja kysäisi "melko" vihaisella äänellä että "Oliko saatana jotain?". Veikkaan vahvasti, että ajoi jonkin lääkityksen alaisena sillä ei kukaan voi noin pahasti ohittamisesta suuttua. Paiskasi oven muutamaan kertaan kiinni. Vierestä ajaneet ihmiset olivat vähintäänkin hämmentyneen näköisiä ja olin kyllä itsekin.

Taitaa tosin kulkea suvussa tämä kanssa-autoilijoiden suututtaminen, sillä olen itsekin saanut jonkun Volvon jahtaamaan itseäni sen takia, että meinasin törmätä tähän. Huom. meinasin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Lähestytään liikennevaloja jossa palaa suoraan menijöille punainen. Samasta risteyksestä erkanee kuitenkin kaista johon pyrkiville palaa vihreä. Suoraan menijä on kuitenkin päättänyt liruttaa ja samalla estää takanaan olevien kääntymisen sujuva pääsy erkamiskaistalleen. Haluaa ehkä säästyä pysähtymiseltä. Arkea jokapäiväisellä työmatkallani.

Mitä näiden liruttajien päässä liikkuu?

Vinkki. Pyri ottamaan huomioon kyetessäsi myös se takana oleva liikenne.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Lähestytään liikennevaloja jossa palaa suoraan menijöille punainen. Samasta risteyksestä erkanee kuitenkin kaista johon pyrkiville palaa vihreä. Suoraan menijä on kuitenkin päättänyt liruttaa ja samalla estää takanaan olevien kääntymisen sujuva pääsy erkamiskaistalleen. Haluaa ehkä säästyä pysähtymiseltä. Arkea jokapäiväisellä työmatkallani.

Mitä näiden liruttajien päässä liikkuu?

Vinkki. Pyri ottamaan huomioon kyetessäsi myös se takana oleva liikenne.

Mutta kun autokoulussa opetetaan välttämään pysähtymistä viimeseen asti (näin ainakin oli kakkosvaiheessa ajetulla lenkillä), se pysähtyminen kun on taloudellisen ajon kannalta se suurin saatana. Autokouluissa kun ilmeisesti opetetaan ajamaan taloudellisesti liikennesääntöjen mukaan, eikä niinkään keskitytä siihen muiden huomiointiin (tästä itselläni ei ole kokemusta kun kortia en autokoulussa käynyt ajamassa).

En minäkään ymmärrä miten se liikenteessä muiden huomioiminen on osalle porukasta täysin ylivoimainen tehtävä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En muista olenko asiasta aiemmin kitissyt mutta menköön kertauksen nimissä.

Jossain määrin ihmetyttää nämä "profillaristit" jotka sotkevat sitimarketista ostamillaan kilpapyörillä ja liiteristä hankituilla pyöräilyasusteilla moottoriajoneuvoille tarkoitetun maantieliikenteen seassa vaikka vieressä kulkisi kuinka vastapäällystetty pyörätie.

Aloitin pyöräilemisen keväällä noin 20 vuoden tauon jälkeen. Aika pian huomasin siirtyväni herkästi ajoväylälle. Syy: kevyenliikenteen väylällä ei toimi alkeellinenkaan kommunikointi. Puhun autoilijoiden kieltä. Tiedän, mitä kanssaliilkkujat aikovat tehdä. Tunnen oloni turvallisemmaksi.

Toki väistän sivuun heti, jos arvelen haittaavani yhdenkään autoilijan kulkua enemmän kuin sekunteja.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Mutta kun autokoulussa opetetaan välttämään pysähtymistä viimeseen asti (näin ainakin oli kakkosvaiheessa ajetulla lenkillä), se pysähtyminen kun on taloudellisen ajon kannalta se suurin saatana.

Tämän saman kuulin jälkikasvultani jonka rahastusvaih.. ei kun siis kakkosvaiheen ajokortista juuri äsken maksoin.

Taloudellisen ajon opettaminen on pääteemansa jolla yrittävät jollain tasolla tämän kakkosvaiheen rahastamisen selittää. Mutta kun se liruttaminen on parhammillaankin taloudellista vain itse sille liruttajalle ei takana tulevalle liikenteelle.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tämän saman kuulin jälkikasvultani jonka rahastusvaih.. ei kun siis kakkosvaiheen ajokortista juuri äsken maksoin.

Taloudellisen ajon opettaminen on pääteemansa jolla yrittävät jollain tasolla tämän kakkosvaiheen rahastamisen selittää. Mutta kun se liruttaminen on parhammillaankin taloudellista vain itse sille liruttajalle ei takana tulevalle liikenteelle.

Tätä minäkin sille ajokoulun opettajalle yritin selittää kun itse kävin tuon kruisailemassa. Vastaus oli suurinpiirtein, että "näinhän se menee, mutta ymmärrät kai, että meidän on kuitenkin nämä asiat kaikille opetettava". Siihen ei sitten löytynytkään mitään pätevää vastausta, että miksei näitäkin voisi hoitaa siinä ykkösvaiheessa minkä opetusluvilla kävin. Ja voin kertoa, ikinä en ole itseäni tuntenut niin hölmöksi auton ratissa mitä tuon toisen, ohjeiden mukaisesti ajetun taloudellisen lenkin aikana itseni tunsin.

Sitä en tiedä mitä tuo 2 vaihe nykyään kustantaa, mutta jo neljä vuotta takaperin nuo pari ajotuntia+tunti teoriaa ja liukas kustansi enemmän kuin ykkösvaihe kokonaisuudessaan (mukaan laskettuna poljin+asennus, peili, kolmio, ajokorttilupa, opetuslupa, auton muutoskatsastus, liukasrata, teoriakoe ja inssi). Ei se toki mitään rahastusta ole, ajotaidon kannalta pakollista opetusta vaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Aika hyvä pointti Jarilta. Itsellä rahastusvaiheen koulutuksesta vajaa 3v aikaa ja ainoa mikä tuosta jäi mieleen oli juuri tuo lirutus, ja sitä tulee aika usein tehtyä. Eipä ole ikinä tullut mieleen tuolta "kaverin" kantilta asia. Toki tässä nyt kelailen omaa koulumatkaa jonka ajan päivittäin keskustassa autolla, eikä se sisällä kyllä yksiäkään nuolivaloja (ainakaan ilman että omaa kaistaa ei olisi useita kymmeniä metrejä). Mutta kiitos tästä, täytyy jatkossa alkaa miettimään tuota että mitä siellä takana tuumataan matelusta.

Sellaisia kokemuksia ainakin liruttamisesta on että vaikka meillä on takanatulijan kanssa sama suunta, niin täytyy hermostua jos lirutan lähestyviin punaisiin valoihin. Tai en edes liruta, riittää että moottorijarrutan pidemmän kaavan kautta. Etenkin talven liukkailla vituttaa jäädä valoihin sutimaan tyhjää, siksi pyrin pitämään autoa aina liikkeessä jos mahdollista. Toki onhan näitäkin sankareita että kaupunkialueella ajetaan lähemmäs kuuttakymppiä vaikka edessä nähdään punaiset valot. Jalka ei nouse kaasupolkimelta ennen kuin kovaa jarrutusta joka tehdään juuri ennen valoja/edessäolevaa auton perää. Välillä kavereiden kyydissä meinaa hirvittää kun voi olla liukas alusta + huonot renkaat, niin silti täytyy aina vääntää joku kova jarrutus edes pienen rullaamisen sijasta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Helppo nyrkkisääntö on liikennevalojen lukeminen. Jos näyttää siltä, etteivät valot vaihdu vihreiksi pitkään aikaan niin miksei aja sitten jonon hännille hidastelematta. Jos voi lukea valoista, että ne vaihtuvat, niin miksei vähän jarruttele moottorilla. Tällaiset tilanteet toki usein vaativat tietämystä tutuista valoista, joten jos ei tiedä yksittäisten risteysten käytäntöjä niin ei kannata pelleillä. Taloudelliselle ajolle voi siis näyttää persettä vain kun ajaa ympäristössä, jonka ruuhkaista liikennettä ei tunne. Tyhjiä valoja voi sitten koittaakin vähän uhkailla matelemalla ympäristöstä riippumatta.

Yksi nyrkkisääntö on muuten sekin, että henkilöauton kuski ei koskaan ajattele kuin itseään.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Sitä en tiedä mitä tuo 2 vaihe nykyään kustantaa...

400 euroa. Sisälsi kaksi ajotuntia (toinen ajoharjoitteluradalla omalla autolla) ja yhden teoriatunnin.

Autokouluopettajan kommentti oli lopuksi ollut. Osaat sinä ajaa. Siinä se, toki hyvähän sekin on tietää.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Ajelin tänään töistä kotiin ja pientaloalueella tuli risteyksen (käännyin oikealle) jälkeen vastaan pyöräilijä! Kaveri paineli vastaan siis ajotiellä ja vastaantulevien kaistalla, jos en olisi väistänyt, niin olisi varmaan ajanut tuulilasista sisään. Siis mitä vittua? Miten joku kykenee edes olemaan noin urpo. Kyseessä oli kuitenkin n. 30-vuotias mies, ilman kypärää liikenteessä. Parasta tässä on taas se, että vieressä (1,5m) olisi ollut pyörätie, missä olisi voinut suhailla vähän rauhallisemminkin.
 

Veijari

Jäsen
Jouduin ajamaan tämän onnettomuuspaikan ohitse kun juuri kuollut tyttö makasi vielä tien penkassa valkoisen lakanan alla. Samaan aikaan Ambulanssin sisällä huusi hysteerisesti joko yliajaja tai joku kuolleen tytön läheisistä.
https://www.poliisi.fi/poliisi/loun...D0F8A0AEB3B3B8E6C2257D72003F7818?opendocument
Taas yksi turha nuoren ihmisen kuolema ja silkkaa omaa tyhmyyttään. Vaikken ollut itse mitenkään osallisena tuossa niin vieläkin kylmää se näky. Järki käteen kaikille liikenteessä kulkijoille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201410270142638_v0.shtml
Tyylinäyte, mitä tapahtuu kun kaksi neropattia osuu samaan risteykseen samaan aikaan. Siinä olisi Darwin awardsit tullut tältä vuodelta jaettua, kun motoristit olisi naarattu Naantalinsalmesta ja fiattimies löytänyt itsensä Saramäestä. Voi jeesus sentään miten pahasti voi provosoitua kun vika näyttää vieläpä olevan itsessä. Ja mitä helvettiä tuo motoristi luuli voittavansa tuolla siltaohituksella. Ja kehtasi vielä pistää youtubeen. Good times. Tämmösten seassa sitä joutuu päivittäin ajelemaan. Miettikääpä sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös