Joo, jotkut ei tunnu tajuavan, kuinka paljon helpompaa rampilta on tulla auton taakse kuin eteen. Ehkä eivät ole koskaan koittaneet tulla taakse, vaan aina pitää kiihdyttää se mitä tojotasta irti lähtee että pääsee ETEEN ETEEN ETEEN.Voi vittu, että tätä tapahtuu paljon. Juurikin viime lauantaina ajelin kotiin, niin sieltä rampilta tullaan suoraan eteen. Saman suuntaista liikennettä ei edes ollut. Jouduin tekemään hätäväistön vasemmalle kaistalle. Soitin torvea ja näytin keskaria. Säikäytti kyllä, kun oli syksyn liukkain keli.
Ja sitten myös oletetaan, että päätiellä ajava väistää vasemmalle kaistalle. Toisena ääripäänä on sitten ne, jotka eivät kirveelläkään voi siirtyä sinne vasemmalle kaistalle, vaikka ajaisivat selvästi kovempaa kuin rampilta tulevat, koska ovat jostain saaneet päähänsä että sakko tulee jos hiukankaan tässä joustaa.
Ärsyttäviä ovat myös ne, jotka laittavat rampilla heti vakiona vilkun päälle, vaikka mitään edellytyksiä ei ole liikennevirtaan liittyä sen paremmin nopeuden kuin sopivan välinkään osalta. Siinä joutuu sitten arpomaan, että onkohan tuo nyt oikeasti tulossa alle, vai vilkuttaako vaan rampilla ajamisen ilosta. Sellaista periaatetta olen itse noudattanut, että laitan vilkun päälle sitten kun omasta mielestäni olen valmis päätielle liittymään, eli nopeus on sopiva ja väli sellainen mihin voi turvallisesti tulla. Samaa periaatetta odottaisin muittenkin käyttävän, mutta paljon näitä vakiovilkuttelijoita on.
edit: tarkennuksena, puhun siis normaaleista liikenneolosuhteista, en ruuhkasta tms.
Viimeksi muokattu: