Shakki ja internet

  • 28 063
  • 178

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinenkin peli oli tasuri. Carlsen oli pulassa mutta piti jättää matsi kesken kun vaimo halusi ostokset kotiin. Kun pääsin taas ruudun ääreen, peli oli jotenkin kummasti tasoittunut. Ja tuo linkki ylempänä minkä laitoin, en tiedä meneekö johonkin soittolistan vai mihin kummaan. Ihan toiset videot näkyvät nyt peukalonaulassa. Anyway, YouTubesta löytyy useampikin kanava jossa noita seurataan. Huomenna Game 3, formaatti on 3 - välipäivä - 2 - välipäivä - 3 - välipäivä jne.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Varmaan jokainen shakin pelaaja on nähnyt tv-sarjan The Queens Gambit, jos ei ole niin katsohan ihmeessä Musta kuningatar (TV Mini Series 2020) - IMDb

Toinen juttu mikä on tuonut uusia shakinpelaajia on Botezin siskokset, yli miljoona seuraajaa Twitchissa BotezLive - Twitch Kauneus ajaa asiaa, mutta arvostan neitien tilannetajua.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aika mahtava game 6 menossa, on tainnut 8 tuntia jo kestää ja MM-otteluiden siirtoennätys rikkoutui vähän aikaa sitten. Carlsen kun vie tämän, niin on varmaan mestaruuden kannalta aika ratkaiseva.

Edit. Ja siitä ensimmäinen voitto Carlsenille. Nepolle varmaan kova tappio, saapa nähdä, paljonko vaikuttaa seuraaviin peleihin.
 
Viimeksi muokattu:

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika mahtava game 6 menossa, on tainnut 8 tuntia jo kestää ja MM-otteluiden siirtoennätys rikkoutui vähän aikaa sitten. Carlsen kun vie tämän, niin on varmaan mestaruuden kannalta aika ratkaiseva.

Edit. Ja siitä ensimmäinen voitto Carlsenille. Nepolle varmaan kova tappio, saapa nähdä, paljonko vaikuttaa seuraaviin peleihin.
Jösses. Katsoin alkua, sitten siirryin SKA-Jokerit matsiin ja ajattelin, että tasuri varmaan. En edes palannut livestriimiin. E-rook mistake. Pakko varmaan kahlata koko loppumatsi jälkilähetyksenä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai suosituin shakki-kanavakaan kovin huono ole?
Ei ei, kyllä minä Levy Rozmaniakin toki seuraan. Ja Ginger GM:ää eli Simon Williamsia. Oli muuten hienoa seurata miehen, siis Ginger GM:n reportaaseja norjalaisesta shakkipubista viime MM-ottelussa. Mutta tämä Ramirez onkin vähän sellainen tuntematon musta hevonen (pun intended), joka ei välttämättä ole kovin monelle harrastajalle tuttu. Siksi vinkkasin.
 

Morgoth

Jäsen
Tulee itsekin katseltua erilaisia shakkivideoita paljonkin youtubesta, mutta www.chessable.com sivuston olen todennut erittäin hyväksi tai ainakin paremmaksi perinteiset shakkikirjat. Toki tuolla jokainen kirja maksaa, mutta ipadilla huomattavasti mukavampi kuin perinteinen kirja+shakkilauta. Oma visualisointitaito kun on edelleenkin niin surkea ettei kirjan lukeminen onnistu ilman lautaa vieläkään. Toki perinteisiä kirjoja on hyllyt täynä, mutta ei nyt puhuta montako niistä on luettu tai edes avattu...
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Mika Karttunen julkaissut kirjan "Shakki, matti! - joka kodin shakkiopas". Karttunen on Arto Nybergin vieraana ensi sunnuntaina.
Ja oli Savikon vieraana Aamu-TV:ssä jo viime viikolla.


Kirjan sisällysluettelon näkee tuosta:

 

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Shakkimaailmassa melkoista draamaa. Parisen viikkoa sitten maailman ykköspelaaja Magnus Carlsen koki shokkihäviön "suhteellisen" tuntematonta Hans Niemannia vastaan. Kyseessä klassinen shakki ja Magnus pelasi vielä valkoisilla. Häviön myötä katkesi yli 50 ottelun tappioton putki classic chess pelimuodossa. Ja peli tosiaan pelattiin ihan f2f.

Seuraavana päivänä Magnus ilmoitti vetäytyvänsä turnauksesta ja twiittasi vihjailevasti siihen suuntaan, että Hans olisi huijannut: I've withdrawn from the tournament. I've always enjoyed playing in the @STLChessClub , and hope to be back in the future

Jatkoa saagalle saatiin tänään, kun Magnus ja Hans kohtasivat uudestaan Meltwater Champions Chess Tourilla. Magnus luovutti ensimmäisen siirtonsa jälkeen.

Mielenkiintoista nähdä, löytyykö todisteita Niemannin huijaamisesta. Tuskin ihan vähäisin perustein maailman ykköspelaaja alkaisi syyttämään vastapeluria huijariksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Esgo

Morgoth

Jäsen
Mielenkiintoista nähdä, löytyykö todisteita Niemannin huijaamisesta. Tuskin ihan vähäisin perustein maailman ykköspelaaja alkaisi syyttämään vastapeluria huijariksi.
Shakin historia tuntee kiukuttelevia maailmanmestareita milloin mistäkin, joten siinä mielessä tuossa ei oleisi mitään uutta. Mitään todisteita huijaamista ei olla vieläkään esitetty, joten tapaus lienee käsitelty. Niemannin historia on hieman epämääräinen ja mielestäni koko tyyppi vähän omituinen, mutta ei kai se vielä huijaria tee. Mikäli käyttää tietokoneen siirtoja sopivasti valikoiden niin huijaamista on aika mahdotonta todistaa. Lisäksi myös epäilys huijaamista on liian helppo heittää ilmoille.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mielenkiintoista nähdä, löytyykö todisteita Niemannin huijaamisesta. Tuskin ihan vähäisin perustein maailman ykköspelaaja alkaisi syyttämään vastapeluria huijariksi.
Oli totuus lopulta mitä tahansa, on Carlsenin käytös ihan uskomattoman lapsellista. Hän ei ole vieläkään virallisesti syyttänyt Niemannia mistään tai avannut käytöstään. Hän kiukuttelee turnauksissa ja Twitterissä kautta rantain vihjailee huijaamisesta, mutta ei ota itse osaa keskusteluun vaan jättää teini-ikäisen vastustajansa yksin keskelle maailmanlaajuista skandaalia.

On the board-huijaaminen on paitsi todella vaikea toteuttaa, vielä vaikeampi todistaa. Täysin mahdotonta taas on todistaa ettei ole huijannut. Nyt Niemann joutuu tämän syytöksen kanssa elämään ja yrittää keskittyä turnauksiin, joissa häntä seuraa nyt arvostellen miljoonat ihmiset. Magnus on shakkimaailman ylivoimaisesti isoin nimi ja vaikutusvaltaisin pelaaja ja hän kyllä tietää mitä näillä tempuillaan saa aikaan.

Jos on valmis esittämään tämän kokoluokan syytöksiä, täytyy olla valmis myös esittämään niille perustelut. Täydellinen radiohiljaisuus pariksi viikoksi ja mielenosoituksellinen luovuttaminen seuraavassa ottelussa on ihan absurdi tapa käsitellä tilannetta.
 
Niemann on toki aiemmin jäänyt kiinni huijaamisesta, mutta tämän lisäksi on esitetty todisteita, että miehenalku olisi petkuttanut paljon useammin. Tämä toki ei ole yllättävää, sillä vaikea uskoa, että hän olisi petkuttanut vain pari kertaa ja jäänyt siitä heti kiinni.

Ennen viimeisintä matsia ajattelin, että Carlsonin tiimi on epäillyt Hansia jo etukäteen ennen tuota surullisenkuuluisaa peliä, minkä jälkeen ovat yhdessä raivonneet itsensä turnauksesta ulos. Tuossa pelissä ei mielestäni epäselvyyksiä ole ja Carlsen yksinkertaisesti pelasi heikosti omaan tasoonsa nähden, mikä toki on ymmärrettävää ennakkoasetelmat huomioon ottaen. Niemannin ei tarvinnut löytää kuin muutama haastavampi siirto pelissä, joten Magnus töpeksi sen kyllä itse.

Mutta tämä viimeisin peli oli tosiaan yllätys. Jos Magnus olisi pelannut, olisi hän ehkä vielä voinut luikerrella tilanteesta ulos ilman, että hänen olisi tarvinut antaa syytä turnauksesta lähtemiseen. Enää tuo ei onnistu ja selitykset tullaan jossain vaiheessa saamaan.

En pidä Niemannista ja Carlsen on eittämättä kaikkien aikojen paras, mutta tämä keissi ei nyt ole mennyt kyllä mieheltä putkeen, tulipa myöhemmin ilmi minkälaista informaatiota tahansa.
 

redpecka

Jäsen
Carlsen eittämäti aikansa paras pelaaja. Kiukuttelu on sitten yksi juttu. Ja mielessäni on myös tämä pätkä, jossa hän tarjoo tasurin käsittääkseni huonovointisuuden takia, mutta video valitettavasti antaa väärän kuvan ikäänkuin tuo toinen luovuttaisi parin siirron jälkeen.

Noihin huijauksiin: aivan sama jos vihu lupaa pelata alasti jos sillä on geissaguulat sisässä. En tiedä mikä on shakin tulevaisuus kun älylaitteet jokatapauksessa alkaa olla ihmisen iholla siinä kuin tatuoinnit.
 

redpecka

Jäsen
Shakkimaailmassa melkoista draamaa. Parisen viikkoa sitten maailman ykköspelaaja Magnus Carlsen koki shokkihäviön "suhteellisen" tuntematonta Hans Niemannia vastaan. Kyseessä klassinen shakki ja Magnus pelasi vielä valkoisilla. Häviön myötä katkesi yli 50 ottelun tappioton putki classic chess pelimuodossa. Ja peli tosiaan pelattiin ihan f2f.

Seuraavana päivänä Magnus ilmoitti vetäytyvänsä turnauksesta ja twiittasi vihjailevasti siihen suuntaan, että Hans olisi huijannut: I've withdrawn from the tournament. I've always enjoyed playing in the @STLChessClub , and hope to be back in the future

Jatkoa saagalle saatiin tänään, kun Magnus ja Hans kohtasivat uudestaan Meltwater Champions Chess Tourilla. Magnus luovutti ensimmäisen siirtonsa jälkeen.

Mielenkiintoista nähdä, löytyykö todisteita Niemannin huijaamisesta. Tuskin ihan vähäisin perustein maailman ykköspelaaja alkaisi syyttämään vastapeluria huijariksi.

Nyt Hansin peppu tutkittiin perinpohjaisesti St. Louisissa. Ei ollut ylimääräistä ainakaan tällä kertaa.

Nyt kun osaisi lopettaa tähän niin voisi tähän mennessä tienatuilla rahoilla elää vaatimattomasti elämänsä loppuun juoden rinkkejä jalat pöydällä suht onnellisesti. Kerran viikossa lähipubissa matsi jonkun paikallisen deekun kanssa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Onko Jatkoajan kirjoittajissa Chess.comissa pelaavia kirjoittajia? Itse olen pelannut siellä pääosin noita 10 minuutin pikapelejä, jotka mukavaa ajanvietettä pelata, kun on sopivaa joutoaikaa.

Oma pisteluku on nyt noussut 1240:een. Pitäisi opiskella lisää avauksia, nyt on oikeastaan valkoiselle menty pääosin yhden avauksen taktiikalla ja mustalla jään helposti pulaa, jos tulee joku erikoisempi avaus.
 

Spire

Jäsen
Onko Jatkoajan kirjoittajissa Chess.comissa pelaavia kirjoittajia? Itse olen pelannut siellä pääosin noita 10 minuutin pikapelejä, jotka mukavaa ajanvietettä pelata, kun on sopivaa joutoaikaa.

Oma pisteluku on nyt noussut 1240:een. Pitäisi opiskella lisää avauksia, nyt on oikeastaan valkoiselle menty pääosin yhden avauksen taktiikalla ja mustalla jään helposti pulaa, jos tulee joku erikoisempi avaus.
Vartin pelejä tulee pelailtua melko useinkin, pisteluku on niin huono etten edes kehtaa sanoa. Olen ihan aloittelija mitä shakkiin tulee, en ole opiskellut strategiaa käytännössä lainkaan, mutta aihe kiinnostaa. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, internet on täynnä strategiaoppaita ja videoita, pää menee vain pyörälle.
 

redpecka

Jäsen
Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, internet on täynnä strategiaoppaita ja videoita, pää menee vain pyörälle.
Eihän noista mitään tajua ja kun oma keskittymiskykykin on mitä on, mutta tulee joskus viihteen kannalta kateltua jotain tällaisia. Seuraavana päivänä on jo unohtunut, itse en osaa oppia ja omaksua. Varmaan löytyy oleellisempiakin videoita, mutta mutta. Kyllähän nämäkin olisivat hyödyllisiä ettei itse lankeaisi vihun tuhat vuotta vanhoihin ansoihin.


 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Vartin pelejä tulee pelailtua melko useinkin, pisteluku on niin huono etten edes kehtaa sanoa. Olen ihan aloittelija mitä shakkiin tulee, en ole opiskellut strategiaa käytännössä lainkaan, mutta aihe kiinnostaa. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, internet on täynnä strategiaoppaita ja videoita, pää menee vain pyörälle.
Meillä oli ikuisuus takaperin ala-asteella matikan opettaja, joka järjesti valinnaisaineeksi shakin. Varmaan niitä ainoita koulutunteja, jonka opit jääneet mieleen. Silloin pelattiin shakkia välitunnit, mutta jonkun vuoden jälkeen pelaaminen "unohtui kokonaan"

Nyt taas kärpänen puraissut ja tullut tuolla sivustolla pelailtua parin kolmen pelin päivätahtia parin vuoden ajan.

Minulle parhaiten toimii viedot, jossa joku käy aloituksia läpi ja kertoo samalla siirtojen tarkoitukset. Joskus tullut myös katsotuttua noita ammatilaisten pelejä kommentoinneilla, jossa joku avaa siirtojen tarkoituksia. Myös tuolla Chess.comissa on hyviä harjoituksia. Ilmaisversiossa voi myös käydä yhden oman pelin päiväss läpi ja tarkastella, missä kohdassa on virheitä tapahtunut. Virhestä oppii..
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Onko Jatkoajan kirjoittajissa Chess.comissa pelaavia kirjoittajia? Itse olen pelannut siellä pääosin noita 10 minuutin pikapelejä, jotka mukavaa ajanvietettä pelata, kun on sopivaa joutoaikaa.

Oma pisteluku on nyt noussut 1240:een. Pitäisi opiskella lisää avauksia, nyt on oikeastaan valkoiselle menty pääosin yhden avauksen taktiikalla ja mustalla jään helposti pulaa, jos tulee joku erikoisempi avaus.
Samalla periaatteella täälläkin mennään eli kännykällä tulee noita 10 minuutin pelejä pelailtua. Nyt just on sellainen hetki, että menossa on kolme 24h siirtoajalla olevaa peliä ja pikapelit vähemmällä. Omat pisteet on jossain 1100 hujakoilla. Selvästi nyt ollaan tasolla, jossa pitäisi vähän opetella taktiikoita, jotta pääsisi pidemmälle.
 
Onko Jatkoajan kirjoittajissa Chess.comissa pelaavia kirjoittajia? Itse olen pelannut siellä pääosin noita 10 minuutin pikapelejä, jotka mukavaa ajanvietettä pelata, kun on sopivaa joutoaikaa.

Oma pisteluku on nyt noussut 1240:een. Pitäisi opiskella lisää avauksia, nyt on oikeastaan valkoiselle menty pääosin yhden avauksen taktiikalla ja mustalla jään helposti pulaa, jos tulee joku erikoisempi avaus.
Täällä myös yksi aloittelija. Rating 10 minuutin peleissä jossain 1400-1500 välissä, mutta enemmän tykkään 3+2 peleistä. Vahva suositus, että valitsee yhden avauksen ja pysyy siinä niin pitkään kuin mahdollista. Muutenkin tuo avauksien oppiminen ei matalalla tasolla ole niin oleellista, kunhan välttää ne suurimmat ansat.

John Bartholomew:n climbing the rating ladder on youtube-sarja, mitä voi kyllä suositella, jos vasta-alkajana haluaa kehittää pelaamistaan. Alle 1600-1800 pisteluvun peleissä suuria virheitä tulee lähes aina, joten mielestäni tuota ennen peli on enemmänkin suurien virheiden välttämistä.

Itselle on ollut suuri apu pelata itseäni parempien kanssa, jotka ovat selittäneet hieman, mitä teen väärin ja miksi pelaamaani avausta pelataan siten, kun sitä pelataan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Jatkoajan kirjoittajissa Chess.comissa pelaavia kirjoittajia? Itse olen pelannut siellä pääosin noita 10 minuutin pikapelejä, jotka mukavaa ajanvietettä pelata, kun on sopivaa joutoaikaa.

Oma pisteluku on nyt noussut 1240:een. Pitäisi opiskella lisää avauksia, nyt on oikeastaan valkoiselle menty pääosin yhden avauksen taktiikalla ja mustalla jään helposti pulaa, jos tulee joku erikoisempi avaus.
Suosittelen Youtubesta GothamChess-kanavaa. Löytyy videot melkeinpä kaikista avaussiirroista helposti omaksuttavassa paketissa.

Itse pelaan myös tylsästi samoja taktiikoita, mustalla melkeinpä aina french defense tai king's indian (suosittelen muuten näitä kahta lämpimästi). Etenkin pikapeleissä saa paljon helppoja voittoja, kun tietää etukäteen mitä tekee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös