Shakki ja internet

  • 27 726
  • 177

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mahtaako täällä pelimiesten joukossa olla shakin harrastajia? Netin kautta on löytynyt uusi into kouluvuosien harrastukseen - kuten varmaan monelle muullekin.

Yahoossa pääsen sinne 1800-1900 -tasolle, kun pelaan lähinnä 5-10 min. pikapelejä, eli välttelen "Chessmaster-pelaajia" sekä 1 min. munia.

ICC:ssä olen vain vieraillut, mutta sinne kai se pitäisi pelioikeus hankkia?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Aihe on todella mielenkiintoinen!

Tietääkö joku, voiko pelata kaverin kanssa jotenkin? Linkkejä?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Shakki on hieno peli ja todellinen herrasmiesten laji. Ruvettiin kaverien kanssa pari vuotta sitten pelailemaan satunnaisesti. Alkuaikoina pelit ratkesivat usein tyhmiin virheisiin, mutta kehitystä on tapahtunut, eikä sellaisia todella tyhmiä kämmejä juurikaan enää näy. Jostain pitäisi vielä hommata puhelimeeni (Siemens SX1) shakkiohjelma, niin voisi joutohetkinä kehitellä mullistavia avaussiirtoja. Jonkun verran on ollut hyötyä shakkikirjallisuuden tavailusta. Lähinnä Retin "Shakkilaudan mestareita". Aiemmin sitä vain pelasi ilman mitään ajatusta, mutta nyt sitä yrittää jo kehitellä jonkinlaista kuviota ja taktiikkaa.
 

hylsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Bayern München, Lennart Petrell
ICC

ICC on paras shakkiserveri, Playchess tulee hyvänä kakkosena. Sitä kannattaakin harkita jos ICC:n hieman kolho ja vaikea ulkoasu ei miellytä. Jos shakkia netissä haluat pelata kokeile nyt ainakin näitä molempia, ICC:llä kahden viikon koeaika ja playchessillä muistaakseni jonkin verran pidempi.

Suosittelen tutustumaan Thomas Ristojan Shakin pikkujättiläiseen, oli ensimmäinen shakkikirja jonka itse luin. Mark Dvoretskyn kirjoihin kannattaa myös tutustua.

Pelailen ICC:llä nimimerkillä JekkuNaama ja olen suorastaan halukas auttamaan jos kysymyksiä ilmenee. Playchessistä en itse osaa ihmeitä sanoa, aika helppo sitä on käyttää.

www.chessclub.com
www.playchess.com
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: ICC

Viestin lähetti hylsy
Pelailen ICC:llä nimimerkillä JekkuNaama ja olen suorastaan halukas auttamaan jos kysymyksiä ilmenee.
Totanoin... olen ihan nolla Shakissa kun on Internetistä kysymys, (live hakkaan kyllä Kasparovin milloin vain) mutta kiinnostaa sitäkin enemmän!

Voinko haastaa näissä mainitsemissasi linkeissä toverini ja pelata häntä vastaan?
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: ICC

Viestin lähetti hylsy


Suosittelen tutustumaan Thomas Ristojan Shakin pikkujättiläiseen, oli ensimmäinen shakkikirja jonka itse luin. Mark Dvoretskyn kirjoihin kannattaa myös tutustua.
]

Ristoja on yksi todella hyvää ja helppolukuista shakkikirjallisuutta tekevä kaveri. Itse käytän parasta aikaa Ristojan kirjaa Shakki Johdatus pelitaitoon-kirjaa apuna, kun olen tehnyt yläasteelle shakkikurssin materiaalia.

Internetissä olen pelaillut satunnaisesti maikkarin sivuilla. Itse en ole ollut niin innostunut ihmisiä vastaan pelailemaan, vaan olen tahkonnut chessmaster 9000:lla eri tasoisia vastustajia vastaan.

Shakki sinällään on pelinä todella mielenkiintoinen ja hankala.

masu
 

hylsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Bayern München, Lennart Petrell
Re: Re: ICC

Viestin lähetti finnishninja


Voinko haastaa näissä mainitsemissasi linkeissä toverini ja pelata häntä vastaan?

ICC: Mene www.chessclub.com ja rekisteröidy, lataa blitzin. Avaa Blitzin ja kirjaudu sisään ICC:lle.

Sitten match finnishninja 15 0

finnishninjan korvaat kaverisi tunnuksella

15 on pelin alussa käytettävissä oleva aika
0 on jokaisen siirron jälkeen lisättävä incrementti

Kysy ICC:llä lisää, "tell JekkuNaama [viestisi]", vastailen siellä.

Playchess: www.playchess.com rekisteröidy ja lataa se ohjelma. Tämän jälkeen etsit kaverisi ja laitat haasteen.

Maikkarin epelit: www.mtv3.fi/epelit Tämä kai kaikkein helpoin vaihtoehto.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Re: Re: ICC

Linkkejä pelien Kuninkaan saloihin

Suomen johtava sivusto, jossa kaikenlaisia jatkolinkkejä (vaikkapa listattuna eri shakkikerhojen www-sivut ym):
http://www.shakki.net/

Maailmalla pidetään seuraavaa (shakkiuutis)paikkaa yleisesti johtavana:
http://www.chesscenter.com/twic/twic.html
hyvät jatkolinkit, jos haluaa seurata vaikapa MM-pelejä livenä.

Online-linkkejä on tietysti vaikka millä mitalla, mutta seuraava saitti on ilmainen ja siellä on aina satoja pelaajia vuorokauden ajasta riippumatta:

http://www.freechess.org/

Sivulla on rekisteröintiohjeet ja pelaamiseen vaadittavat lataukset. Tämä saitti irtautui ICC:stä aikoinaan, kun ICC tuli maksulliseksi paikaksi.

En enää pelaa (lähi)kilpailuissa aktiivisesti, mutta tulipahan tuota muutamakymmenen vuotta jauhettua vaihtelevalla menestyksellä.
Hauska kuitenkin joskus "höntsäillä" netissä vaikkapa tuossa em. FICS-sivuilla.

Loppukevennykseksi seuraavan neitokaisen omasivu. Ei heti uskoisi kun katselee varsinkin niitä taiteellisempia pr-kuvia, että tämä babe on Shakin hallitseva Euroopan mestari ja MM-kakkonen.
http://www.kosteniuk.com/

Shakki on hieno ja vaikea peli.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Nokiassani on varsin toimiva ja haastava sakkipeli, mutta yks saatanan ärsyttävä asia siinä on. Kuningatar saa tehdä heppahyppyjä ja aika usein tämä kohta vie koneen eduksi. Se on vienytkin intoni tuota peliä kohtaan. Netissä en jaksa pelailla, kun yleensä on mielenkiintoisempaa, mutta tuo kännykän sakki on hyvää ajantappoa vaikka lätkämatsin erätauoilla, kun ei jaksa ihmisiruuhkan keskelle lähteä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yahoossa on myös ihan toimiva ja ilmainen shakki http://games.yahoo.com/ , vaatii vain rekisteröitymisen ja senhän voi tehdä jostain nettimailista jos pelkää spammia, tosin sitä ei tätä kautta ole paljon tullut?

Sivut väittävät että siellä olisi tälläkin hetkellä yli 8.000 pelaajaa paikalla, tiedä sitten hänestä. Vahvuusluvut nyt ovat mitä ovat, kun osa pelaajista kusettaa shakkiohjelman avulla tms., mutta mielenkiintoinen ilmiö on se että illalla/yöllä kun pelaa lähinnä jenkkien kanssa on paljon helpompi pärjätä kuin aamulla/päivällä kun aurinko nousee keskelle Intian/Venäjän taivasta.
 

hylsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Bayern München, Lennart Petrell
Re: Re: Re: Re: ICC

Viestin lähetti finnishninja
Kiitos infosta! Onko rekistreröinti/käyttö ilmaista?

Tuon kahden viikon koeajan jälkeen 50$ / vuosi ja 24.50$ / vuosi opiskelijoille. Guestina pelaaminen on ilmaista mutta siitä puuttuu se fiilis.
 

Markog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Free Internet Chess Serverillä (FICS) olen itse pelaillut.
Se on ilmainen ja siihen on olemassa ihan päteviä käyttöliittymiä. Olen käyttänyt Winboardia ja hyvin tuntuu toimivan.

Löytyy osoitteesta freechess.org niinkuin joku jo taisi kirjoittaakin.

Nickkinä on Markog, jos joku joskus haluaa haastaa...
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Nostetaan hieman antiikin aikaista keskustelua. Eli onko nykyisin olemassa joku apsi jossa voisi kaveria vastaan pelata shakkia? Eli siis käyttäjänimen tietämillä pystyisi haastamaan, eikä arpoisi randomisti vastustajia.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen pelannut Chess by Post -nimisellä sovelluksella. Ainakin Nokialla toimii moitteetta, on saatavilla myös Androidille ja iPhonelle.
 

Fordél

Jäsen
Itse aloin juuri pelaamaan tietokonetta vastaan netissä. Noviisitasolla on menty ja eipä ollut silläkään helppoa voittaa konetta. Vähän on turhan kärsimätön eikä jaksa pohtia tarpeeksi pitkälle eri vaihtiksia. No eilen sain selätettyä koneen. Tässä voisi itsekin miettiä, jos alkaisi pelaamaan kavereita vastaan netissä.
 

Morgoth

Jäsen
Itse aloin juuri pelaamaan tietokonetta vastaan netissä. Noviisitasolla on menty ja eipä ollut silläkään helppoa voittaa konetta. Vähän on turhan kärsimätön eikä jaksa pohtia tarpeeksi pitkälle eri vaihtiksia. No eilen sain selätettyä koneen. Tässä voisi itsekin miettiä, jos alkaisi pelaamaan kavereita vastaan netissä.

Suosittelen unohtamaan tietokonetta vastaan pelaamisen. Itse en jaksa motivoitua siihen ollenkaan. Ainoastaan jossakin peliasemien analysoinnissa ja pelien tutkimiseen jälkeenpäin se on hyödyllinen, koska sillä löytää paljon sellaista mitä itse ei huomannut (tosin onhan se hieman masentavaa huomata miten surkea itse on...) mutta tietokoneet ovat vain liian hyviä ihmisille. Huonoimmilla tasoilla ne on taas jotenkin liian keinotekoisia.

Netissä on paljon sivustoja (esim. chess.com, freechess.org, chesslub.com) joissa voi pelata muita ihmisiä vastaan ja lähes kaikissa on oma ranking järjestelmänsä jolla voi seurata kehittymistään sekä löytää itselleen sopivan tasoisia vastustajia. Suosittelen kirjautumaan niille ja aloittamaan pelaamisen siellä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mattisiirto eli siirron matti jää noissa välistä huomaamatta, kun on niin kova hinku siirrellä. 1500 ei kyllä vielä ole kovin kova taso blitzissäkään.
Kunkku kannattaa pitää turvassa aina, kivempi hyökätä kuin puolustaa.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Olen pelannut Chess by Post -nimisellä sovelluksella. Ainakin Nokialla toimii moitteetta, on saatavilla myös Androidille ja iPhonelle.

Hyvä sovellus ja käytössä täälläkin. Erityismaininta ominaisuudelle, jolla voi suunnitella peliään yhtä siirtoa pidemmälle. Tosin ominaisuuden puuttuminen live-peleistä tekee niistä siihen tottuneelle aika tuskaa.

Pari kertaa olen törmännyt muutamaan bugiin (esim. lähetti hyppäsi kerran sitä uhkaavan sotilaan yli syömään jonkin upseerini), jotka olen raportoinut. Todella harvinaisia bugit kuitenkin ovat. Pidän yllä normitilanteessa kuutta peliä.

EDIT: Ja tällä sovelluksellahan pystyy haastamaan kaverin nimimerkin perusteella. Tosin rankingiin nuo pelit eivät luonnollisestikaan vaikuta. Rankatut pelit pelataan järjestäen arvottuja suurinpiirtein samantasoisia pelaajia vastaan.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkohan joku löytänyt sopivan haastavan shakkipelin, jonka voi ladata koneelle?
Nettiä ei riitä joka paikkaan. Ei ole pakko olla nättejä nappeja tai muuttuvaa taustakuvaa, ihan perus peli.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Onkohan joku löytänyt sopivan haastavan shakkipelin, jonka voi ladata koneelle?
Nettiä ei riitä joka paikkaan. Ei ole pakko olla nättejä nappeja tai muuttuvaa taustakuvaa, ihan perus peli.

Suosittelen tätä: LucasChess. Löytyy myös näköjään mobiiliin.
Aiemmin kun oli puhetta tylsistä konevastuksista niin tuosta löytyy monenlaista eri opponenttia kokeiltavaksi, kiva ohjelma.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus aikoinaan pelattiin Jatkoajan shakkiturnauksia. Onko vielä kiinnostusta?

Jos kiinnostusta löytyy, niin minä voin järjestää turnauksen, kunhan löytyy maksuton alusta, joka kelpaa osallistujille.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Tottahan toki. Juomashakkilaudalla on käyty kiihkeitä vääntöjä, joten kokemusta shakkipelistä löytyy. Osallistun kyllä ilomielin, jos turnaus järjestetään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös