Shakki ja internet

  • 27 788
  • 177

redpecka

Jäsen
Window seiskan Microsoftin shakkia vääntänyt nyt parit pelit. Voitan sen motherfuckerin iisisti tasoilla 1-3/10 ja nelosella pitää jo alkaa ottaa siirtoja takas. Vitosta en ole kokeillut.
Nykyisin mulla Win10 ja ei ole enää edes sitä win7:n Chess Titania. Netistä yritin kaivella ja sellainen (win7 chesstitan) olikin downloaditettavissa, muttei se meikäläisen taidoilla auennut. Sitten nämä win10:n mikrosoftipelit on ihan leluja.

Onko mitään ilmaista helppoa tsakkiohjelmaa win10:lle? Tai jos ei vaan ole niin paljonko maksaisi ostaa joku halvin paska? Ajattelisin lonkalta 20e max olevan sellainen meikäläisen tetris mitä voisi joutessaan konetta vastaan näpytellä. Ei ole haluja mennä millekään sivustoille rekisteröitymään tai mitään sellaista vaan vähän sellaista hipahtavaa omaan käyttöön.
 

redpecka

Jäsen
Voi voi, tsiigasin Steamista chessejä niin 552 tulosta. Ilmaisia... parin euron juttuja... Ja kaikissa välkkyy värit ja efektit. Tietääkö kukaan oisko jotain todella puuduttavaa ja tylsäá mutta asiallista shakkipeliä tuolla tarjolla vaikka parinkympin hintaan? Sellaisia missä ei panssarivaunut ja haltiat hypi laudalla?

Oli siellä sitten useammankin kympin ohjelmia, muttei nyt sellainen ollut itselläni mielessä kun käyttötarkoitus on tetris. ELLEI sitten löytyisi jotain pakettia, missä olisi muitakin lautapelejä kuten gammoni ja mitä niitä nyt on.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Voi voi, tsiigasin Steamista chessejä niin 552 tulosta. Ilmaisia... parin euron juttuja... Ja kaikissa välkkyy värit ja efektit. Tietääkö kukaan oisko jotain todella puuduttavaa ja tylsäá mutta asiallista shakkipeliä tuolla tarjolla vaikka parinkympin hintaan? Sellaisia missä ei panssarivaunut ja haltiat hypi laudalla?

Oli siellä sitten useammankin kympin ohjelmia, muttei nyt sellainen ollut itselläni mielessä kun käyttötarkoitus on tetris. ELLEI sitten löytyisi jotain pakettia, missä olisi muitakin lautapelejä kuten gammoni ja mitä niitä nyt on.
Chess.com tai lichess.org. Muuta et tarvitse.

Edit. Jos peliseuraa vailla chess.comissa olet, niin laita YV:tä
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes

Olisko tuossa?
@redpecka
 

redpecka

Jäsen

Olisko tuossa?
@redpecka
Nyt on kyllä niin paljon välkkyvää informaatioo tolla aukenevalla sivulla ettën selvää heti saa.

Hinta on jees eli se mainitsemani parikybäá jonka voisin tetriksiin sijoittaa. Ja oli useampia pelejä tuossa esittelyvideossa.

Tärkein kysymys, voiko noita pelata yksikseen konetta vastaan vai pitääkö olla liveheppujen kanssa tekemisissä?
 

redpecka

Jäsen
Chess.com tai lichess.org. Muuta et tarvitse.

Edit. Jos peliseuraa vailla chess.comissa olet, niin laita YV:tä
Näistä olen kuullut kyllä ja sama kysymys kuin tuolle edellisellekin: voiko näitä pelata omassa kammiossa yksin vai onko pakko olla rekkautuneena johonkin viralliseen listaan ja pelata eläviä botteja vastaan?

Kai minä joskus semmoistakin voisin tehdä, mutta ensisijaisesti haluni olisi löytää tekoälyshakkipeli kuten mulla oli 90-luvulla ennen nettiä.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Näistä olen kuullut kyllä ja sama kysymys kuin tuolle edellisellekin: voiko näitä pelata omassa kammiossa yksin vai onko pakko olla rekkautuneena johonkin viralliseen listaan ja pelata eläviä botteja vastaan?

Kai minä joskus semmoistakin voisin tehdä, mutta ensisijaisesti haluni olisi löytää tekoälyshakkipeli kuten mulla oli 90-luvulla ennen nettiä.
Taitaa vaatia jonkinnäköisen rekisteröitymisen, mutta se on melko näennäisestä. Itse pelailen chess.comilla, ja omasta mielestäni todella mielekästä on pelata online vastustajia vastaan, joiden taso on jotakuinkin sama kuin itselläni. Toki ensimmäiset 10-20 matsia menee sen oikean tason löytämisessä, mutta sen jälkeen paljon mielekkäämpää pelata oikeaa vastustajaa vastaan kuin tietokonetta. Toki tuolta chess.comista myös se tietokonevastus löytyy, mutta siitä en juuri osaa arviota sanoa kokemattomuuteni takia. Rohkeasti vain hyppäät sinne online peleihin ja kokeilet taitojasi!
 

redpecka

Jäsen
Taitaa vaatia jonkinnäköisen rekisteröitymisen, mutta se on melko näennäisestä. Itse pelailen chess.comilla, ja omasta mielestäni todella mielekästä on pelata online vastustajia vastaan, joiden taso on jotakuinkin sama kuin itselläni. Toki ensimmäiset 10-20 matsia menee sen oikean tason löytämisessä, mutta sen jälkeen paljon mielekkäämpää pelata oikeaa vastustajaa vastaan kuin tietokonetta. Toki tuolta chess.comista myös se tietokonevastus löytyy, mutta siitä en juuri osaa arviota sanoa kokemattomuuteni takia. Rohkeasti vain hyppäät sinne online peleihin ja kokeilet taitojasi!
Menin tuonne chesscomiin ja joku 10min-peli alkoikin jotenkin heti, jee! Olin ihan innoissani vaikken tiennyt pelaanko jotain käyttäjää vastaan vai jotain demobottia kun oli niin paljon infoa joka suunnalla ja kello jo tikitti. Noh, sitten se peli jäi jännäán kohtaan ja tuli ponnahdusikkuna että rekisteröidy.

Kyllä kyllä, voisin pelata myös livebotteja vastaan joskus, mutta myös haluaisin sellaisen oman tetriksen mitä voisi paiskia ja vaikka jättää pelin kesken jos siltä tuntuu. Eli siinä mielessä mulle kelpaisi loistavasti joku tyhmäkin tekoälyohjelma. Jos tuolla chesscomissa sellainen on niin se olisi hyvä alku. (Tämän mikrosoftishakin biittaan monesti 3-10 siirrossa, joten ei ole mielekäs.)

Toki suakin vastaan ehkä tykkäisin pelata, mutten tunne olevani niin kova ja vierastan blitzejä. Meikäläisen taso on nähtävissä Jatkiksessa kuuluisaa @karotenoidi :ia vastaan pelissä Shakkimatsi – nyt!

Tuohon aikaan ei käytetty kypäriä ja meno oli railakasta toisinaan - lähetti saattoi tulla puolenkin kentän vauhdilla suoraan päähän, mutta mitä, kyykkyynkö sitä pitäisi taklatessa mennä jos kaveri on esimerkiksi moukan pituinen, hä?
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Anna @redpecka Lichessille mahdollisuus. Siellä ei törmää mihinkään rajoituksiin tai maksumuureihin ikinä. Se on jyrkän periaatteellinen siinä, että sivuston kaikki toiminnot on ilmaisia, ja että toiminta rahoitetaan puhtaasti lahjoituksin. Ei siis näytetä myöskään mainoksen mainosta.

Pelaaminen niin ihmisiä kuin tietokoneita vastaan onnistuu myös anonyyminä.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On myös sellainen peli kuin "Really Bad Chess", joka oikeiden shakinpelaajien keskuudessa aiheuttaa lähinnä silmien pyörittelyä, mutta minä huonona pelaajana tykkään. Siinä on ideana, että tekoäly on melko paska, mutta alussa annettu materiaaliero aiheuttaa sen haasteen.
 

redpecka

Jäsen
Pelaaminen niin ihmisiä kuin tietokoneita vastaan onnistuu myös anonyyminä.
Tämä on simppeli vastaus simppeliin kysymykseen. Kiitos. Laitan kirjainmerkkeihin ja lapulle muistutuksen, että nyt viimeistään tuonne.

On kiva jos on oma kompuutteritetrisshakki jota voi naputella aikansa kuluksi siinä ku pasianssia ja mikä ettei vaikka innostua sitten pelaamaan oikeita örkkejäkin vastaan.

Joskus intternetin alkuaikoina kun en hahmottanut oikein mikä on netti ja mikä on se tietokone niin saatoin vahingossa pelata shakkia ja gammonia livebotteja vastaan. En tajunnut systeemiä, mutta jonkun israelilaisen kanssa pelattiin gammonia ja se opetti mulle kysyessäni näitä lyhenteitä kuten gg=good game, gl=good luck. Oletan, että se oli oikea ihminen eikä botti.
 

redpecka

Jäsen
Ja tämä miksi taas olen kiinnostunut sakista on että jostain syystä olen parina viime kuukautena taas tsiigaillut tubesta tämän agadmatorin sakkianalyysejä nukkumaanmennessäni.




Alkanut sitten taas vähän vipattaa oma jalkakin.

Minä ole sunnuntaipelaaja, mutta nautin katsoa noita ammattilaisten pelejä ja mikä parasta jos joku asiantunteva selostaa siinä ja spekuloi mitä mahdollisesti kävisi jos pakki nousisi tässä tilanteessa tuosta jne.
 

redpecka

Jäsen
Sanos nyt @karotenoidi että pitääkö Lichessiin rekisteröityä jotenkin...

Edit lennosta... alkoi taas joku peli heti ilmeisesti jotain ihmisbottia vastaan...

Hitto kun ei tajua nappuloita ja ympäristä outo ja aika taas naputtaa. Vissiin 10min peli joka ihan rajoilla ok mulle ja alussa menikin hyvin kunnes syötin tornin vahingossa. Loput 5min yritin löytää nappulaa että tahtoo resign mutten löytänyt ja sitten ei toiminut. Tai sitten se toimi tai vihu näki tai jotain ja pääsin haneen. Hitto mikä kokemus! Jiuuuh!

Mut ihan jäätävän jännää ja ihan tärinöissä olen vieläkin. Saatana!

Siis ymmärränkö nyt oikein, ettei tonne tarvii tällaisia hupipelejä varten rekkautua eikä ladata mitään ohjelmaa omalle koneelle? Myöhemmin toki voisin sellaistakin tehdä, mutta mennääs nyt babystepeillä.
 

redpecka

Jäsen
Haha. Toisen pelin voitin upeella matilla (10min peli). Enää pitäisi tajuta mitä täällä tapahtuu ja pelaanko jotain jonneja vastaan vai mitä botteja? No ennen vastauksensaamista tämä on jo ihan hyvää ajanvietettä ja nyt yölläkin oli bottilaattorit hereillä.

Korkkasin kaljan. Luen ohjeet myöhemmin. Ai perkuleshaatana!
 

redpecka

Jäsen
Joo, voitin vahingossa taas jonkun tuolla lichessissä enkä oikein snaijaa koko systeemiä. No kai tässä pelasi anonymi vs. anonymi kun en ainakaan itse ole mihinkään rekkautunut tai ladannut ohjelmaa. Onkohan noi ihmisbotteja vai bottibotteja noi keitä olen kyykyttänyt?

Tässähän nousee itseluottamus promillejen kanssa kilpaa. Jatkossa haluan pelata jonkun jatkislaisen kanssa myös ja yhden vanhan kaverini kanssa jos on vielä elossa, mutta se pelasi tuolla aikoinaan. Olen hänen oppilaansa, en shakissa, mutta elämássä, tai no kummassakin.
 

redpecka

Jäsen
redpeckalive vissiin: Jotain jonnea vastaan pelasin taas mutta se heittäytyi lattialle ja leikki kuollutta. Mulle tuli optio odottaa herääkö se vai julistanko itteni voittajaksi. Näistä sitten arvoin ittelleni voiton. Suuri huoli siiitä kaverista kuinka sille kävi. Vai eikö nää jonnet ole valmistautunut teurastukseen?

Jos pelin henki on se, että vakavissaan pelailijat rekkautuu niin tahdon jossain vaiheessa itsekin noin toimia. Nyt on aluksi ihan kiva vaan huidella tuolla anonyyminä ja voittaa kaikki neljä-seitsemän vuotiaat nigerialaiset jotka luulee olevansa koviakin pelureita.
 

redpecka

Jäsen
No hej, olihan tuolla sentäs joku joka palautti mut maan pinnalle. Varmaan yli 10v jos veikata saa.

Hirveen jännää vaikka alkaa toinen silmä jo olee muurautuneena. Ehkä otan vielä yhden pelin kun on tätä kesäkaljaakin tässä ja viiniä. Vasta ylihuomenna aikainen herätys ja pankissa pitäisi käydä hoitamassa bisneksiä vaikka Jatkiksessa aina mollataan, että kuka näinä päivinä enää käy pankissa fyysisesti. No minä káyn pankkikirjan kanssa. Samalla näkee ihmisiä.
 

redpecka

Jäsen
Okeij, nyt alkaa ainakin valjeta tää anonyymiskabameininki: joku jonne vei mua 6-0 äsken mut kun vein sen daamin niin kuuluu *pip* ja se hävisi jonnekin. Tuttua kasarin diskoista jos ei kestä keittiöö jne.

Vielä olis lasissa muutakin ku jäätä. Taidan mennä kurmoottaa lisää noita kaspaaroveja.
 

redpecka

Jäsen
Hö, toisinto edellisestä tai jostain. Kaveri vie mua hienosti mut heti kun vien sen daamin niin tarjoo tasuria tai drinkkiä. Alan olee vissiin aika haka jo näissä piireissä.

Pelialusta siis anonyymisti lichessissä.

Saatan pelata vielä pari peliä, ehkä en raportoi enäá kaikesta. Kiitti teille kaikille johdatuksesta ihan normitsakkilaudan ääreen jossa ei vilku mainokset eikä dinosaurukset pompi pöydällä. Ainoa säántö tähän on, että Matti saa esiintyä pöydällä, muut ei.
 

redpecka

Jäsen
Nyt nää jonnet vie mua kuusnolla. Yritän luovuttaa ja luovuttaa mut miks ne ei hyväksy sitä? Pitääkö tässä ajan oikeesti valua loppuun että peli päättyy vai pitääkö mun painaa windowsin x:stä päästäkseni tästä pois? Peli käynnissä mutta mitä mä teen , syötän sitten loputkin nappulat sille kun olen anyway hävinnyt?

Aha, nyt tätä kirjoittaessa kuului *pip*, ajattelin että jonne on hyväksynyt mun antautumisen mutta mitä vielä - mä voitin tän pelin kun se ei vissiin jaksanut odottaa mun siirtoa. Vittu että hähettää ja vituttaa kun joko ei osaa täi tääkin softa on ihan perseestä.
 

redpecka

Jäsen
Mitähän vittua että taas? Kaveri vissiin sammui ja nyt tätä kirjoittaessani kuuluu toiselta välilehdeltä jotta *pip* ja se siirsi näköjääjään daamiaan mutta tää olisi niinku muka tasuri? kun mitään ei voi enää tehdä ja aikakellot ei käy? Oisin voittanut tän pelin!
 

redpecka

Jäsen
No voi että, nyt oli ihan fiksu vastustaja ja hävisin ajalla sille. Missään ei voinut sanoa hälle että good game. Se vain jái tohon mun *pip* -ääneen. Toivottavasti hän on iloinen, sillä mä olen voittanut tänään jo niin minta jonnea että kokemuspisteet olisi jo ehkä 18000 jos niitä laskettais.

Ehkä siellä sitten lasketaan jos joskus osaan rekkautua tänne.

Vieläköhän lähtis yksi... kalja siis.
 

redpecka

Jäsen
Nyt on ihan kiva pienessä iltatissuttelussa pelata lichien kaa. Jossain vaiheessa sit jotain rotia tähän touhuun, nää on pahimmillaan huonompia kun mun mikrosoftisakki win10:ssä. Tai sitten mä olen vaan kehittynyt niin paljon tässá parissa vuodessa kun en ole pelannut konbkreettisesti mutta olen katellut analyysisakkimatseja youtubesta. Niin, voihan se niinkin olla.
 

redpecka

Jäsen
No nyt oli kova vastustaja: mä aloitin valkoisilla muttei antanut mun kehitellä yhtään omia juttujani vaan oli herhiläisenä kimpussa ja menetin tempon ja otteen jo ehkä neljännellä-viidennellä siirrolla. Taytyi olla joku jatkoaikalainen kun noin aggre ja hyvä oli.

Uskaltaakohan tonne näin pasifistina enää mennäkään? Täähän on selvä sodanjulistus mua kohtaan kun noin ammattimaisesti aletaan keskellä yötä pelaa. Vai ketähän täällä pelaa ylipäätään? Onko tää maakohtainen vai maittainko tässä mennään? Ties vaikka joku eteläkorealainen tietokonekomponenttien hitsaaja aamupalalla mua nyt alistaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös