Shakki ja internet

  • 27 790
  • 177

redpecka

Jäsen
Shaatana, pakko ottaa vielä ainakin yks!
Ja otinhan minä. Tähän astisista ehkä jännin ja tasaväkisin matsi tämä. 10 minsan pelejä oon pelannut. Yhden kerran kokeilin 7min ihan huvikseni, mutta se oli just se minkä hävisin ajalla. Oon selvästi tämmöinen 10min-mies. Muistaakseni paljon kauempaa ei avovaimonkaan kanssa pelit kestänyt joskus 20-30 vuotta sitten.

Tää on niin jännää. Ehkä jännintä mitá on vähään aikaan tapahtunut.
 

redpecka

Jäsen
Zilmät jo ihan zikkurassa mutta näköjään olen kaatanut puoliajalla pienen viinilasillisen itselleni niin kai yks matsi vielä menee, meneehän?

Voin sitten kertoa miten kävi.
 

redpecka

Jäsen
Voin sitten kertoa miten kävi.
No olipa hanurista: hirveen jännä peli 10min alkuasetelma, kummallakin kellossa 5min jäljellä ja yhtään ei oltu syöty vai oliko ehkä yhdet moukan vaihdot siinä ja kaveri foldasi. Vai tuliko isi huoneeseen että nyt jätkä se intternetti kiinni, huomenna koulua! Tai sit mulla on jo niin pelottava maine tuolla anonyymien keskuudessa. Ehkä jotkut nörtit tsiigaa mun IP-osoitteen ja wotsappaa frendeille et toi on kova. Náin sen táytyy olla.

Vielä yks...
 

redpecka

Jäsen
No perkules tas. Tossa olis tuo chatti-osio vasemmalla puolella näkojään, mutten pysty siihen laittaa että gg. Varmaan pitäisi olla rekisteröitynyt, jottai voisi jotain sanoa. Jännä peli tasavahvaa kaveria vastaan, hävisin ajalla ja sille jäi joku 10 sec ehkä. Meillä ei ollut sitä +vaikka 3sec/siirto kun en ehtisi kummiskaan näin kännissä sitä hyödyntää. Kaveri oli nyt hyvä ja piirun parempi. Tosin, eikö noitten lasten pitäisi olla jo nukkumassa?

Otan vielä yhden.
 

redpecka

Jäsen
Voi helvetti kun on vaikeassa nämä nappulat jos haluaa luovuttaa matsin. Pitääkö siinä oikeasti odottaa toisen hyväksyntää? Liputan ihan simona että usko, minä olen hävinnyt ja minä tahdon sen sulle kertoa. Mikä maksaa (tässä ohjelmassa)?

No loppu se sitten jotenkin. Olikohan kaksoisnapautus hiirellä tarpeeksi voimakas kannanotto vai mikä? En tahtoisi kumminkaan livistaä hävinneenä maksamatta baarista, ainakin adios olis kiva sanoa.

No vielä yks, kun jäi niin paska fiilis edellisestä.
 

redpecka

Jäsen
Onneks tuli yks voitto ettei tarvii mennä vielä peiton alle nyyhkyttää. Keitähän brasilialaisia katukahvilapoikia vastaan mä oikein muuten pelaan by the way?

No näköjäán mulla pikku viinilasi edessä täytettyna niin kai se jokunen matsi vielä on otettava. Kohta on jo aamu - Brasiliassa ainakin.
 

redpecka

Jäsen
Okei, nyt alan päästä jyvälle tähän formaattiin: eli kaveri kun se haluaa antautua niin mun pitää painaa tuota reclamacion-nappulaa ja se on sillä selvä. Okei. Tän kun saisi vielä opetettua näille brasilianpojille kun itse olen jäänyt jumiin muutaman kerran että herranen isä, hyväksy nyt se ehdoton antautumiseni! Mutta ei, brassijonne ei bonjaa.

Vielä lähtee, kummelishakki. Raportoin sitten.
 

redpecka

Jäsen
No en tajua sittenkään vittuakaan tästä. Painan kaikkia nappuloita mitä siinä on että haloo, haluan antautua, muttei ohjelma joko toimi tai sit joku 11v bassipoika nöyryyttää mua.

En enää tajua. Hirvee läjá noita pahvibrikkejäkin jaloissa.

No vielä yks, mutta sitä ennen on pakko täyttää lasia. Näitten jonnejen kanssa ei selvinpäin pärjää.
 

redpecka

Jäsen
No nyt oli seesteinen peli minulla ja jollain barasilianpojalla. Tosi hyvä peli, se voitti ajalla kun sille jäi 4,9sec jäljelle. Ihan tasoissa oltiin. Kumpikin ehkä yhtä kännissä kun jäi syömättä pari kertaa isoja upseereja vaik olis ollut tarjolla. Voihan se olla et se hämäänty et mitä toi mut mun puolelta ainakin kaikki oli vahinkoja kuten minä.

Vielä yks, mut en lupaa etteikö toinenkin silmä menis umpeen kesken pelin. Hah, siellähän sitten ihmettelevät miksei nää nappulat toimi. (Pitäisköhän keksiä shakkiseurantaketju joskus etten likaisi tätä oikeaa ketjua kännispämmillä? Sellainen seurantaketju olis kiva. Tosin ei tännekään kukaan ikinä mitään kirjoita niin miksi minä taas olla se joka on huolissaan että varmaan teen jotain väáräá kummiskin.

No niin, peli alkaa.
 

redpecka

Jäsen
Vittu sanokaa nyt miten täällä lichessissä voi sanoa että antaudun? Harmittaa tuon toisen jonnen puolesta kun se varmaan kirloilee et miks toi ääliö ei siirrä jotain tai edes luovuta ja minä täällä hakkaan näppäimistön verille että antaudun muttei softa taivu tai sit en vaan ymmärrä jotain oleellista.

No hauskaahan tää on. Pitäiskö ottaa toinen? Nyt kuuluu välilehdeltä jotain mikkihiirien piipitystä. E: se saatoin olla minä.
 

redpecka

Jäsen
Kehtaisko pelata vielä yhden kun lasissa vielä viiniäkin olis? Eihän ne voi millään tietää että mä olen just minä äskeinen luuseri jos kaikki on anonyymejä? Eihän?

help me out of this rocknroll hell. Tai kuetn NY sanois: Ylhäältä alas eli Let´s roll.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viime aikoina tullut katsottua Gothamchessin YouTube-videoita, esimerkiksi tämä Karpov-Kasparov-video oli hyvä:


Samasta aiheesta GM Ben Finegold, ehkä all-time hauskin shakkitubettaja:



Mitä omiin pelaamisiin tulee, viime aikoina olen innostunut pelaamaan London-systeemiä valkoisilla ja Hedgehogia mustilla.

Täällä chessonthewebissä edelleen pelaan, pelaajia on aika vähän eli uusia turnauksia alkaa aika harvakseltaan, tulkaa messiin jos hitaampi pelaaminen kiinnostaa: Chess On The Web - Tournaments Page
 

redpecka

Jäsen
Anna @redpecka Lichessille mahdollisuus. Siellä ei törmää mihinkään rajoituksiin tai maksumuureihin ikinä. Se on jyrkän periaatteellinen siinä, että sivuston kaikki toiminnot on ilmaisia, ja että toiminta rahoitetaan puhtaasti lahjoituksin. Ei siis näytetä myöskään mainoksen mainosta.

Pelaaminen niin ihmisiä kuin tietokoneita vastaan onnistuu myös anonyyminä.
Sekoilin vähän viimeksi. Nyt olen rauhassa vähän tutustunut tähän ja tässä on siis se kaikki mitä olen yrittänyt kysyä. Mahtavaa.

Vielä en ole rekkautunut, mutta nyt jo olen oivaltanut kuinka pelata vaikka computeria vastaan. Tämä on todellakin se kaikki mitä olen aina halunnut viimeisen kymmenen vuoden aikana shakilta.

Kun vähän treenaan ja saan itseluottamusta, aion rekkautua ja pelata mahdollisesti teitäkin vastaan + ehkä joitain hiippareita, jotka ovat vuosien varrella minua Lichessiin kutsuneet, mutku aina ollu jotain.
 

Morgoth

Jäsen
Vielä en ole rekkautunut, mutta nyt jo olen oivaltanut kuinka pelata vaikka computeria vastaan. Tämä on todellakin se kaikki mitä olen aina halunnut viimeisen kymmenen vuoden aikana shakilta.

Turha niitä ihmisiä on pelätä. Oma vahvuusluku tai pelitaso verrattuna kuvitelmiin omiin taitoihin voi olla toki pettymys aluksi, mutta hyvä puoli että käytännössä aina löytää itsensä tasoisia vastustajia. Onhan tuossa mahdollisuus myös seurata kehittyykö omat pelitaidot. Toki siihen ei riitä vain pelkkä pelaaminen ja lohdullista että aluksi pelitaitoaan pystyy kehittämään melko nopeastikin.
 

redpecka

Jäsen
Turha niitä ihmisiä on pelätä. Oma vahvuusluku tai pelitaso verrattuna kuvitelmiin omiin taitoihin voi olla toki pettymys aluksi, mutta hyvä puoli että käytännössä aina löytää itsensä tasoisia vastustajia. Onhan tuossa mahdollisuus myös seurata kehittyykö omat pelitaidot. Toki siihen ei riitä vain pelkkä pelaaminen ja lohdullista että aluksi pelitaitoaan pystyy kehittämään melko nopeastikin.
Kyllä minä tuonne lähden pelottomasti, mutta myös kiinnostaa tämmöiset pisteytykset paljon. En ota niitä liian tosissaan, mutta mielenkiinnosta. Ja joka tapauksessa tiedän tasoni: ihan hyvä baaripelaaja valomerkkiin asti ilman hoppua.

Yleiskyssäri: Miten tämä Lichess, onko maakohtainen vai operoiko kaikki maailman lichit samalla alustalla?
 

redpecka

Jäsen
Millainen compuutterisakki tämä Lichessin oma muuten on mielestänne?

Olen ujosti pelannut 1/10 tasolla ja se on mielestäni tosi pätevä niinku avauksissa ja avausten jälkeisissä tapahtumissa, mutta sitten se hyytyy jotenkin loppupelissä ja uhraa kaikki ilman syytä. Onko mahdollisesti taso 2 tai 3/10 parempia?

Anonyymi10min -pelejäkin pellaan tuossa.
 

Morgoth

Jäsen
Millainen compuutterisakki tämä Lichessin oma muuten on mielestänne?
Olen ujosti pelannut 1/10 tasolla ja se on mielestäni tosi pätevä niinku avauksissa ja avausten jälkeisissä tapahtumissa, mutta sitten se hyytyy jotenkin loppupelissä ja uhraa kaikki ilman syytä. Onko mahdollisesti taso 2 tai 3/10 parempia?

Mielestäni noissa kaikissa on sama ongelma kuten sanoit. Tekevät keinotekoisia virheitä eli jättävät syömättä takaisin tai syövät upseerilla sotilaan tai jotain muuta aivan järjetöntä. Vähän paremmilla tasoilla taas avauskirjasto on kytketty pois päältä ja pelaavat strategisesti aivan järjetöntä shakkia, mutta ovat taktisesti kohtuullisia. Sitten jossakin vaiheessa avauskirjasto on lyöty päälle ja strategiassa ja taktiikassa jo hyviä, mutta edelleenkin jossakin vaiheessa peliä tulee ainakin yksi pakollinen virhe. Sitten jossakin vaiheessa nuo loppuu ja se pelaa hyvää shakkia eikä kukaan voita niitä. Huonot ihmispelaajat eivät tee samanlaisia virheitä kuin huonot tietokonetasot, joten jos tavoite on oppai pelamaan ihmisiä vastaan tai yleensäkin parempaa shakkia niin sanoisin että nuo tason 1-2 shakkiohjelmat ovat enemmän jopa haitallisia kuin hyödyllisiä.
 

redpecka

Jäsen
Mielestäni noissa kaikissa on sama ongelma kuten sanoit. Tekevät keinotekoisia virheitä eli jättävät syömättä takaisin tai syövät upseerilla sotilaan tai jotain muuta aivan järjetöntä. Vähän paremmilla tasoilla taas avauskirjasto on kytketty pois päältä ja pelaavat strategisesti aivan järjetöntä shakkia, mutta ovat taktisesti kohtuullisia. Sitten jossakin vaiheessa avauskirjasto on lyöty päälle ja strategiassa ja taktiikassa jo hyviä, mutta edelleenkin jossakin vaiheessa peliä tulee ainakin yksi pakollinen virhe. Sitten jossakin vaiheessa nuo loppuu ja se pelaa hyvää shakkia eikä kukaan voita niitä. Huonot ihmispelaajat eivät tee samanlaisia virheitä kuin huonot tietokonetasot, joten jos tavoite on oppai pelamaan ihmisiä vastaan tai yleensäkin parempaa shakkia niin sanoisin että nuo tason 1-2 shakkiohjelmat ovat enemmän jopa haitallisia kuin hyödyllisiä.
Hyvää luotausta näistä. En voi sanoa, että haluan oppia shakkia jotenkin oikeasti enäá, mutta satunnaisesti tietysti kiinnostaa. Tuossa kun jossain joskus olen perännyt tyhmiä shakkiohjelmia tetriksen korvaajaksi (vaikkei ole tetristä ollut 25 vuoteen) niin tuo tyhmä shakki ajaa asiansa: aivot narikkaan, kahvikuppi vierelle ja tyhjät 20 minuuttia pois.

Onhan tuossa lichessissä kuitenkin nyt jo ollut parasta se kun olen pelannut eläviä vastaan, huonona pelaajana huonoja eläviä vastaan. Myöhemmin aion rekkautua ja luoda viihdekäyttöuran shakkipiireissä.
 

redpecka

Jäsen
Ai vitsi. Kun te ootte siellä rekkautuneena niin varmaan saatte chatatakin Lichessissa?

Mulla oli hyvä peli ja olisin halunut tykätä muttei se nyt onistu. Myöhemmin sitten.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Jaa shakkia. Reilu vuosi sitten konkari-toveri tuli makeilemaan shakkitaidoillaan ja sehän ei mulle käy. Haastoin välittömästi kolmesta poikki taistoon koska olinhan viimeksi reilut 20 vuotta sitten yläasteella pärjännyt alueellisissa ihan kohtalaisesti saldolla 1-1-1.

Turpaan tuli ovista ja ikkunoista. Kuten kuuluu, vedin herneet nenään. Latasin pienen tutkinnan jälkeen lichessin appin puhelimelle ja aloin reenaamaan. Huomasin nopeasti että oma keskittyminen ja aikataulut ei venyneet normaali-shakin ääreen, vaan painotin harjoitteet pika-shakkiin ja 3min kellolle.

Nyt on pelattuna 7994 peliä, ja olen onnistuneesti voittanut tuon kyseisen "ystävän" pika-shakin maailmassa pystyyn. Vaati muutaman kuukauden intensiivi-jakson ja tietty toverin viemisen pois omalta mukavuusalueeltaan pikashakin maailmaan. Pikashakissahan kun tarpeeks monta kertaa häviää niin motoriikka ja lihasmuisti alkaa olemaan niin iso osa peliä että suurempaa neroa ei vaadita menestymiseen tiettyyn pisteeseen asti. Kuten kaikkeen muuhunkin, niin myös tähän olen jäänyt koukkuun. Ainakun on viis minsaa tyhjää niin tuntuu olevan puhelin kädessä ja pikashakki menossa. Etenkin humalpäiten tulee sitten omat rankingit tuhottua aika raakasti, mutta niitä nyt en jaksa miettiä muutenkaan. Pääasia että tuo pian kettuilun jälkeen todennäköisesti entiseksi ystäväksi jääneen virne tuli murjottua jään rakoon.

Chatti kannattaa ignoorata. Porukka vetää aikalailla itteensä, etenkin kun et luovuta vaikka olet tappiolla. mm. Lapset on uhattu murhata ja kaikkivaltiaan viha on langetettu päälle. Josta kysymykseen!!?

Mielestäni tuo kunkun kaataminen ei kuulu pikashakin etikettiin, koska sinnittelemällä aika voi tuoda sen voiton. Mitä mieltä muut?
 

Morgoth

Jäsen
Mielestäni tuo kunkun kaataminen ei kuulu pikashakin etikettiin, koska sinnittelemällä aika voi tuoda sen voiton. Mitä mieltä muut?

Mitä huonompia pelaajia niin sitä enemmän on väärin luovuttaa missään vaiheessa. Jonkun tason jälkeen luovuttamista alkaa tapahtua useammin, koska pelaajat ovat parempia ja tietävät että jotkut asemat ovat toivottomia ellei toisella aika ihan ole loppumassa.

Enemmän itseäni ärsyttää sankarit, jotka eivät voi luovuttaa vaan antavat kellonsa juosta nolliin tekemättä siirtoakaan.

Chatissa ei mitään järkevää ikinä ole disabloin sen mikäli vain mahdollista. Yllättävän monella homma menee todella tunteisiin ja vetäähän sitä itsekin joskus melkoisissa tilteissä. Ongelma erityisesti bulletissa enemmän ja blitzeissa.
 

redpecka

Jäsen
Minä olen siis vetänyt satunnaisia 10min-tsakkeja anonyyminä tuolla Lichessissä toistaiseksi, sekä pelannut kompuutteria vastaan siellä. Nyt olen 3/10-tasolla ja vihu se on aika idari vieläkin. Etenen pikku hiljaa ja seuraan/kiipeän tuosta ylempää @Morgoth :in käsittääkseni hyvää analyysiä näistä leveleistä.

Parastahan on tietty ihmisvastustajaa vastaan pelata ja aion joskus rekkautua enkä pelkästään anona tyyppää. Pitää joku päivä keskittyä, jotta saa luotua tunnukset jotka muistaa vielä seuraavanakin päivänä.
 

redpecka

Jäsen
Sain vihdoin eilen luotua nimimerkkitilin tonne Lichessiin. Aloitusosamääräni oli 1500 ja eilen pelasin jo pari peliä niin heti lukema jotain 1300! Uskaltaakohan tuolla enää pelatakaan kun tippuu eloluvut ihan nolliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös