Shakki ja internet

  • 27 728
  • 177

redpecka

Jäsen
Window seiskan Microsoftin shakkia vääntänyt nyt parit pelit. Voitan sen motherfuckerin iisisti tasoilla 1-3/10 ja nelosella pitää jo alkaa ottaa siirtoja takas. Vitosta en ole kokeillut.

Kävin äsken ostamassa viinipullon ja lelukaupasta tämmöisen parin euron pikkuisen magneetilaudan. Siinä on ikäsuositus 4-99 vuotta eli sopii mulle hyvin. Ja jos tulee näitä nielaistua vahingossa nin paikka suolistossa on helppo paikantaa.

Aion ottaa näillä alkuasetelmilla pelin jotain jatkislaista vastaan tyyliin siirto per päivä (kun keskustelupalstalla ollaan). Nopeamminkin saa siirrellä, mutta pyrkimyksenä vähintään se siirto per päivä tai tulee luovutus. Ensimmäinen haastaja ehtii ensimmäisenä ja seuraavat ovat jonossa voittajaa vastaan.

Avaan peliketjun kierrätykseen jossain vaiheessa.
 

redpecka

Jäsen
Shakkimatsi. Nyt.

Tuolla olisi siis peliseuraa tarjolla. Nyt.

Voisin myös ehdottaa, jos ei tämmönen 365-päivän peli nappaa, että voitaisiin ottaa vaikka viikonloppuna kun ollaan vapaalla ja ehkä enemmän päissämme, sellainen joku yhden iltapäivän ottelu, siirtoaikana joku 5-10 minsaa jatkoajan kellon mukaan.

Itselleni tuottaisi kyllä oletettavasti suuria ongelmia noin nopeesti nakkisormilla siirrellä noita herneen kokoisia magneetteja, mutta voisin yrittää.
 

Morgoth

Jäsen
Tulipa mieleen että tuollahan tuo yksi kaksintaisto menossa, että saisiko tästä jonkinlaisen jatkoajan turnauksen? Pelataan alkusarja jossa nyt niin monta pelaajaa kuin nyt kiinnostusta löytyy ja sitten voittajat jatkoon kunnes jäljelle jää vain yksi? Jokainen peli omassa ketjussaan? Tosin ongelma, jos tulee tasapeli että miten tilanne sitten ratkaistaan. Uusintapelillä kait...

Toki jonkinlainen runkosarja, jossa pelataan kaikki kaikkia vastaan myös mahdollista ja voittaja se kuka saisi eniten pisteitä.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Tulipa mieleen että tuollahan tuo yksi kaksintaisto menossa, että saisiko tästä jonkinlaisen jatkoajan turnauksen? Pelataan alkusarja jossa nyt niin monta pelaajaa kuin nyt kiinnostusta löytyy ja sitten voittajat jatkoon kunnes jäljelle jää vain yksi? Jokainen peli omassa ketjussaan? Tosin ongelma, jos tulee tasapeli että miten tilanne sitten ratkaistaan. Uusintapelillä kait...

Toki jonkinlainen runkosarja, jossa pelataan kaikki kaikkia vastaan myös mahdollista ja voittaja se kuka saisi eniten pisteitä.
Millaista peliaikaa ehdottaisit? Kyllä minä voisin tulla runkosarjaan (tai mihin turnausmuotoon vain) pisteautomaatiksi jos ei liian blitziä pelata.
 

Morgoth

Jäsen
Millaista peliaikaa ehdottaisit? Kyllä minä voisin tulla runkosarjaan (tai mihin turnausmuotoon vain) pisteautomaatiksi jos ei liian blitziä pelata.

Netissä jaottelu menee yleensä näin tai esim. Lichess.org "oletusajat"

Blitz: 3min, 3+2 (eli kellossa on pohjalla 3 minuuttia ja sitten jokaisesta siirrosta saa 2 sekuntia), 5min, 5+3

Rapid: 10min.

Standard: 15+15 (pohjalla 15 siis minuuttia ja jokaisesta siirrosta saa 15 sekuntia lisää)

(toki löytyy lightning jossa on yleensä vain 1 minuutti, mutta se vähän jo oma lajinsa)

Ehkä jos on vähemmän pelikokemusta niin joku 5+3 tai 10 voisivat olla tarpeeksi pitkiä tai 3 tai 5 min. voi olla liian vähän. Riippuu ehkä pelaajista enemmän ja mikä koetaan sopivaksi.

Noissa incrementti ajoissa (siis jossa joka siirrosta saa lisää aikaa) ideana, että pelkästään ajalla ei voi voittaa. Pelaajahan jolta aika loppuu häviää pelin, vaikka laudalla olisi millainen asema tahansa. Tosin sillä poikeuksella että pelaajalla jolta aika ei loppunut pitää olla mattiin riittävä materiaali (esim. pelkkä kuningas tai kuningas+lähetti tai kuningas+ratsu ei riitä) tai muuten peli on tasan.
 

redpecka

Jäsen
Netissä jaottelu menee yleensä näin tai esim. Lichess.org "oletusajat"
Eli siis ehdotat Jatkis-turnausta tuolla jollain muulla alustalla kuin keskustelupalstalla? Jaa, pitää harkita. Itselläni on kumminkin 10 minsaa minimi mihin edes viittin tulla sotkemaan toisten turnauksia. (Mieluiten jopa tuo 15min)

Ymmärrän toki, ettei monia nappaa tämmöinen kirjeshakki mitä minäkin tuossa pelaan, vaikka eipä tuo luulisi hirveästi myös energiaa vievän. Ainoa vain se, että pitäisi muistaa olla kerranpäivässä (tai sovitussa ajassa) paikalla.

Seuraisin kyllä mielelläni parin osaavan jatkislaisen kirjekyyhkymäistäkin peliä tuolla liveketjussa mun pelin jälkeen tai kai siihen oheenkin mahtuisi peli kaksi kun vaan merkitsee siirron yhteydessä mikä peli kyseessä.

Kukaan tuskin niin idari olisi, että alkaisi himassa koneella laskemaan siirtojaan, vaikkei sitä täysin voi poissulkeakaan, mutta huijarin oma häpeä sellainen ja suosittelisin päänkatkaisuhoitoon hakeutumista.
 

Morgoth

Jäsen
Pelataan vaan jatkoajan kirjeshakkiturnaus. Itseasiassa mulle käy ihan hyvin molemmat, mutta ehkä tähän kirjeshakkiin matalampi lähtökynnys ja jos mennään vaikka siirto/päivä tahtia niin varmaan tuon verran jokainen onnistuu aikataulustaan pihistämään. Pelit toki kestää sitten aikansa, mutta väliäkös sillä.

Moniko olisi kiinnostunut osallistumaan? Pelataanko jollakin playoffs-tyylillä eli voittajat aina jatkoon (ainoa ongelma, että mitä tehdään tasapelissä?) vai sitten round-robin (runkosarja) tai sitten vajaakierroskilpailu (swiss). Jälkimmäinen nyt ainakin shakissa käytössä mutta en tiedä onko muualla. Esim. osallistujia voi olla vaikka 50, mutta pelataan esim. 9. kierrosta. Tuolla järjestelmällä sitten hienosti paritetaan vastustajat.

Vai heitänkö vain tuonne kierrätyskeskun haasteen ja siihen saa vapaasti tarttua, jos haluaa ja sitten joko tuo sinun @redpecka ja @karotenoidi on turnauksen ensimmäinen peli tai irrallinen peli.
Ja sitten matkan varrella päätetään miten edetään? Riippuen nyt innostuuko miten moni?
 

redpecka

Jäsen
Standard: 15+15 (pohjalla 15 siis minuuttia ja jokaisesta siirrosta saa 15 sekuntia lisää)
En ole ikinä pelannut näitä "incrementtihommia".

Eli jos vartti vastaan vartti niin tuossahan siis vai saisi jo neljästä siirrosta minuutin lisää? Tämmöinen antaisi ihan uuden kulman mulle näihin liian vikkeliin aikarajoituksiin...

En osaa hahmottaa mitä tuo kolme sekkaa toisi lisää 5min pelissä, luultavasti olisi silti liian rapidoo mulle.
 

Morgoth

Jäsen
Eli jos vartti vastaan vartti niin tuossahan siis vai saisi jo neljästä siirrosta minuutin lisää? Tämmöinen antaisi ihan uuden kulman mulle näihin liian vikkeliin aikarajoituksiin...En osaa hahmottaa mitä tuo kolme sekkaa toisi lisää 5min pelissä, luultavasti olisi silti liian rapidoo mulle.

Toki jos mietit yhtä siirto esim. 30 sekuntia niin saat hyvitykseksi kuitenkin "vain" 15 sekuntia eli ajastasi kuitenkin kuuluu 15 sekuntia pois. Toki, jos teet siirtosi nopeammin kuin 15 sekunnissa niin aikasi kertyy.

Kuvitellaan tilannetta, jossa pelaatte ilman inkrementtiä. Vastustajallasi on vain kuningas+sotilas ja aikaa kellossa jäljellä 10 minuuttia. Sinulla on kuningas+daami, mutta kellossa aikaa jäljellä 5 sekuntia, kun olet käyttänyt aikaasi miettimiseen saadaksesi tuollaisen hienon aseman. Et kuitenkaan ehdi tekemään mattia tuossa ajassa ja häviät pelin ajalla, vaikka sinulla on kuningatar enemmän. Inkrementtillä saat vaikka sen 3 sekuntia joka siirrosta niin tuossa ajassa on jo ihan hyvin realistiset mahdollisuudet voittaa tuo peli ilman että aika loppuu. Tuollainen loppupeliasema pitäisi osata voittaa ihan jollakin autopilotilla ilman että siirtoja tarvitsee edes sen kummallisemmin miettiä vaan ne pitäisi tulla selkärangasta. Tuollaisia on hyvä harjoitella esim. tietokonetta vastaan, että esim. K+D vs. K pystyt tekemään matin jossakin alle 15 sekunnissa oli lähtöasema mikä vaan.

Pikapeleissä ilman inkrementtiä ajasta tulee myös yksi tärkeä strateginen osa peliä ja se joskus sillä pystyy pelastamaan aivan toivottomiakin asemia tasapeliksi/voitoksi. Pikapeleissä itse en pidä tuosta inkrementistä niinkään, koska mielestäni niissä ajan pitää olla myös tärkeä strateginen elementti. Toki oman shakkilisen kehityksen kannalta pikapelit eivät ole paras mahdollinen tapa kehittyä, koska pelistä tulee helposti liian pinnallista ilman että tarpeeksi miettii asemaa. Harmi vain että nuo pikapelit varsinkin netissä ovat erittäin kuokuttavia. Itselläni ainakin vaikeaa nettipeleissä keskitettyä pidempiin miettisaikoihin, koska se "internet on siellä" ja helposti sitä harhautuu tekemään kaikkea muuta, kun vastustaja miettii omaan siirtoaan muutaman minuutin. Pidempiin miettimisaikoihin on paljon helpompi keskittyä perinteisellä laudalla ja kun ei ole muita ärsykkeitä kiusaamassa. Toki pelikaverin löytäminen on paljon hankalampaa.
 
Viimeksi muokattu:

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelataan vaan jatkoajan kirjeshakkiturnaus. Itseasiassa mulle käy ihan hyvin molemmat, mutta ehkä tähän kirjeshakkiin matalampi lähtökynnys ja jos mennään vaikka siirto/päivä tahtia niin varmaan tuon verran jokainen onnistuu aikataulustaan pihistämään. Pelit toki kestää sitten aikansa, mutta väliäkös sillä.

Moniko olisi kiinnostunut osallistumaan? Pelataanko jollakin playoffs-tyylillä eli voittajat aina jatkoon (ainoa ongelma, että mitä tehdään tasapelissä?) vai sitten round-robin (runkosarja) tai sitten vajaakierroskilpailu (swiss). Jälkimmäinen nyt ainakin shakissa käytössä mutta en tiedä onko muualla. Esim. osallistujia voi olla vaikka 50, mutta pelataan esim. 9. kierrosta. Tuolla järjestelmällä sitten hienosti paritetaan vastustajat.

Itsellä kyllä heräsi kiinnostus tämmöiseen. Tuli tuossa ylä-aste ja ammattikoulu ikäisenä jonkin verran pelailtua, mutta eipä ole oikein näin aikuisena enää aikaa löytynyt. Kirjeshakki kuulostaa kylläkin hauskalle idealle ja tuo yhteen siirtoon menevä aika on päivittäin irrotettavissa pelailuun. Voin esim. sinun kanssasi @Morgoth ottaa matsin, tai kenen muun kiinnostuneen.
 

redpecka

Jäsen
Nyt kun olen taas vähän kiinnostunut shakista niin on tullut kateltua youtuubista pätkiä.

Ovela oli tämä tapahtuma: Ilya Smirin vs Viswanathan Anand Anand spent 1:43 mins on 4th move in world blitz semi-final ?!

Eli tuo Anandi käyttää aikaansa minuutti nelkytlolme sekkaa viidestä minsastaan miettiessään neljättä siirtoaan ja nyt puhutaan kumminkin maailman huipuista, joilla luulisi olevan avauspelit lapasessa. Mä olisin kaatanut jo kuninkaani tuon piinallisen miettimisen aikana jos olisin ollut tuo vastustaja.

Miksi muuten valkeilla on 6min ja mustilla 5min?
 

Morgoth

Jäsen
Eli tuo Anandi käyttää aikaansa minuutti nelkytlolme sekkaa viidestä minsastaan miettiessään neljättä siirtoaan ja nyt puhutaan kumminkin maailman huipuista, joilla luulisi olevan avauspelit lapasessa. Mä olisin kaatanut jo kuninkaani tuon piinallisen miettimisen aikana jos olisin ollut tuo vastustaja.

Piti varmaan vastustajaansa niin sysipaskana ja päätti tehdä pelistä edes vähän mielenkiintoisemman miettimällä niitä näitä lähes pari minuuttia?

Anand on uskomattoman hyvä edelleenkin, vaikka huippupelaajaksi onkin jo ikäloppu ja moni nuorempi on jo lopettanut huipputasolla aikoja sitten. Anand on ihan kärkikahinoissa juuri nyt plettavassa Sinquefield Cupissa, jossa mukana kaikki maailman huiput. Youtubesta löytyy myös Saint Louis Chess Clubin livekanava, jossa pelejä seurataan kommentoidusti. Turnausta vielä muutama päivä jäljellä, joten kannattaa vilkaista. Valitettavasti huippushakin yksi ongelma eli tasapelien tolkuton määrä näkyy varsin hyvin tuossa turnauksessa tänä vuonna.

Youtubesta suosittelisin John Bartholomewn, gingergm ja vaikkapa Ben Finegoldin videoita. Niistä saa paljon irti. Huipputurnauksia on mukava katsella, mutta niitä pelejä on aika hankala ymmärtää, vaikka joku selittäisikin mitä niissä tapahtuu.

Miksi muuten valkeilla on 6min ja mustilla 5min?

Tossa formaatissa valkean on voitettava peli. Mustalle tasapelikin lasketaan voitoksi.
 

redpecka

Jäsen
Jatkoajan shakkiturnaus.

Joko täällä palstalla tai sitten siellä mikälie lochnessissa. Mun ehdotus on lokakuusta eteenpäin. Joko kirjeshakki siirto per päivä tai jos mennään oikeelle alustalle niin joku 10-15 min pelejä tai ei kai kukaan kiellä sielläkään pelaamasta päiväpersiirtoshakkia.

Totta kai on paljon osanottajia, mutta mites me @Morgoth ja @karotenoidi voitais pitää osallistujamäärä inhimillisenä?

Olisi kiva kun saataisiin muitakin amatöörejä minun lisäkseni kehiin.
 

redpecka

Jäsen
Pitäisikö pistää joku äänestys tai kysely johonkin pystyyn niin selviäisi moniko olisi kiinnostunut kirjeshakista ja/tai sovittuna ajankohtana jollakin muulla saitilla esim. 15 min. pelejä pelamaan jatkoaika turnausnimen alla.
Mukana ollaan. Kuka jaksaisi ottaa järjestääkseen?

Ja lähtekää nyt muutkin Jatkiksen jamakalaiset mäkihyppääjät rohkeasti mukaan.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Löytyykö täältä pelaajia joilla on tunnukset chess.com sivustolle? Sinne on helppoa ja ilmaista kyllä tunnukset luoda jos ei vielä löydy. Mä voin ottaa matseja jos joku haluaa ottaa haasteen vastaan, 3 minuutin kellolla tietysti.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
@Stirner oli vahvempi game 7;ssä, tulos 4-3. Ja vanha lätkäviisaus sanoo, että silloin selittelyt pois. (Vähän tekisi kyllä mieli jossitella sillä, että olin siinä vikassa pelissä pari-kolme daamia edellä, kun aika juoksi nolliin.)
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
@Stirner oli vahvempi game 7;ssä, tulos 4-3. Ja vanha lätkäviisaus sanoo, että silloin selittelyt pois. (Vähän tekisi kyllä mieli jossitella sillä, että olin siinä vikassa pelissä pari-kolme daamia edellä, kun aika juoksi nolliin.)

Joo olin kyllä niin pahasti sillassa että ei sieltä olisi enää pois päästy, mutta kilpikonnapuolustus kesti lopun rumputulen vaikka jouduttiin puolet pelistä pelaamaan ilman kultakypärää joka rumasti vedettiin pystyyn keskialueella. Lopulta sitten summeri päästi pälkähästä ja vastustajan 15 kuningatarta jäivät ihmettelemään että mites tässä nyt näin kävi.

Tattis peleistä!
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Löytyykö täältä pelaajia joilla on tunnukset chess.com sivustolle? Sinne on helppoa ja ilmaista kyllä tunnukset luoda jos ei vielä löydy. Mä voin ottaa matseja jos joku haluaa ottaa haasteen vastaan, 3 minuutin kellolla tietysti.
Nimimerkkillä trukkikuski ja pelaan 5min , 3min käy jos yhteydet toimii. Seloni on aika vaatimaton siellä 1600 pinnassa mutta rimpuillaan mukana.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Nimimerkkillä trukkikuski ja pelaan 5min , 3min käy jos yhteydet toimii. Seloni on aika vaatimaton siellä 1600 pinnassa mutta rimpuillaan mukana.

Minä laitan haastetta tulemaan jossain vaiheessa niin otetaan hiukan matsia, 1600 on kyllä niin hyvä Selo että ei minulla pitäisi olla yhdessäkään matsissa mitään palaa, 1400 pinnassa ollut mulla parhaimmillaankin.
 

Morgoth

Jäsen
Kas, mennyt ohi että täällä aktivisuutta.

Löytyisikö kiinnostuneita esim. 3 tai 5 min. ajoilla turnaukseen chess.com:lla? Lichess käy.
Gothmog2000 nimimerkillä voi haastaa, jos haluaa.
 

redpecka

Jäsen
Kas, mennyt ohi että täällä aktivisuutta.

Löytyisikö kiinnostuneita esim. 3 tai 5 min. ajoilla turnaukseen chess.com:lla? Lichess käy.
Gothmog2000 nimimerkillä voi haastaa, jos haluaa.
Mulla siis edelleen mietinnässä tämä lichess, mutta kun on ollut niin paljon kaikkee muutakin tässä, korona... Ja mitä näitä nyt oli.

Mutta syssymmällä voitas pelata ihan täällä Jatkiksen ketjussa jotain siirtoperpäivätyyppisiä kyyhkyspelejä. Mullakin on nyt ostettuna vähän isompi lauta kun se edellinen joka oli sellanen 10cmx10cm. Nyt olis 20x20, mutta valaistusta en ole vieläkään saanut hommattua pelisaliini jatkisshakkien vaatimalle tasolle. Himmeillä perkuleen energiansäästölampuilla mennään. Mutta nää oli jo täällä kun muutin, ei ole minun vika.
 

Morgoth

Jäsen
Mulla siis edelleen mietinnässä tämä lichess, mutta kun on ollut niin paljon kaikkee muutakin tässä, korona... Ja mitä näitä nyt oli.

chess.com sekä chess24, mutta nuo ovat maksullisia. Toki niissä voi ilmaiseksi pelata ja vain kaikki lisäominaisuudet ovat maksullisia. Lichess tosiaan täysin ilmainen ja mielestäni siellä on ehkä paras käyttöliittymä. chesstempo.com on myös ihan kiva sivusto tai siellä voi harjoitella taktiikkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös