Sillä minkälainen laki on kyseessä, ei käsittääkseni ole mitään tekemistä tämän asian kanssa: laki kuin laki, toki rikoslaissa on selvät sanktiot, mutta lainrikkominen on lainrikkomista jokatapauksessa ja rikoslain ulkopuolisista rikoksista/rikkomuksista niistäkin on säädetty sanktioita. Ei tosin kaikista, mikä onkin ihmeellistä, että jokin asia on lainvastaista, mutta siitä ei ole sanktiota.
Sikäli olet oikeassa, että kyse on ensisijaisesti nimenomaan siitä, onko ministeripalkkiolakia tulkittu oikein (vai väärin) ja kuinka mahdollinen väärintulkinta ajatellaan tahallisuuden kannalta.
Jälkimmäinen kappale oli käytännössä se pointtini. Tässä vaiheessa on sinänsä vähän turha arvioida voiko Ministeripalkkiolaki rikkoa ylipäänsä, kun seuraamuksien osalta kyse on nimenomaan vain tahallisuuden arvioinnista.
Käsittääkseni ei siirrytä, koska ensin pitää arvioida tuo VNK:n (ravintoetuus) tulkinnan ja päätöksen laillisuus.
Jos se ei ole laillinen, seuraa laittoman etuuden takaisinperintä (ja muu tutkinta). Tällöin peritään laiton etuus takaisin, jolloin ei jäljelle jää verotettavaa etuutta. Yksinkertaistettuna ja ideaalitapauksessa (raha), VNK:n tulkinta on laiton eli PM on saanut etuuksia, jotka eivät hänelle kuulu, PM maksaa kaikki em. etuudet täysimääräisesti takaisin jolloin PM ei ole saanut verotettavaa etuutta. Verottajan kannalta tapaus on suljettu. Rikosoikeudellisesti tapaus jää avoimeksi.
Tässä poliisi ei tutki rinnalla vaan nimenomaan ensisijaisesti sitä, onko tulkinta ministeripalkkiolaista ollut laillinen ja kuka siitä on päättänyt.
Verottaja on vasta toissijainen viranomainen tässä asiassa, koska molemmat (ministerivastuulain rikkominen ja verorikos/rikkomus) eivät voi toteutua yhtäaikaa.
Verohallinto voi kyllä määrätä Veron kiertämisestä veronkorotuksen (hallinnollinen sanktio) vaikka esitutkinnassa todettaisiin, ettei rikoksen tunnusmerkistö (virkarikos) täyttyisikään. Tosin en tiedä tuleeko Verohallinto edes arvioimaan tätä, jos asiaa nyt selvitetään, eikä lopullisessa ilmoituksessa havaita puutteita tai virheitä.
Veropetoksen tai Marinin virkarikoksen (rikosoikeudellinen seuraamus) tunnusmerkistöä poliisi taas ei tutki, koska tutkinta kohdistuu viranomaisiin eikä Mariniin (verovelvollinen). Tosin veropetoksen tutkimiseksi tarvittaisiin käsittääkseni eduskunnan hyväksyntä, eli tämä on sinänsä aika irrelevantti osuus.