Verohallinnon linjaus tarkoittanee sitä, että tämän shown päätteeksi joku maksaa työpaikallaan tehdyistä ratkaisuista. Ei tämä ohjeistuksen laatiminen nyt VNK:lta aivan putkeen ole mennyt. Jonkun olisi suotavaa vastuuta ottaa, vaikka Marinin kaatumiseen en tässä täysin uskokaan. Tietenkin Marinin sädekehä ottaa taas osumaa. Hieman on suhmuroitu, hieman kaksinaismoralismi paistaa läpi tekojen ja sanojen välisistä eroista. Luottamus kansan keskuudessa lienee tämän kohun myötä hieman alhaisempi. Mutta ei SDP:llä oikein ole varaa Marinin kaatumiseen nyt...
Sinänsä joku pääministerin ateriaetu on pikkujuttuja. En minä nyt varsinaisesti katastrofina pitäisi, jos sellainen laillisesti pääministerille taattaisiin. Toki se pitäisi laillisesti tehdä, ettei vain jollain virkamiesten suhmuroinneilla lähdetä hiukan lakien vastaisesti maksamaan.
Tässä kuviossa itseäni edelleen hämmentää viestintä. Miten Marin ja VNK sortuivat tähän, mitä nyt on nähty? Maalitolppien siirtelyä; virheellistä tietoa, jota on sittemmin jouduttu korjailemaan; syyttelyä; uhriutumista; ylimielisyyttä... Se, miltä asiat näyttävät, tuppaa olemaan aika olennaista. Mikään tämän tapauksen hoidon viestinnässä ei ole Marinin sädekehää kiillottamassa. "Mutta kun noi muutkin..." "Pitäisikö minun muka itse Prismassa..." "Ei voi olla laiton, kun VNK:n ohje..." "Pitääkö minun päiviä jotain kuitteja etsiä..." Marin taisi itsekin viime vuonna jossain yhteydessä lausua ylpeytensä siitä, että Suomi on yhteiskunta, jossa päättäjätkin itse asuntojaan siivoavat tai voivat kaupoissa käydä. ...ja nyt kuitenkin se ruokaostosten järjestäminen olisikin täysin pääministerille sopimatonta? Pikkujuttuja sinänsä, mutta hieman hassulta tuo ainakin omaan korvaan kuulostaa. Ei Rouva Pääministeri ihan ainoa työkiireistä kärsivä ihminen tässä maassa ole. Kaikki muutkin sen ruoan silti kotiin saavat, joko tilattua tai kaupassa käymällä. Ehkä tuo marttyyrius uppoaa johonkin, mutta itse hieman vierastan tuota pääministerin viestinnässä. Muunlaisia tehokeinoja sieltä on tottunut odottamaan.
Paljonkohan vähemmällä tässä Marin olisi säästynyt, jos ensimmäinen viesti ulospäin olisi ollut tasoa: "Asiassa on ilmennyt epäselvyyksiä, jotka selvitetään. Sen pohjalta tehdään tarvittavat toimenpiteet." Nyt sen sijaan on irrallisia, pahimmillaan keskenään ristiriitaisia lausuntoja näkynyt siellä täällä. Eivät VNK ja Marin tätä tapauksen selvittelyä ainakaan itselleen helpommaksi tällä viestinnällä tehneet. Toivottavasti joku edes oppii jotain tästäkin. On varsinaisen kohun lopputulema sitten mitä tahansa.