No siis, tuore pääministeri astuu virkaansa ja hänelle kerrotaan asemaan kuuluvista käytännöistä virkamiesten toimesta. Mikä meedio pitäisi olla, että alkaa jotenkin epäilemään tätä? Esim. presidentti ei maksa tuloveroa lainkaan ja ministerien palkasta on olemassa erillinen ja selkeästi epäselvä lainsäädäntö, on täysin rutiiniasia luottaa valtioneuvoston kanslian ohjeistukseen. Ja näin siis ovat tehneet aiemmatkin pääministerit.
No, katsotaanpa tätä surullisen kuuluisaa ohjeistusta, joka Marinille on lyöty käteen:
"Pääministerin asuessa virka-asunnossa, sisältäen myös lyhyet yöpymiset, voi edustustilojen myyntipalvelusta tai suoraan palvelukoordinaattorilta tilata etukäteen kylmiöön aamiaistarvikkeita sekä kylmänä toimitettavia aterioita, jotka on mahdollista lämmittää itse Kesärannassa. Viikonlopun tarvikkeet toimitetaan perjantaisin.
Edellä mainittuihin liittyvät
kohtuulliset kulut maksetaan valtion varoista ja laskutetaan valtioneuvoston kanslialta pääministerille osoitetuista määrärahoista." (lihavointi minun, ei ohjeissa alunperin)
Eli jos oletamme, että Marin on luottanut tähän ohjeistukseen, kuten alleviivaat toistuvasti, herää sitten kysymys, miten Marin itse tulkitsee, missä menee kohtuuden raja perheen ruokkimisessa veronmaksajien piikkiin. Onko se 850 euroa kuussa? Voiko se jonakin kuukautena olla jopa 2000 euroa? Voidaanko olettaa, että Marinin pitäisi pystyä ymmärtämään, mikä on tämän ohjeen sisällä kohtuullista, vai onko ihan normaalia ajatella, että piikki on auki taivasta myöden?
Mikä siinä tänne useaan otteeseen postatussa lainsäädännössä on epäselvää? Siinä on täsmällisesti lueteltu, mitä etuihin kuuluu. Lienee itsestään selvää, että luettelematta jääneet asiat eivät kuulu? Luetko nyt sen pykälän ja kerrot sitten, mikä siinä on "selkeästi epäselvää." Verottajan mukaan pykälä ja myös lainsäädännön tausta-aineistot (se on komiteamietinnöt, joista ilmenee lainsäätäjän intentio) asia on ainakin täysin selvä - ateriaetu ei kuulu pääministerille.