Kauko Viisas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
En aivan ymmärrä "voiko --- rikkoa ylipäänsä ---? Totta kai lakia voi rikkoa, mutta kyse onkin siitä kuka tai ketkä ovat sitä rikkoneet vai ovatko ja missä mielessä (tahallisuus) ja tätä kai nyt tutkitaan.Tässä vaiheessa on sinänsä vähän turha arvioida voiko Ministeripalkkiolaki rikkoa ylipäänsä, kun seuraamuksien osalta kyse on nimenomaan vain tahallisuuden arvioinnista.
Kuten olen sanonut, verottaja on toissijainen viranomainen tässä asiassa. Jos Ministeripalkkiolakia todetaan rikotun niin laiton etuus tulee palauttaa. Näin ollen Marin ei ole saanut sellaista etuutta mitä voisi verottaa (jos palauttaa etuuden).Verohallinto voi kyllä määrätä Veron kiertämisestä veronkorotuksen (hallinnollinen sanktio) vaikka esitutkinnassa todettaisiin, ettei rikoksen (virkarikos) täyttyisikään. Tosin en tiedä tuleeko Verohallinto edes arvioimaan tätä, jos asiaa nyt selvitetään, eikä lopullisessa ilmoituksessa havaita puutteita tai virheitä.
Veropetoksen tai Marinin virkarikoksen (rikosoikeudellinen seuraamus) tunnusmerkistöä poliisi taas ei tutki, koska tutkinta kohdistuu viranomaisiin eikä Mariniin (verovelvollinen). Tosin veropetoksen tutkimiseksi tarvittaisiin käsittääkseni eduskunnan hyväksyntä, eli tämä on sinänsä aika irrelevantti osuus.
Kaikki riippuu siis siitä, onko Ministeripalkkiolakia rikottu vai ei. Jos on, verottaja nuolee näppejään, jos ei, verottaja tekee sen minkä takia on olemassa eli verottaa. Mutta molemmat (etuuden täysimääräinen palauttaminen - etuuden verottaminen) eivät ole mahdollisia.