Ja koska satun aika hyvin tuntemaan Puolaa ja sen viime aikaista kehitystä, voin kertoa, että se osaltaan antaa hyvää esimerkkiä siitä, miten modernissakin maailmassa valta nousee päähän ja ääritoiminta pääsee nopeasti valtaan osalla, jos kannatusta riittää. Juuri toiselle kauelle valittu presidentti Duda ja hänen yksinvallassaan oleva puolueensa tekee todella vaarallisia tekoja. Esimerkiksi ko. presidentti on suoraan tv-lähetyksessä antanut tukensa homolynkkauksille ja niiden määrä on oikeasti lisääntynyt. Ihmisryhmiä oikeasti jo pätkitän turpaan seksuaalisen suuntautumisen takia valtion johdon siunauksella ja tosiaan perustuslaki joustaa jo kovastikin (esim. nämä kyuseiset pressanvalait eivät olleet perustuslain mukaiset, mutta poliittisesti jäjrjestettiin, koska oli kiire valita Duda jatkokaudelle ennen kuin suosio laskee).
Olen päässyt seuraamaan tätä kehitystä melko läheltä ja kaikki askelmerkit ovat olleet aika samanlaisia, mutta Puolassa vain ovat monta askelta edellä. Valtiollisen television "vaalitentti" jo täysi vitsi. Kaikki "yleisökysymykset" puolueen kannattajien tarkkaan suunnittelemia ja puolueen kanssa sovittuja ihan tutkitusti, mutta menee läpi riittävän monelle. Ja tätä rataa. Ja vähän on tuonne itänaapuriinkin keskivertoa enemmän suhteita.
Koska olen tätä omin silmin päässyt näkemään vähän lähempää kuin keskivertosuomalainen livenä tällaista vaarallista poliittista kehitystä, usko kun sanon: Suomi on vaarallisella tiellä.
Olen päässyt seuraamaan tätä kehitystä melko läheltä ja kaikki askelmerkit ovat olleet aika samanlaisia, mutta Puolassa vain ovat monta askelta edellä. Valtiollisen television "vaalitentti" jo täysi vitsi. Kaikki "yleisökysymykset" puolueen kannattajien tarkkaan suunnittelemia ja puolueen kanssa sovittuja ihan tutkitusti, mutta menee läpi riittävän monelle. Ja tätä rataa. Ja vähän on tuonne itänaapuriinkin keskivertoa enemmän suhteita.
Koska olen tätä omin silmin päässyt näkemään vähän lähempää kuin keskivertosuomalainen livenä tällaista vaarallista poliittista kehitystä, usko kun sanon: Suomi on vaarallisella tiellä.