Sanna Marinin hallitus

  • 2 594 478
  • 21 526

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Jotenkin harmittaa, että kun joka puolue puhuu ettei koulutuksesta leikata, mutta..
Varmasti alkusoittoa ja kohta esim. muut yliopistot leikkaamassa.

Turun yliopiston hallitus julkisti tiistaina leikkauslistan, jolla se pyrkii edistämään yliopiston talouden tasapainottamista.

 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nyt maksetaan siitä, ettei asia koettu riittävän tärkeäksi, kun suuret ikäluokat olivat vielä työelämässä.
Tähän voinkin lisätä jatkoksi Helsingin Sanomien ansiokkaan jutun, miksi hyvinvointialueet tarvitsevat nyt niin paljon rahaa. Syy on siis pitkäaikainen ja löytyy lähempää kuin Valtioneuvoston linnasta.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikea ymmärtää, miksi keskusta ja vihervasemmisto tyytyivät "vain" 22 aluekukkaruukkuun kun Rinne/Marinilla (velka)rahaa on enemmän kuin vuorineuvoksilla yhteensä:


"KUN nämä kaikki muuttujat yhdistetään sote-rahoitusmalliksi, syntyy kokonaisuus, jonka ymmärtävät Suomessa täysin vain hyvin harvat. Näin sanovat alan ihmiset järjestäen. ”Eihän tätä kukaan kunnolla ymmärrä”, on tyypillinen fraasi taustakeskusteluissa."

"VALTIO tulee siis koko 2020-luvun ajan ohjaamaan soteen lisää rahaa jo päätetyn rahoitusmallin perusteella. Poliitikoilta tullaan kuitenkin vaatimaan vielä ylimääräistä rahaa tämän päälle. On olemassa riski siitä, että vaikeasti ymmärrettävä rahoitusmalli ja poliittinen paine ajavat automaattisesti päätöksiin rahan lisäämisestä."


Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Mahdollisesti sitä, että häkkyrä ruokkii todellakin itse itseään. Vastuullisemmat hallitukset, joita toivottavasti jatkossa nähdään, joutuvat pohtimaan mm. soten, varhaiskasvatuksen, opetuksen, ilmastotoimien sekä monen muun tärkeän asian suhdetta toisiinsa. Ja tietenkin valtion vero- ja muita tuloja sekä menoja velan lisäksi.

Hyvin on Marinin hallitus onnistunut tästäkin vastuuttomuudesta pakoilemaan. Haastatteluja ei anneta ellei kyseessä ole puffijuttu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikea ymmärtää, miksi keskusta ja vihervasemmisto tyytyivät "vain" 22 aluekukkaruukkuun kun Rinne/Marinilla (velka)rahaa on enemmän kuin vuorineuvoksilla yhteensä:
Onhan tämä aivan älytön ylilyönti kun perskeko yritti saada "vain" kahdeksantoista sotealuetta
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onhan tämä aivan älytön ylilyönti kun perskeko yritti saada "vain" kahdeksantoista sotealuetta

Jos joku on tyhmä, pitääkö toisen olla vielä tyhmempi? Tuo 18 aluetta oli aivan karmea määrä liikaa. Ei olisi ehkä koskaan mennyt läpi, sillä Kokoomuksen ryhmässä oli ainakin muutamia vastustajia. Lepomäki varmaan tunnetuin. Häkkyrä on järjetön oli siinä sitten 18 tai 22 aluetta.

Kalliiksi tulee keskustalaisvihervasemmistolainen virhepolitiikka Suomelle. Marin käy taskuilla. Totta on, että näin olisi tehnyt myös Sipilä, mutta se esitys kaatui joka tapauksessa. Nyt on tehty marinistien toimesta ilmeisesti niin monimutkainen häkkyrä ettei alan ammattilaisetkaan tiedä HS:n jutun perusteella, miten rahaa lypsetään ja minne.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joku on tyhmä, pitääkö toisen olla vielä tyhmempi?
No pointti oli lähinnä se että sinä tästäkin väännät jotain oikeisto vastaan vasemmisto agendaa vaikka samaa paskaa sieltä tuutista tulee kuka tahansa sitä on säätämässä
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näistä politiikkaketjuista tulee aina vaalien alla lukukelvottomia - toki jäsen @Cobol pitää tasoa yllä ihan vaalikalenterista huolimatta...
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näistä politiikkaketjuista tulee aina vaalien alla lukukelvottomia - toki jäsen @Cobol pitää tasoa yllä ihan vaalikalenterista huolimatta...
Tietyllä tavalla jotenkin myös mielenkiintoista oikean maailman ja virtuaalimaailman ero. Tulet Jatkoajan keskustelulpalstalle, niin meillä on suurinpiirtein huonoin ja osaamattomin pääministeri kautta aikojen. Astut ovesta ulos, niin oikeassa maailmassa meillä on suosituin pääministeri pitkään aikaan ja kansainvälisesti ihan kevyesti tunnetuin, joka tuonut Suomelle näkyvyyttä enemmän kuin edeltäjänsä yhteensä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No pointti oli lähinnä se että sinä tästäkin väännät jotain oikeisto vastaan vasemmisto agendaa vaikka samaa paskaa sieltä tuutista tulee kuka tahansa sitä on säätämässä

Suomessa on vihervasemmistolainen hallitus keskustan tuella ja näkisin, että sen päätösten vahingollisuudesta voi myös kirjoittaa puolueet mainiten.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tietyllä tavalla jotenkin myös mielenkiintoista oikean maailman ja virtuaalimaailman ero. Tulet Jatkoajan keskustelulpalstalle, niin meillä on ehdottomasti huonoin pääministeri kautta aikojen. Astut ovesta ulos, niin oikeassa maailmassa meillä on suosituin pääministeri pitkään aikaan ja kansainvälisesti ihan kevyesti tunnetuin, joka tuonut Suomelle näkyvyyttä enemmän kuin edeltäjänsä yhteensä.

Palstan oikeisto on kyllä kehunut Marinia valtoimenaan NATO- ja Venäjä-näkemyksistä. Koska on ollut aihetta. Sipilän osalta palstan vasemmisto ei tainnut löytää mitään positiivista?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä kyllä tuosta sote-ratkaisusta anna puhtaita papereita kenellekään. Koplauksien koplaus ja se olisi kelvannut kaikille oikealta vasemmalle minkä todistaa Sipilän hallituksen oma koplausyritys.

Noh, kohta koplaillaan sosiaaliturvaa. Eiköhän siitäkin saada aikaiseksi himmelien himmeli, joka maksaa vaan entistä enemmän lisääntyneen hallinnon myötä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En mä kyllä tuosta sote-ratkaisusta anna puhtaita papereita kenellekään. Koplauksien koplaus ja se olisi kelvannut kaikille oikealta vasemmalle minkä todistaa Sipilän hallituksen oma koplausyritys.

Noh, kohta koplaillaan sosiaaliturvaa. Eiköhän siitäkin saada aikaiseksi himmelien himmeli, joka maksaa vaan entistä enemmän lisääntyneen hallinnon myötä.

Ei siitä ole syytä antaa puhtaita jauhoja kenellekään. Historia kuitenkin muistaa, ketkä päätökset tekivät vastoin asiantuntijoita ja luokkaa 80-90 prosentin suomalaisten etua. Suurten kaupunkien näkemyskin oli erilainen kuin toteutus.

Se, että tämä osui Rinne/Marinin vahtivuorolle on syytä merkitä negatiivisena tuloksena. Aivan kuten NATO-hakemus on syytä merkitä positiivisena tuloksena Marinille olkoonkin, että vielä 1/2022 hän ei hakemusta puoltanut. Jostain syystä joillakin on taipumus muistaa vain jälkimmäinen NATO-hakemus ja unohtaa Marinin hallituksen mahdollisesti jopa raskaat virheet. Aikanaan tullaan näkemään, mokasiko Marinin hallitus soten osalta mm. rahoituksen ja liian monen alueen osalta sekä sopeustoimien laistamisen osalta.

Tulevatko ne seuraaville hallituksille liian raskaiksi mennäkseen läpi luokkaa 6-12 mrd edestä koska Marin ei omaa vastuutaan kantanut ja lähtenyt 2023 sopeuttamisen tielle? Ehkä 10-20 vuoden päästä tiedetään.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tietyllä tavalla jotenkin myös mielenkiintoista oikean maailman ja virtuaalimaailman ero. Tulet Jatkoajan keskustelulpalstalle, niin meillä on suurinpiirtein huonoin ja osaamattomin pääministeri kautta aikojen. Astut ovesta ulos, niin oikeassa maailmassa meillä on suosituin pääministeri pitkään aikaan ja kansainvälisesti ihan kevyesti tunnetuin, joka tuonut Suomelle näkyvyyttä enemmän kuin edeltäjänsä yhteensä.
Minusta se ei oikein riitä hyvään arvosanaan, että sai käännytettyä suurimman osan vasemmistoänkyröistä NATO-jäsenyyden taakse, itse hakuprosessihan lähti presidentin aloitteesta. Koronan hoidossa alku oli hyvä ja tuet yrityksille ettei sitä pelättyä konkurssiaaltoa sitten tullutkaan.

Mutta mistään muusta ei voi sitten, hyvällä tahdollakaan, voi antaa välttävää arvosanaa parempaa.

Ja se, että Marin on tunnettu, niin jos tuollaisella SoMettamisella ja hömppäohjelmissa pyörimisellä ei ole suosittu kansan keskuudessa niin ihmehän se olisi. Ja, eiköhän ulkomaillakin huomiota aiheuta myös se, että Marin nyt sattuu olemaan nuori (tai "nuori") ja nainen. Ei maailmassa taida olla tällä hetkellä kovinkaan montaa alle 40-vuotiasta naista pääministerinä.

Toki nämä ovat ihan puhtaasti värilasijuttuja, mutta kai sitä kuitenkin saa (vielä) eri mieltä olla Marinin faninkerhon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näistä politiikkaketjuista tulee aina vaalien alla lukukelvottomia - toki jäsen @Cobol pitää tasoa yllä ihan vaalikalenterista huolimatta...

Marinin hallituksen ja sen puolueiden arvostelu hallituksen omassa ketjussa HS:n julkaiseman kriittisen artikkelin ja sen linkittämisen pohjalta sai sinulta sitten tällaisen tuotoksen...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Marinin hallituksen ja sen puolueiden arvostelu hallituksen omassa ketjussa HS:n julkaiseman kriittisen artikkelin ja sen linkittämisen pohjalta sai sinulta sitten tällaisen tuotoksen...
Sinä olet muuttunut silmittömän tendenssimäiseksi populistiksi näissä sisäpoliittisissa ketjuissa - tapasit olla analyyttisempi ja etäisempi päivänpoliittisten kiistojen suhteen. Nyt kirjoitat niistä kuin puolueaktivisti: yksipuolisesti, vääristävästi ja mustavalkoisesti. Tätä muutosta on ollut surullista ja turhauttavaa seurata.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinä olet muuttunut silmittömän tendenssimäiseksi populistiksi näissä sisäpoliittisissa ketjuissa - tapasit olla analyyttisempi ja etäisempi päivänpoliittisten kiistojen suhteen. Nyt kirjoitat niistä kuin puolueaktivisti: yksipuolisesti, vääristävästi ja mustavalkoisesti. Tätä muutosta on ollut surullista ja turhauttavaa seurata.

Näin toki ei ole kuin kuvitelmissasi. Kokoomus on saanut enemmän näpeilleen kuin koskaan aiemmin. Olen lytännyt valitun linjan käytännössä kokonaan, koska se ei tuo Kokoomuksen vahvoja teemoja esiin ja etene positiivisin kuvin kannattajille. Löytyy monta kirjoitusta ja myös analyysi, miten näin väärin toimien käy.

Sanoisin, että kyse on sinun lumihiutalemaisesta kritiikin kestosta mitä tulee mm. Mariniin ja hallitukseen. Ja taustahan tuskin on kyvyttömyys nähdä mitään ongelmia vasemmistokonservatiivisessa hallituksessa. Ne sinä näet aivan hyvin. Syyt ovat muualla.

Käytän poliittista retoriikkaa. Valtaosin siksi, että se toimii ja se on hauskaa viihdepalstalla. Olen seurannut mm. Marinin poliittista retoriikkaa ja populismia ja olen pitänyt huolen siitä, että en koskaan alita Marinin tasoa. Se tosin ei ole edes vaikeaa.

Ehkä historia tulee osoittamaan sen, että Marinin talouspolitiikka 2021 eteenpäin oli väärä ja täysin päinvastainen kuin pohjoismaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa. Tätä Mäkysen & Marinin julkisesti kertomaa talouspolitiikkaa vastaan olen tinkimättä, koska olen pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattaja. Suomi on jäämässä pahasti jälkeen ja trendi alkoi jo vuosia sitten.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Minä hieman ihmettelen Marinille satavaa kiitosta Natoon liittyen. Mielestäni se ensimmäinen merkittävä vaikuttaja, joka toi asian esille oli Niinistö. Eihän Marinilla ollut siinä vaiheessa muuta mahdollisuutta, kuin yhtyä tähän kantaan, koska suomalaiset olivat myös peloissaan sodan leviämisestä. En halua ottaa mitään pois liittyen Natoon, on toiminut johdonmukaisesti, mutta ei Marin ollut se, kuka keksi, että nyt liitytään Natoon.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan kuten NATO-hakemus on syytä merkitä positiivisena tuloksena Marinille olkoonkin, että vielä 1/2022 hän ei hakemusta puoltanut.
Kyllähän Orpokin puheessaan tammikuussa 2022 sanoi ettei ole oikea aika hakea Natoon
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Näin toki ei ole kuin kuvitelmissasi. Kokoomus on saanut enemmän näpeilleen kuin koskaan aiemmin. Olen lytännyt valitun linjan käytännössä kokonaan, koska se ei tuo Kokoomuksen vahvoja teemoja esiin ja etene positiivisin kuvin kannattajille. Löytyy monta kirjoitusta ja myös analyysi, miten näin väärin toimien käy.

Sanoisin, että kyse on sinun lumihiutalemaisesta kritiikin kestosta mitä tulee mm. Mariniin ja hallitukseen. Ja taustahan tuskin on kyvyttömyys nähdä mitään ongelmia vasemmistokonservatiivisessa hallituksessa. Ne sinä näet aivan hyvin. Syyt ovat muualla.

Käytän poliittista retoriikkaa. Valtaosin siksi, että se toimii ja se on hauskaa viihdepalstalla. Olen seurannut mm. Marinin poliittista retoriikkaa ja populismia ja olen pitänyt huolen siitä, että en koskaan alita Marinin tasoa. Se tosin ei ole edes vaikeaa.

Ehkä historia tulee osoittamaan sen, että Marinin talouspolitiikka 2021 eteenpäin oli väärä ja täysin päinvastainen kuin pohjoismaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa. Tätä vastaan olen tinkimättä, koska olen pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattaja. Suomi on jäämässä pahasti jälkeen ja trendi alkoi jo vuosia sitten.
No jos et pysty myöntämään kirjoitustyylin muutosta, niin on kovin heikkoa tekemistä. Vaikka en ole aktiivisesti kirjoitellut palstalle kuin viime vuosina, niin lukenut olen vajaa parikymmentä vuotta. Kirjoituksesi ovat nykyään lähes täysin politisoituneita ja mustavalkoisia. Vihervasemmiston sättiminen on mukana lähes joka viestissä kuului se aiheeseen tai ei. Olen tainnut välillä kysyä, että työkseenkö sä näitä kirjoittelet.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän Orpokin puheessaan tammikuussa 2022 sanoi ettei ole oikea aika hakea Natoon
Tammikuu 2022:
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä hieman ihmettelen Marinille satavaa kiitosta Natoon liittyen.

Marin jää silti historiaan, koska hän sattui olemaan pääministeri Venäjän hyökätessä 2022 Ukrainaan. Oleellista mielestäni on se, että Suomen ulkopoliittinen johto ryhtyi heti arvioimaan mitä tehdään. Prosessi USA:han tukeutumisesta lähti käyntiin Washingtonissa Niinistön vierailulla. Mutta samalla Biden halusi soittaa kaverille Tukholmaan ja siitä lähti NATO-prosessi eteenpäin. Vaikka se ei aluksi Ruotsissa ollut ensimmäinen vaihtoehto.

Marinilla lienee merkitystä siinä, että hän oli kääntämässä Ruotsin demarihallituksen päätä.
Kyllähän Orpokin puheessaan tammikuussa 2022 sanoi ettei ole oikea aika hakea Natoon

Näin taisi olla ja yleisesti Suomessa oli käsitys, jonka mukaan NATO-jäsenyys ei voi tapahtua kriisihetkillä ja aivan erityisesti sellainen käsitys oli pian 2/2022. Keskustan ja demarien NATO-asiantuntijat selvittivät tilannetta mm. a-studiossa. Samalla he ampuivat alas NATO-option.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No jos et pysty myöntämään kirjoitustyylin muutosta, niin on kovin heikkoa tekemistä. Vaikka en ole aktiivisesti kirjoitellut palstalle kuin viime vuosina, niin lukenut olen vajaa parikymmentä vuotta. Kirjoituksesi ovat nykyään lähes täysin politisoituneita ja mustavalkoisia. Vihervasemmiston sättiminen on mukana lähes joka viestissä kuului se aiheeseen tai ei. Olen tainnut välillä kysyä, että työkseenkö sä näitä kirjoittelet.

Yksi syy voisi olla siinä, että puolueet ovat tutkitusti liukuneet viime vaaleissa vasemmalle. Itse en ole. Vaalikoneen perusteella aivan aavistuksen oikealle, jos oikein muistan viime kertaa. Marinin hallitusketjussa tulee kritiikkiä Marinin halliltukselle ja harvoin syyttä.

Vihervasemmisto on lyhenne SDP, Vas, Vihr ja en oikein näe ongelmaa sanan käytössä. Jos tulisi Kok + PS + Kesk hallitus en taatusti kirjoittaisi koko litaniaa, vaan käyttäisin sitä kuvaavaa yhtä neutraalia sanaa.

Ja kirjoitan tavallaan työkseni kun testaan yksityisellä dataa yhdessä muutaman muun kanssa. Jatkoaikaan voi naputella hyvin siinä sivussa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tammikuu 2022:
Kiitos kun kaivoit linkin osoittamaan lausuntoni oikeaksi
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En usko että kukaan epäili etteikö lausuntosi olisi oikea. Lausuntosi ovat aina oikeita.
Voi kuule. Täällä on sellaisiakin joiden mielestä kaikki kirjoitukseni ovat väärässä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös