Se syy on hallinnollinen, liiketaloudellinen ja poliittinen.Tälläistä ratkaisua jostain syystä ei poliittinen eliittimme saa millään aikaa.
Viiteen yliopistosairaalaan perustuva jako oli perusteltu ”vain” soten näkökulmasta, mutta sen rinnalle haluttiin aluehallinnot, joilla etenkin keskusta pyrki pitämään kiinni kaupunkipuolueille karkaamasta vallasta. Sen sijaan, että kokoomus olisi Sipilän hallituksessa keskittynyt yliopistosairaaloihin, se hakkasi Paula Risikon päätä seinään nimeltä perustuslaki. Se siis meni liiketalous edellä. Persuja taas kiinnosti eniten, minkä värisiä hoitajia Suomeen tulee.
Alueita tullaan tulevaisuudessa yhdistämään ja puolueet moittivat toinen toistaan, vaikka ovat olleet itse aiheuttamassa, millainen malli lopulta saatiin aikaan. Nykyiset hyvinvointialueet eivät ole hinnaltaan mitään siihen verrattuna, ettei mikään hallitus ole saanut sitä aikaan tätä ennen. Jos nykyinen malli olisi saatu aikaan kaksikymmentä vuotta sitten, olisi yhdistymiset jo tehty ja rahaa säästetty. Nyt maksetaan siitä, ettei asia koettu riittävän tärkeäksi, kun suuret ikäluokat olivat vielä työelämässä.