Melkoista puuhastelua, ettei erillislakia silpomista koskien ole kahden vuoden aikana saatu maaliin. Kyseessä on räikeä ihmisoikeusloukkaus, jonka henkiset ja fyysiset seuraukset kohteelle ovat kammottavat. Muissa Pohjoismaissa silpominen on erillislailla kielletty. Täytyy ihmetellä, miten tämänkin suhteen tullaan Suomessa jälkijunassa (vrt. translaki).
Jos puhutaan tyttöjen sukuelimien silpomisesta, niin se on jo kielletty (pahoinpitely, ruumiinvamman tuottamus tms.). Osasyy tämän lain etenemättömyyteen on juuri tuo: se on jo kielletty.
Analogiaa voisi vetää vaikka puukottamiseen: sekin voitaisiin kieltää erikseen, mutta sille ei ole tarvetta, koska rikoslain pahoinpitelyä, vamman tuottamista tai hengen ottamista koskeva sääntely kattaa myös teot, jotka tehdään puukolla.
Ainoa hyöty, mitä tuolla uudella kriminalisoinnilla saataisiin aikaan, olisi muualla kuin lainsäädännössä. Siis julkisuuteen voitaisiin kertoa, että
nimenomaisesti tämä on kiellettyä, (vaikka, kuten todettua, se on jo nyt kiellettyä). Tämän teon erillisellä kriminalisoinnilla ei siis ole vaikutusta vallitsevaan oikeustilaan. Toinen asia tässä on se, että poikien ympärileikkausta ei oltu kriminalisoimassa. Tasa-arvon kannalta tämä näyttäytyisi varsin kummalliselta, vaikka
Eva Biaudet näkikin tyttöjen ja poikien sukupuolielimien silpomiset eri asioina. Ehkä jopa Biaudet ymmärtää, että tällainen laki voi parinkymmenen vuoden päästä näyttäytyä varsin kummalliselta, tasa-arvon mittareilla. Siis
ehkä ymmärtää. Epäilemättä osasyy tyttöjen silpomisen kriminalisoimatta jättämiseen liittyy vaikeuteen perustella poikien asemaa tässä prosessissa.
Jos taas puhutaan poikien sukuelimien silpomisesta, (ympärileikkaus), en ymmärrä miksi tämä toimenpide on edelleen sallittu muutoin kuin lääketieteellisistä syistä. Dawkinsia vapaasti lainaten: ei ole olemassa juutalaisia, kristittyjä tai muhamettilaisia lapsia (lapset ovat aivan liian nuoria päättämään uskovatko ylipäätään jumalaan), on vain juutalaisten vanhempien lapsia, islamin uskoisten vanhempien lapsia tai kristittyjen vanhempien lapsia. Sanoilla on merkitystä.
Mielestäni Dawkins on oikeassa. Alle 15-vuotiasta* lasta ei pitäisi kutsua juutalaiseksi, kristityksi tai islaminuskoiseksi. Ero sanoissa saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta ei ole. Ero näkyy hyvin poikien ympärileikkausta koskevassa keskustelussa: jos puhuttaisiin islaminuskoisten / juutalaisten vanhempien lapsesta (säilyttäen -ainakin ajatuksellisesti - lapselle oikeus, sitten, kun on riittävän vanha, päättämään mihin haluaa uskoa) olisi silpomista vaikeampi hyväksyä. Huomaa ero: "minut ympärileikattiin, koska olen islaminuskoinen" vs. "minut ympärileikattiin, koska vanhempani ovat islaminuskoisia". Jälkimmäinen, jos lapsesta tulee vaikkapa ateisti, ilmentää hyvin sitä kuinka väärin lasten sukuelimien silpominen on uskonnollisilla perusteilla.
(*Luku voi olla toinenkin, esim. 16 tai 18, en ota siihen tämän enempää kantaa)