Nimenomaan näin. Ja juuri nämä hyvin toimivat ja toimintansa oikein hinnoittelevat yritykset ansaitsevat sen, että vaikeinakin aikoina noudatetaan markkinataloutta. Ne ansaitsevat sen, että huonosti hommansa hoitavia ja toimintansa alihinnoittelevia markkinahäiriköitä ei "pelasteta" valtion toimesta.Kuljetusala on erittäin kilpailtu ala. Logistiikkakustannukset ovat erittäin korkealla tasolla Suomessa. Se on täyttä puppua etteivät suuret/pienet kuljetusyritykset ja logistiikkayritykset osaa laskea kuljetus- ja varastointikustannuksia.
Onko mitään oikeaa sanottavaa? Vain trolli kirjoittaa noin typerästi. Oletko siis trolli? Lisäksi käyttämäsi halventava ilmaus "setämies" on tässä kontekstissa ikä- ja sukupuolirasistinen. Enhän minäkään tässä vastauksessa kutsu hallituksen keskeisiä ministereitä dingdong-teineiksi.Setämiehiä vituttaa kun huomaavat kannattavansa raakaa sosialismia.
Niin että veronmaksajien pitää maksaa yritysten kulut? Ja kutsut tätä investoinniksi? Asia kunnossa. En ryhdy tähän pulushakkiin.Onko mitään oikeaa sanottavaa? Vain trolli kirjoittaa noin typerästi. Oletko siis trolli? Lisäksi käyttämäsi halventava ilmaus "setämies" on tässä kontekstissa ikä- ja sukupuolirasistinen. Enhän minäkään tässä vastauksessa kutsu hallituksen keskeisiä ministereitä dingdong-teineiksi.
Investoinnit eivät ole sosialismia. Sen sijaan verojen lisääminen ja hintoja nostavat muut poliittiset päätökset lemahtavat pahasti sosialismilta. Näin kuitenkin hallitus on tehnyt. On vastuutonta, että terveitä yrityksiä ja työnsä vuoksi paljon ajavia ihmisiä ajetaan konkurssiin tai työttömiksi esimerkiksi jakeluvelvoitteen nostolla ja polttoaineveron kiristyksellä, jotka lisäksi nostavat litrahinnasta maksettavan arvonlisäveron nettomäärää. Lisäksi samalla hallitus nostaa kaikkia välillisiä kustannuksia: kun vaikkapa kuljetusten ja lämmityksen hinta nousevat, esimerkiksi ruuan hinta nousee.
Ehdotan autoiluun polttoaineveroksi yhtä, kiinteää hintaa, joka sisältää kaikki valtiolle menevät maksut. Se olisi selkeä ja helposti ymmärrettävä. Sopisiko esimerkiksi 50 senttiä litralta? Siten valtio saisi 35 euroa aina, kun tankkaan 70 litraa. Riittäisikö se? Minusta se olisi kohtuullista, kun lisäksi pitää kuitenkin maksaa vuosittaiset ajoneuvoverot (perusvero + dieselvero), vakuutusmaksun arvonlisävero ja tarvikkeisiin, autonosiin ja korjauksiin sisältyvät arvonlisäverot.
Veronmaksajat maksavat nuo kulut kaikkien tuotteiden tulevissa hinnan nousuissa useampaan kertaan. Jos halutaan pitää inflaatio järkevällä tasolla on polttoaineiden ja energian hintaa tuettava nyt ja helpoin keino on verotuksen alentaminen ammattiliikenteessä.Niin että veronmaksajien pitää maksaa yritysten kulut? Ja kutsut tätä investoinniksi? Asia kunnossa. En ryhdy tähän pulushakkiin.
Loppujen lopuksi veronmaksajat/kuluttajat maksavat kaikki ne kulut, joita yrityksille aiheutuu palveluiden tai tuotteiden hinnassa tavalla tai toisella joko veroina tai muuten. Ilmaisia lounaita ei ole.Niin että veronmaksajien pitää maksaa yritysten kulut? Ja kutsut tätä investoinniksi? Asia kunnossa. En ryhdy tähän pulushakkiin.
Mä alan nähdä asian niin, että Marinin hallituksella ei ole muuta mahdollisuutta kuin viedä Suomi NATOon tämän kevään aikana.
Miksi?
Viimeisimmissä gallupeissa NATOn vastustus on pienempää kuin demarien kannatus. Ja NATOn kannatus sen kuin kasvaa.
Jos Suomi ei nyt jätä tämän hallituksen johdolla jäsenhakemusta NATOon, Kokoomus tulee ottamaan seuraavissa vaaleissa NATO-lupauksella aivan järkyttävän suuren vaalivoiton. Yksittäiset asiat ratkaisevat vaaleissa aina paljon - ja jos nyt viimeisimmässä kyselyssä 64% kannattaa NATOn jäsenyyttä... ja tämä hallitus ei sitä toivetta täytä, seuraavat vaalit on pelattu jo ennen kampanjoinnin alkua.
Kokoomuksen ei tarvitse sanoa kuin NATO - vasta-argumentit on tosi ohuella pohjalla ja asian kannattaminen vaalikeskusteluissa kuulostaisi aivan Putinin ja Lavrovin puheilta, koska mahdollisuus siihen vasta alle vuotta aiemmin oli itselläkin.
Sen vuoksi tällä hallituksella ei ole vaihtoehtoa, jos haluavat pelastaa yhtään kannatustaan tulevissa ek-vaaleissa.
”Heikosti menestyvien yritysten” tilalle ”kaikkein heikommassa asemassa olevat ihmiset” niin olemme sosialistisen Suomen ytimessä. Tulonsiirrot, ryöstöverotus jne. Peruskoulu, työelämä, ylipäätään koko yhteiskunta perustuu rahan keräämiseen työtä tekeviltä ja jakamiseen muille. Sinun ja minun palkasta kolmasosa tai enemmän kuuluu niillekin, jotka eivät edes yritä tulla omillaan toimeen. Kukaan ei kuitenkaan ehdota, että otetaan heiltä annettu vastikkeeton raha pois tai vaatisi ihmisiltä edes itsensä elättämistä.On siinä kuitenkin ero maksaako kulut lopputuotteen kuluttaja vai kaikki veronmaksajat, toinen on normaalia kapitalismia ja toinen ehkä pikemminkin sosialismiä. Itse aina ihmetellyt sitä jos vaikeina aikoinan pitää tukea heikosti menestyviä yrityksiä koska se on juurikin kilpailua vääristävää sosialismia missä lahjattomillekin annetaan edellytykset pärjätä ilman pakkoa oppia mitään, se sitten jos koko toimialaa tuetaan on eriasia mutta silloinkin pitäisi ehkä hetki miettiä kannattaisiko mieluummin tukea vain niitä yrityksiä joilla on parhaat menestymisen mahdollisuudet? Eihän idea voi sellainen olla, että kirjoituskoneteollisuutta olisi pitänyt tukea silloin kun henkilökohtainen tietokone alkoi niitä syrjäyttämään.
Pääasiahan tässä on se, että omat pierut haisee hyvältä. Näitä voidaan sitten hallitusviisikon kesken nuuhkia ringissä, kun tuska oman maan talouden sakkaamisesta iskee korville.No mutta onneksi voidaan sentään olla luottavaisin mielin siitä, että tämä kehitysapu menee oikeasti tarpeeseen ja auttaa hädässä olevia ihmisiä. Vai mitä? Korruptio | Tutkimus: Kehitysapua valuu eliitin pankkitileille veroparatiiseihin
Ainakin Helsingissä näyttäisi olevan suhteellisen paljon sähköbusseja. Kaiken järjen mukaan, polttoainebudjetti viime vuoden polttoainehinnoilla ei pitäisi olla suurempi kuin aikaisempina vuosina jos kuljetuskalusto on sähköistynyt. 1€ sähköä bussi pääsee pidemmälle kuin 1€ dieseliä. Investoinnit sähköbusseihin maksavat itseänsä takaisin nykyisillä polttoainehinnoilla.Suuria budjettiylityksiä dieselin hinnannousun takia tekevät mm. kunnalliset liikennelaitokset. Niitä ei laiteta nurin, vaan veronmaksajat maksavat yhä enemmän liikennelaitosten kustannuksista. Ei kyse ole sosialismista tässäkään, saati yksityisten liikennöitsijöiden erityistukemisessa hyvin poikkeuksellisena aikana.
Vaikeina aikoina huonojen firmojen kuuluukin kaatua. Ei yrityksen pystyssä pysyminen ole mikään itseisarvo. Jos se ei kannata, antaa kaatua. Tilalle tulee uusi, toivottavasti hommansa paremmin hoitava yritys. Tai sitten se nurin menneen firman omistaja voi yrittää uudelleen vanhoista virheistä oppien.
Merkittävät korotuspaineet ovat täälläkin:Ainakin Helsingissä näyttäisi olevan suhteellisen paljon sähköbusseja. Kaiken järjen mukaan, polttoainebudjetti viime vuoden polttoainehinnoilla ei pitäisi olla suurempi kuin aikaisempina vuosina jos kuljetuskalusto on sähköistynyt. 1€ sähköä bussi pääsee pidemmälle kuin 1€ dieseliä. Investoinnit sähköbusseihin maksavat itseänsä takaisin nykyisillä polttoainehinnoilla.
Ei käy Marinin hallitusta kateeksi. Ensin korona, sitten Ukrainan kriisi. Vakauta siinä sitten valtion talous.
Samaa mieltä Marinin hallituksen haasteista. NATO, Ukrainan sodan muut asia ja korona parissa vuodessa. Mutta annetaan tunnustusta vasemmistovetoiselle hallituksellemme: mielestäni Marinit ovat osoittaneet johtajuutta, kun ongelmat ovat kasvaneet.
Totta. Itse olen pitänyt demareita karrikoiden (kun mainitsit paskasakin) ahneena paskasakkina erityisesti ay-liikkeen ja muutaman muun kellokkaan (Heinäluoma, Rinne jne) sekä talouspoliittisen linjan vuoksi. Kaikki mainitut ay-liike, Heinäluoma ja Rinne sekä monet muut ovat luopuneet aiemmista USA- ja NATO-vastaisuuksistaan ja Venäjää syleilevistä lausunnoistaan heittäen jopa Putinin kunniamerkit roskiin ja siirtyneet järkevälle linjalle. Tähän viittasin johtajuuden kasvulla ongelmien kasvaessa.Kyllähän ajassa täytynee mennä aika kauas taakse päin, että nousee rinnalle yhtä työllistetty ja paineistettu hallitus/pääministeri. Nyt kannattaa sen porukan, jonka mielestä demarit on pelkkää paskasakkia, olla hereillä ja kirjailla muisteihinsa huomioita siitä, millainen painoarvo kannattaa antaa puolueille, vai arvioisiko enemmän henkilöitten selviytymistä ja tekemisiä.
Ensimmäiset suuret lakot syövät toteutuessaan talouden ja hyvinvoinnin perustaa. Joku totesi eilen, että hoitovelan osalta jopa koronaan enemmän. Julkisen sektorin työntekijät (opettajat, sairaanhoitajat jne) haluavat korotuksia, jotka ovat merkittävästi aiempaa suurempia. Ei ihme, sillä inflaatio on luokkaa 5 prosenttia. Kun muistelen Sipilän ja aiempien hallitusten aikaa, vaikeaa oli nimenomaan hallituksena ay-liikkeen vaatimusten kanssa.Hallituksella on valtava työmaa tässä, kuinka saadaan talouden rattaat pysymään käynnissä. Samaan aikaan halutaan ylisuuria palkankorotuksia, jotka leviävät kaikille aloille. Olemme sellaisessa noidankehässä, että se yllättää ehkä vielä meidän hallituksenkin ja vielä en ole hirveästi havainnut konkreettisia toimia tilanteen ottamiseksi haltuun. Vai onko se edes mahdollista ja siksi asiasta ei kovin isolla äänellä edes uskalleta puhua.
Siis jos inflaatio olisi 10% ja sinulle sen vaikutus on 500e/kk, niin Elon laskuopin perusteella sinun asumis- ja muut menosi ovat 5000e kuussa. En kyseenalaista laskelmaa, totean vain että se on hieman paljon kahden hengen taloudelle.Inflaatio tulee kasvamaan keväällä rajusti ja se syö kuluttajien ostovoimaa samaan aikaan. Nyt nähdään haasteista vasta aavistus, pieni osa niistä.
Laskin omasta taloudestani (yksi aikuinen nuori asuu kanssani), että kesällä vaikutus alkaa olla kuukausitasolla vähintään 500-600 euroa kuussa, sisältää ruoan, pakollisen autoilun (työ ja urheiluharrastuksen jatko), sekä normaaleissa kulutusmenoissa tapahtuvat korotukset, joihin kaikki yritykset väistämättä joutuvat.
Jos nyt inflaatio on vielä alle 5%, niin se tuplaantuu kesään mennessä. Samaan aikaan esim. ruoanhintapaineet kasvavat vain kesän mittaan. Keväällä tulee ensimmäinen raju hinnankorotus ja syksyllä seuraava.
Inflaatio tulee kasvamaan keväällä rajusti ja se syö kuluttajien ostovoimaa samaan aikaan. Nyt nähdään haasteista vasta aavistus, pieni osa niistä.
Laskin omasta taloudestani (yksi aikuinen nuori asuu kanssani), että kesällä vaikutus alkaa olla kuukausitasolla vähintään 500-600 euroa kuussa, sisältää ruoan, pakollisen autoilun (työ ja urheiluharrastuksen jatko), sekä normaaleissa kulutusmenoissa tapahtuvat korotukset, joihin kaikki yritykset väistämättä joutuvat.
Jos nyt inflaatio on vielä alle 5%, niin se tuplaantuu kesään mennessä. Samaan aikaan esim. ruoanhintapaineet kasvavat vain kesän mittaan. Keväällä tulee ensimmäinen raju hinnankorotus ja syksyllä seuraava.
Hallituksella on valtava työmaa tässä, kuinka saadaan talouden rattaat pysymään käynnissä. Samaan aikaan halutaan ylisuuria palkankorotuksia, jotka leviävät kaikille aloille. Olemme sellaisessa noidankehässä, että se yllättää ehkä vielä meidän hallituksenkin ja vielä en ole hirveästi havainnut konkreettisia toimia tilanteen ottamiseksi haltuun. Vai onko se edes mahdollista ja siksi asiasta ei kovin isolla äänellä edes uskalleta puhua.
On syytäkin kun veroja kierretään eniten:Italiassa on ollut Hollannin jälkeen Euroopan toiseksi korkein verotaso.
Voi hellanlettas tätä ymmärryksen tasoa.Niin että veronmaksajien pitää maksaa yritysten kulut? Ja kutsut tätä investoinniksi? Asia kunnossa. En ryhdy tähän pulushakkiin.