![www.iltalehti.fi](https://img.ilcdn.fi/40oP9UVOoYp8Da8mR7YsYoAPXpY=/1200x630/top/filters:watermark(assets.ilcdn.fi/ilsome_v2.jpg,25,0,0)/img-s3.ilcdn.fi/c49e2c78fd6390b265f29ac3e8b8fea374491d9b0f444d7ce10aed76fe7390c0.jpg)
MT: Hallitus suunnittelee jopa 300 miljoonan tukijärjestelyjä maatalouden kriisiin
Hallitus suunnittelee maataloudelle tukia osana huoltovarmuuspakettia, kertoo Maaseudun tulevaisuus.
![www.iltalehti.fi](https://assets.ilcdn.fi/favicon-32x32.png)
Tärkeimmät ensin
Eikös tuo korvaus ole jotain kympin luokkaa, eli karkeasti 10 % yksityislääkärikäynnin hinnasta, jos sitäkään. Jollen ole tuossa väärässä, niin kuinkahan paljon mahtaa olla sellaisia, joiden kohdalla tuolla korvauksella on ihan oikeasti merkitystä, kun harkitsee menisikö yksityiselle vai ei.Varmasti näin. Mielestäni tuo vain poistaa "vähemmän varallisuutta omaavilla" mahdollisuuden käyttää tuota vaihtoehtoa. Rikkaat käyttävät edelleen sitä yksityistä ja nopeaa väylää.
Ei se nyt ihan noin yksioikoista tainnut olla noiden yksityisten osalta. Taisi olla aika kovaa karsintaa, että saa aikoja, niin saahan sitä odotusajat lyhyeksi. Paljon on vikaa julkisessa puolessa ja monella tasolla, mutta ei sitä nyt tarvisi ihan puuta heinää kirjoitella. Mutta se totuus taisikin tulla tuossa lopussa, eli hillotolppa siellä odottaa isoille terveysjäteillä, eikös juu. Se jonotusaika kun on vain yksi suure. Ja sitä lopulta saa mitä mittaa.Yksityisten Ruoholahdessa odotusaika on kuusi päivää ja Kannelmäessä 15 päivää. Apottiajan lukuja julkiselle ei vielä ole osattu laskea, mutta aiempi luku oli 28 päivää jonotusta. Tämä voisi olla myös hyvä peliliike eikä tätä saumaa ole tietääkseni Marinien toimesta tukittu. Annetaan monivuotinen kokeilu isoille terveysjäteille (ja muillekin), jotta saadaan potilaita hoitoon. Ero on ainakin jonotusajassa erittäin merkittävä.
Ei se nyt ihan noin yksioikoista tainnut olla noiden yksityisten osalta. Taisi olla aika kovaa karsintaa, että saa aikoja, niin saahan sitä odotusajat lyhyeksi. Paljon on vikaa julkisessa puolessa ja monella tasolla, mutta ei sitä nyt tarvisi ihan puuta heinää kirjoitella. Mutta se totuus taisikin tulla tuossa lopussa, eli hillotolppa siellä odottaa isoille terveysjäteillä, eikös juu. Se jonotusaika kun on vain yksi suure. Ja sitä lopulta saa mitä mittaa.
Kannelmäessä näyttää suunta normalisoituvan, varmaan ihan vahingossa otit tuon 15pv eikä 22pv. Ruoholahti näyttää oleva joko uusi asema tai jotain muuta kun ei vertailukelpoisia lukuja ole saatavilla. En nyt ihan näillä vielä lähtisi ratsastamaan kovin korkealle. Sen verran ko "alaa" vierestä seuranneena (eri kaupunki tosin) ei tuohon ole mitään poppakonsteja tarjolla ja ei ainakaan kovin helposti puoliteta jonotusaikoja, ellei niihin lisätä resursseja. Jos pelkästään jonotusaika on mittari, niin sehän on helppoa kaataa paljon rahaa ja voila.Ei. Helsingin terveysasemien T3-keskiarvo on 32 pv. Kannelmäen ja Ruoholahden asemia pyörittää yksityinen toimija. Kannelmäki 15 ja Ruoholahti 6 pv. Luvut löytyvät linkinttämäni HS:n jutun lopusta. Ne perustuvat Helsingin kaupungin omaan seurantaan, joka löytyy alta:
![]()
Odotusajat ja asiakaskokemus
Laki määrittää, missä ajassa sinun tulee päästä kiireettömään hoitoon. Asiakaskokemusta mittaamalla saamme tietoa palvelujemme toimivuudesta.www.hel.fi
Yksityinen hoitaa byrokratiapuolen ja muutkin tehokkaammin, ja kykenee siksi nopeampaan palveluun. Asiakas voi valita terveysasemansa itse tietyin rajoituksin.
Poimin tuon 15 pv HS:n jutusta ja se oli 1.2. 2022 tilastoitu. En huomannut, että kaupungin oma tilasto ulottui 1.3. 2022 asti kun sitä ei HS:n jutussa ollut. Ja otetaan kritiikkisi vastaan: oikeassa olet, liian paljon ei kannata vetää johtopäätöksiä näillä näytöillä kahdelta asemalta.Kannelmäessä näyttää suunta normalisoituvan, varmaan ihan vahingossa otit tuon 15pv eikä 22pv. Ruoholahti näyttää oleva joko uusi asema tai jotain muuta kun ei vertailukelpoisia lukuja ole saatavilla. En nyt ihan näillä vielä lähtisi ratsastamaan kovin korkealle. Sen verran ko "alaa" vierestä seuranneena (eri kaupunki tosin) ei tuohon ole mitään poppakonsteja tarjolla ja ei ainakaan kovin helposti puoliteta jonotusaikoja, ellei niihin lisätä resursseja. Jos pelkästään jonotusaika on mittari, niin sehän on helppoa kaataa paljon rahaa ja voila.
Asiantuntijoiden mukaan sote epäonnistuu näillä spekseillä, ja näin voi käydä. Mitä kokoomukseen tulee, linjaus on tehty ja Marinin hallituksen sotea ei lähdetä perumaan. Hallitusohjelma riippuu puolueista, mutta jos kokoomus on mukana, korjauksia yksityisen puolen voimistamiseksi haetaan.Paljon olisi tekemistä johtamisessa ja työn organisoinnissa, mutta kyllä niitä tekijöitäkin oikeasti tarvitaan ja se taas maksaa. Varmasti jonkinlainen hybridimalli olisi suotavaa rakentaa ja siten vahvistaa palveluita. Tällä hetkellä ongelma on, että yksityinen puoli työntää iloisesti about kaikki ns "avainasiakkaat" (lue monisairaat etc.) julkiselle puolelle. Niissä kun on huono kate. Tämä myös helpottaa tuota parempaa tehokkuutta.
En ihan heti olisi päästämässä Mehiläistä ja kumppaneita kuorimaan kermaa isolla kauhalla. Nykyinen sote on aika karmea kepuviritys, mutta edellisessä oli aika vahva pörriäisen haamu taustalla ja taisi olla ihan neuvottelupöydässäkin. Ainakin siirtymä kokkareista Mehiläiseen on ollut huomattavaa.
Tuttuun tapaan Suomen hallitus asettaa joukon ihmisiä miettimään sitä mitä pitäisi tehdä jossain vaiheessa. Tarkkaan harkittuaan he päättyvät siihen tulokseen, että he voisivat tehdä jotain asian hyväksi kuten on ollut tapana tähänkin asti.Milloin hallitus alkaa tehdä jotain peliliikkeitä sen osalta, etteivät kuljetusliikkeet kuole yksi toisensa perään ylikalliin polttoaineen kustannuksiin? Firmat kun menevät nurin, niin eipä tarvitse enää käydä kaupassakaan. Se on ihan sama, jos jollain yksityisautoilijalla ei riitä fyrkat polttoaineeseen, jos ei ole mitään tarvetta enää liikkua mihinkään edellä mainituista syistä.
Tuttuun tapaan Suomen hallitus asettaa joukon ihmisiä miettimään sitä mitä pitäisi tehdä jossain vaiheessa. Tarkkaan harkittuaan he päättyvät siihen tulokseen, että he voisivat tehdä jotain asian hyväksi kuten on ollut tapana tähänkin asti.
Kuljetusala on ongelmissa kuten tiedetään samoinkuin maatalouselinkeinojen harjoittajat. Tilanne on hankala. Toivottavasti hallitus keksii päteviä toimenpiteitä ongelmiien ratkaisemiseksi vielä tällä vaalikaudella.
Tunnen paljon kuskeja, jotka pohtivat viikottain tulevaisuuttaan. Kannattaako jatkaa nykyisessä ammatissa vai kannattaako vaihtaa alaa.Ja Sannalla taitaa olla kaapit täynnä evästä virka-asunnolla, on ostettu hyvissä ajoin firm van piikkiin.
Tuohan on oikeasti todella vakava paikka, jos firmat (kuljetusyritykset tai maatalous) alkavat kaatumaan isosti. Siinä käy sillä tavalla, että vaikka ajat muuttuisivat paremmiksi, niin tekijöitä ei enää olisi. Suurin osa näistä yrittäjistä on vielä perheyrityksiä, liiketoiminta mennyt sukupolvelta toiselle. Ruotsi teki jo korjausliikkeitä, niin täällä istuskellaan vain kaverin peukut perseessä ja ihmetellään menoa.
Tunnen paljon kuskeja, jotka pohtivat viikottain tulevaisuuttaan. Kannattaako jatkaa nykyisessä ammatissa vai kannattaako vaihtaa alaa.
Hei kiristetään vaan suomalaisten verotusta ja kipataan rahaa ulkomaille aina vaan enemmän!Ei mene mitenkään minun logiikkan. Miten ihmeessä tässä tilanteessa voidaan vielä entisestään kasvattaa vastikkeetonta rahan kippaamista. Suomi velkaantuu kovaa vauhtia, missään kehyksissä ei pysytä mutta fyrkkaa jaetaan velaksi kaikenlaisten syiden vuoksi ympäri maailmaa niin että ranteita pakottaa. Onko se imago ja hyvän ihmisen tunne niin huumaava että sen perusteella jaetaan, (otetaan jopa velkaa) rahaa jota meillä ei ole.
MIllainen taloustilanne pitää olla että hallitus vähentää vastikkeetonta rahan jakoa maailmalle?
Vai mikä tässä nyt on logiikka ?
"Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on pyytänyt parempaa rahoituksen parempaa suunnittelua ja raportointia."
"Hallitus on saanut palautetta siitä, että sen pitäisi suunnitella ja raportoida ilmastorahoituksensa nykyistä paremmin."
![]()
Hallitus lähes tuplaa kehitysavun ilmastotoimiin ulkomaille – suunnitelma julki
Sanna Marinin (sd) hallitus lähes kaksinkertaistaa ilmastorahoituksen kehittyviin maihin Juha Sipilän (kesk) hallitukseen verrattuna.www.iltalehti.fi
No mutta onneksi voidaan sentään olla luottavaisin mielin siitä, että tämä kehitysapu menee oikeasti tarpeeseen ja auttaa hädässä olevia ihmisiä. Vai mitä? Korruptio | Tutkimus: Kehitysapua valuu eliitin pankkitileille veroparatiiseihinEi mene mitenkään minun logiikkan. Miten ihmeessä tässä tilanteessa voidaan vielä entisestään kasvattaa vastikkeetonta rahan kippaamista. Suomi velkaantuu kovaa vauhtia, missään kehyksissä ei pysytä mutta fyrkkaa jaetaan velaksi kaikenlaisten syiden vuoksi ympäri maailmaa niin että ranteita pakottaa. Onko se imago ja hyvän ihmisen tunne niin huumaava että sen perusteella jaetaan, (otetaan jopa velkaa) rahaa jota meillä ei ole.
MIllainen taloustilanne pitää olla että hallitus vähentää vastikkeetonta rahan jakoa maailmalle?
Vai mikä tässä nyt on logiikka ?
"Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on pyytänyt parempaa rahoituksen parempaa suunnittelua ja raportointia."
"Hallitus on saanut palautetta siitä, että sen pitäisi suunnitella ja raportoida ilmastorahoituksensa nykyistä paremmin."
![]()
Hallitus lähes tuplaa kehitysavun ilmastotoimiin ulkomaille – suunnitelma julki
Sanna Marinin (sd) hallitus lähes kaksinkertaistaa ilmastorahoituksen kehittyviin maihin Juha Sipilän (kesk) hallitukseen verrattuna.www.iltalehti.fi
No mutta onneksi voidaan sentään olla luottavaisin mielin siitä, että tämä kehitysapu menee oikeasti tarpeeseen ja auttaa hädässä olevia ihmisiä. Vai mitä? Korruptio | Tutkimus: Kehitysapua valuu eliitin pankkitileille veroparatiiseihin
Jos kuljetusfirma on tehnyt niin tyhmiä sopimuksia, että se ei voi nostaa hintojaan silloin, kun sen omat kustannukset nousevat, niin sietää mennäkin nurin. Jää paremmin tilaa fiksummin toimiville firmoille.Milloin hallitus alkaa tehdä jotain peliliikkeitä sen osalta, etteivät kuljetusliikkeet kuole yksi toisensa perään ylikalliin polttoaineen kustannuksiin? Firmat kun menevät nurin, niin eipä tarvitse enää käydä kaupassakaan. Se on ihan sama, jos jollain yksityisautoilijalla ei riitä fyrkat polttoaineeseen, kun ei ole mitään tarvetta enää liikkua mihinkään edellä mainituista syistä.
Jos kuljetusfirma on tehnyt niin tyhmiä sopimuksia, että se ei voi nostaa hintojaan silloin, kun sen omat kustannukset nousevat, niin sietää mennäkin nurin. Jää paremmin tilaa fiksummin toimiville firmoille.
Markkinatalous hoitaisi kyllä tämänkin ongelman siten, että lisääntyvät kustannukset pysyisivät niin pieninä, kuin mahdollista ja kohdistuisivat oikeisiin kohteisiin. Valitettavasti teitä taikaseinään uskovia kommareita on niin paljon, että vituiksi menee väkisinkin. Nyt saadaan sitten nousevien hintojen lisäksi vielä nousevia veroja, kun kepudemarit jakaa rahaa oikealle ja vasemmalle sekä varsinkin keskustalle.
Ei mene mitenkään minun logiikkan. Miten ihmeessä tässä tilanteessa voidaan vielä entisestään kasvattaa vastikkeetonta rahan kippaamista. Suomi velkaantuu kovaa vauhtia, missään kehyksissä ei pysytä mutta fyrkkaa jaetaan velaksi kaikenlaisten syiden vuoksi ympäri maailmaa niin että ranteita pakottaa. Onko se imago ja hyvän ihmisen tunne niin huumaava että sen perusteella jaetaan, (otetaan jopa velkaa) rahaa jota meillä ei ole.
MIllainen taloustilanne pitää olla että hallitus vähentää vastikkeetonta rahan jakoa maailmalle?
Vai mikä tässä nyt on logiikka ?
"Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on pyytänyt parempaa rahoituksen parempaa suunnittelua ja raportointia."
"Hallitus on saanut palautetta siitä, että sen pitäisi suunnitella ja raportoida ilmastorahoituksensa nykyistä paremmin."
![]()
Hallitus lähes tuplaa kehitysavun ilmastotoimiin ulkomaille – suunnitelma julki
Sanna Marinin (sd) hallitus lähes kaksinkertaistaa ilmastorahoituksen kehittyviin maihin Juha Sipilän (kesk) hallitukseen verrattuna.www.iltalehti.fi
No vaadit hallitusta hoitamaan tilanteen ja tämä tarkoittaa käytännössä lisävelan keräämistä. Tapahtuu se polttoaineveron alennuksella, tukirahalla tai muuten. Toki voi aina vain sanoa että "kehitysapu, maahanmuutto, markka takaisin ja bilateraalikauppa myös", mutta ei maailma ihan niin toimi. Eli kannatat lisävelan ottamista, jotta saadaan pidettyä yrityksiä pystyssä.Heh, on sulla kivat syytökset. Haista ite! :)
Miksi pitäisi ottaa lisää velkaa ja missä esim. minä vaadin sellaista? Ei ihan pysty ymmärtämään kirjoittamaasi oksennusta, mutta sinulla vissiin on vähän tapana tällainen. Jotain penalttiakin on tainnut tulla, ellen ihan väärässä ole?
Sinä vaadit "valtiolta peliliikkeitä". Vaadit siis käytännössä valtiota puuttumaan vapaaseen markkinatalouteen keskusjohtoisen suunnitelmatalouden keinoin. Tuollaisesta ansaitsee tulla kutsutuksi kommariksi. Jos et tykkää tulla kutsutuksi kommariksi, niin älä ehdottele kommunistien metodeja otettavaksi käyttöön.Miksi pitäisi ottaa lisää velkaa ja missä esim. minä vaadin sellaista? Ei ihan pysty ymmärtämään kirjoittamaasi oksennusta, mutta sinulla vissiin on vähän tapana tällainen. Jotain penalttiakin on tainnut tulla, ellen ihan väärässä ole?
Kuljetusala on erittäin kilpailtu ala. Logistiikkakustannukset ovat erittäin korkealla tasolla Suomessa. Se on täyttä puppua etteivät suuret/pienet kuljetusyritykset ja logistiikkayritykset osaa laskea kuljetus- ja varastointikustannuksia.Heh, on sulla kivat syytökset. Haista ite! :)
Miksi pitäisi ottaa lisää velkaa ja missä esim. minä vaadin sellaista? Ei ihan pysty ymmärtämään kirjoittamaasi oksennusta, mutta sinulla vissiin on vähän tapana tällainen. Jotain penalttiakin on tainnut tulla, ellen ihan väärässä ole?
Onko kyseessä niinsanuttu trolli... suattaappi olla tai sitten ei. Hällä väliä... Täällä näyttää olevan jonkin verran laatoittajia...Heh, on sulla kivat syytökset. Haista ite! :)
Miksi pitäisi ottaa lisää velkaa ja missä esim. minä vaadin sellaista? Ei ihan pysty ymmärtämään kirjoittamaasi oksennusta, mutta sinulla vissiin on vähän tapana tällainen. Jotain penalttiakin on tainnut tulla, ellen ihan väärässä ole?