Sanna Marinin hallitus

  • 2 664 637
  • 21 571

Murskaaja

Jäsen
Oikeasti kannattavat hyvät yritykset eivät kaadu lyhyen aikavälin markkinaheilahtelun takia. Ja toisaalta jos koko ala on sillä mallilla, että hinnat on poljettu minimiin ja kannattavuus on alhaista, niin sellaisen alan ei pitäisi pitkällä aikavälillä houkutella pääomia ja uusia yrittäjiä. Kysynnän puutteesta ei ala kuitenkaan kärsi, jolloin polttoaineiden hinnat siirtyvät jollain aikavälillä lopputuotteiden hintaan ja kuluttajien maksettaviksi, koska tiettyjen tavaroiden vaan on pakko liikkua kumirenkailla ympäri Suomea. Ne yritykset säilyvät, jotka pystyvät neuvottelemaan sopimuksiaan uusiksi ja kestävät kannattavuuden väliaikaisen heikkenemisen.

Nythän on kyse siitä, että yrittäjäriskin realisoituessa huudetaan valtiota apuun paikkaamaan tilannetta, kun toiminta ei hyvinäkään aikoina ole tarpeeksi kannattavaa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Oikeasti kannattavat hyvät yritykset eivät kaadu lyhyen aikavälin markkinaheilahtelun takia. Ja toisaalta jos koko ala on sillä mallilla, että hinnat on poljettu minimiin ja kannattavuus on alhaista, niin sellaisen alan ei pitäisi pitkällä aikavälillä houkutella pääomia ja uusia yrittäjiä. Kysynnän puutteesta ei ala kuitenkaan kärsi, jolloin polttoaineiden hinnat siirtyvät jollain aikavälillä lopputuotteiden hintaan ja kuluttajien maksettaviksi, koska tiettyjen tavaroiden vaan on pakko liikkua kumirenkailla ympäri Suomea. Ne yritykset säilyvät, jotka pystyvät neuvottelemaan sopimuksiaan uusiksi ja kestävät kannattavuuden väliaikaisen heikkenemisen.

Nythän on kyse siitä, että yrittäjäriskin realisoituessa huudetaan valtiota apuun paikkaamaan tilannetta, kun toiminta ei hyvinäkään aikoina ole tarpeeksi kannattavaa.
Osittain samaa mieltä kanssasi. Lopputuloksena on se, että kohonneet tuotantokustannukset ja logistiikkakustannukset siirtyvät kuluttajan maksettavaksi joko palveluiden tai tuotteiden hinnoissa. Se, että firmoja yhtäällä kaatuu ja toisaalla tulee uusia tilalle on normaalia toimintaa. Se kuuluu pelin henkeen.

Se, että firmoja menee konkkaan ei saisi olla kenenkään toiveiden täyttymys. Toisaalla sitäkään ei suvaita, jos menestyvä yritys pärjää hyvin ja tuo sijoittajille tuntuvan palkkion sijoitetulle pääomalle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta on mielenkiintoista käsitellä teemaa "luova tuho" tilanteessa, jossa ala ei ole missään teknologisessa tai toiminnallisessa murroksessa, vaan kyseessä on ulkopuolelta tuleva merkittävä markkinahäiriö. Tämä "luova tuho" ei välttämättä kaada niitä huonoja yrityksiä, vaan saattaa kaataa ne pienet yritykset ja ajaa alaa esimerkiksi Suomen kannalta epäedulliseen suuntaan. Ulkomaisten toimijoiden tai isojen toimijoiden syliin, jotka ostavat pienten yritysten konkurssipesät ja nostavat kollektiivisesti hintoja.
Missä se on sanottu, ettei logistiikka ole murroksessa? Nämä ovat sellaisia patenttitoimiston johtajan lausuntoja vuodelta 1900, että mitään merkittäviä keksintöjä ei ole odotettavissa, sillä kaikki tarpeellinen on jo keksitty. Alalle jonkun verran hommia tehneenä myönnän, että logistiikkaketjut ovat pirun hienosti optimoituja ja mietittyjä eikä niissä ole helposti löysää mietittävissä, mutta juuri tässä se omaan erinomaisuuteen jämähtämiseen vaara juuri onkin. Ei edes pyritä miettimään ratkaisuja laatikon ulkopuolelta.

Samaan aikaan liikenne on sähköistymässä, vetyteknologia kehittyy harppauksien, erilaiset tekoälyt, robotiikat, itseohjautuvuudet ja alustaratkaisut tulevat markkinoille hirveää vauhtia, joten en ihan ihan tyytyisi siihen, että ala ei olisi murroksessa. Toki tukkikuormia ei roudata droneilla eikä sähköllä korvata vielä rekkoja, mutta edelleen jättäisi markkinoiden mietittäväksi että mistä saadaan säästettyä 10 tai 30% tai mikä kuljetus voitaisiin korvata paikallisella tuotannolla tai ihan muulla teknologialla ilman, että vanhaa subventoidaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Samaan aikaan liikenne on sähköistymässä, vetyteknologia kehittyy harppauksien, erilaiset tekoälyt, robotiikat, itseohjautuvuudet ja alustaratkaisut tulevat markkinoille hirveää vauhtia, joten en ihan ihan tyytyisi siihen, että ala ei olisi murroksessa. Toki tukkikuormia ei roudata droneilla eikä sähköllä korvata vielä rekkoja, mutta edelleen jättäisi markkinoiden mietittäväksi että mistä saadaan säästettyä 10 tai 30% tai mikä kuljetus voitaisiin korvata paikallisella tuotannolla tai ihan muulla teknologialla ilman, että vanhaa subventoidaan.

Kumipyöräliikenteen ajoneuvot eivät tule sähköistymään nykytekniikalla ikinä, koska ajoneuvojen akut nostaisivat massan niin korkeaksi, ettei niillä pystyisi kuljettamaan yhtään mitään. Kaasu tulee olemaan todennäköisempi vaihtoehtoinen polttoaine ja sellaisia kuorma-autoja on valmistettu jo hyvän aikaa. Merkkejä ja malleja on tulossa lisää markkinoille. Tiedä sitten, olisiko vetyautot yksi vaihtoehto, mutta sekään ei ole lähitulevaisuuden juttuja... Suomessa käytetään runkolinjoja tavaroiden liikutteluun. Suuret keskusvarastot sijaitsevat PK-seudulla ja niistä lähtee valtateitä pitkin paikallisiin terminaaleihen tavaraa. Vastahan nämä suuret keskusvarastot ovat rakennettu ja otettu käyttöön, KESKO on aloittamassa uuden rakentamista Nurmijärvelle. Ei siis ole ihan heti muuttumassa tämä runkolinjojen käyttökään. Se on kuitenkin hyvin tehokasta tällä hetkellä, kun käytössä on enemmissä määrin HCT-yhdistelmiä -> näillä suuret kuljetusyhtiöt ovat pystyneet tekemään polttoainekulutuksessa isoja säästöjä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Pitkät HTC-rekat yleistyvät Suomessa pikkuhiljaa. Niistä voi olla suuri apu tulevaisuudessa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pitkät yhdistelmärekat tulevat käyttämään vielä pitkään nykyisiä pumpusta saatavia polttoaineita kuten tähänkin asti.

Mitä tulee " vetytalouteen ", niin se vaatii vielä paljon suunnittelua ja toimenpiteitä ennekuin sitä voidaan käyttää/hyödyntää tehokkaasti eri sektoreilla teollisuudessa ja muuallakin kuten esimerkiksi liikenteessä.

Siirtyminen vetytalouteen tulee vaatimaan runsaasti rahaa ja investointeja niin Suomessa kuin muuallakin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kumipyöräliikenteen ajoneuvot eivät tule sähköistymään nykytekniikalla ikinä, koska ajoneuvojen akut nostaisivat massan niin korkeaksi, ettei niillä pystyisi kuljettamaan yhtään mitään.
Paino sanalla nykytekniikalla ja tarkennuksella, että pitkän matkan rekat. Sähköllä toimivia busseja on jo olemassa ja en nyt ainakaan suoraan keksi syytä, miksei kaupunkien jakelu kehittyisi samaan suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Paino sanalla nykytekniikalla ja tarkennuksella, että pitkän matkan rekat. Sähköllä toimivia busseja on jo olemassa ja en nyt ainakaan suoraan keksi syytä, miksei kaupunkien jakelu kehittyisi samaan suuntaan.

Bussit toki liikkuvat sähköllä. Ja on niitä sähköllä toimivia kuorma-autojakin, jotka soveltuvat nimenomaan jakeluun:

 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Bussit toki liikkuvat sähköllä. Pienet jakeluautot saattavat muuttua sähköllä toimiviksi, joskus tulevaisuudessa. Rekat ja kuorma-autot tuskin ikinä.
En edelleenkään lähtisi tekemään tällaisia julistuksia. Akkuteknologia kehittyy valtavasti ja meistä ei kukaan tiedä paljonko seuraavan sukupolven akut painavat. Niihin kun mietitään jos jonkinlaisia tekniikoita:

Muutenkin kun puhutaan koko logistiikasta, niin sekin on aika paljon isompi kuva kuin joku Hakkilasta tai Tuusulasta Jyväskylään ajama täysiperävaunu. Muutos voi tulla jo siinä, että pienet ostokset on järkevämpää tehdä lähikaupassa versus että ajetaan 25 km Prismaan. Markkinat hoitavat kun kustannukset jyvitetään oikein ja verotus eri ratkaisujen välillä on neutraalia (huomioiden ympäristö ja kauppapolitiikka).
 
Viimeksi muokattu:

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Missä se on sanottu, ettei logistiikka ole murroksessa? Nämä ovat sellaisia patenttitoimiston johtajan lausuntoja vuodelta 1900, että mitään merkittäviä keksintöjä ei ole odotettavissa, sillä kaikki tarpeellinen on jo keksitty. Alalle jonkun verran hommia tehneenä myönnän, että logistiikkaketjut ovat pirun hienosti optimoituja ja mietittyjä eikä niissä ole helposti löysää mietittävissä, mutta juuri tässä se omaan erinomaisuuteen jämähtämiseen vaara juuri onkin. Ei edes pyritä miettimään ratkaisuja laatikon ulkopuolelta.

Samaan aikaan liikenne on sähköistymässä, vetyteknologia kehittyy harppauksien, erilaiset tekoälyt, robotiikat, itseohjautuvuudet ja alustaratkaisut tulevat markkinoille hirveää vauhtia, joten en ihan ihan tyytyisi siihen, että ala ei olisi murroksessa. Toki tukkikuormia ei roudata droneilla eikä sähköllä korvata vielä rekkoja, mutta edelleen jättäisi markkinoiden mietittäväksi että mistä saadaan säästettyä 10 tai 30% tai mikä kuljetus voitaisiin korvata paikallisella tuotannolla tai ihan muulla teknologialla ilman, että vanhaa subventoidaan.
Käsittääkseni tämä kriisi ei ole lähtöisin liikenteen sähköistymisestä, vaan dieselin erittäin nopeasta hinnan noususta. Väistämättä kehitys tulee kehittymään myös raskaassa liikenteessä, mutta se ei ole tämän kriisin syy. Silloin jos kalusto vanhenee, niin se on sitten sitä "luovaa tuhoa". Tämän kriisin vaikuttimena on Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Kannattaa huomioida etten sanonut, että valtion pitäisi subventoida kustannuksia, vaan sitä että tätä asiaa olisi hyvä tarkastella muustakin näkökulmasta kuin markkinoiden tervehtymisestä ja "luovan tuhon" näkökulmasta. Yrittämiseen sisältyy aina riskiä, mutta onko tämä riski jota on syytä pehmentää vai ei.

Kukaan ei varmasti toivo, että yritykset saavat tästä itselleen tukiautomaatin ja että kustannukset siirretään niistä huolimatta hintoihin. Fakta on se, että ala on tälle maalle tärkeä ja kustannukset kun siirtyvät hintoihin, niin kaikki kallistuu. Onko tämän takia järkevämpää esimerkiksi osittain vaikuttaa verotukseen vai ei. En osaa vastata siihen, mutta minusta "luovan tuhon" pyörittely ei sovi tähän tilanteeseen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Saisivatko tukea myös ne, joilla on sopimuksissaan polttoaineen hintaan liittyvä ehto ja jotka näillä sopimuksilla harjoittaisivat kannattavaa liiketoimintaa?
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Saisivatko tukea myös ne, joilla on sopimuksissaan polttoaineen hintaan liittyvä ehto ja jotka näillä sopimuksilla harjoittaisivat kannattavaa liiketoimintaa?
Kaikkia kuljetusalan firmoja tulee kohdella tasapuolisesti. Energian, sähkön ja polttoaineiden hintojen kohonneet hinnat aiheuttavat ongelmia suomalaisille oli sitten kyseessä millainen yritys tahansa tai sitten tavallinen kansalainen tulotasosta riippumatta.

Energian omavaraisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota pikaisesti. Suomessa pitäisi olla pari ydinvoimalaa lisää toiminnassa jo nyt.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mitä pitää tehdä jakeluvelvotteelle? Siinä vasta ongelma.

On sen verran kimurantti himmeli kokonaisuudessaan, ettei taida olla minkäänlainen ratkaisu tällä hetkellä? Tämä vuosihan on jo periaatteessa taputeltu sen osalta, koska jakeluvelvoite on jo laskettu kuluvalle vuodelle. Kuukausi takaperin tätä jo väläyteltiin, mutta on sen verran hankala kokonaisuus, ettei sitä voida käyttää. Näin luulen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
On sen verran kimurantti himmeli kokonaisuudessaan, ettei taida olla minkäänlainen ratkaisu tällä hetkellä? Tämä vuosihan on jo periaatteessa taputeltu sen osalta, koska jakeluvelvoite on jo laskettu kuluvalle vuodelle. Kuukausi takaperin tätä jo väläyteltiin, mutta on sen verran hankala kokonaisuus, ettei sitä voida käyttää. Näin luulen.
Tämä on todella hankalaa ratkaista tällä hallituskaudella. Ensi hallituskaudella on ongelmia ongelmien perään, jotka on ratkaistava ennenkuin ajetaan ojasta allinkoon.

Voi voi seuraava pääministeri mihin liemeen joudut. Ei tule olemaan helppo homma ensi kaudella.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tämä on todella hankalaa ratkaista tällä hallituskaudella. Ensi hallituskaudella on ongelmia ongelmien perään, jotka on ratkaistava ennenkuin ajetaan ojasta allinkoon.

Voi voi seuraava pääministeri mihin liemeen joudut. Ei tule olemaan helppo homma ensi kaudella.

Vaikea kuvitella, mikä tekisi seuraavasta vaalikaudesta tätä nykyistä vieläkin haastavamman.
Toisaalta, kaikki on mahdollista maailmassa...
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Vaikea kuvitella, mikä tekisi seuraavasta vaalikaudesta tätä nykyistä vieläkin haastavamman.
Toisaalta, kaikki on mahdollista maailmassa...
otetaan lisää velkaa ja lainaa niin paljon kuin saadaan " ilmaiseksi " ettei vaan Suomessa tarvitsisi elää suusäkkiä myöten.

Nykyinen hallitus on niin järkevä ja viisas ratkaisten kaikki ongelmat niin, että tuleva hallitus voi jatkaa puhtaalta pöydältä ilman huolen häivää..
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
otetaan lisää velkaa ja lainaa niin paljon kuin saadaan " ilmaiseksi " ettei vaan Suomessa tarvitsisi elää suusäkkiä myöten.

Nykyinen hallitus on niin järkevä ja viisas ratkaisten kaikki ongelmat niin, että tuleva hallitus voi jatkaa puhtaalta pöydältä ilman huolen häivää..
Jos miettii niin eipä nykyisellä hallituksella ole ollut ns. normaalia toimintaa kuin ehkä 9 kuukautta tähän mennessä. Toki siihenkin aikaan osui yksi hallituskriisi ja pääministerikin vaihtui. Sen jälkeen tuli korona ja koko maailman talous otti aika reilusti osumaa ja kun siitä alettiin pääsemään pois niin Venäjä päätti hyökätä Ukrainaan ja taas lähti talous vähän eri suuntaan kuin piti. Seuraavan hallituksen ei toivottavasti tarvitse "kuin" tasapainottaa valtiontaloutta. Se on näihin pariin kriisiin verrattuna varmaan melko helppoa. Alkaa nämä kiinnostavat ajat olemaan vähän ahdistavia kun jatkuvat näin pitkään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
otetaan lisää velkaa ja lainaa niin paljon kuin saadaan " ilmaiseksi " ettei vaan Suomessa tarvitsisi elää suusäkkiä myöten.

Nykyinen hallitus on niin järkevä ja viisas ratkaisten kaikki ongelmat niin, että tuleva hallitus voi jatkaa puhtaalta pöydältä ilman huolen häivää..

Näinhän se on. Lainaa ei saa ottaa ikinä koskaan missään olosuhteissa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nimenomaan nyt pitää ottaa lainaa, mutta se tulee käyttää järkevästi ja samalla huolehtia siitä, että saatua lainaa ei käytetä surutta syömävelkana. Tarvittavat rakennemuutokset olisi tehtävä viipymättä.
Ai niinku esim työllisyyteen vaikuttavat toimet?
Vai eläkeputken katkaisu?
Vai pitäiskö Sote uudistus saada jotenkin eteenpäin noin 10 sitä yrittäneen eri hallituksen jälkeen?
Vai vapauttaa vapaata sopimista?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ai niinku esim työllisyyteen vaikuttavat toimet?
Vai eläkeputken katkaisu?
Vai pitäiskö Sote uudistus saada jotenkin eteenpäin noin 10 sitä yrittäneen eri hallituksen jälkeen?
Vai vapauttaa vapaata sopimista?
Työllisyyteen kunnolla vaikuttavia toimia ei ole tehty, näpertelty vaan. Lakkautettu aktiivimalli ja korvattu se aktiviimallilla. Isommat ongelmat ovat ansiosidonnaisessa ja tuloloukoissa. Eläkeputken katkaisu oli toimena oikeansuuntainen, mutta Soten tavoitteena ei edes ollut kustannusten säästö, joten ei sitä minään ratkaisuna voi pitää kestävyysvajeeseen. Päinvastoin, sillä vain betonoitiin raskaat rakenteet. Vapaaseen sopimiseen liittyen hallitus ei ole tehnyt mitään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Työllisyyteen kunnolla vaikuttavia toimia ei ole tehty, näpertelty vaan. Lakkautettu aktiivimalli ja korvattu se aktiviimallilla. Isommat ongelmat ovat ansiosidonnaisessa ja tuloloukoissa. Eläkeputken katkaisu oli toimena oikeansuuntainen, mutta Soten tavoitteena ei edes ollut kustannusten säästö, joten ei sitä minään ratkaisuna voi pitää kestävyysvajeeseen. Päinvastoin, sillä vain betonoitiin raskaat rakenteet. Vapaaseen sopimiseen liittyen hallitus ei ole tehnyt mitään.


Näyttäisi tosiaan menevän ihan päin persettä.

Vakavissaan jos otetaan, niin ainakin itse pidän ihan positiivisena signaalina osa-aikatöiden selkeää kasvua, johtuipa se sitten syystä mistä hyvänsä. Monesti lähtökohtana pidetään sitä, että pitäisi syntyä "pysyviä työpaikkoja", mutta todellisuudessa a) aktiivisuus on tärkeää ja osa-aikatöiden tekeminen pitää ihmisen työelämässä kiinni ja ehkäisee syrjäytymistä ja b) valtion subventoimat osa-aikatyöt ovat varmaan vääjäämätöntä tulevaisuutta ihanteistamme riippumatta.

Hämmentävästi vihervassarihallitus on myös saanut tehtyä pitkän aikaa porvarihallituksilta tekemättä jääneitä pakollisia uudistuksia, kuten eläkeputken katkaisu, ansiosidonnaisen määräytyminen kk-tulon mukaan (kannustinloukkujen purkamisen hyvä ensiaskel), opintotuen tulorajan korottaminen pysyvästi, ulosottokaaren muutos, palkkatuen laajentaminen (jonka soisi jatkuvan oikeasti toimivan välityömarkkinan kehittämiseksi). Hauskasti nämä uudistukset ovat tainneet olla juuri se kompromissi, mihin ihan kukaan ei lopulta ollut tyytyväinen: ay-liike, keskuskauppakamari ja EK kaikki protestoivat.

Aika paljon on tietysti vielä tehtävää. Oma selkein harmi liittyy perustulokokeilun lopettamiseen ja siihen, että vieläkään ei laiteta riittävää panostusta tutkimukseen. Lopulta tämä on kuitenkin enemmän status quo- kuin uudistajahallitus perusteiltaan, vaikka toki se tullaan muistamaan uskomattomasta ulkopuolelta tulleiden kriisien sumasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Näyttäisi tosiaan menevän ihan päin persettä.

Vakavissaan jos otetaan, niin ainakin itse pidän ihan positiivisena signaalina osa-aikatöiden selkeää kasvua, johtuipa se sitten syystä mistä hyvänsä. Monesti lähtökohtana pidetään sitä, että pitäisi syntyä "pysyviä työpaikkoja", mutta todellisuudessa a) aktiivisuus on tärkeää ja osa-aikatöiden tekeminen pitää ihmisen työelämässä kiinni ja ehkäisee syrjäytymistä ja b) valtion subventoimat osa-aikatyöt ovat varmaan vääjäämätöntä tulevaisuutta ihanteistamme riippumatta.

Hämmentävästi vihervassarihallitus on myös saanut tehtyä pitkän aikaa porvarihallituksilta tekemättä jääneitä pakollisia uudistuksia, kuten eläkeputken katkaisu, ansiosidonnaisen määräytyminen kk-tulon mukaan (kannustinloukkujen purkamisen hyvä ensiaskel), opintotuen tulorajan korottaminen pysyvästi, ulosottokaaren muutos, palkkatuen laajentaminen (jonka soisi jatkuvan oikeasti toimivan välityömarkkinan kehittämiseksi). Hauskasti nämä uudistukset ovat tainneet olla juuri se kompromissi, mihin ihan kukaan ei lopulta ollut tyytyväinen: ay-liike, keskuskauppakamari ja EK kaikki protestoivat.

Aika paljon on tietysti vielä tehtävää. Oma selkein harmi liittyy perustulokokeilun lopettamiseen ja siihen, että vieläkään ei laiteta riittävää panostusta tutkimukseen. Lopulta tämä on kuitenkin enemmän status quo- kuin uudistajahallitus perusteiltaan, vaikka toki se tullaan muistamaan uskomattomasta ulkopuolelta tulleiden kriisien sumasta.
Kyllähän vasemmistohallituksen ylivoimaisesti suurin "työllisyystoimi" on ollut 36 miljardin euron elvytys kahteen vuoteen. Ilkeää olisi laskea että jos työpaikkoja on syntynyt 100 000 niin että yhden hinta on ollut 36 000 e/kpl. Jaakko Teppo sanoisi että halvemmaksi tulisi kotona tappaa. Mutta eihän tuota tietenkään noin voi laskea.

Päätöspohjaisten uusien työpaikkojen määrä lienee 10k luokassa ja niistä valitettavasti suuri osa julkiselle sektorille mm mitoitusten myötä. Tämä ei tarkoita etteikö nuo hyviä nostoja ole (erityisesti eläkeputki jota AY ei varmasti olisi oikeistohallitukselta niellyt).
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Monesti lähtökohtana pidetään sitä, että pitäisi syntyä "pysyviä työpaikkoja", mutta todellisuudessa a) aktiivisuus on tärkeää ja osa-aikatöiden tekeminen pitää ihmisen työelämässä kiinni ja ehkäisee syrjäytymistä ja b) valtion subventoimat osa-aikatyöt ovat varmaan vääjäämätöntä tulevaisuutta ihanteistamme riippumatta.

Oma työpaikkani joutui viime syksynä hankkimaan uusia osa-aikaisia, koska osa joutui lopettamaan saadessaan täysipäiväisen ja -viikkoisen työpaikan. Osa-aikaisuus on varmasti monessa tapauksessa parempi keino täysiaikaiseen työpaikkaan kuin kaavakkeiden täyttäminen kotona ja te-keskuksissa, joten sitä ei pidä missään tapauksessa väheksyä.

Sitten jotain ihan muuta…

Kyselytunnilla kysyttiin rasismista ja vastaajana oli oikeusministeri Henriksson. Näin siitä huolimatta, että hallituksessa on ministeri, jonka tehtävänimikkeessä on sana tasa-arvo.

Toivottavasti joku toimittaja ottaa tästä kiinni, ja ottaa viimein selvää, mitä ministeri Thomas Blomqvistin pöydällä oikein käsitellään. Toivottavasti ei ainakaan Natoa (Blomqvist on Pohjoismaisen yhteistyön ministeri), ettei liittymisessä jäädä odottamaan Ruotsia.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Avoimia työpaikkoja on paljon Suomessa, mutta samanaikaisesti on vielä paljon enemmän työttömiä ilman töitä Suomessa.

Se miksi työttömyyttä on vielä niin paljon Suomessa niin siihen on monta syytä. On puhuttu kohtaanto-ongelmasta ja monista muista syistä miksi työttömät ei saa työtä ja työnantajat eivät saa ammattitaitoisia osaajia palvelukseensa.

Osaamisvaje voi olla yksi ilmeinen syy miksi työnantajat eivät ota pitkäaikaistyöttömiä/työttömiä työhön. Oppimishalukkuus ja hyvät sosiaaliset taidot voivat auttaa työnhakijoita löytämään uuden työpaikan vaikka osaamisvajetta ilmenee jonkin verran.

Palkkaus ja huono työilmapiiri voi olla yksi ratkaiseva tekijä miksi työnhakijat eivät halua mennä tiettyihin työpaikkoihin tietyillä aloilla ( sosiaali- ja terveydenhoitoala ).

Osa-aikatyötä ja pätkätöitä ei haluta ottaa vastaan koska huonolla palkalla ei tule toimeen. Joillekin ihmisille nämä työt sopivat kuten esimerkiksi opiskelijoille. Pääsääntöisesti palkalla on tultava toimeen. Tietysti jos haluaa elää tukien varassa niin se on eri asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös