Sanna Marinin hallitus

  • 2 624 619
  • 21 571

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jutun paljastaja, Iltalehden Jarno Liski julkaisi kuvan jossa osa ostoksista, noin 300€ on salattu.
Salatut ostokset ovat kategorioitu luokkaan "Elintarvikkeet, juoma ja tupakka"

Hermot kireillä Sannalla (valtion johtaminen) sekä ukolla (konkurssia pukkaa) niin röökiä ja kaljaa/siideriä menee? Tosin Marin on niin hoikassa kunnossa, että ehkä ukko on vedellyt noita enemmän...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sanna Marinilla oli häät 1.8.2020. Joku oli ladannut VNK:n kuitteja kauppalehden foorumille.

Mitenkä voikaan olla, että Sanna Marinin hääpäivänä, kun hän kuulemma itse häänsä maksoi on kertynyt pari ostosta.

Ai saatana, tuosta on vaikea kiemurrella ulos, kun oikein lehdessä julisti maksaneensa häänsä itse. No tosi demari ehkä pystyy siihenkin
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ai saatana, tuosta on vaikea kiemurrella ulos, kun oikein lehdessä julisti maksaneensa häänsä itse. No tosi demari ehkä pystyy siihenkin
No otetaan nyt suolan kanssa vielä kuitenkin kun emme voi tietää varmasti ja lähde siis tosiaan toinen foorumi.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Tosiaan tuo 850€ kuussa alkaa jo sellainen summa, että Marinin perhe ei maksa itse mitään ruokiaan. Kyllä nyt se kuuluisa silmukka jo kiristyy.
Minulle käy vallanmainiosti, ettei pääministeri maksa itse ruokiaan..Jokainen voi pyrkiä pääministeriksi, jos aamupalat noin paljon houkuttaa. Pääministerin varsinainen palkka on työn vaativuuteen/ raastavuuteen nähden liian pieni. Tottakai olisi ollut suotavaa, että tämä järjestely olisi ollut avoimempi, mutta ei ole pääministerin asia toitottaa näitä asioita koko kansalle..
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleen olen sitä mieltä, että summa ei ole olennainen ja puolestani PMlle perheineen saisi kuulua täysi ylöspito Kesärannassa asuessaan - bruttona eli nettona ja asian voisi kirjata suoraan lakiin. Kukin PM saisi sitten vuorollan hyödyntää tai olla hyödyntämättä tuota etua. Se on sen sijaan jo aika vahvasti poliittisen pääoman menettämisen hetki, jos ensin pokalla sanotaan, että virkaan kuuluvien ”aamupalat plus einekset” hinnaksi ensin sanotaan 300€/kk ja totuus onkin täysin toista. Tuo 300€/kk on vielä mielestäni kohtuuden rajoissa ja helposti tulkittavissa verottomaksi eduksi vrt. esim. omalla työpaikallani oleva tilanne, että toimiston kaapissa on aina limsaa, vissyä, olutta yms. virvokkeita vapaasti käytettävissä, kuin myös hedelmiä, pähkinää, leipää yms. pientä purtavaa ja välipalatarpeita.

Minulla on myös ollut joka työpaikassa vastaavat edut, eli pikku snäkkiä ja virvokkeita vapaasti käytettävissä. Mutta, syy siihen, miksi nuo ovat verovapaata etua, on se, että ne ovat kaikkien työntekijöiden vapaassa käytössä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanna Marinilla oli häät 1.8.2020. Joku oli ladannut VNK:n kuitteja kauppalehden foorumille.

Mitenkä voikaan olla, että Sanna Marinin hääpäivänä, kun hän kuulemma itse häänsä maksoi on kertynyt pari ostosta.
Varmaankin jonkun muun kortti? Sanna lupaa selvittää asiaa eli voimme unohtaa asian. Ihan suoralta kädeltä en luota siihen, että nuo ovat Marinin henkilökohtaista maksuja valtion kortilla. Jos on, niin alkaa olla Joutsenlaulun aika.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mulle jäi nyt erittäin epäselväksi, mitä veroja tuossa on kierretty? Jos siis työnantaja ja @TosiFani ovat sopineet keskenään tuollaisen järjestelyn, ja kustannukset on laitettu rahapalkan päälle, ja tuosta koko pompsista on maksettu verot. Edelleen, kysymys kuuluu, missä kohtaa tuossa kierretään veroja?
Saan työnantajalta 1000€:n edestä tavaraa, joka merkitään minun palkaksi ja josta maksetaan verot ja sivukulut. Miten tämä on veronkiertoa? Palkkakuitissa luki rahasumma, josta oli kaikki pidätykset tehty.
Olen tämän jo kahdesti kertonut. Kannattaa alkaa jatkossa kaikkien vaatimaan palkkansa tällä tavalla että firma antaa luottokortin.
Tämän jo aiemmin tänne kirjoitin mikä avaa tämän setin täysin.
Meillä on kaksi korttia A ja B
A kortti on tämä mystinen Sanna Marin visa jolla on 100€ "Suomi oy ab" nimisen firman rahaa. Hän vinguttaa visaa kaupassa 100€ ja sitten maksaisi 50% veroja vuoden lopussa eli 50€.

B kortti on normaalin Sanna Marinin ihan oma visa. Voidakseen vinguttaa sadalla eurolla hänelle on Suomi oy ab:n pitänyt maksaa 200€ josta on maksettu 50% veroja. Nyt kortilla on 100€ ja hän voi maksaa sillä kaupassa.

Huomaatko miten eri asiat on kyseessä? 100€ visan vingutushan olisi kaikille ilmainen palkan tuplaaminen. Tosin valtion verotus vähän kärsisi, mutta mitäs pienistä. Arvaa miksi sita firman visaa ei voi siellä kaupassa vinguttaa ja ostoksia omiin nimiin kirjata?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos tuo 1000€ katsotaan nettopalkaksi ja maksat verot siitä johdetusta bruttopalkasta, niin kaikki on fine. Jos taas maksat 1000€ summasta verot, olettaen jotain 30-35%, niin saat 1000€ arvoisen tavaran murto-osalla sen käyvästä arvosta.

Eli kun saan työnantajalta 1000€ rahaa, maksan siitä 30% veroa, minulle jää 700€:a.

Jos saan 1000€:n arvosta tavaraa ja maksan siitä 30% veroa, minulle jää 700€:n edestä tavaraa.

Miten nämä eroavat toisistaan?
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tuo 1000€ katsotaan nettopalkaksi ja maksat verot siitä johdetusta bruttopalkasta, niin kaikki on fine. Jos taas maksat 1000€ summasta verot, olettaen jotain 30-35%, niin saat 1000€ arvoisen tavaran murto-osalla sen käyvästä arvosta.

Tiedän yhden toimitusjohtajan, jolle firmansa kustantaa vuodessa 10.000 eurolla tennistunteja. Näitä ei voi pitää millään lailla bisnekseen liittyvänä, että ne voitaisiin sisällyttää firman kuluksi. Niinpä kyseinen summa lisätään kyseisen johtajan ansiotuloihin, ja siitä maksetaan verot ja sivukulut. Asia on verotarkastajien hyväksymä. Joten en edelleenkään ymmärrä, mikä tuossa on veronkiertoa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sanna Marinilla oli häät 1.8.2020. Joku oli ladannut VNK:n kuitteja kauppalehden foorumille.

Mitenkä voikaan olla, että Sanna Marinin hääpäivänä, kun hän kuulemma itse häänsä maksoi on kertynyt pari ostosta.
Heh, ehdit ensin. Just kattelin samaa palstaa hetki sitten, että kyllä onkin kirjattu kulunkeja tapahtuneeksi kyseiselle päivämäärälle.
Edit:
Pistetään nyt linkkikin, jos joku haluaa käydä katsomassa. On siellä melkomoinen lista pelkästään ravitsemuspalvelut ja elintarvikkeet suodatuksella koottuna.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tiedän yhden toimitusjohtajan, jolle firmansa kustantaa vuodessa 10.000 eurolla tennistunteja. Näitä ei voi pitää millään lailla bisnekseen liittyvänä, että ne voitaisiin sisällyttää firman kuluksi. Niinpä kyseinen summa lisätään kyseisen johtajan ansiotuloihin, ja siitä maksetaan verot ja sivukulut. Asia on verotarkastajien hyväksymä. Joten en edelleenkään ymmärrä, mikä tuossa on veronkiertoa.
Se, että ensin pitää maksaa se palkka ja siitä sen henkilön verot ja sivukulut. Sen jälkeen se henkilö toki saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Mutta jos sä ostat firman rahoilla 100€ ostoksen niin sinä et ole ensin maksanut niitä veroja ja sivukuluja. Oikeasti sen ostoksen hintahan sille firmalle on siis 160€ tms. jos se maksaisi sen 100€ sinun tilillesi ja sinä sitten ostaisit sen tuotteen kun mukana on ennnakonpidätys, ja kaikki sivukulut. Sinulle pitää merkata siis palkan lisäystä esim. se 160€ ei siis 100€. Tässä on se veronkierto.

Toki tuo on mahdollista noinkin, mutta sitten pitäisi kyllä kirjanpitäjien älähtää ja pahasti.

Voin kertoa, että jos olisin vielä tilitoimistossa töissä ja vastaan tulisi tuollainen firma ja minun pitäisi alkaa laskemaan firman työntekijöiden palkkoja takaperin, että paljonko sen ostokset onkaan verotettuina, niin ottaisin lopputilin saman tien.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tämän jo kahdesti kertonut. Kannattaa alkaa jatkossa kaikkien vaatimaan palkkansa tällä tavalla että firma antaa luottokortin.
Tämän jo aiemmin tänne kirjoitin mikä avaa tämän setin täysin.
Tiedän yhden toimitusjohtajan, jolle firmansa kustantaa vuodessa 10.000 eurolla tennistunteja. Näitä ei voi pitää millään lailla bisnekseen liittyvänä, että ne voitaisiin sisällyttää firman kuluksi. Niinpä kyseinen summa lisätään kyseisen johtajan ansiotuloihin, ja siitä maksetaan verot ja sivukulut. Asia on verotarkastajien hyväksymä. Joten en edelleenkään ymmärrä, mikä tuossa on veronkiertoa.

Olet kertonut kahdesti, mutta kun se ei ole oikein. Lue tuo minun postaus. Se on esimerkki elävästä elämästä, verottajan hyväksymä toimintamalli.

Jos henkilö vinguttaa tonnin edestä firman korttia, ja tuo tonni lisätään hänen verotettaviin tuloihin, ja niistä menee ennakonpidätyset ja sivukulut, niin se menee oikein.

Jos taas saman henkilön nettopalkasta vähennetään tuo kyseinen tonni, niin silloin se ei lisää hänen verotettavia tuloja.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minulla on myös ollut joka työpaikassa vastaavat edut, eli pikku snäkkiä ja virvokkeita vapaasti käytettävissä. Mutta, syy siihen, miksi nuo ovat verovapaata etua, on se, että ne ovat kaikkien työntekijöiden vapaassa käytössä.

Niin sinäkin todennäköisesti ymmärsit, että nuo ovat snäkkiä ja virvokkeita eikä sinun koko vuoden ruokkimiseksi hankittuja ruokia. Tokihan näissäkin tapauksissa firmaan voi aina eksyä joku demari joka vie niitä kotiinsa asti ja ruokkii itsensä lisäksi perheensäkin ja ottaa vielä firman vessasta vessapaperit ja keittiöstä fairyt himaansa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli kun saan työnantajalta 1000€ rahaa, maksan siitä 30% veroa, minulle jää 700€:a.

Jos saan 1000€:n arvosta tavaraa ja maksan siitä 30% veroa, minulle jää 700€:n edestä tavaraa.

Miten nämä eroavat toisistaan?
Tätä sinun ehkä on syytä pohtia yhdessä työnantajasi kanssa ja suosittelen myös pyytämään verottajalta ohjausta ja neuvontaa asiaan, jos ei omin voimin aukene. Antavat sitä ihan veloituksetta ja viran puolesta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olet kertonut kahdesti, mutta kun se ei ole oikein. Lue tuo minun postaus. Se on esimerkki elävästä elämästä, verottajan hyväksymä toimintamalli.

Jos henkilö vinguttaa tonnin edestä firman korttia, ja tuo tonni lisätään hänen verotettaviin tuloihin, ja niistä menee ennakonpidätyset ja sivukulut, niin se menee oikein.

Jos taas saman henkilön nettopalkasta vähennetään tuo kyseinen tonni, niin silloin se ei lisää hänen verotettavia tuloja.
Kiitos olen ollut riittävän monta vuotta laskemassa tuolla palkkoja, että ei kiitos. Jos sinulle ei aukea, että tonni ostoksia vastaa esim. Sanna Marinille 2000€ palkanlisäystä ennen veroja, niin en voi auttaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Toisaalta tässä taas mahdollisuus uusille kiermuroille? Marin sanojensa mukaan maksanut omat häänsä, joten olisiko muut paikalle kutsutut demarit laittanut omat päivän löylynsä edustuskuluihin?
Kun nyt ensin tietäisi että mistä noi kuitit on peräisin yms. niin sitten. Toistaiseksi minulla on vain yksi foorumipostaus ja väite ja toki ihan uskottavan näköinen listaus. En siis tiedä mistään mitään.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että ensin pitää maksaa se palkka ja siitä sen henkilön verot ja sivukulut. Sen jälkeen se henkilö toki saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Mutta jos sä ostat firman rahoilla 100€ ostoksen niin sinä et ole ensin maksanut niitä veroja ja sivukuluja. Oikeasti sen ostoksen hintahan sille firmalle on siis 160€ tms. jos se maksaisi sen 100€ sinun tilillesi ja sinä sitten ostaisit sen tuotteen kun mukana on ennnakonpidätys, ja kaikki sivukulut. Sinulle pitää merkata siis palkan lisäystä esim. se 160€ ei siis 100€. Tässä on se veronkierto.

Toki tuo on mahdollista noinkin, mutta sitten pitäisi kyllä kirjanpitäjien älähtää ja pahasti.

Voin kertoa, että jos olisin vielä tilitoimistossa töissä ja vastaan tulisi tuollainen firma ja minun pitäisi alkaa laskemaan firman työntekijöiden palkkoja takaperin, että paljonko sen ostokset onkaan verotettuina, niin ottaisin lopputilin saman tien.

Sieltä opiskelemaan vaan sitten: Tuloverolaki 1535/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Pykälä 61 (ansiotulo):

"Ansiotuloa on muu tulo kuin 2 luvussa tarkoitettu pääomatulo.

Veronalaista ansiotuloa on muun ohessa työsuhteen perusteella saatu palkka ja siihen rinnastettava tulo, eläke sekä tällaisen tulon sijaan saatu etuus tai korvaus."
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tätä sinun ehkä on syytä pohtia yhdessä työnantajasi kanssa ja suosittelen myös pyytämään verottajalta ohjausta ja neuvontaa asiaan, jos ei omin voimin aukene. Antavat sitä ihan veloituksetta ja viran puolesta.

Aika raukkamainen pakeneminen. Voin paljastaa, että tapauksesta kysyttiin kirjanpitäjältä, hän tarkasti asian ja näytti vihreää valoa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedän yhden toimitusjohtajan, jolle firmansa kustantaa vuodessa 10.000 eurolla tennistunteja. Näitä ei voi pitää millään lailla bisnekseen liittyvänä, että ne voitaisiin sisällyttää firman kuluksi. Niinpä kyseinen summa lisätään kyseisen johtajan ansiotuloihin, ja siitä maksetaan verot ja sivukulut. Asia on verotarkastajien hyväksymä. Joten en edelleenkään ymmärrä, mikä tuossa on veronkiertoa.
Tässä tapauksessa tennistunnit on katsottu muuksi luontoiseduksi, ”tennistuntietu” ja sille on pystytty määrittämään verotusarvo, joka lie ollut aika lähelle 1-1 tennistunnin hinnan kanssa. Sen sijaan ”osta itsellesi firman piikkiin silloin tällöin mitä lystäät” -luontoisedulle ei oikein pysty määrittämään verotusarvoa, joten siksi asia on verotuksellisesti haastava. Toki tietyssä määrin työntekijöille voi antaa ihan verottomia lahjoja, kunhan ne on kaikille tasapuolisesti jaettu ja samoin ehdoin.

Aika raukkamainen pakeneminen. Voin paljastaa, että tapauksesta kysyttiin kirjanpitäjältä, hän tarkasti asian ja näytti vihreää valoa.
Kannattaa ensi kerralla kysyä palkanlaskijalta, yleensä ne ymmärtää enemmän ennakkoperinnän päälle, ei toki aina. Mutta se off-topikista, suosittelen tarkastamaan toimien oikeellisuuden, vaikka viime kädessähän se on verotarkastuksen asia, jos sellainen tulee ja silloin edes osuu seulaan tai on tarkastuksen scopessa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sieltä opiskelemaan vaan sitten: Tuloverolaki 1535/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Pykälä 61 (ansiotulo):

"Ansiotuloa on muu tulo kuin 2 luvussa tarkoitettu pääomatulo.

Veronalaista ansiotuloa on muun ohessa työsuhteen perusteella saatu palkka ja siihen rinnastettava tulo, eläke sekä tällaisen tulon sijaan saatu etuus tai korvaus."
Kuten aiemmin kirjoitin niin nyt vain kaikki pyytämään palkkaansa luottokorttina jolle pomo lataa vaikka tonnin per kk. Kyllä se sieltä sitten sullekkin aukeaa kun menet kysymään ja se sun kirjanpitäjä vääntää sulle ihan rautalangasta, että sun tonnias varten pitää firman maksaa sulle 2000€ kun tässä maassa on sellainen asia kuin tulovero.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa porukasta ilmeisesti sekaisin termien kanssa, vai miten muuten tämä sekoilu on tulkittavissa?

Keskustelussa ollut 300 euroa on edun verotusarvo. Tuo summa siis pitää lisätä Sannan kk-palkkioon ja siitä maksaa vero henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Mutta, jos työnantaja haluaa, että Sannalle jää käteen sama summa kuukaudessa, vaikka edellä mainitun edun ottaa vastaan, niin silloin puhutaan siitä noin 700 eurosta, joka on edun todellinen arvo.

Havainnollistava esimerkki: itselläni on noin 70 tuhannen euron arvoinen työsuhdeauto, jonka kuukausittainen verotusarvo on hieman vajaa 1.200 euroa. Onko tuon auton arvo oikeasti edellä mainittu summa, jos ostaisin vastaavan auton itse? Vastaus: ei ole. Ja jos luopuisin tuosta autoedusta, ja vaatisin saada saman 1.200 euroa rahapalkkana, niin en saisi sillä vastaavaa autoa hommattua.

Kiitos olen ollut riittävän monta vuotta laskemassa tuolla palkkoja, että ei kiitos. Jos sinulle ei aukea, että tonni ostoksia vastaa esim. Sanna Marinille 2000€ palkanlisäystä ennen veroja, niin en voi auttaa.

Ai minulle ei aukea?

Ymmrrätkö, että me puhumme eri asioista? Sinun esimerkkitapauksessasi nettopalkkaa tulee tulla täsmälleen saman verran, riippumatta siitä, miten osa palkasta suoritetaan. Minun tapauksessasi puhutaan pelkästään siitä, mitä ja miten paljon pitää arvostaa rahapalkan lisäksi, että päästään oikeaan verotettavaan tuloon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös