Kaikki verkkolaskut menee tilitoimiston kautta. Ei me makseta itse ensimmäistäkään niistä. Luottokortin lasku menee normaaliin kiertoon ja tilitoimisto hoitaa sen. Sieltä sitten tarvittaessa selvityksiä mitä on ostettu, keitä on ollut mukana jne jotta saadaan kirjanpitoon oikein.
Mutta joo, jos kyseiselle kaiffarille on annettu esim oma kortti josta tulee oma lasku niin sitten tuo onnistuu helposti. Silloin vaan ilmoittaa että tuo lasku on
nettopalkkaa. Totta. Itse ajattelin että koko firman ostokset näkyvät yhdellä laskulla josta sitten niuhotustussilla merkitään mikä tulee ottaa huomioon palkassa.
@Vaakuna
Lihavointi oma ja tuota olen alusta asti yrittänyt selittää, että jos työntekijä käyttää firman korttia suoraan henk.koht. kuluihinsa ja sitten halutaan, että nuo kulut käsitellään tulona, niin silloin palkanlaskennan tehtävä on laskea verot siitä summasta, joka henkilön veroprosentilla johtaisi samaan summaan, jos olisi maksettu normaalia rahapalkkaa. Eli jos nyt peilataan tähän käsillä olevaan Marinin caseen ja paljastuisi, että tehdyt 850€ ostot on rouvan henkilökohtaisiksi menoiksi tulkittavia sekalaisia elinkuluja, jotka menee verolle, niin ei silloin verot mene oikein niin, että Marin maksaa verot 850€xveroprosentti, vaan kyseessä on ollut nettopalkaksi rinnastettava erä.
Luontaisedut on sitten asia erikseen ja niissä on aina kyse työntekijän itselleen saamasta edusta, joka voidaan määrittää melko tarkkarajaisesti ja jolle voidaan määrittää verotusarvo, kun se koskee vain yhtä tiettyä asiaa. Näissä tosiaan on nähty melko eksoottisiakin etuja, mutta jos verottaja ne hyväksyy, niin mikäs siinä.
Se ei sen sijaan menisi luontaisetuna läpi, jos saisin työnantajalta ”harjakainen”-edun, eli saisin ostella firman kortilla kuukaudessa vaikkapa 1000€ arvosta mitä lystää ja sitten omatoimisesti todettaisiin, että verotettava arvo on tuon 1000€ ja verorasite siis 1000€xveroprosentti.
Ja joo, 20 vuotta kokemusta laaja-alaisesti eri tason taloushallinnon asiantuntijatöistä kotimaassa, joten tiedän mistä puhun. Tässä vaan keskustelupalstalla käy helposti niin, että yhdet puhuu aidasta ja toiset aidanseipäistä.