Mutta silloin veroja ei lasketa tuosta 1000€ summasta, vaan veron peruste on jotain ihan muuta ja tuo 1000€ on nettopalkkaa - eikö vain?
Ei. Verotettaviin tuloihin laitetaan tismalleen tuo 1.000 euroa. Ei yhtään enempää, eikä yhtään vähempää. Ja sen mukaan ennakonpidätykset ja sivukulut.
Tämä tulee suoraa tuloverolaista: Tuloverolaki 1535/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
61 pykälä:
Ansiotulo
Ansiotuloa on muu tulo kuin 2 luvussa tarkoitettu pääomatulo.
Veronalaista ansiotuloa on muun ohessa työsuhteen perusteella saatu palkka ja siihen rinnastettava tulo, eläke sekä tällaisen tulon sijaan saatu etuus tai korvaus.
Sekä 64 pykälä:
Luontoisetu
Työnantajalta saatu luontoisetu on veronalaista ansiotuloa ja arvioidaan käypään arvoon. Verohallinto määrää vuosittain luontoisetujen käypien arvojen laskentaperusteet. (11.6.2010/504)
Luontoisetu katsotaan sen verovuoden tuloksi, jonka aikana se on saatu vallintaan. Jos luontoisetu on kuitenkin tulotietojärjestelmästä annetun lain (53/2018) 12 §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmoitettu sen kertymiskuukautta seuraavan kuukauden tuloksi seuraavalle verovuodelle, katsotaan luontoisetu tämän seuraavan verovuoden tuloksi. (19.12.2019/1393)
Työnantajan työntekijälleen antama joukkoliikenteen henkilökohtainen matkalippu asunnon ja työpaikan välistä matkaa varten on verovapaata tuloa 3 400 euroon asti. Joukkoliikenteen osuus liikkumispalvelupaketista rinnastetaan henkilökohtaiseen joukkoliikenteen matkalippuun. (30.12.2020/1205)
Oleelliset kohdat boldattuna. Asiassa ei mitään epäselvyyttä.
Sen verran omasta taustasta, että työskentelen kansainvälisen firman taloushallinnossa. Olen työskennellyt vastaavissa tehtävissä kahdessa eri yrityksessä viimeisen 15 vuoden aikana. Minä olen se, joka joutuu vaikeimmat asiat selittää ja selvittää sisäiselle tarkastukselle, tilintarkastajille ja verotarkastajille. Tiedän tasan tarkkaan, miten nämä asiat menevät. Jos ei riitä, niin lisätään soppaan transfer pricing. Siinä vasta ollaankin asian ytimessä.
edit. tägätään @12961 mukaan tähän