@The Nikkari
Eikö tuossa sukupuolen mukaan ohjaitumisessa päde vähän sama kuin perhetaustoissakin? Eli kun malli on olemassa, ja sen mukaan mennään.
Kyllähän lapset tarvitsevat koulunkäyntiin kannustusta ja tukea kotoa ja jos sitä ei tipu, niin aika pieni osa kykenee ihmeellisintä saavutuksiin. Ei opettajat siihen yksinään kykene vailla miten olisi hieno peruskoulu.
@sampio käsittääkseni olet opettaja.
"Sukupuolen ohjautuminen" on biologinen ilmiö. Kotikasvatus ja -ympäristö on sosiaalinen ilmiö. Ilmiön voi halutessaan korvata sanalla "konstruktio", suomeksi rakenne.
Biologiaan on vaikeaa vaikuttaa, synnymme sellaisina kuin synnymme. Biologinen ilmiasu ja koettu ilmiasu ei aina vastaa toisiaan. Kasvatukseen vaikuttavat erityisesti vanhemmat sikäli kun viitsivät. Loput jätetään opetuslaitoksille eli opettajille.
Tutkimusten mukaan tytöillä on enemmän taipumusta hoiva-aloille, humanistisiin tieteisiin. Pojilla on enemmän taipumusta teknisiin aloihin. Tässä ei mielestäni ole mitään ongelmaa, vaihtelua on kuitenkin olemassa.
Ongelmana näen sen, että kotona lapsia ei välttämättä kannusteta olemaan sitä mitä ovat tai ettei osoiteta oikeanlaista esimerkkiä. Joissain perheissä koko kasvatus ulkoistetaan, kuten koko elämäntapa: kyllä yhteiskunta hoitaa. Toisissa perheissäkin kasvatus ulkoistetaan: yhteiskunta hoitaa ja sen mitä ei hoida minä maksan.
Oma agendani:
"Kansakunta" on huolissaan tasa-arvosta. Miksi tämä hallitus on tuomassa lisää koulun penkillä istumista ja kirjaviisauden oppimista oppivelvollisuusikää nostamalla? En todellakaan väheksy koulutuksen merkitystä, mutta nykyään korostetaan aivan liikaa akateemista tai siltä kuulostavaa koulutusta. Tarvitsemmeko lisää työttömiä tohtoreita vai ammattitaitoisia putkiasentajia, sähköasentajia, puuseppiä? Tämä on tasa-arvokysymys sikäli, että miksi teknisorientoituneille (enimmäkseen poikia) ei suoda samaa mahdollisuutta toteuttaa itseään kuin humanisteille/kirjoja lukeville?
Miksi oppisopimuskoulutus on niin vaikeaa? Moni nuori saisi toteuttaa ja oppia itseään tekemällä konkreettisesti jotain mikä kiinnostaa, sen sijaan, että istuvat koulun penkillä tyhjän panttina. Hän jota ei kiinnosta istua koulussa 13-vuotiaana, tuskin kiinnostaa istua siellä 17-vuotiaanakaan. Mutta jos pääsisi tekemään käsillään, saattaisi kiinnostaakin.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen ja kohdentaminen vs. yleisen oppivelvollisuusiän nostaminen:
Maksaa - jumalattoman kallista
Kohdennettua - kohdentamatonta
Etuja työllistymiseen - ei mitään etua työllistymisen kannalta
Maahanmuuttajien työllistyminen/kotoutuminen - ei vaikutusta maahanmuuttajien työllistymiseen/kotoutumiseen
Vähäinen vaikutus nuorten syrjäytymiseen - ei vaikutusta nuorten syrjäytymiseen
Täältä tähän.