Eiköhän se riitä, että meillä on tieto että Suomessa ei voi TESin vastaisesti sopia paikallisesti. Jos näin olisi, niin asiasta ei tarvitsisi keskustella.No joo, kuvitellahan aina voi. Oikeaa tietoa tässä nyt meiltä puuttuu.
Eiköhän se riitä, että meillä on tieto että Suomessa ei voi TESin vastaisesti sopia paikallisesti. Jos näin olisi, niin asiasta ei tarvitsisi keskustella.No joo, kuvitellahan aina voi. Oikeaa tietoa tässä nyt meiltä puuttuu.
Yksi poliitikko, jonka viestin toivoisi opposition (ja hiukan hallituksenkin) ottavan tosissaan:
Avoin kirje oppositiolle - Anders Adlercreutz
No tämä ei pidä paikkaansa, ja on sovittukin. Toki varmasti niin, että jos työntekijät tuollaisen riitauttaisi, niin olisivat vahvoilla.Eiköhän se riitä, että meillä on tieto että Suomessa ei voi TESin vastaisesti sopia paikallisesti. Jos näin olisi, niin asiasta ei tarvitsisi keskustella.
Meillä on myös sellainen tapa, että kun käytämme ilmaisua kuten "meillä ei voi tappaa" niin se on synonyymi sille, että tappaminen on lainvastaista. Tokihan voidaan Tolvasen hengessä vängä, että toki täällä voidaan tappaa, mutta siitä joutuu vankilaan. Ja sitäkin vain kiinni jäädessään ja tuomion saadessaan.No tämä ei pidä paikkaansa, ja on sovittukin. Toki varmasti niin, että jos työntekijät tuollaisen riitauttaisi, niin olisivat vahvoilla.
Tiedän että joissain firmoissa on näin sovittu TES-sopimusten vastaisestikin eli luotettu siihen, että kun kaikki ovat samaa mieltä, niin kukaan ei riitauta hyväksi havaittuja käytäntöjä.
Eiköhän se riitä, että meillä on tieto että Suomessa ei voi TESin vastaisesti sopia paikallisesti. Jos näin olisi, niin asiasta ei tarvitsisi keskustella.
Aika vaikea on tehdä mitään kattavaa listausta mitä kaikkea sillä voidaan tarkoittaa, koska idea on että sovitaan asioista mitkä kunkin yrityksen kohdalla ovat sen kannalta relevantteja. Listaan nyt muutamia esimerkkejä.
-Olisin yhden kerran ollut työntekijäpuolen edustajana halukas sopimaan paikallisesti TESin vastaisesta järjestelystä. Sekä työntekijä, että työnantajapuoli olisi halunnut ottaa käyttöön työaikapankin eli käytännössä että liukumia olisi voinut vaihtaa lomiksi joustavammin kuin muutoin. Koska työnantaja ei ollut järjestäytynyt, niin asia ei ollut mahdollista, sillä kartelli oli sopinut asiasta niin että vain järjestäytyneet firmat voivat näin toimia.
-tiedän myös että sunnuntain ylityökorvaukset ovat asioita, joista esim ravintola-alalla olisi halukkuutta sopia toisinkin kuin mitä TES vaatii eli tuplapalkka tunti-tunnista.
-uskoisin että myös erilaiset tulospalkkausjärjestelyt lisääntyisivät, mikäli asiasta voitaisiin sopia vapaammin. Esim peruspalkka olisi alle TESin, mutta palkan loppuosa koostuisi lisistä ja provisioista.
-En olisi hämmästynyt jos esim nyt suljettavilla paperitehtailla oltaisiin voitu olla halukkaita tekemään järjestelyjä, jotka ovat nykyisin TESin vastaisia jotta tuotanto olisi jatkunut. Tingitty lisistä tai korvauksista tai tehty lyhyempää vuoroa tai joustavammilla ehdoilla.
-luulisin että jossain valmistavassa teollisuudessa voisi olla halukkuutta sopia myös pysyvämminkin erilaisistakin työaikajärjestelyistä kuin nyt. Tiedän että joissain firmoissa on näin sovittu TES-sopimusten vastaisestikin eli luotettu siihen, että kun kaikki ovat samaa mieltä, niin kukaan ei riitauta hyväksi havaittuja käytäntöjä.
Tämä kirjoitushan on melkoinen oodi hallitukselle ja opposition vaimennusyritys.
Tuo järjestäytymättömien työnantajien asema on myös sellainen, jota voisi julkisuudessa avata paljon enemmän. Usein kuulee valitettavan (Suomen Yrittäjien suulla) siitä, että järjestäytymätön yritys ei voi hyödyntää TES:n joustoja. Miksi yritys ei järjestäydy?
Meidän kohdalla se olisi silloin maksanut muistaakseni noin 7000€. Se oli aika hyvä syy.Tuo järjestäytymättömien työnantajien asema on myös sellainen, jota voisi julkisuudessa avata paljon enemmän. Usein kuulee valitettavan (Suomen Yrittäjien suulla) siitä, että järjestäytymätön yritys ei voi hyödyntää TES:n joustoja. Miksi yritys ei järjestäydy? Mitä hyötyä yritys saavuttaa sillä, että se ei järjestäydy? Mitä haittaa järjestäytymisestä on? Mikä vaikutus tällä on koko järjestelmään? Näistä konkreettisista asioista ja niiden vaikutuksista olisi hyvä tietää enemmän.
Maksaa ja tuo byrokratiaa. Osalla myös kyse periaatteesta: Suomessa ei ole järjestäytymispakkoa. Kyse ei ole mistään pienestä määrästä. Karkeasti Suomessa on luokkaa 100 000 työnantajayritystä, joista vain 20 000 yritystä on järjestäytynyt.
Meidän kohdalla se olisi silloin maksanut muistaakseni noin 7000€. Se oli aika hyvä syy.
Kysymys on varmasti jossain määrin samanlainen kuin yksityistenkin kohdalla kysymys siitä, että kuuluuko liittoon. Siihen kuulumalla voi teoriassa vaikuttaa, joskin äänimäärä päätettävissä asioissa menee ymmärtääkseni yrityksien koon mukaan, joten pienet eivät käytännössä pääse työnantajajärjestön asioihin vaikuttamaan vaikka maksasivatkin, sillä isojen painoarvo on niin iso. Ja vaikka maksu skaalautuu koon mukaan, niin eihän se isoille yhtä merkittävä ole, joten käytännössä nuo 20 000 jotka kuuluvat ovat pääsääntöisesti isoja ja 80 000 jotka eivät kuulu pieniä. Isot saavat sitten yleissitovuuden perusteella päättää asiat kaikkien puolesta. Ei tarvitse olla kummoinen viisaustieteen maisteri, että ymmärtää että isojen etu on pitää järjestelmä byrokraattisena ja jäykkänä ja tekemällä kiusaa, koska pienille kaikki tuollaiset ovat vaikeampia. Näin saadaan kivasti torjuttua kilpailua ja torpattua uusia tulijoita viemästä kakusta siivuja.Miksi nuo 20 000 yritystä ovat järjestäytyneet ja miksi he kokevat sen hyödylliseksi? Julkisuudessa on mainittu ainoastaan se, että järjestäytyneet voivat hyödyntää TES:n joustoja. Onko se ainoa syy? Jos mahdollisuus olisi irtautua - sehän tarkoittaisi rahan säästöä ja byrokratian vähentämistä. Onko nuo 20 000 yritystä aivan hölmöjä, kun ovat järjestäytyneet.
Mitä esimerkiksi danan yritys olisi hyötynyt, jos olisi päättänytkin maksaa tuon 7000€? Mahdollisuuden hyödyntää TES-joustoja ja käyttää sitä työaikapankkia, jota molemmat olisivat halunneet? Olisiko liittyminen järjestäytyneeksi vaikuttanut työntekijöiden asemaan jotenkin merkittävästi? Olisiko siitä ollut suurta haittaa yritykselle? Olisiko 7000€ ollut ihan puhdas kulu, pelkkä pakollinen maksu vai olisiko sillä ollut saavutettavissa jotain hyötyä? Pienelle yritykselle iso summa, suuremmalle yritykselle ei mikään mahdoton summa.
Periaatteelliset syyt on hyviä syitä. Niillähän AY-liike perustelee monia itselleen tärkeitä seikkoja. Eli toimii molempiin suuntiin.
Miksi nuo 20 000 yritystä ovat järjestäytyneet ja miksi he kokevat sen hyödylliseksi?
En tiedä voidaanko sanoa, että paikallinen sopiminen ei etene siksi, että järjestöt estävät sen, sillä poliitikkojen tehtävä on tällaiset pelisäännöt linjata. Ei kai se pukin vika ole että se laitetaan kaalimaata vartioimaan. Kyseessä on tosiaan tietynlainen kartelli. Ja kuten toteat, niin suhteet puolueihin ovat liian vahvat.Eli paikallinen sopiminen ei etene siksi, että isot järjestäytyneet yritykset ja järjestäynyt ay-liike yhdessä estävät paikallisen sopimisen lisäämisen..? Ja tätä tietty ajetaan omien poliittisten puolueiden avulla lainsäädäntöä jarruttamalla. Kokoomus torppaa EK:n ja suuryritysten puolesta (vaikka puhuukin siitä kauniisti) ja demarit+vasemmisto ay-mafian puolesta (eivätkä edes peittele). Kärsijöinä työttömät ja pienet yritykset. Harvinaisen härskiä.
Taitavasti kyllä peittävät tuon keskinäisen diilinsä. Moni luullut, että ovat vastapuolia, mutta ovatkin liittolaisia. Tästä saisi kyllä lehdet kirjoittaa enemmän!
Mä toivon loogista argumentointia myös hallitukselta. Tähän mennesaä esimerkiksi EU:n elvytyspaketin puolustus ei ole saavuttanut argumentoinnin osalta edes ekaa tasoa.Mielestäni Adlercreutz yksikertaisesti toivoi loogista argumentointia ja täysin poikkeuksellisen kriisitilanteen sekä laajemman kansainvälisen toimintaympäristön huomioon ottamista täällä kotoisessa politiikassamme. Sen tulkitseminen yritykseksi vaimentaa on aika raju tulkinta. Kokoomuksen järkiosasto, kuten Juhana Vartiainen, ei tätä näin kokenut, vaan piti suorastaan tervetulleena sparrauksena.
Mä toivon loogista argumentointia myös hallitukselta. Tähän mennesaä esimerkiksi EU:n elvytyspaketin puolustus ei ole saavuttanut argumentoinnin osalta edes ekaa tasoa.
Tämä ei toki yllätä kun kerkiverto kansanedustaja on keskivertojatkislaisen tasolla. Ne harvat fiksut poliitikot sitten tyhmentävät omia sanomisiaan, jotta tyhmätkin tajuavat. Tämä pätee siis sekä hallitukseen, että oppositioon.
Lisäksi Suomessa on ylipäätään ihan toisella tapaa vastakkainasettelua työntekijöiden ja johdon välillä. Meillä henkilöstön edustajat leimataan herkästi ay-jääriksi tai liiton miehiksi ja koetaan heidän ikään kuin kiusaavan firman johtoa.
Suomessa seterotyyppinen yritysjohtaja on RUK:ista johtamisoppinsa ammentanut insinööri. Ruotsissa tilanne aika lailla eri. Olisiko tuossa osasyy siihen, miksi yritysten päätöksenteko ei ole Suomessa niin paljon henkilöstöä osallistavaa ja sitä kautta myös poterot herkästi syventyvät?Erku hyvä, kotitehtävä: Pohdi mistähän tuollainen ajattelu voisi johtua? Oliko siihen jokin syykin?
Lisäksi Suomessa on ylipäätään ihan toisella tapaa vastakkainasettelua työntekijöiden ja johdon välillä. Meillä henkilöstön edustajat leimataan herkästi ay-jääriksi tai liiton miehiksi ja koetaan heidän ikään kuin kiusaavan firman johtoa.
Uskomatonta on tuo, että PAF:lle korvataan blokkien aiheuttamana haittana kymmeniä miljoonia veronmaksajien rahaa (ellei enemmänkin).
Toisekseen se miten tämä ajatusten Tonavista koottu hallitus saa tuon edes toteutettua.Sen verran maksaa RKP:n moraalin ostaminen. Vasemmisto teki päätökset ohi Arpajaislain uudistamista koskevan hankkeen, kun kerran on vallassa. Vihreät lähti mukaan. Kuten Pysing, en itsekään usko, että perustuslaista on mitään apua. Olkoonkin, että perustuslaki takaa oikeuden hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.
Kokoomus sentään vastustaa nettiblokkia, ja haluaa pitää taivaan auki.
Toisekseen se miten tämä ajatusten Tonavista koottu hallitus saa tuon edes toteutettua.
Todellisuudessa tästä tullee enemmän ongelmia kun pankkien yms. pitää tarkkailla entistä enemmän rahansiirtoja ja todellisuudessa noita rahoja ei tulla ikinä pelaaman Veikkauksella vaan ne siirretään muita reittejä pitkin ulkomaille.
Vaatiin toki ammattilaispelaajalta vähän enemmän töitä mutta siihen se jääkin, järkyttävää ajan ja rahan tuhlausta hallitukselta.
Mutta Marinin kanta ratkaisee ja Marin taitaa olla blokkien puolella. Pidän tätä vaarallisena ennakkotapauksena, jos näin tapahtuu. Seuraavaksi blokataan kenties väärät tutkimukset.