Sinun mielestäsi nykyjärjestelmä on hyvä ja et olisi sitä muuttamassa. Sanna Marinin mielestä järjestelmä ei ole hyvä ja he haluavat sitä muuttaa.Niinpä tietysti olen ja yksityistä puolta enimmäkseen käytänkin ja samalla helpotan julkisen puolen jonoja (jos sellaisia on). Kannattaa tietysti muistaa, että hoidon taso on kuitenkin Suomessa sama kaikkialla (sektoreittain, ei maantieteellisesti): toisinaan julkisella puolella jopa hieman parempi, koska suurilla resursseilla on voitu hankkia kalliimpaa keskitettyä infraa. Itse olen esimerkiksi tullut sählyvamman johdosta ohajtuksi yksityiseltä puolelta julkiselle, kun Töölössä on parhaat kirurgiset palvelut. Se, mikä julkisella puolella voi olla ongelmana on jonot, mutta sehän toisaalta kertoo siitä, että kalliit resurssit eivät ole tyhjäkäytössä. Kovin innokas en olisi nykysysteemiä muuttamaan, ja toki joidenkin julkisten palveluiden ostaminen yksityiseltä voi olla tehokasta etenkin ruuhkahuippujen tasoiottamisessa, kuten koronatilanteessa tehtiin.
En tosin ole alkuunkaan samaa mieltä siitä, että hoidon taso olisi kaikkialla sama. Nähdäkseni jonotusajan pituutta ei voi eroittaa kysymyksestä hoidon tasosta. Nopeasti saatu hoito on parempi hoito kuin hitaasti saatu hoito. Joissakin paikoissa ei lapsille tarvitse ottaa yksityistä vakuutusta, koska julkiselle pääsee niin hyvin hoitoon, itse olen moneen kertaan ollut kiitollinen että sellaiset on tullut hankittua, jotta on päässyt yksityiselle hoidattamaan korvatulehduksia ilman odotusta myös viikonloppuisin.
Siitä olen samaa mieltä, että monissa kirurgisissa toimissa julkinen puoli on erinomainen. Isoon osaan yksityinen ei edes yritä tarjota palveluita.