Mainos

Sähköautoilu

  • 558 062
  • 4 948

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköautoilun maailma on erilainen kuin polttisten, polttisten osalta vertailtiin kuinka monta kW:ta saa laitteesta ulos ja sähkistin kohdalla kuinka monta kW:ta saa laitteeseen sisään. Oma EV6 kuulemma tulossa syyskuussa mutta katsotaan miten käy...

Tän hetken auton tilaus on kyllä jännittävää, koska komponenttipulan takia sen saaminen on aika arpapeliä.

Tilasin Tesla MYLR:n huhtikuun alussa ja alunperin auton piti saapua heinäkuussa. Shanghain koronasulkujen takia tuo on heitellyt paljon, jossain vaiheessa appissa luki marraskuu, sitten elokuu, vielä viime viikolla loka-marraskuu ja viime yönä päivittyi 20-30.9, eli kai se syyskuussa saapuu :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Marraskuun lopulla tilattu Enyaq valmistunut ja matkalla kohti Suomea. Sodan alkamisen myötä odotin paljon pidempää toimitusaikaa... Noh tämä kelpaa. Tämä tiedoksi jos joku muu odottelee omaa autoaan tai on tilaamassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Millaisia kilometrejä ajatte päivässä näillä sähköautoilla. Itselle tulee työajoa todella vaihtelevasti nykyisellä autolla ( diesel ) päivässä. Joku päivä tulee 150 km ja toisena päivänä voi tulla 500 km, jopa enemmän. Tällä hetkellä sähköauto ei todellakaan ole vaihtoehto. Kerrostalossa ei ole mahdollisuutta ladata, ja akun olisi miltei aina oltava aamulla täysi kun lähtee liikkeelle, koska työpäivästä ei oikein tiedä että mihin suuntaan singahtaa.
Kesken päivääkin lataaminen on haastavaa kun omalla paikkakunnalla on rajallisesti latauspisteitä, eikä ns. työpaikallakaan oikein voi ladata.
Eikä oikein kiinnosta lähteä ajeleen etsiin sitä latausasemaa esim. Tampereella jos pitäisi koettaa päivystää että saa asiakkaita kyytiin. Ja on se vähän noloa, jos naukkaat kyydin 250 km päähän, sanoa asiakkaalle et topataanko tohon tunniksi et saan akkuun virtaa et päästään sun kotio.
Sit alat siellä "periferiassa" etsiin uutta latausasemaa, että pääset 350 km kotiin, jotta saat taas uudestaan auton piuhaan ? Ja juu saattoi olla kärjistettynä nuo esimerkit
Ajan työkseni siis taksia
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sit alat siellä "periferiassa" etsiin uutta latausasemaa, että pääset 350 km kotiin, jotta saat taas uudestaan auton piuhaan ? Ja juu saattoi olla kärjistettynä nuo esimerkit
Ajan työkseni siis taksia
Ei ole kuin muutama viikko kun tilasin auton Uberilta ja sain kyydin Teslalla. Eli voi olla sähköautoileva taksikuski kun siinä järjestelmässä pääsee ennakkoon valkkaamaan kyydin kohteen
 

hege

Jäsen
Olin joku viikko sitten (Taksi Helsinki) Enyaqin kyydissä ja kun oli puhelias kuski niin tuli kyseltyä kaikkea ja kaveri sanoi, että iso ero tulee kyllä siitä mitä jää viivan alle verrattuna edeltävään autoon (oli ollut diesel Kodiak kuulemma) ja kaveri sanoi että normaalisti lataaminen ei ole ongelma kun pääkaupunkiseudulla ajoista iso osa on lyhyttä pätkää taajamassa. Tosin sanoi kyllä, että oli ainakin kerran joutunut jättämään lentokentältä kyydin maakuntaa väliin kun rangea (ja työpäivää) oli ollut liian vähän jäljellä.
 

Glove

Jäsen
Jonku longrange version ottaisin kyllä taksiin. Tai ainakin semmoisiin ajoihin mitä itsellä tuli kun täällä Pohjois-Pohjanmaalla taksia ajoin. Päivässä kun saattoi tulla mitä tahansa nollan ja tuhannen kilometrin välillä. Kiireisimpään aikaan taas kyytiä oli niin paljon kuin ehti ajaa. Jokainen minuutti laturissa olisi ollut menetettyä rahaa. Latausmahdollisuudet on toki niistä ajoista parantuneet, mutta ei ainakaan noissa aiempien asemapaikkojeni taksiasemilla näy latauspömpeleitä.

Onko muuten esim. Caddystä tai Transporterista sähköversiota, josta saisi invataksin?
 
4

444

Kävin tänään ajelemassa Tesla Model 3 Performancella, kun oma diesel-rousku oli huollossa. Yhteensä 170 kilometriä tuli poljettua, ja siinä ei totta vie paljon säästelty kaasujalan kanssa. Yllättävän kylmäksi se lopulta kuitenkin jätti. Lähtee liikkeelle kuin tykin suusta ja ohjattavuus ja alusta olivat mieleeni. Mutta siihen se sitten jäikin. Paneelin logiikkaan tottui nopeasti, mutta silti pidän helpompana sitä, että ihan kaikkea ei tarvitse säätää sitä kautta ja samalla irrottaa katsettaan tiestä. Istuma-asentoa en saanut tällaiselle vertikaalisesti rajoittuneelle omaan makuuni riittävän korkeaksi, vaan fiilis oli kuin bemarikuskilla, kun pelkkä lippa vilkkuu ratin takaa.

Autossa ei siis ole kerrassaan mitään vikaa, varsinaisesti, mutta tuosta kun siirtyi takaisin Passatin rattiin, niin heti tuntui kodikkaammalta. Ei vain oikein sytyttänyt. Rangesta iso plussa, kun tuollakin polkemisella sitä vain tuntui riittävän ja riittävän. Ottaisin, jos lahjaksi saisin. Tai törkeän halvalla. Mutta hyvä oli käydä kokeilemassa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin tänään koeajamassa Volvon XC40 rechargea ja huomenna olisi vuorossa Volkkarin ID4. Volvolla toimitusaika nyt tilattaessa on kesäkuussa eli todellisuudessa vuoden päästä. Saapa nähdä jaksaako niin pitkää aikaa odottaa. Volkkarin Fast lane -malleja saa kaiketi 4-8 kk toimitusajalla, mutta varustetasot saattaa olla aika karsittuja. Esimerkiksi sähköistä takaluukkua ei ole, mutta ehkä sen kanssa oppii elämään.

Fiilis XC40:stä oli kyllä aika valju verrattuna nykyiseen V60:een. Osin varmasti tottumiskysymyskin, kun on ajanut matalaa autoa jämäkällä alustalla ja penkki niin alhaalla kuin saa. Nyt on vaan pakko sietää pientä epämukavuutta ja valita auto enemmän euroja miettien, kun rahaa menee vähän joka suuntaan kiihtyvällä tahdilla. Molemmissa vaihtoehdoissa käyttöedun verotusarvo alkaa kutosella ja jos sähköihin menee noin 100 €, niin säästöä tulee nykyiseen 920 €/kk 150-200 €/kk.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Melko erikoinen palvelu näinä energian säästämisen aikoina, että joku on vielä tarjonnut ilmaiseksi sähköä. Tuskin tulee ilmainen 50 kW hetkeen takaisin. Eiköhän nuo kaikki ole talveen mennessä maksullisia. Muutenkin ajatus siitä on niin suomalainen, että on varaa ostaa hävyttömän kallis sähköauto, mutta sitten tapellaan jossain ilmaisilla latauspisteillä oikeuksistaan. Vaikka se auto on kuinka ostettu velkarahalla, niin silti sitä pitäisi olla varaa ladata omalla rahalla.

Lidlin pihassa ilmaiseksi pikaladanneiden sähköautoilijoiden saama hyöty romahti – Lidl-päällikkö kertoo nyt syyn yllätyksen taustalla Lidlin pihassa ilmaiseksi pikaladanneiden sähköautoilijoiden saama hyöty romahti – Lidl-päällikkö kertoo nyt syyn yllätyksen taustalla
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin tänään koeajamassa Volvon XC40 rechargea ja huomenna olisi vuorossa Volkkarin ID4. Volvolla toimitusaika nyt tilattaessa on kesäkuussa eli todellisuudessa vuoden päästä. Saapa nähdä jaksaako niin pitkää aikaa odottaa. Volkkarin Fast lane -malleja saa kaiketi 4-8 kk toimitusajalla, mutta varustetasot saattaa olla aika karsittuja. Esimerkiksi sähköistä takaluukkua ei ole, mutta ehkä sen kanssa oppii elämään.

Fiilis XC40:stä oli kyllä aika valju verrattuna nykyiseen V60:een. Osin varmasti tottumiskysymyskin, kun on ajanut matalaa autoa jämäkällä alustalla ja penkki niin alhaalla kuin saa. Nyt on vaan pakko sietää pientä epämukavuutta ja valita auto enemmän euroja miettien, kun rahaa menee vähän joka suuntaan kiihtyvällä tahdilla. Molemmissa vaihtoehdoissa käyttöedun verotusarvo alkaa kutosella ja jos sähköihin menee noin 100 €, niin säästöä tulee nykyiseen 920 €/kk 150-200 €/kk.
ID.4 tuli koeajettua, mutta lopulta tarjous pyydettyä ID.5:stä, jonka Fast Lane -version toimitusaika olisi vain 3 kk. Auto on nykyiseen farkku-Volvoon verrattuna tilava ja ihan ok-tuntuinen. Ajomukavuudessa ja varusteissa joutuisi vähän tinkimään mutta toisaalta merkittävä rahallinen säästö kompensoisi tilannetta. Suurin osa ajosta tulee kuitenkin kaupungissa ja siinä sähköauto on mukavimmillaan ja parhaimmillaan, joten ehkä sitäkin kautta tulisi jotain hyötyä. Saapa nähdä miten firmassa suhtaudutaan siihen, jos ehdotan autonvaihtoa vuoden verran "etuajassa".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tänään ajelemassa Tesla Model 3 Performancella, kun oma diesel-rousku oli huollossa. Yhteensä 170 kilometriä tuli poljettua, ja siinä ei totta vie paljon säästelty kaasujalan kanssa. Yllättävän kylmäksi se lopulta kuitenkin jätti. Lähtee liikkeelle kuin tykin suusta ja ohjattavuus ja alusta olivat mieleeni. Mutta siihen se sitten jäikin. Paneelin logiikkaan tottui nopeasti, mutta silti pidän helpompana sitä, että ihan kaikkea ei tarvitse säätää sitä kautta ja samalla irrottaa katsettaan tiestä. Istuma-asentoa en saanut tällaiselle vertikaalisesti rajoittuneelle omaan makuuni riittävän korkeaksi, vaan fiilis oli kuin bemarikuskilla, kun pelkkä lippa vilkkuu ratin takaa.

Autossa ei siis ole kerrassaan mitään vikaa, varsinaisesti, mutta tuosta kun siirtyi takaisin Passatin rattiin, niin heti tuntui kodikkaammalta. Ei vain oikein sytyttänyt. Rangesta iso plussa, kun tuollakin polkemisella sitä vain tuntui riittävän ja riittävän. Ottaisin, jos lahjaksi saisin. Tai törkeän halvalla. Mutta hyvä oli käydä kokeilemassa.
Joo, kaveri kävi koeajamassa omaani ja tykkäsi kyllä, mutta totesi saman, että Volkkari on hänen juttunsa. Tosin asiaan vaikutti myös se, että heitä on viisi ja sikälikin ID4, jonka tilasi, on perustellumpi. Itsekin pitäisin fyysisistä nappuloista esim. ilmastoinnin osalta enemmän, mutta ymmärrän Teslan logiikan ja minimalismin hyödyt massan sekä kustannusten osalta. Lisäksi nuo perussäädöt ovat lopulta varsin helposti saatavilla, osan saa ankkuroitua näytön alalaitaan (lasin-, penkin- ja ratinlämmittimet sekä eri sovelluksia) osa toimii ratin säätöpyöristä (volume, kappaleenvaihdot, puheohjaus, vakkari) ja viiksistä sitten tietysti pissapoika, pyyhkijät ja lisää vakionopeuden ja autopilotin säätöjä. Lopulta ajon aikana tehtäviä säätöjä ei hirveästi ole, kun lämpötilaakin saa säädettyä avaamatta valikkoa.

Mutta siis, autohan se vain on, eivätkä kaikki siihen ihastu. Itse kyllä tykästyin, kuten ihastuin koko sähköautoiluun.

---

Omat plussat ja miinukset neljän kuukauden ja reilun 12 tkm perusteella Performance kolmosesta (9/2021). Osa näistä on vain Tesloissa (toistaiseksi), osa muillakin brändeillä, mutta vertaan yleisesti omiin edellisiin n. 30 k€ autoihin.
+ Suorituskyky: lapsellista, mutta vilpittömän kivaa. 500 heppaa on helvetin hauska asia perheautossa.
+ Yhden pedaalin ajo: tällaista ajamisen pitää ollakin!
+ OTA-päivitykset: auto paranee ajan myötä
+ Tilat yllättävän hyvät
+ Kulutus varsinkin tehoihin nähden: Ajelin eilen suotuisissa olosuhteissa 9,3 kWh/100km kulutuksella eli alle 1,5 euron sähköillä. Ei tietenkään jatkuvaa edes kesällä, mutta kuvaavaa. Pitkän aikavälin ka. 17 kWh/100 km.
+ 250 kw teoreettinen latausteho
+ Supercharger-verkosto
+ Sovellus, kännykkä avaimena ja ajoprofiiliit sen kautta: heleppoo!
+ Sentry mode

+- Navi on ok, mutta voisi olla parempi. Suomea kieleksi odotellessa, tuo enkku ei oikein taivu suomalaisten katujen nimiin.
+- Alusta on kova, mutta toisaalta tykkään napakkuudesta
+- Valot
+- Fyysisten säätönappien puute: olisi jees, mutta tykkään myös visuaalisesti selkeästä ja minimalistisesta kojelaudasta.

- Autopilot menettelee, jos tiemerkinnät ovat selkeät ja tie kaksikaistainen. Paranee mahdollisesti päivitysten myötä, mutta tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen, etten FSD-pilottiin satsannut.
- Brändin aiheuttamat lieveilmiöt muissa autoilijoissa ja somessa
 
Brändin aiheuttamat lieveilmiöt muissa autoilijoissa
Tämä on hämmentävää. Päivittäin sattuu itselle tilanne jossa edellä ajava auto (yleensä BMW tai vanha diesel mersu) kokee välttämättömäksi esitellä kuinka lujaa oma kulkine liikahtaa täydellä kaasulla. Kaikenlaista muutakin sekoilua on tullut nähtyä mitä 6 vuoden aikana vanhan auton ratissa ei tullut vastaan :D
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on hämmentävää. Päivittäin sattuu itselle tilanne jossa edellä ajava auto (yleensä BMW tai vanha diesel mersu) kokee välttämättömäksi esitellä kuinka lujaa oma kulkine liikahtaa täydellä kaasulla. Kaikenlaista muutakin sekoilua on tullut nähtyä mitä 6 vuoden aikana vanhan auton ratissa ei tullut vastaan :D
Näissä on vaan parasta pysyä tyynenä ja olla provosoitumatta. Saavat edelleen jäädä siihen uskoon, että sähköauton ajoakku hajoaa ensimmäisestä kunnon kiihdytyksestä tai range vähintäänkin puolittuu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näissä on vaan parasta pysyä tyynenä ja olla provosoitumatta. Saavat edelleen jäädä siihen uskoon, että sähköauton ajoakku hajoaa ensimmäisestä kunnon kiihdytyksestä tai range vähintäänkin puolittuu.

Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
Taloudellista ajoa, ei kai sen kummempaa. Villkua vaan päälle ja ohi, varsinkin jos on kaksi kaistaa käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
Ihan fysiikasta kyse; ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä. 110 kilometriä tunnissa ajaessa kulutus merkittävästi pienempi verraten esimerkiksi 125 km/h:n nopeuteen.

Tuossa ei paljon paskaakaan häviä esimerkiksi Tampereelle ajaessa ja sen voittaa mielestäni niin matkustusmukavuudessa (äänimaailma) kuin taloudellisuudessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan fysiikasta kyse; ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä. 110 kilometriä tunnissa ajaessa kulutus merkittävästi pienempi verraten esimerkiksi 125 km/h:n nopeuteen.

Tuossa ei paljon paskaakaan häviä esimerkiksi Tampereelle ajaessa ja sen voittaa mielestäni niin matkustusmukavuudessa (äänimaailma) kuin taloudellisuudessa.

Toki tuon ymmärrän ja fiksuahan tuo on. Ilmeisesti sähköautoissa tuo 110-125 esimerkkinä vaikuttaa enemmän kuin polttomoottorissa ja kulutus nousee enemmän. Oma Volvo D4 syö 110 tasaisella ajolla sen 5 litraa maksimissaan ja jos nostaa nopeuden 125-130 niin ei kyllä yli kuuden mene tuolloinkaan. Aika merkityksetön kulutuksen lisäys.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
Ihan oman maun mukaan, mutta sanoisin että valtaosa sähköautoilla alinopeutta ajavista tekevät niin juuri taloudellisuuden takia. Vähemmillä latauksilla perille lopulta jopa nopeammin kuin kovempaa ajamalla ja useammin lataamalla. Riippuu tietysti auton ominaisuuksista paljon. Esimerkiksi minun ID3 on mitattu kasvattavan kulutusta jopa 60% kun nopeus nousee 90->120km/h, joka tarkoittaa rangen putoamista 34%.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan oman maun mukaan, mutta sanoisin että valtaosa sähköautoilla alinopeutta ajavista tekevät niin juuri taloudellisuuden takia. Vähemmillä latauksilla perille lopulta jopa nopeammin kuin kovempaa ajamalla ja useammin lataamalla. Riippuu tietysti auton ominaisuuksista paljon. Esimerkiksi minun ID3 on mitattu kasvattavan kulutusta jopa 60% kun nopeus nousee 90->120km/h, joka tarkoittaa rangen putoamista 34%.
Tämä selittää paljon. Onpa kovia kulutuksen lisäyksiä nopeuden noustessa. Mikäs tuossa on selityksenä kun polttomoottorissa, ainakaan dieseleissä ei nouse lähellekään samassa suhteessa?
 
Näissä on vaan parasta pysyä tyynenä ja olla provosoitumatta. Saavat edelleen jäädä siihen uskoon, että sähköauton ajoakku hajoaa ensimmäisestä kunnon kiihdytyksestä tai range vähintäänkin puolittuu.
Juu, hymähtelyllä tulee nämä yleensä kuitattua. Kai nämä ovat samaa porukkaa kun autokoulun/opetuslupakolmiolla liikkuvan auton puskuriin liimautuvat huippukuskit, joissa muut tielläliikkujat nostattavat suuria tunteita.
 

Vatso

Jäsen
Tämä selittää paljon. Onpa kovia kulutuksen lisäyksiä nopeuden noustessa. Mikäs tuossa on selityksenä kun polttomoottorissa, ainakaan dieseleissä ei nouse lähellekään samassa suhteessa?
Käsittääkseni tämä johtuu ainakin suurimmaksi osaksi eroista moottorien hyötysuhteissa. Sähkömoottorin hyötysuhde kun on suurin piirtein sama ainakin Suomessa käytössä olevilla nopeuksilla, jolloin korkeamman nopeuden isommalla ilmanvastuksella on iso vaikutus kulutukseen.

Diesel-moottorissa hyötysuhde taas ei ole vakio vaan isommalla kuormalla se on parempi, jolloin tämä kompensoi osaltaan isomman ilmanvastuksen vaikutusta ja kulutuksen prosentuaalinen nousu jää siksi pienemmäksi kuin sähköautossa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Diesel-moottorissa hyötysuhde taas ei ole vakio vaan isommalla kuormalla se on parempi, jolloin tämä kompensoi osaltaan isomman ilmanvastuksen vaikutusta ja kulutuksen prosentuaalinen nousu jää siksi pienemmäksi kuin sähköautossa.

Niin ja otat vielä Dieselin perään 700 kilon puukuorman peräkärryyn ja ajat tuota satasta niin kulutus nousee ainoastaan 7 litran kieppeille.

Mutta onko sähkömoottorit vielä kumminkin kehityspolullaan kovinkin alussa kun nopeuden nosto lisää kulutusta noin valtavasti jostain peräkärrystä puhumattakaan. Suomessa on paljon potentiaalisia sähköauton ostajia mutta omakotitaloissa varmasti tänä kesänä on vedetty enemmän peräkärryjä kuin vuosiin ja tässä sähkönhintatilanteessa ralli jatkuu syksyllä/talvella. Tuota hyötysuhdeongelmaa ei voi jättää huomiotta jos halutaan sähkärien lisääntyvän. Oleellisia asioita.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä selittää paljon. Onpa kovia kulutuksen lisäyksiä nopeuden noustessa. Mikäs tuossa on selityksenä kun polttomoottorissa, ainakaan dieseleissä ei nouse lähellekään samassa suhteessa?

Sinänsä polttomoottoriautossa kyse on hyvin pitkälle vaihteiston välityksistä ja toki myös siitä onko bensa vai diesel.

Jos on iso dieselkone ja riittävästi vaihteita tai sopivat välitykset, niin moottoritienopeus ei juuri vaikuta kulutukseen, mutta jos on pieni bensakone ja tiheät välitykset, niin kulutus nousee helposti useamman litran satasella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse ajelen yleensä 120-130 motarilla (vakkarin muistissa 3% ylitys eli 124). Pari kertaa on tullut eteen tilanne, että mieluummin ajelin kotiin säästellen satasta kuin jäänyt lataamaan edes sitä viittä minuuttia matkalle, mutta perusajossa duuniin yms. ajelen samoin kuin polttiksellakin. Ei sillä montaa minuuttia voita vaikkapa työmatkalla, enemmän kyse tottumuksesta. Eipä kyllä kustannuksetkaan maata kaada, kun kustannus* sataselle on alle euron.

*Siis kustannusten nousu
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harri Salo porukoineen järjesti keväällä kulutustestin isolle joukolle sähkäreitä ja mukana oli myös Model 3 kuomullisella kärryllä. Ilman kärryä viileän kelin kulutus 17 kWh/100 km, kärryllä vaille 24. Tyhjä kärry, mutta ilmanvastus vaikuttaa enemmän kuin massa. Jos nyt kuitenkin ajatellaan, että täysi puukuorma nostaisi kulutuksen 10 kWh:lla, nousevat kustannukset kotisähköllä sen 1,5 euroa sadalle kilsalle, matkalla 2-3 euroa riippuen hiukan, missä lataa. Kärry ei varsinaisesti kulutuksen kannalta ole ongelma, mutta latauspaikkoja ajatellen pidemmällä matkalla ongelmaksi nousee se, ettei lataukseen usein pääse ajamaan viereen, kuten tankkaukseen, vaan kärry pitäisi irrottaa ja peruuttaa sitten auto erikseen laturille.

Edit. Tai ongelma ja ongelma, mutta hidaste ainakin. Ellei sitten vedä poikittain neljän ruudun päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös