Mainos

Sähköautoilu

  • 557 085
  • 4 925

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta onko sähkömoottorit vielä kumminkin kehityspolullaan kovinkin alussa kun nopeuden nosto lisää kulutusta noin valtavasti jostain peräkärrystä puhumattakaan. Suomessa on paljon potentiaalisia sähköauton ostajia mutta omakotitaloissa varmasti tänä kesänä on vedetty enemmän peräkärryjä kuin vuosiin ja tässä sähkönhintatilanteessa ralli jatkuu syksyllä/talvella. Tuota hyötysuhdeongelmaa ei voi jättää huomiotta jos halutaan sähkärien lisääntyvän. Oleellisia asioita.

Öö, no eivät tässä mielessä ainakaan. Juurihan yllä kerrottiin, että fysiikan lait, käytännössä ilmanvastus nostavat sitä kulutusta. Polttomoottorissa hyötysuhde vaihtelee nopeuden mukaan jonkin verran vähentäen tätä ilmiötä suhteellisesti, toisaalta ylipäätään polttiksen hyötysuhde on niin huono, ettei sen osuus ole yhtä merkittävä muutoksessa, kun kyse on enemmän välityksistä.

Sähköauton moottorin hyötysuhde alkaa ysillä, polttiksen kakkosella. Ei siitä sähkömoottorin osalta kovin paljon parannettavaa enää ole.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Öö, no eivät tässä mielessä ainakaan. Juurihan yllä kerrottiin, että fysiikan lait, käytännössä ilmanvastus nostavat sitä kulutusta. Polttomoottorissa hyötysuhde vaihtelee nopeuden mukaan jonkin verran vähentäen tätä ilmiötä suhteellisesti, toisaalta ylipäätään polttiksen hyötysuhde on niin huono, ettei sen osuus ole yhtä merkittävä muutoksessa, kun kyse on enemmän välityksistä.

Sähköauton moottorin hyötysuhde alkaa ysillä, polttiksen kakkosella. Ei siitä sähkömoottorin osalta kovin paljon parannettavaa enää ole.

Ymmärrän kyllä miten vaihteisto toimii ja sähkärissä ei tällaista ole.

Mietin vaan onko sähkömoottorin suorituskykyä/rangea mahdollista kehittää pidemmälle jonkinlaisilla ”vaihteisto”tyyppisillä ratkaisuilla joilla esimerkiksi tuo kuorman vetäminen ei heti puolita akun kestoa.

Ei sillä ole suurta väliä millä numerolla hyötysuhde alkaa jos noita ongelmia ei saada ratkaistua. Monelle omakotiasujalle/mökkiläiselle peräkärry on ihan pakollinen varuste. Nopeushurjastelut on sitten pienempi ongelma.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Meillä on tehty jo sähköautoa ostaessa se päätös, että samalla tavalla ajetaan ku polttiksella. Eli rajoitusten mukaan noin +5km/h mittarissa.

Ollaan muutenkin jo asennoiduttu autoa ostaessa siihen, että joudutaan useammin pysähtymään ”tankkaamaan” ja nämä pysähdykset tulevat myös kestämään pidempään. Säästö bensavehkeeseen on ollut niin järisyttävä, ettei paljoa ole jaksanut harmitella useampia pysähdyksiä.
 
4

444

Ei sillä ole suurta väliä millä numerolla hyötysuhde alkaa jos noita ongelmia ei saada ratkaistua. Monelle omakotiasujalle/mökkiläiselle peräkärry on ihan pakollinen varuste. Nopeushurjastelut on sitten pienempi ongelma.
Kaksi vuotta olen vanhassa omakotitalossa asunut. Peräkärry on ollut ”pakollinen” varuste alle 10 kertaa koko tänä aikana. Kesämökki meillä on ollut suvussa jo ennen syntymääni, ja tuonne on ajettu kärryn kanssa alle viisi kertaa yhteensä kenenkään toimesta koskaan sen jälkeen, kun se 60-luvulla valmistui. Pakollisuus vaikuttaisi tämän mukaan aikalailla valintakysymykseltä.

Nämä ovat ongelmia vain niille, jotka niistä ongelmia itselleen tekevät. Minäkin voisin hakea mökiltä polttopuut lämmitykseen kärryn kanssa vaikka useamman kerran kesässä, mutta valitsen vähemmän itseäni kuormittavan tavan ja tilaan ne jostain lähistöltä sen sijaan, että ajaisin 200 km suuntaansa rahallisen säästön sijaan. Ihminen on mestari perustelemaan itselleen monellakin tavalla, miksi pitäytyä mieluummin nykyisessä kuin muuttaa omaa käytöstään. Sähköautoilun epäkäytännöllisyydelle löytyy usein syitä aakkosten jokaiselle kirjaimelle, ja suurin osa näistä syistä on ratkaistavissa sillä, että muuttaa omia tottumuksiaan. Ja silti kukaan ei pakota muuttamaan yhtään mitään, kukaan ei ole kieltämässä polttiksella ajamista. Uusien myynti toki loppuu päätöksen mukaan vuonna 2034, mutta vanhoilla varmaan voi ajella vielä seuraavat 30 vuotta. Siihen mennessä suurin osa näistä ”ongelmista”’ on varmasti ratkottu jo moneen kertaan, mutta jäärät lienevät keksineet jo saman verran uusia syitä olla vaihtamatta.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Toki tuon ymmärrän ja fiksuahan tuo on. Ilmeisesti sähköautoissa tuo 110-125 esimerkkinä vaikuttaa enemmän kuin polttomoottorissa ja kulutus nousee enemmän. Oma Volvo D4 syö 110 tasaisella ajolla sen 5 litraa maksimissaan ja jos nostaa nopeuden 125-130 niin ei kyllä yli kuuden mene tuolloinkaan. Aika merkityksetön kulutuksen lisäys.
Tuo 1 litra/100km on suunnilleen 10kWh/100km, ei se ihan merkityksetön ole. Hyvin yksinkertaistettuna dieselautossa vain se energiankulutuksen lähtötaso on niin suuri, ettei prosentuaalinen lisäys ole enää yhtä jyrkkä, vaikka energiankulutuksen lisäys olisi suurempi kuin sähköautossa...

Kateellisena tässä saa seurata vielä sivusta sähköautojen yleistymistä, toivottavasti tällä vuosikymmenellä pääsee jo siihen kelkkaan itsekin. Vaatii vielä hankintapääoman kerryttämistä ja sellaista kotia jossa on taloyhtiössä latausmahdollisuus. Tuskin tulee bensamoottoria ikävä kun vaihdon aika koittaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuo 1 litra/100km on suunnilleen 10kWh/100km, ei se ihan merkityksetön ole. Hyvin yksinkertaistettuna dieselautossa vain se energiankulutuksen lähtötaso on niin suuri, ettei prosentuaalinen lisäys ole enää yhtä jyrkkä, vaikka energiankulutuksen lisäys olisi suurempi kuin sähköautossa...

Tämän matematiikan ymmärrän oikein hyvin. Kyllä tällä vuosikymmenellä varmasti tapahtuu siirtymää hiljalleen, todennäköisesti tässäkin torpassa. Nyt ovat markkinat vaan sen verran sekaisin ettei siinä taloudellisesti ole monellakaan mahdollisuutta tai järkeä. Tuo hankintahinta on niin jäätävä vähänkin isommalle autolle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Liike pyytää käytetystä neliveto Enyaqista 75 000 euroa. Mahtaa olla yksi kaikkien aikojen kalleimmista Skodan autoista. Noh ainahan sitä saa pyytää…

Itselle tulossa uusi samanmoinen hyvillä varusteilla ja kustansi talvirenkaineen 57 000 euroa, joka sekin on ihan helvetisti rahaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaksi vuotta olen vanhassa omakotitalossa asunut. Peräkärry on ollut ”pakollinen” varuste alle 10 kertaa koko tänä aikana. Kesämökki meillä on ollut suvussa jo ennen syntymääni, ja tuonne on ajettu kärryn kanssa alle viisi kertaa yhteensä kenenkään toimesta koskaan sen jälkeen, kun se 60-luvulla valmistui. Pakollisuus vaikuttaisi tämän mukaan aikalailla valintakysymykseltä.

Tyypillistä yleistystä myöskin vaikka en minäkään viikottain peräkärry perässä ajele. Toki tarpeita on monenlaisia eri asujilla. Monella on myös sukumetsien puuvarantoja mutta toiset ostaa markkinoilta. Ei oikein yleistää voi suuntaan eikä toiseen.

Itse en täyteen uusien polttomoottorien kieltoon tule uskomaan. Varmasti EU tulee tämän pyörtämään. Maailman automarkkinat eivät ole sama kuin hiipuva ja vanheneva maanosa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onkos kukaan teistä sähköautoilijoista tehnyt laskelmia miten autoilun hinnassa näkyy nyt noussut sähkön hinta. Jos polttoaineet nousivat sen 50-70% niin sähkön hinta on käytännössä nelinkertaistunut?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletko pohtinut kuinka paljon tuo T8 hybridi kuluttaisi, kun lähtisit tuomaan niitä polttopuita jostain hevonkuusesta peräkärryllä?


Paljonko tosiaan on noiden plugareiden keskikulutus maantieajossa, eikös se mene pitkälle yli kuuden litran satasella? Eli toimii pelkästään lyhyessä kaupunki-/työajossa, jos aikoo jotain säästöä saada aikaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljonko tosiaan on noiden plugareiden keskikulutus maantieajossa, eikös se mene pitkälle yli kuuden litran satasella? Eli toimii pelkästään lyhyessä kaupunki-/työajossa, jos aikoo jotain säästöä saada aikaan.

Riippuu varmasti plugarista, mutta Volvon T8 kuluttaa 130-140kmh nopeudella noin 10 litraa 100km kohden. Eli ihan helvetisti :D ja tuossa lukemassa ei ole niitä polttopuita peräkärryn kanssa mukana.

Kaupungissa pakkaskautta lukuunottamatta ihan kiva, sähköllä pääsee sen 30-40 kilsaa. Varsinkin jos köröttelee kaupunkiajoa niin saattaa päästä jopa pidemmän pätkän. Kyllä meillä parhaimmillaan ollaan menty paria kuukautta ilman tankkausta.

Mutta yksi mökkireissu Itä-Suomeen tuolla 10litran keskikulutuksella omasta mielestä nollaa koko homman.

Noh syyskuun lopulla saapuu Tesla. Saa nähdä mitä asioita sen kohdalla saa kirota.

Olen pohtinut pystyisikö Teslan akkua hyödyntämään myös toiseen suuntaan, eli palauttamaan sähköä asuinkäyttöä varten? Tällöin voisi yöllä ladata Teslan akun täyteen pörssisähköllä ja päivällä käyttää sitä asumiseen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos kukaan teistä sähköautoilijoista tehnyt laskelmia miten autoilun hinnassa näkyy nyt noussut sähkön hinta. Jos polttoaineet nousivat sen 50-70% niin sähkön hinta on käytännössä nelinkertaistunut?


Taitaa siltikin olla maksimissaan se parikymppiä per täyteen ladattu akku, ja jos range on jossain 400 km tietämillä, niin tuon kahdella kertominen antaa jonkinlaisen vertailuluvun pidemmän ajosäteen polttomoottoriautoihin. Lisäksi jotenkin on vaikea uskoa, että sähkön hinta tulisi jämähtämään lopullisesti näin korkealle hintatasolle. Hesarin tämän aamun jutussa puhuttiin ainakin seuraavasta vuodesta tai ehkä kahdesta, ja sen jälkeen alkaa (toivottavasti) taas helpottaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oletko pohtinut kuinka paljon tuo T8 hybridi kuluttaisi, kun lähtisit tuomaan niitä polttopuita jostain hevonkuusesta peräkärryllä?

Yhdentekevää jos kaupunkiajot mitä ajoista on valtaosa pystyisi ajamaan sähköllä.

Sitten on pohjoisen reissut ihan sukurasitteiden takia ja silloinkaan en lähtisi pihtailemaan ja laskemaan. Pääasia että homma luonnistuu ihan sydäntalvellakin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhdentekevää jos kaupunkiajot mitä ajoista on valtaosa pystyisi ajamaan sähköllä.
Kunhan on aikaa sitten latailla sitä hybridiä myös päivittäin. Käsittääkseni näissä on vain ns. hidaslataus, jolloin sen 35km sähköisen rangen saaminen kestää monta tuntia?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä asennutin type2-laturin autokatokseen niin noin 3 tuntia kestää ladata plugari täyteen.
Ok, eli vaatii hieman asennuksia ja silti 3 tunnissa saa vain sen ~40km. Sukosta sitten varmaankin noin puolet hitaammin.

Mielestäni hybridi on enemmän tai vähemmän "kevyt lasku" sähköautoon. Ainakin itse miettisin aina sähkön loppuessa ja moottorin alkaessa toimimaan polttoaineella, että miksi ei voisi vaan jatkaa sillä sähköllä koko matkaa.

Itsellä on ollut nyt 2,5kk täyssähkäri, eikä ole ollut kertaakaan mitään ongelmia. Peräkärryäkin olen vetänyt perässä. Tietysti mitään lapinreissuja en ole ajanut. Itse asiassa pidemmillä reissuilla on jopa ihan hienoa vähän edellisenä iltana miettiä matkaa ja miten lataukset olisi hyvä hoitaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mielestäni hybridi on enemmän tai vähemmän "kevyt lasku" sähköautoon. Ainakin itse miettisin aina sähkön loppuessa ja moottorin alkaessa toimimaan polttoaineella, että miksi ei voisi vaan jatkaa sillä sähköllä koko matkaa.

Itselläni ei ole vaihto ihan vielä ajankohtainen vaan ensi keväänä on ehkä tarkastelun paikka. Katsotaan miten markkinat silloin makaa. Kohtuullisen paljon tapahtuu näinä aikoina hyvinkin nopeasti.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselläni ei ole vaihto ihan vielä ajankohtainen vaan ensi keväänä on ehkä tarkastelun paikka. Katsotaan miten markkinat silloin makaa. Kohtuullisen paljon tapahtuu näinä aikoina hyvinkin nopeasti.
Mielestäni vaikuttaa siltä, että olet tehnyt päätöksesi jo aikaa sitten ja mietit lähinnä syitä miten perustelisit itsellesi sen minkä takia et sähköautoa hanki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onkos kukaan teistä sähköautoilijoista tehnyt laskelmia miten autoilun hinnassa näkyy nyt noussut sähkön hinta. Jos polttoaineet nousivat sen 50-70% niin sähkön hinta on käytännössä nelinkertaistunut?

Sähkön hinnan _yksi komponentti_ on noin kolminkertaistunut, jos määräaikaisista sopimuksista puhut. Ei sähkön kokonaishinta.

Miten se sitten näkyy ajamiseen käytettävän energian hinnassa: jos auto kuluttaa sen suhteellisen tyypillisen 18-20 kWh/100 km, aiemmalla (ja toki valtaosalla vielä voimassa olevalla, koska määräaikaisuudet) hintatasolla tyypillisen kaupunkisiirron piirissä olevan sähköasiakkaan kohdalla kustannus on ollut noin kaksi euroa sadalla kilometrillä.

Nyt jos sähkön myyntihinnan osuus on kasvanut esimerkiksi viidestä 15 senttiin, siihen sataselle tulee noin euro lisää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ok, eli vaatii hieman asennuksia ja silti 3 tunnissa saa vain sen ~40km. Sukosta sitten varmaankin noin puolet hitaammin.

Mielestäni hybridi on enemmän tai vähemmän "kevyt lasku" sähköautoon. Ainakin itse miettisin aina sähkön loppuessa ja moottorin alkaessa toimimaan polttoaineella, että miksi ei voisi vaan jatkaa sillä sähköllä koko matkaa.

Itsellä on ollut nyt 2,5kk täyssähkäri, eikä ole ollut kertaakaan mitään ongelmia. Peräkärryäkin olen vetänyt perässä. Tietysti mitään lapinreissuja en ole ajanut. Itse asiassa pidemmillä reissuilla on jopa ihan hienoa vähän edellisenä iltana miettiä matkaa ja miten lataukset olisi hyvä hoitaa.

Phevit olivat hyvä hankinta moneen tarpeeseen vielä ehkä 2-3 vuotta sitten, kun täyssähkösegmenttejä suorastaan puuttui markkinoilta Ja latausinfra oli huomattavasti nykyistä vähäisempi. Niille oli aidosti monta sellaista ajoprofiilia, joihin sopivat täyssähköä paremmin. Nyt sellaisia on käytännössä enää hyvin, hyvin kapea ryhmä, mutta on toki kuitenkin joitain.

Välivaihe, joka poistuu uusmarkkinasta lopulta hyvin nopeasti. Toki sellaisenaankin polttiksia parempi ja ihan tärkeä askel. Norjassa niiden kausi oli hieman muita maita pidempi, kun siellä mentiin niin etupeltoon kaikessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ok, eli vaatii hieman asennuksia ja silti 3 tunnissa saa vain sen ~40km. Sukosta sitten varmaankin noin puolet hitaammin.

Kannattaa näissä sisäistää itselleen latausvirran suuruus ja auton laturien speksit. Sukolaturit ovat yleensä 8-10 ampeerin latureita ja niillä lataa esim 10A x 230V = 2,3kWh teholla. Tällä voit jakaa auton akun koon, jolloin saat latausajan tyhjästä täyteen. Iso osa hybrideistä lataa maksimissaan 16A:n yhden vaiheen virralla muutenkaan eli maksimi on 16A x 230V = 3,7kWh. Mersuissa ainakin ollut yhden vaiheen 32A:n laturi, jolla toki lataa sitten tunnissa 32A x 230V = 7,4kWh.

Hidaslatausta on myös vaikka sähköauton lataaminen yleisellä kolmen vaiheen 16 ampeerin virralla eli 16A x 230V x 3 = 11kWh. Hidaslatausta on yleisesti kaikki vaihtovirtalataus ja pikalaturit sitten tasavirralla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sähkön hinnan _yksi komponentti_ on noin kolminkertaistunut, jos määräaikaisista sopimuksista puhut. Ei sähkön kokonaishinta.

Miten se sitten näkyy ajamiseen käytettävän energian hinnassa: jos auto kuluttaa sen suhteellisen tyypillisen 18-20 kWh/100 km, aiemmalla (ja toki valtaosalla vielä voimassa olevalla, koska määräaikaisuudet) hintatasolla tyypillisen kaupunkisiirron piirissä olevan sähköasiakkaan kohdalla kustannus on ollut noin kaksi euroa sadalla kilometrillä.

Nyt jos sähkön myyntihinnan osuus on kasvanut esimerkiksi viidestä 15 senttiin, siihen sataselle tulee noin euro lisää.


Tuleepas 25 sentin hinnalla aika paljon enemmän. Alkaa olla diesel kilpailukykyinen kun lasketaan sähköauton kallis hankintahinta. Ainakin nyt itselläni toistaiseksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Phevit olivat hyvä hankinta moneen tarpeeseen vielä ehkä 2-3 vuotta sitten, kun täyssähkösegmenttejä suorastaan puuttui markkinoilta Ja latausinfra oli huomattavasti nykyistä vähäisempi. Niille oli aidosti monta sellaista ajoprofiilia, joihin sopivat täyssähköä paremmin. Nyt sellaisia on käytännössä enää hyvin, hyvin kapea ryhmä, mutta on toki kuitenkin joitain.

Välivaihe, joka poistuu uusmarkkinasta lopulta hyvin nopeasti. Toki sellaisenaankin polttiksia parempi ja ihan tärkeä askel. Norjassa niiden kausi oli hieman muita maita pidempi, kun siellä mentiin niin etupeltoon kaikessa.

Ladattavien hybridien kauppa sukeltaa Euroopassa Ladattavien hybridien kauppa sukeltaa Euroopassa

Tämä näyttää pitävän paikkansa kyllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös