Sähköautoilu

  • 247 125
  • 2 600

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan fysiikasta kyse; ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä. 110 kilometriä tunnissa ajaessa kulutus merkittävästi pienempi verraten esimerkiksi 125 km/h:n nopeuteen.

Tuossa ei paljon paskaakaan häviä esimerkiksi Tampereelle ajaessa ja sen voittaa mielestäni niin matkustusmukavuudessa (äänimaailma) kuin taloudellisuudessa.

Toki tuon ymmärrän ja fiksuahan tuo on. Ilmeisesti sähköautoissa tuo 110-125 esimerkkinä vaikuttaa enemmän kuin polttomoottorissa ja kulutus nousee enemmän. Oma Volvo D4 syö 110 tasaisella ajolla sen 5 litraa maksimissaan ja jos nostaa nopeuden 125-130 niin ei kyllä yli kuuden mene tuolloinkaan. Aika merkityksetön kulutuksen lisäys.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
Ihan oman maun mukaan, mutta sanoisin että valtaosa sähköautoilla alinopeutta ajavista tekevät niin juuri taloudellisuuden takia. Vähemmillä latauksilla perille lopulta jopa nopeammin kuin kovempaa ajamalla ja useammin lataamalla. Riippuu tietysti auton ominaisuuksista paljon. Esimerkiksi minun ID3 on mitattu kasvattavan kulutusta jopa 60% kun nopeus nousee 90->120km/h, joka tarkoittaa rangen putoamista 34%.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan oman maun mukaan, mutta sanoisin että valtaosa sähköautoilla alinopeutta ajavista tekevät niin juuri taloudellisuuden takia. Vähemmillä latauksilla perille lopulta jopa nopeammin kuin kovempaa ajamalla ja useammin lataamalla. Riippuu tietysti auton ominaisuuksista paljon. Esimerkiksi minun ID3 on mitattu kasvattavan kulutusta jopa 60% kun nopeus nousee 90->120km/h, joka tarkoittaa rangen putoamista 34%.
Tämä selittää paljon. Onpa kovia kulutuksen lisäyksiä nopeuden noustessa. Mikäs tuossa on selityksenä kun polttomoottorissa, ainakaan dieseleissä ei nouse lähellekään samassa suhteessa?
 
Näissä on vaan parasta pysyä tyynenä ja olla provosoitumatta. Saavat edelleen jäädä siihen uskoon, että sähköauton ajoakku hajoaa ensimmäisestä kunnon kiihdytyksestä tai range vähintäänkin puolittuu.
Juu, hymähtelyllä tulee nämä yleensä kuitattua. Kai nämä ovat samaa porukkaa kun autokoulun/opetuslupakolmiolla liikkuvan auton puskuriin liimautuvat huippukuskit, joissa muut tielläliikkujat nostattavat suuria tunteita.
 

Vatso

Jäsen
Tämä selittää paljon. Onpa kovia kulutuksen lisäyksiä nopeuden noustessa. Mikäs tuossa on selityksenä kun polttomoottorissa, ainakaan dieseleissä ei nouse lähellekään samassa suhteessa?
Käsittääkseni tämä johtuu ainakin suurimmaksi osaksi eroista moottorien hyötysuhteissa. Sähkömoottorin hyötysuhde kun on suurin piirtein sama ainakin Suomessa käytössä olevilla nopeuksilla, jolloin korkeamman nopeuden isommalla ilmanvastuksella on iso vaikutus kulutukseen.

Diesel-moottorissa hyötysuhde taas ei ole vakio vaan isommalla kuormalla se on parempi, jolloin tämä kompensoi osaltaan isomman ilmanvastuksen vaikutusta ja kulutuksen prosentuaalinen nousu jää siksi pienemmäksi kuin sähköautossa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Diesel-moottorissa hyötysuhde taas ei ole vakio vaan isommalla kuormalla se on parempi, jolloin tämä kompensoi osaltaan isomman ilmanvastuksen vaikutusta ja kulutuksen prosentuaalinen nousu jää siksi pienemmäksi kuin sähköautossa.

Niin ja otat vielä Dieselin perään 700 kilon puukuorman peräkärryyn ja ajat tuota satasta niin kulutus nousee ainoastaan 7 litran kieppeille.

Mutta onko sähkömoottorit vielä kumminkin kehityspolullaan kovinkin alussa kun nopeuden nosto lisää kulutusta noin valtavasti jostain peräkärrystä puhumattakaan. Suomessa on paljon potentiaalisia sähköauton ostajia mutta omakotitaloissa varmasti tänä kesänä on vedetty enemmän peräkärryjä kuin vuosiin ja tässä sähkönhintatilanteessa ralli jatkuu syksyllä/talvella. Tuota hyötysuhdeongelmaa ei voi jättää huomiotta jos halutaan sähkärien lisääntyvän. Oleellisia asioita.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä selittää paljon. Onpa kovia kulutuksen lisäyksiä nopeuden noustessa. Mikäs tuossa on selityksenä kun polttomoottorissa, ainakaan dieseleissä ei nouse lähellekään samassa suhteessa?

Sinänsä polttomoottoriautossa kyse on hyvin pitkälle vaihteiston välityksistä ja toki myös siitä onko bensa vai diesel.

Jos on iso dieselkone ja riittävästi vaihteita tai sopivat välitykset, niin moottoritienopeus ei juuri vaikuta kulutukseen, mutta jos on pieni bensakone ja tiheät välitykset, niin kulutus nousee helposti useamman litran satasella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse ajelen yleensä 120-130 motarilla (vakkarin muistissa 3% ylitys eli 124). Pari kertaa on tullut eteen tilanne, että mieluummin ajelin kotiin säästellen satasta kuin jäänyt lataamaan edes sitä viittä minuuttia matkalle, mutta perusajossa duuniin yms. ajelen samoin kuin polttiksellakin. Ei sillä montaa minuuttia voita vaikkapa työmatkalla, enemmän kyse tottumuksesta. Eipä kyllä kustannuksetkaan maata kaada, kun kustannus* sataselle on alle euron.

*Siis kustannusten nousu
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harri Salo porukoineen järjesti keväällä kulutustestin isolle joukolle sähkäreitä ja mukana oli myös Model 3 kuomullisella kärryllä. Ilman kärryä viileän kelin kulutus 17 kWh/100 km, kärryllä vaille 24. Tyhjä kärry, mutta ilmanvastus vaikuttaa enemmän kuin massa. Jos nyt kuitenkin ajatellaan, että täysi puukuorma nostaisi kulutuksen 10 kWh:lla, nousevat kustannukset kotisähköllä sen 1,5 euroa sadalle kilsalle, matkalla 2-3 euroa riippuen hiukan, missä lataa. Kärry ei varsinaisesti kulutuksen kannalta ole ongelma, mutta latauspaikkoja ajatellen pidemmällä matkalla ongelmaksi nousee se, ettei lataukseen usein pääse ajamaan viereen, kuten tankkaukseen, vaan kärry pitäisi irrottaa ja peruuttaa sitten auto erikseen laturille.

Edit. Tai ongelma ja ongelma, mutta hidaste ainakin. Ellei sitten vedä poikittain neljän ruudun päälle.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta onko sähkömoottorit vielä kumminkin kehityspolullaan kovinkin alussa kun nopeuden nosto lisää kulutusta noin valtavasti jostain peräkärrystä puhumattakaan. Suomessa on paljon potentiaalisia sähköauton ostajia mutta omakotitaloissa varmasti tänä kesänä on vedetty enemmän peräkärryjä kuin vuosiin ja tässä sähkönhintatilanteessa ralli jatkuu syksyllä/talvella. Tuota hyötysuhdeongelmaa ei voi jättää huomiotta jos halutaan sähkärien lisääntyvän. Oleellisia asioita.

Öö, no eivät tässä mielessä ainakaan. Juurihan yllä kerrottiin, että fysiikan lait, käytännössä ilmanvastus nostavat sitä kulutusta. Polttomoottorissa hyötysuhde vaihtelee nopeuden mukaan jonkin verran vähentäen tätä ilmiötä suhteellisesti, toisaalta ylipäätään polttiksen hyötysuhde on niin huono, ettei sen osuus ole yhtä merkittävä muutoksessa, kun kyse on enemmän välityksistä.

Sähköauton moottorin hyötysuhde alkaa ysillä, polttiksen kakkosella. Ei siitä sähkömoottorin osalta kovin paljon parannettavaa enää ole.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Öö, no eivät tässä mielessä ainakaan. Juurihan yllä kerrottiin, että fysiikan lait, käytännössä ilmanvastus nostavat sitä kulutusta. Polttomoottorissa hyötysuhde vaihtelee nopeuden mukaan jonkin verran vähentäen tätä ilmiötä suhteellisesti, toisaalta ylipäätään polttiksen hyötysuhde on niin huono, ettei sen osuus ole yhtä merkittävä muutoksessa, kun kyse on enemmän välityksistä.

Sähköauton moottorin hyötysuhde alkaa ysillä, polttiksen kakkosella. Ei siitä sähkömoottorin osalta kovin paljon parannettavaa enää ole.

Ymmärrän kyllä miten vaihteisto toimii ja sähkärissä ei tällaista ole.

Mietin vaan onko sähkömoottorin suorituskykyä/rangea mahdollista kehittää pidemmälle jonkinlaisilla ”vaihteisto”tyyppisillä ratkaisuilla joilla esimerkiksi tuo kuorman vetäminen ei heti puolita akun kestoa.

Ei sillä ole suurta väliä millä numerolla hyötysuhde alkaa jos noita ongelmia ei saada ratkaistua. Monelle omakotiasujalle/mökkiläiselle peräkärry on ihan pakollinen varuste. Nopeushurjastelut on sitten pienempi ongelma.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä on tehty jo sähköautoa ostaessa se päätös, että samalla tavalla ajetaan ku polttiksella. Eli rajoitusten mukaan noin +5km/h mittarissa.

Ollaan muutenkin jo asennoiduttu autoa ostaessa siihen, että joudutaan useammin pysähtymään ”tankkaamaan” ja nämä pysähdykset tulevat myös kestämään pidempään. Säästö bensavehkeeseen on ollut niin järisyttävä, ettei paljoa ole jaksanut harmitella useampia pysähdyksiä.
 

444

Jäsen
Ei sillä ole suurta väliä millä numerolla hyötysuhde alkaa jos noita ongelmia ei saada ratkaistua. Monelle omakotiasujalle/mökkiläiselle peräkärry on ihan pakollinen varuste. Nopeushurjastelut on sitten pienempi ongelma.
Kaksi vuotta olen vanhassa omakotitalossa asunut. Peräkärry on ollut ”pakollinen” varuste alle 10 kertaa koko tänä aikana. Kesämökki meillä on ollut suvussa jo ennen syntymääni, ja tuonne on ajettu kärryn kanssa alle viisi kertaa yhteensä kenenkään toimesta koskaan sen jälkeen, kun se 60-luvulla valmistui. Pakollisuus vaikuttaisi tämän mukaan aikalailla valintakysymykseltä.

Nämä ovat ongelmia vain niille, jotka niistä ongelmia itselleen tekevät. Minäkin voisin hakea mökiltä polttopuut lämmitykseen kärryn kanssa vaikka useamman kerran kesässä, mutta valitsen vähemmän itseäni kuormittavan tavan ja tilaan ne jostain lähistöltä sen sijaan, että ajaisin 200 km suuntaansa rahallisen säästön sijaan. Ihminen on mestari perustelemaan itselleen monellakin tavalla, miksi pitäytyä mieluummin nykyisessä kuin muuttaa omaa käytöstään. Sähköautoilun epäkäytännöllisyydelle löytyy usein syitä aakkosten jokaiselle kirjaimelle, ja suurin osa näistä syistä on ratkaistavissa sillä, että muuttaa omia tottumuksiaan. Ja silti kukaan ei pakota muuttamaan yhtään mitään, kukaan ei ole kieltämässä polttiksella ajamista. Uusien myynti toki loppuu päätöksen mukaan vuonna 2034, mutta vanhoilla varmaan voi ajella vielä seuraavat 30 vuotta. Siihen mennessä suurin osa näistä ”ongelmista”’ on varmasti ratkottu jo moneen kertaan, mutta jäärät lienevät keksineet jo saman verran uusia syitä olla vaihtamatta.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Toki tuon ymmärrän ja fiksuahan tuo on. Ilmeisesti sähköautoissa tuo 110-125 esimerkkinä vaikuttaa enemmän kuin polttomoottorissa ja kulutus nousee enemmän. Oma Volvo D4 syö 110 tasaisella ajolla sen 5 litraa maksimissaan ja jos nostaa nopeuden 125-130 niin ei kyllä yli kuuden mene tuolloinkaan. Aika merkityksetön kulutuksen lisäys.
Tuo 1 litra/100km on suunnilleen 10kWh/100km, ei se ihan merkityksetön ole. Hyvin yksinkertaistettuna dieselautossa vain se energiankulutuksen lähtötaso on niin suuri, ettei prosentuaalinen lisäys ole enää yhtä jyrkkä, vaikka energiankulutuksen lisäys olisi suurempi kuin sähköautossa...

Kateellisena tässä saa seurata vielä sivusta sähköautojen yleistymistä, toivottavasti tällä vuosikymmenellä pääsee jo siihen kelkkaan itsekin. Vaatii vielä hankintapääoman kerryttämistä ja sellaista kotia jossa on taloyhtiössä latausmahdollisuus. Tuskin tulee bensamoottoria ikävä kun vaihdon aika koittaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuo 1 litra/100km on suunnilleen 10kWh/100km, ei se ihan merkityksetön ole. Hyvin yksinkertaistettuna dieselautossa vain se energiankulutuksen lähtötaso on niin suuri, ettei prosentuaalinen lisäys ole enää yhtä jyrkkä, vaikka energiankulutuksen lisäys olisi suurempi kuin sähköautossa...

Tämän matematiikan ymmärrän oikein hyvin. Kyllä tällä vuosikymmenellä varmasti tapahtuu siirtymää hiljalleen, todennäköisesti tässäkin torpassa. Nyt ovat markkinat vaan sen verran sekaisin ettei siinä taloudellisesti ole monellakaan mahdollisuutta tai järkeä. Tuo hankintahinta on niin jäätävä vähänkin isommalle autolle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Liike pyytää käytetystä neliveto Enyaqista 75 000 euroa. Mahtaa olla yksi kaikkien aikojen kalleimmista Skodan autoista. Noh ainahan sitä saa pyytää…

Itselle tulossa uusi samanmoinen hyvillä varusteilla ja kustansi talvirenkaineen 57 000 euroa, joka sekin on ihan helvetisti rahaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaksi vuotta olen vanhassa omakotitalossa asunut. Peräkärry on ollut ”pakollinen” varuste alle 10 kertaa koko tänä aikana. Kesämökki meillä on ollut suvussa jo ennen syntymääni, ja tuonne on ajettu kärryn kanssa alle viisi kertaa yhteensä kenenkään toimesta koskaan sen jälkeen, kun se 60-luvulla valmistui. Pakollisuus vaikuttaisi tämän mukaan aikalailla valintakysymykseltä.

Tyypillistä yleistystä myöskin vaikka en minäkään viikottain peräkärry perässä ajele. Toki tarpeita on monenlaisia eri asujilla. Monella on myös sukumetsien puuvarantoja mutta toiset ostaa markkinoilta. Ei oikein yleistää voi suuntaan eikä toiseen.

Itse en täyteen uusien polttomoottorien kieltoon tule uskomaan. Varmasti EU tulee tämän pyörtämään. Maailman automarkkinat eivät ole sama kuin hiipuva ja vanheneva maanosa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Uimalakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Kyllä itse säädän motarilla dieselkoneellakin mielelläni vakkarin sinne 110 km/h, koska kulutuksessa tapahtuu selvä hyppäys kun mennään sinne 120-125 km/h. Näillä hinnoilla tuo litrakin satasella on pitkässä juoksussa itselleni merkittävä ero.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onkos kukaan teistä sähköautoilijoista tehnyt laskelmia miten autoilun hinnassa näkyy nyt noussut sähkön hinta. Jos polttoaineet nousivat sen 50-70% niin sähkön hinta on käytännössä nelinkertaistunut?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletko pohtinut kuinka paljon tuo T8 hybridi kuluttaisi, kun lähtisit tuomaan niitä polttopuita jostain hevonkuusesta peräkärryllä?


Paljonko tosiaan on noiden plugareiden keskikulutus maantieajossa, eikös se mene pitkälle yli kuuden litran satasella? Eli toimii pelkästään lyhyessä kaupunki-/työajossa, jos aikoo jotain säästöä saada aikaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljonko tosiaan on noiden plugareiden keskikulutus maantieajossa, eikös se mene pitkälle yli kuuden litran satasella? Eli toimii pelkästään lyhyessä kaupunki-/työajossa, jos aikoo jotain säästöä saada aikaan.

Riippuu varmasti plugarista, mutta Volvon T8 kuluttaa 130-140kmh nopeudella noin 10 litraa 100km kohden. Eli ihan helvetisti :D ja tuossa lukemassa ei ole niitä polttopuita peräkärryn kanssa mukana.

Kaupungissa pakkaskautta lukuunottamatta ihan kiva, sähköllä pääsee sen 30-40 kilsaa. Varsinkin jos köröttelee kaupunkiajoa niin saattaa päästä jopa pidemmän pätkän. Kyllä meillä parhaimmillaan ollaan menty paria kuukautta ilman tankkausta.

Mutta yksi mökkireissu Itä-Suomeen tuolla 10litran keskikulutuksella omasta mielestä nollaa koko homman.

Noh syyskuun lopulla saapuu Tesla. Saa nähdä mitä asioita sen kohdalla saa kirota.

Olen pohtinut pystyisikö Teslan akkua hyödyntämään myös toiseen suuntaan, eli palauttamaan sähköä asuinkäyttöä varten? Tällöin voisi yöllä ladata Teslan akun täyteen pörssisähköllä ja päivällä käyttää sitä asumiseen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos kukaan teistä sähköautoilijoista tehnyt laskelmia miten autoilun hinnassa näkyy nyt noussut sähkön hinta. Jos polttoaineet nousivat sen 50-70% niin sähkön hinta on käytännössä nelinkertaistunut?


Taitaa siltikin olla maksimissaan se parikymppiä per täyteen ladattu akku, ja jos range on jossain 400 km tietämillä, niin tuon kahdella kertominen antaa jonkinlaisen vertailuluvun pidemmän ajosäteen polttomoottoriautoihin. Lisäksi jotenkin on vaikea uskoa, että sähkön hinta tulisi jämähtämään lopullisesti näin korkealle hintatasolle. Hesarin tämän aamun jutussa puhuttiin ainakin seuraavasta vuodesta tai ehkä kahdesta, ja sen jälkeen alkaa (toivottavasti) taas helpottaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oletko pohtinut kuinka paljon tuo T8 hybridi kuluttaisi, kun lähtisit tuomaan niitä polttopuita jostain hevonkuusesta peräkärryllä?

Yhdentekevää jos kaupunkiajot mitä ajoista on valtaosa pystyisi ajamaan sähköllä.

Sitten on pohjoisen reissut ihan sukurasitteiden takia ja silloinkaan en lähtisi pihtailemaan ja laskemaan. Pääasia että homma luonnistuu ihan sydäntalvellakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös