1800 km reissu tuli heitettyä Pohjois-Karjalassa, ja ihan hyvä kokemus myös sähköautoilun näkökulmasta. Muutamia hajanaisia huomioita:
- Itä-Suomen pääteillä on varsin vähän kameroita ja tiet hyvässä kunnossa eli matkanteko joutuisaa, myös latureiden osalta: kerran venasimme hetken laturia, kuusi muuta maksullista kertaa pääsin suoraan piuhan päähän
- Latauskustannukset 1800 kilsalla rapia 90 euroa, eli vähän yli 5e/100 km (sisältää parin sadan kilsan edestä ilmaisia kilsoja sukulaisen pistokkeesta). En optimoinut erityisemmin akunlämpöjä tai ajanut alinopeutta, lähinnä pyrin vain kohdistamaan lataukset 20-80% välille pysäkeillä, joilta haimme lähtökohtaisesti vain virtaa ja kahvit. Latureina ABC:n ja Fortumin suurtehot sekä Teslan Supercharger, joista ABC ja SC kw-veloitteisia, Fortum minuuttitaksalla, joka nosti hiukan kuluja, kun molemmilla Fortum-kerroillamme oli tehoja jakamassa toinen sähkäri
- Jonkin verran tapojeni vastaisesti ohittelin maanteilläkin parin nopean siirtymän aikana ja siihen tarpeeseen kyllä Model 3 Performance vastaa erinomaisesti
- Monipuolinen sovellus on hyvä lisä - varsinkin kauko-ohjattu ilmastointi helteillä
- Nukkuminen autossa onnistuu kohtalaisesti ja sähköauton plussaa on mahdollisuus pitää ilmastointi päällä sujuvasti yön ajan
- Teslan vakio Autopilot on aika helvetin paska, häviää Mersun ohjausavustimelle ainakin EQA:lla ajamani perusteella 3-0. Kokeilin muutaman pätkän ajan pidemmillä siirtymillä ja totesin, että toimii lähinnä uuden maalin ja kaksikaistainen tien parina. Motari aiheutti haamujarrutuksia ja kuluneet viivoitukset sekoittivat ohjausta esim. bussipysäkkien kohdalla. Me no like. Mieluummin pelkkä adaptiivinen vakkari. Onneksi en maksanut autopilotin lisäominaisuuksista
- Pehmeämpää alustaa kaipasi muutamaan otteeseen, kun uusi väylä vaihtui vanhaan paikkotiehen
Siinäpä ne, helppoa, halpaa ja kivaa, pääosin mukavaakin. Iso näyttö on noissa muutamissa luppoaikatilanteissa varsinkin sateella oikein jees kera Netflixin.