Sähköautoilu

  • 255 143
  • 2 683

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ajattelin että tälle asialle voisi avata ihan oman ketjunsa, kun keskustelua aiheesta on käyty niin autoilu- kuin ilmastonmuutosketjuissakin.
Yhtä sähköautoilun vastustajien tiheästi viljelemää argumenttia, eli että akkuteknologian tarvitsevat metallit ovat loppumassa, ollaan ainakin osittain ampumassa alas (tekisi mieli sanoa odotetusti), eli akkujen kierrätykseen on kehitetty uusi ratkaisu, jolla harvinaisia metalleja voidaan helpommin uudelleenhyödyntää.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006047056.html
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Todella hurjia lukuja artikkeli täynnä, onnea ja menestystä firmalle. Nopean googlauksen perusteella tämä Crisolteq ei herätä mitään varsinaisia riemunkiljahduksia, kun ensimmäiseksi haku ehdottaa "crisolteq konkurssi". Viimeisen viiden vuoden aikana on tehty kumulatiivisesti rapiat 4 miljoonaa euroa tappiota. Tosin ei kai "kasvuyritysten" pidäkään olla kannattavia.

Jos tuossa artikkelissa mainitut asiat ovat totta, niin varmasti Teslan, BMW:n, Toyotan sun muiden edustusto on kilpaa varaamassa lippuja kohti Harjavaltaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tuossa artikkelissa mainitut asiat ovat totta, niin varmasti Teslan, BMW:n, Toyotan sun muiden edustusto on kilpaa varaamassa lippuja kohti Harjavaltaa.
Tai Fortum.
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Ajattelin että tälle asialle voisi avata ihan oman ketjunsa, kun keskustelua aiheesta on käyty niin autoilu- kuin ilmastonmuutosketjuissakin.
Yhtä sähköautoilun vastustajien tiheästi viljelemää argumenttia, eli että akkuteknologian tarvitsevat metallit ovat loppumassa, ollaan ainakin osittain ampumassa alas (tekisi mieli sanoa odotetusti), eli akkujen kierrätykseen on kehitetty uusi ratkaisu, jolla harvinaisia metalleja voidaan helpommin uudelleenhyödyntää.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006047056.html
Pyrin pysymään erossa vapaan puolen väittelyistä, mutta tämä on aihe on varsin lähellä sydäntäni, joten tähän väliin pitää antaa pikku huomautus. Tuo boldaamani termi vituttaa minua varsin paljon, sillä tuskin kukaan varsinaisesti vastustaa sähköautoja, vaan niitä rajoituksia, maksuja ja varsinkin suunniteltuja totaalikieltoja bensiini- ja dieselautoille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo boldaamani termi vituttaa minua varsin paljon, sillä tuskin kukaan varsinaisesti vastustaa sähköautoja, vaan niitä rajoituksia, maksuja ja varsinkin suunniteltuja totaalikieltoja bensiini- ja dieselautoille.
Olisin toki voinut käyttää näistä henkilöistä termiä ”sähköautoilusta mielensäpahoittajat”. Tarkoitan juuri niitä ihmisiä jotka iloitsevat sähköautoilun vastoinkäymisistä ja koittavat niitä keksiä oikein keksimällä. Myös sähköautoiludenialistit olisi ollut mahdollinen, sillä usein samat tahot tuntuvat olevat myös ilmastonmuutosdenialisteja. Heitäkin harmittaa kaikki ilmastonmuutoksen torjunta eli suunnitellut verot ja kiellot.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olisin toki voinut käyttää näistä henkilöistä termiä ”sähköautoilusta miehensäpahoittajat”. Tarkoitan juuri niitä ihmisiä jotka iloitsevat sähköautoilun vastoinkäymisistä ja koittavat niitä keksiä oikein keksimällä. Myös sähköautoiludenialistit olisi ollut mahdollinen, sillä usein samat tahot tuntuvat olevat myös ilmastonmuutosdenialisteja. Heitäkin harmittaa kaikki ilmastonmuutoksen torjunta eli suunnitellut verot ja kiellot.

Ilmeisesti yrität itse avaamaan lankaasi saada hyvää hämmennystä aikaiseksi poleemisilla sanavalinnoillasi. Autoilu kehittyy ja sähköautot ovat aivan varmasti osa tulevaisuutta. Osalle ihmisistä sähköauto ei varmasti sovi tällä hetkellä - ja se heille sallittakoon - ei marginaalissa olevan ryhmän vuoksi kannata vetää kuitenkaan mitään danamaisia pultteja ja rinkirunkkailla ilakoiden itsensä kanssa tuon suhteen. Varmasti tiedät senkin, miksi Norjassa sähköautot ovat niin suosittuja - Suomessa taasen ei niinkään tällä hetkellä. Ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Minusta myös @Jyväsjemmari 'lla on hyvä pointti tuon mainitsemansa asian suhteen.

Mikäli yrität aiheesta saada jotain järkevää keskustelua aikaiseksi, niin ei ehkä kannata tuota vastakkainasettelua niin kovin tuoda esille. Ellei sitten agendasi ole jokin muu kuin asiasta asiallisesti keskustelu - eli hämmentäminen. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan - vai miten se sanonta meni?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tämä joku vitsi tai vastaava performanssi? Samaa ihmettelen kuin Jeesus edellä, sanoi Matteus.

Autoiluketjussahan on varsin monipuolista sähköautokeskustelua, jossa myös ne kriitikot pääsivät ääneen ja kynnys oli matala. Enkä myöskään näe että autoiluketjujen jako käyttövoimittain on mitenkään eduksi sen paremmin dialogin kuin ihan autoa hankkivankaan kannalta, jos esim pohtii valintaa täyssähkön, hybridin ja polttiksen välillä.
 

Outsider

Jäsen
Kuten @Jyväsjemmari jo totesi, niin harvalla on mitään syytä vastustaa sähköautoja, mutta se muu niihin liittyvä järjettömyys on vaan yksinkertaisesti, no, järjetöntä. Näitä asioita nyt on jo käyty noissa aloituksessa mainituissa ketjuissa läpi, mutta esim. tässä Diplomi-insinööri teki kansalaisaloitteen sähköautojen tuen lopettamisesta: "Polttaisin tukirahat viiden euron seteleinä takassa" on ihan hyvä suht tuore kirjoitus siitä, miten sähköautojen pakkosyöttö suomalaisille ei varsinaisesti ole nykytilanteessa mikään autuaaksi tekevä ilmastoteko.

Itse toivon sähköautokeskustelun keskittyvän tähän ketjuun, vaikka yllä juuri tuli toisen suuntainen mielipide.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ilmeisesti yrität itse avaamaan lankaasi saada hyvää hämmennystä aikaiseksi poleemisilla sanavalinnoillasi. Autoilu kehittyy ja sähköautot ovat aivan varmasti osa tulevaisuutta. Osalle ihmisistä sähköauto ei varmasti sovi tällä hetkellä - ja se heille sallittakoon - ei marginaalissa olevan ryhmän vuoksi kannata vetää kuitenkaan mitään danamaisia pultteja ja rinkirunkkailla ilakoiden itsensä kanssa tuon suhteen. Varmasti tiedät senkin, miksi Norjassa sähköautot ovat niin suosittuja - Suomessa taasen ei niinkään tällä hetkellä. Ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Minusta myös @Jyväsjemmari 'lla on hyvä pointti tuon mainitsemansa asian suhteen.

Mikäli yrität aiheesta saada jotain järkevää keskustelua aikaiseksi, niin ei ehkä kannata tuota vastakkainasettelua niin kovin tuoda esille. Ellei sitten agendasi ole jokin muu kuin asiasta asiallisesti keskustelu - eli hämmentäminen. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan - vai miten se sanonta meni?
No sanotaan niin että käytin termiä sähköautoilun vastustajat täysin vilpittömästi ja neutraalissa tarkoituksessa, mutta heitin sitten hieman löylyä vastauksessani. Sitä voi pitää keskustelun herättämisenä jos haluaa. Ei minua metakeskustelu asiasta juurikaan kiinnosta.

Tämä sähköautoilu on vähän samalla tavalla mielenkiintoinen ilmiö kuin kasvissyöntikin, että se koetaan jotenkin hirveän uhkaavana. Jos joku ilmoittaa sitä tekevänsä, niin aina joku setämies löytyy kertomaan että se on ihan tyhmää ja lapsellista ja whatabouttiesvaikkamikä. Toki se on helppo nähdä, että kyseessä on pelkoa että kohta tuolta kaikista syrjityistä syrjityimmältä eli valkoiselta lihaasyövältä alkoholia juovalta yksityisautoilijalta viedään taas yksi turvesatama.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä keskustelussa(kin) jaksaa ihmetyttää se että osalle tuntuu olevan tärkeää vain vastustaa tiettyjä asioita joistain syistä. On se ideologiaa, muutosvastaisuutta tai mitä lie. Autoilun lisäksi tuo ruokavalio on toinen kummastus. Jos keksitään korvaavia hyvänmakuisia tuotteita punaisen lihan korvikkeeksi, miksi niitä täytyy vastustaa noin niin kuin jo valmiiksi.

Minulle on loppujen lopuksi aika sama millä käyttövoimalla liikun paikasta toiseen jos liikkumisen hinta on osapuilleen sama. Poliitikkojen tehtävä on luoda sellaiset puitteet että uudet teknologiat ovat kilpailukykyisiä vanhoihin nähden.

Luuleeko joku että liikkuminen muuttuu niin kalliiksi ettei työssä käyvällä ole varaa liikkua? Ottakaahan nyt järki käteen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No sanotaan niin että käytin termiä sähköautoilun vastustajat täysin vilpittömästi ja neutraalissa tarkoituksessa, mutta heitin sitten hieman löylyä vastauksessani. Sitä voi pitää keskustelun herättämisenä jos haluaa. Ei minua metakeskustelu asiasta juurikaan kiinnosta.

Tämä sähköautoilu on vähän samalla tavalla mielenkiintoinen ilmiö kuin kasvissyöntikin, että se koetaan jotenkin hirveän uhkaavana. Jos joku ilmoittaa sitä tekevänsä, niin aina joku setämies löytyy kertomaan että se on ihan tyhmää ja lapsellista ja whatabouttiesvaikkamikä. Toki se on helppo nähdä, että kyseessä on pelkoa että kohta tuolta kaikista syrjityistä syrjityimmältä eli valkoiselta lihaasyövältä alkoholia juovalta yksityisautoilijalta viedään taas yksi turvesatama.

Aina löytyy joku joka on asioista eri mieltä. Kannattaako siihen sitten takertua sen enempää onkin sitten eri asia - varsinkin mikäli tarkoitus on ihan aidosti keskustella sähköautoilusta. Keskusteluun kuuluu - ymmärtääkseni - myös se, että erilaisia näkemyksiä asian suhteen kykenee käsittelemään järkevällä tavalla. Setämiehiksi eri näkemyksen omaavien leimaaminen ei varmaankaan edistä - tätäkään - keskustelua?

Yksi mielenkiintoinen asia sähköautoilun tulevaisuuden suhteen Suomessa on sähköverkkojen omistus. Ulkomaiset sijoitusyhtiöt ovat innokkaasti ostelleet sähköverkkoja omistukseensa - miksiköhän näin on? Tällä hetkellä sähkö on Suomessa toki melko edullista Eurooppalaiseen mittapuuhun verrattuna. Voikin kenties miettiä sitä, mitä sähkön hinnalle tulee tapahtumaan jatkossa ja miten tämä tulee vaikuttamaan ihmisten innokkuuteen hankkia sähköautoja - mikäli käyttökustannukset eivät olekaan merkittävästi edullisempia verrattuna ICE / hybridiautoihin?

Norja on hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset saadaan ostamaan sähköautoja - hinta / käyttökustannukset ovat kuitenkin varsin merkittävässä asemassa siinä millaisia ostopäätöksiä ihmiset tekevät. Norja on myös sähköntuotannon suhteen melkoisesti eri asemassa kuin Suomi. Norjassa muuten valtio omistaa 98% sähköverkostakin. Näin esimerkinomaisesti.

Sähköautoilu kokonaisuutena on siis paljon muutakin kuin sähköautot tai niiden teknologia itsessään.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yksi mielenkiintoinen asia sähköautoilun tulevaisuuden suhteen Suomessa on sähköverkkojen omistus. Ulkomaiset sijoitusyhtiöt ovat innokkaasti ostelleet sähköverkkoja omistukseensa - miksiköhän näin on? Tällä hetkellä sähkö on Suomessa toki melko edullista Eurooppalaiseen mittapuuhun verrattuna. Voikin kenties miettiä sitä, mitä sähkön hinnalle tulee tapahtumaan jatkossa ja miten tämä tulee vaikuttamaan ihmisten innokkuuteen hankkia sähköautoja - mikäli käyttökustannukset eivät olekaan merkittävästi edullisempia verrattuna ICE / hybridiautoihin?
Toisaalta sähkön pientuotannon hinta laskee koko ajan. Ja tuulivoimahan on kai jo nyt halvin tapa tuottaa sähköä. Aurinkovoimasta on tullut yrityksille jo ihan järkevähkö investointi, toki vielä valtion tukemana. Voiko sähkön hinta kauheasti nousta, jos kuluttajille sen tuotanto on yhä edullisempaa?
Eli paneeleita talot täyteen ja vetyä tai metanolia polttokennoon ja sähköliittymän voi irtisanoa. Tietysti sitten voi miettiä että jos vety on tässä yhtälössä mukana niin pitäisikö autonkin kulkea vedyllä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toisaalta sähkön pientuotannon hinta laskee koko ajan. Ja tuulivoimahan on kai jo nyt halvin tapa tuottaa sähköä. Aurinkovoimasta on tullut yrityksille jo ihan järkevähkö investointi, toki vielä valtion tukemana. Voiko sähkön hinta kauheasti nousta, jos kuluttajille sen tuotanto on yhä edullisempaa?
Eli paneeleita talot täyteen ja vetyä tai metanolia polttokennoon ja sähköliittymän voi irtisanoa. Tietysti sitten voi miettiä että jos vety on tässä yhtälössä mukana niin pitäisikö autonkin kulkea vedyllä.

Vetyautot ovatkin mielenkiintoinen kysymys. Siinähän ei kanneta mukana järjettömän painoisia akkuja "turhaan". Hyötysuhde kokonaisuutena on ymmärtääkseni kuitenkin sähköautojen puolella? Oma lukunsa on toki sitten jakeluverkostokin.

Sähkön pientuotannon suhteen olet toki oikeassa - pientuotanto ei kuitenkaan ole kaikille vaihtoehto: lähes 60% pk-seudun asukkaista asuu kerrostaloissa - muussa Suomessa luvut ovat sitten toki käytännössä toisin päin: yli 60% asuu erillisessä pientalossa ja noin 80% mikäli mukaan otetaan rivi-tai ketjutalot.

Monimutkaisia asioita nämä ovat sekä poliittisesti että tietenkin myös teknologian itsensä kannalta tarkasteltuna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aina löytyy joku joka on asioista eri mieltä. Kannattaako siihen sitten takertua sen enempää onkin sitten eri asia - varsinkin mikäli tarkoitus on ihan aidosti keskustella sähköautoilusta. Keskusteluun kuuluu - ymmärtääkseni - myös se, että erilaisia näkemyksiä asian suhteen kykenee käsittelemään järkevällä tavalla. Setämiehiksi eri näkemyksen omaavien leimaaminen ei varmaankaan edistä - tätäkään - keskustelua?.
minusta nämä keskustelut ovat oikein hyvä paikka testata eri näkemystä olevien argumenttien painavuutta. Kumbayaa voi laskeskella sitten leirinuotiolla tai oluttuopin ääressä. On keskustelun aiheita joissa itsekin ”joudun” asennoitumaan tällä palstalla eri tavalla kuin vaikka amerikkalaisten kaverien kanssa puhuttaessa terveydenhuollosta. Se että näkee kummatkin puolet asiasta on tietenkin tärkeää, mutta keskustelun itsensä kannalta on usein mielenkiintoisempaa kaivaa ne pointit vähän syvemmältäkin.
 

hege

Jäsen
Vaikka ei tähän ketjuun kuulu, niin kyllä se sähkön hinta valitettavasti voi kasvaa vaikka uusiutuvaa tulee verkkoon ja ehkä jopa osittain sen takia. Useasti sähköä halutaan käyttää riippumatta siitä, sattuuko tulemaan tai aurinko paistamaan.

Muistaakseni Lappeenrannan Teknisessä Yliopistossa tehtiin 2017 tutkimus minkä mukaan tuulivoiman tuotantokustannuksiin pitäisi lisätä 15€/MW ja aurinkovoimaan liki 30€/MW jotta saataisiin mm. varavoiman, verkonsäädön yms. kustannukset katettua. Saman tutkimuksen mukaan maalle rakennettava tuulivoima oli edullisin tuotantotapa mutta vain jos sille ei aseteta toimitusvarmuuteen yms. liittyviä vaatimuksia ja oletetaan että sähköverkon tukemisen muut tekevät ilmaiseksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sähkön pientuotannon suhteen olet toki oikeassa - pientuotanto ei kuitenkaan ole kaikille vaihtoehto: lähes 60% pk-seudun asukkaista asuu kerrostaloissa - muussa Suomessa luvut ovat sitten toki käytännössä toisin päin: yli 60% asuu erillisessä pientalossa ja noin 80% mikäli mukaan otetaan rivi-tai ketjutalot.
Tiheästi asutulla alueella pientuotanto voisi olla esim korttelien tai kaupunginosien laajuisia, eli paneelit olisi yhteisiä ja taloyhtiöt ja kuluttajat sitten käyttäisivät ja maksaisivat omasta pientuotannosta yhdessä sovituin hinnoin. Energiapuskurinakin voisi toimia sitten koko korttelin sähköautojen akut. Varmaan ne autotkin olisi yhteisiä. Toinen vaihtoehto voisi olla vetytankki johon pientuotettua energiaa varastoitaisiin. Tältä kantilta tuntuisi turhalta sitten enää muuttaa sitä takaisin sähköksi autoja varten, varsinkin kun autolla on keskimäärin taloa paremmat mahdollisuudet hakea se energia muualta, siis jos se energian ostaminen olemassaolevaa sähköverkkoa pitkin on kalliimpaa.
Off-grid Swedish housing block powered 100% by sun and hydrogen
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiheästi asutulla alueella pientuotanto voisi olla esim korttelien tai kaupunginosien laajuisia, eli paneelit olisi yhteisiä ja taloyhtiöt ja kuluttajat sitten käyttäisivät ja maksaisivat omasta pientuotannosta yhdessä sovituin hinnoin. Energiapuskurinakin voisi toimia sitten koko korttelin sähköautojen akut. Varmaan ne autotkin olisi yhteisiä. Toinen vaihtoehto voisi olla vetytankki johon pientuotettua energiaa varastoitaisiin. Tältä kantilta tuntuisi turhalta sitten enää muuttaa sitä takaisin sähköksi autoja varten, varsinkin kun autolla on keskimäärin taloa paremmat mahdollisuudet hakea se energia muualta, siis jos se energian ostaminen olemassaolevaa sähköverkkoa pitkin on kalliimpaa.
Off-grid Swedish housing block powered 100% by sun and hydrogen

Boldasin tuon kohdan, joka jostain syystä jää tällä palstalla näissä autokeskusteluissa kokonaan huomioimatta. Ihmisten kulutus- ja ostokäyttäytyminen on muuttumassa ainakin Yhdysvalloissa ja uskon tuon saapuvan pikku hiljaa myös Eurooppaan ja sitä kautta Suomeen. Sen takia tämä keskustelu lähinnä auton ostamisesta ja omistamisesta ihmetyttää. Itse uskon, että tulevina vuosina liisaaminen, palveluna ostaminen ja "Anything as a service"-mallit yleistyvät myös liikkumiseen autolla, jolloin ei tarvitse olla ostamassa autoa vaan voi liisata tai vuokrata sitä silloin, kun tarvitsee. Luonnollisesti tämä kehitys käynnistyy kaupungeista ja aika näyttää soveltuuko maaseudulle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Boldasin tuon kohdan, joka jostain syystä jää tällä palstalla näissä autokeskusteluissa kokonaan huomioimatta. Ihmisten kulutus- ja ostokäyttäytyminen on muuttumassa ainakin Yhdysvalloissa ja uskon tuon saapuvan pikku hiljaa myös Eurooppaan ja sitä kautta Suomeen. Sen takia tämä keskustelu lähinnä auton ostamisesta ja omistamisesta ihmetyttää. Itse uskon, että tulevina vuosina liisaaminen, palveluna ostaminen ja "Anything as a service"-mallit yleistyvät myös liikkumiseen autolla, jolloin ei tarvitse olla ostamassa autoa vaan voi liisata tai vuokrata sitä silloin, kun tarvitsee.
En sano että tämä kehitys on tältä osin tulossa ensimmäisenä harvaan asuttunuun suomeen, mutta erityisesti siinä vaiheessa kun automaattiohjatut autot yleistyvät, niin rajat taksin ja oman auton välillä hämärtyvät ja kustannukset tällaisen auton käytön osalta laskevat radikaalisti, säilytyskustannukset keskustoissa romahtavat ja käyttöasteet kasvavat. Jossain on nippu autoja latauksessa ja niistä voidaan tilata käyttöön se joka on valmiina. Sen voi vaihtaa toiseen kun akku on tyhjä. Autot osaavat noutaa ja palata sitten optimaaliseen paikkaan itsestään. Kai ne saadaan itsensä lataamaankin.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Boldasin tuon kohdan, joka jostain syystä jää tällä palstalla näissä autokeskusteluissa kokonaan huomioimatta. Ihmisten kulutus- ja ostokäyttäytyminen on muuttumassa ainakin Yhdysvalloissa ja uskon tuon saapuvan pikku hiljaa myös Eurooppaan ja sitä kautta Suomeen. Sen takia tämä keskustelu lähinnä auton ostamisesta ja omistamisesta ihmetyttää. Itse uskon, että tulevina vuosina liisaaminen, palveluna ostaminen ja "Anything as a service"-mallit yleistyvät myös liikkumiseen autolla, jolloin ei tarvitse olla ostamassa autoa vaan voi liisata tai vuokrata sitä silloin, kun tarvitsee. Luonnollisesti tämä kehitys käynnistyy kaupungeista ja aika näyttää soveltuuko maaseudulle.

Tuo yhteiskäyttö on sanana jossain määrin harhaanjohtava - kyseessä on käytännössä virtaviivaistettu auton vuokraaminen. Ihan samalla tavalla ajatellen "tavallisen" autovuokraamon autot ovat asiakkaiden yhteiskäytössä. Yhteiskäytöstä on odotettu jossain määrin jo useamman vuoden sateentekijää - näin ei kuitenkaan ainakaan vielä ole Euroopassa suuremmassa mittakaavassa käynyt.

Ongelmanahan tuossa on varsin hankala kulurakenne: kalusto sitoo helvetillisen määrän pääomaa - ja samaan aikaan palvelun pitäisi olla riittävän halpa jotta kriittinen massa saadaan innostumaan asiasta. Yksikään Suomessa oleva tuon alan firma ei taida tehdä tällä hetkellä rahaa? Saa nähdä kuinka kauan OP jaksaa katsella tappioita oman systeeminsä suhteen - tai osakkaanahan OP siinä on BMW:n ja Sixtin kanssa. En tiedä sitten kuinka tuottavia ovat maailmalla tai USA:ssa?

Pariisissa muuten otettiin käyttöön vuonna 2011 kaupungin ja Bolloré Groupin lanseeraama autojen yhteiskäyttöprojekti. Tuossa kyseisessä tapauksessa on lähes kaikki elementit siitä, miten tuo homma voi mennä täysin pieleen: palvelu oli liian suosittu. Hyvä juttuhan tuo on? No ei ollut - autoja ei ollut saatavilla silloin kun niitä tarvittiin ja käyttäjät turhautuivat. Toinen ongelma oli se, että käyttäjät olivat täysiä sikoja - autoihin jätettiin kaikkea kortsuista ja huumepiikeistä alkaen. Bonuksena Pariisin kodittomat alkoivat käyttää autoja nukkumiseen. Alkuperäisten laskelmien mukaan tuon piti tuottaa 56M€ voittoa vuoteen 2023 mennessä - nyt arvioitu tappio on 293M€.

Ei tuo esimerkki tietenkään tarkoita sitä, etteikö yhteiskäyttöauto voisi yleistyä Suomessa. Se on ihan mahdollista. Koko konseptissa on melko paljon epävarmuustekijöitä joten ihan kaikkia kananmunia ei tuohon koriin kannata laittaa - eikä näin kukaan toki ole väittänytkään. Se on yksi vaihtoehto muiden muassa. Minun mielestäni.

Yhteiskäyttöautoilla ajetaan muuten tutkimuksen mukaan huomattavasti enemmän kuin yksityiskäytössä olevilla autoilla (ei mikään yllätys): keskimäärin noin 58k km vs. 13.2k km vuodessa, eli tiet ovat huomattavasti ruuhkaisempia kun yhteiskäyttö yleistyy. Autojen kysyntä myös nousee koska yhteiskäyttöautot pitää vaihtaa uusiin neljän vuoden välein kun nykyisillä autoilla ajetaan keskimäärin 17-vuotta. Vuotuiset rekisteröinnit nousevat arvion mukaan noin 33% vuoteen 2030 mennessä. Yhteiskäytön lisääntyessä autojen määrä toki vähenisi.

Tutkimus on PwC:n tekemä - eli numerot ovat sieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos siitä! Samaa mieltä, että aika paljon saa vettä vielä virrata Vantaanjoessa ennen kuin tuo yhteiskäyttö lähtee lentoon.

Oman duunin kautta pienissä määrin seuraan näitä erilaisia auton omistus- ja rahoitusvaihtoehtoja ja sen takia mielellään luen myös muiden näkemyksiä asiasta. Yhteiskäyttö vaikuttaa haasteelliselta, kuten tuossa kerroitkin ja referoit PwC:n tutkimukseen.

Autorahoitus on Suomessa perinteisesti laahannut muita Pohjoismaita ja Eurooppaa perässä, mutta nyt täälläkin alkaa löytymään yksityisleasing-tarjontaa ja ALD tarjoaa poikkeuksellisesti jopa käytettyjen autojen lyhyehköjä liisareita. Sama saisi yleistyä myös sähköautojen kohdalla jolloin riski akkujen aiheuttamasta arvonalentumisesta jätetään leasingin tarjoavan yhtiön kohdalle, toki tuo tulee näkymään hinnoittelussa.

Jenkeissä on jo tullut palvelu nimeltä Fair, joka mahdollistaa auton liisaamisen lyhyeksi (esim kuukauden ajalle) aikaa. Tosin en ole sitä koskaan käyttänyt tai perehtynyt tarkemmin minkälaisista kustannuksista puhutaan.

OP:n DriveNow sekä koko OP:n autobisnes taisi olla edellisen pääjohtajan haaveilun lopputulema ja veikkaan, että nykyinen johto haluaisi koko toiminnan myydä tai ajaa alas, mutta ostajan löytäminen voi olla hankalaa ja tietyt sopimukselliset syyt estää sen alasajon.
 

Outsider

Jäsen
Tuollaiseen taloyhtiön yhteiskäyttöön kaupunkialueella, jossa asukkaat eivät tarvitse autoa töissä käymiseen, sähköauto olisi jo nykyisellään omimmillaan. Ajomatkat ovat oletettavasti lyhyehköjä ja "tankkaus" hoituu itsestään kotona. Kuten yllä on todettu, niin siinäkin vaan on omat auton käyttövoimasta riippumattomat ongelmat ratkaistavana. Kaupunkien ulkopuolella yhteiskäytön suhteen tulee tietysti se ongelma, että suurimmalla osalla auto on pääasiassa töissä käymistä varten ja suurin osa käy töissä päivisin. Muuten erilaiset leasing-systeemit ovat kyllä jatkuvasti yleistyneet muidenkin kuin firmojen käytössä, mutta se nyt ei varsinaisesti liity tähän eikä sähköautoihin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä sähköautoilusta tulee normaalia. Eli tarkoitan sitä, että suurin osa myös yksityisautoista liikkuu sähkön avulla. Suomessa siihen mennee kymmenisen vuotta.

Täytyy muistaa, että sähköautoilu on massatuotannossa aikalailla alkutekijöissä. Kun isot autonvalmistajat rupeavat pistämään kunnolla rahaa kehitykseen niin varmasti moni ongelma ratkeaa. Toimintamatka pitenee ja akkujen latausnopeus tulee nopeutumaan.

Kun saisivat vielä induktiolatauksen sähköautoihin, eli aina kun ajat omaan parkkipaikkaan auton niin auto latautuu itsestään. Ei tarvitsisi sitten etsiä latausasemaa kuin pitemmillä ajomatkoilla. Induktiolataus jo toki löytyy jostakin uutusmalleista, mutta niiden hyötysuhde on aika heikko. Toki eipä siinä ongelmaa kun auto kuitenkin seisoo monella töissä kahdeksan tuntia ja kotona vähintään saman verran päälle. Siinä ehtii latautua vähän heikommallakin teholla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kyllä sähköautoilusta tulee normaalia. Eli tarkoitan sitä, että suurin osa myös yksityisautoista liikkuu sähkön avulla. Suomessa siihen mennee kymmenisen vuotta.

Kuinka paljon olet valmis lyömään tästä vetoa? Suomessa on tällä hetkellä 2.696 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa pl. Ahvenmaa. Kymmenen vuoden kuluttua yli puolet Suomessa olevista henkilöautoista liikkuu siis väitteesi mukaan sähköllä?

Olen valmis lyömään vetoa isosta summasta, että näin ei tule tapahtumaan.

edit: Esim. Norjassa - jossa siis sähköautoilua tuetaan todella voimakkaasti - viime vuonna (2018) noin kolmannes myydyistä autoista oli täyssähköautoja. Suomella on pitkä, pitkä matka tuollaisiin lukuihin. Vuoden 2018 lopussa Suomessa liikennekäytössä olevia täyssähköautoja oli 2404 - toki prosentuaalinen kasvu on kovaa...
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täytyy muistaa, että sähköautoilu on massatuotannossa aikalailla alkutekijöissä. Kun isot autonvalmistajat rupeavat pistämään kunnolla rahaa kehitykseen niin varmasti moni ongelma ratkeaa. Toimintamatka pitenee ja akkujen latausnopeus tulee nopeutumaan.
On tosiaan alkutekijöissä ja ihan hauska esimerkki siitä saatiin Tekniikan Maailman sähköautojen talviautovertailussa, jossa kaikkein paskin auto oli BMW arvosanalla 6,9. Olisi aikamoinen sensaatio jos bemari pärjäsi noin huonosti ns oikeassa talviautotestissä.
 

Petri1981

Jäsen
Kyllä mina ostan sähköauton, jos/kun hinnat rupeaa tulemaan alaspäin, latausinfra alkaa olla kattava, sekä toimintasäteet reilusti yli 500km. Katsellaan 5-10v päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös