Näin paljon sähköautolla ajaminen alkaa maksaa, mikäli sähkön hinta nousee todella rajusti
Vanhoilla edullisilla sähkösopimuksilla sähköautolla ajaminen kustantaa yhä jopa vaivaiset pari euroa sadalta kilometriltä. Mutta mitä tapahtuu, jos kotitaloussähkön hinta niin sanotusti räjähtää?www.is.fi
Tuleepas 25 sentin hinnalla aika paljon enemmän. Alkaa olla diesel kilpailukykyinen kun lasketaan sähköauton kallis hankintahinta. Ainakin nyt itselläni toistaiseksi.
”Jos taas sähkön hinta nousee esimerkiksi vanhan sopimuksen 10 sentistä 25 senttiin kilowattitunnilta, kallistuu sähköautoilun energiahinta vastaavilla oletuksilla 1,50-3,00 eurosta 3,75-7,50 euroon sataa kilometriä kohden.”
En ymmärrä tuon laskun matematiikkaa. Siirtohinta ja sähkövero nousevat jotenkin maagisesti samalla suhteella? Ja mikä BEV kuluttaa 30 kWh/100 km?
Logiikka on siis se, että sähkön kokonaishinta rakentuu kolmesta komponentista, joista yksi on kiinteä vero, yksi siirtohinta, joka voi elää tai voi olla elämättä (muitakin verkkoja on kuin se kuuluisa Caruna), ja yksi on muuttuvahintaisen sopimuksen mukainen. Tuolloin muuttuvahintaisen sopimuksen komponentin vaikkapa kolminkertaistuessa kokonaishinta noin kaksinkertaistuu matalan siirtohinnan alueella, korkean siirtohinnan alueella muuttuu vähemmän.
Toki, jos sähköenergian hinta nousisi 50 snt/kWh, silloin perussähkärin kulutus + siirto + vero menisi jo sinne noin 55 snt/kWh esimerkiksi Vantaan Energia Sähköverkkojen alueella, jolloin hinta alkaisi olla jo kymmenessä eurossa sadalle kilometrille. Tuossa kohtaa vain se dieselin hintakin olisi aivan muu kuin nyt, ja ennen kaikkea muun kulutussähkön kustannus hurja. Auton latauskustannus edelleen pieni osa mistään kokonaiskustannuksista.
Viimeksi muokattu: