Sähköautoilu

  • 247 125
  • 2 600

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhdentekevää jos kaupunkiajot mitä ajoista on valtaosa pystyisi ajamaan sähköllä.
Kunhan on aikaa sitten latailla sitä hybridiä myös päivittäin. Käsittääkseni näissä on vain ns. hidaslataus, jolloin sen 35km sähköisen rangen saaminen kestää monta tuntia?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kunhan on aikaa sitten latailla sitä hybridiä myös päivittäin. Käsittääkseni näissä on vain ns. hidaslataus, jolloin sen 35km sähköisen rangen saaminen kestää monta tuntia?

Mä asennutin type2-laturin autokatokseen niin noin 3 tuntia kestää ladata plugari täyteen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä asennutin type2-laturin autokatokseen niin noin 3 tuntia kestää ladata plugari täyteen.
Ok, eli vaatii hieman asennuksia ja silti 3 tunnissa saa vain sen ~40km. Sukosta sitten varmaankin noin puolet hitaammin.

Mielestäni hybridi on enemmän tai vähemmän "kevyt lasku" sähköautoon. Ainakin itse miettisin aina sähkön loppuessa ja moottorin alkaessa toimimaan polttoaineella, että miksi ei voisi vaan jatkaa sillä sähköllä koko matkaa.

Itsellä on ollut nyt 2,5kk täyssähkäri, eikä ole ollut kertaakaan mitään ongelmia. Peräkärryäkin olen vetänyt perässä. Tietysti mitään lapinreissuja en ole ajanut. Itse asiassa pidemmillä reissuilla on jopa ihan hienoa vähän edellisenä iltana miettiä matkaa ja miten lataukset olisi hyvä hoitaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mielestäni hybridi on enemmän tai vähemmän "kevyt lasku" sähköautoon. Ainakin itse miettisin aina sähkön loppuessa ja moottorin alkaessa toimimaan polttoaineella, että miksi ei voisi vaan jatkaa sillä sähköllä koko matkaa.

Itselläni ei ole vaihto ihan vielä ajankohtainen vaan ensi keväänä on ehkä tarkastelun paikka. Katsotaan miten markkinat silloin makaa. Kohtuullisen paljon tapahtuu näinä aikoina hyvinkin nopeasti.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselläni ei ole vaihto ihan vielä ajankohtainen vaan ensi keväänä on ehkä tarkastelun paikka. Katsotaan miten markkinat silloin makaa. Kohtuullisen paljon tapahtuu näinä aikoina hyvinkin nopeasti.
Mielestäni vaikuttaa siltä, että olet tehnyt päätöksesi jo aikaa sitten ja mietit lähinnä syitä miten perustelisit itsellesi sen minkä takia et sähköautoa hanki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onkos kukaan teistä sähköautoilijoista tehnyt laskelmia miten autoilun hinnassa näkyy nyt noussut sähkön hinta. Jos polttoaineet nousivat sen 50-70% niin sähkön hinta on käytännössä nelinkertaistunut?

Sähkön hinnan _yksi komponentti_ on noin kolminkertaistunut, jos määräaikaisista sopimuksista puhut. Ei sähkön kokonaishinta.

Miten se sitten näkyy ajamiseen käytettävän energian hinnassa: jos auto kuluttaa sen suhteellisen tyypillisen 18-20 kWh/100 km, aiemmalla (ja toki valtaosalla vielä voimassa olevalla, koska määräaikaisuudet) hintatasolla tyypillisen kaupunkisiirron piirissä olevan sähköasiakkaan kohdalla kustannus on ollut noin kaksi euroa sadalla kilometrillä.

Nyt jos sähkön myyntihinnan osuus on kasvanut esimerkiksi viidestä 15 senttiin, siihen sataselle tulee noin euro lisää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ok, eli vaatii hieman asennuksia ja silti 3 tunnissa saa vain sen ~40km. Sukosta sitten varmaankin noin puolet hitaammin.

Mielestäni hybridi on enemmän tai vähemmän "kevyt lasku" sähköautoon. Ainakin itse miettisin aina sähkön loppuessa ja moottorin alkaessa toimimaan polttoaineella, että miksi ei voisi vaan jatkaa sillä sähköllä koko matkaa.

Itsellä on ollut nyt 2,5kk täyssähkäri, eikä ole ollut kertaakaan mitään ongelmia. Peräkärryäkin olen vetänyt perässä. Tietysti mitään lapinreissuja en ole ajanut. Itse asiassa pidemmillä reissuilla on jopa ihan hienoa vähän edellisenä iltana miettiä matkaa ja miten lataukset olisi hyvä hoitaa.

Phevit olivat hyvä hankinta moneen tarpeeseen vielä ehkä 2-3 vuotta sitten, kun täyssähkösegmenttejä suorastaan puuttui markkinoilta Ja latausinfra oli huomattavasti nykyistä vähäisempi. Niille oli aidosti monta sellaista ajoprofiilia, joihin sopivat täyssähköä paremmin. Nyt sellaisia on käytännössä enää hyvin, hyvin kapea ryhmä, mutta on toki kuitenkin joitain.

Välivaihe, joka poistuu uusmarkkinasta lopulta hyvin nopeasti. Toki sellaisenaankin polttiksia parempi ja ihan tärkeä askel. Norjassa niiden kausi oli hieman muita maita pidempi, kun siellä mentiin niin etupeltoon kaikessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ok, eli vaatii hieman asennuksia ja silti 3 tunnissa saa vain sen ~40km. Sukosta sitten varmaankin noin puolet hitaammin.

Kannattaa näissä sisäistää itselleen latausvirran suuruus ja auton laturien speksit. Sukolaturit ovat yleensä 8-10 ampeerin latureita ja niillä lataa esim 10A x 230V = 2,3kWh teholla. Tällä voit jakaa auton akun koon, jolloin saat latausajan tyhjästä täyteen. Iso osa hybrideistä lataa maksimissaan 16A:n yhden vaiheen virralla muutenkaan eli maksimi on 16A x 230V = 3,7kWh. Mersuissa ainakin ollut yhden vaiheen 32A:n laturi, jolla toki lataa sitten tunnissa 32A x 230V = 7,4kWh.

Hidaslatausta on myös vaikka sähköauton lataaminen yleisellä kolmen vaiheen 16 ampeerin virralla eli 16A x 230V x 3 = 11kWh. Hidaslatausta on yleisesti kaikki vaihtovirtalataus ja pikalaturit sitten tasavirralla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sähkön hinnan _yksi komponentti_ on noin kolminkertaistunut, jos määräaikaisista sopimuksista puhut. Ei sähkön kokonaishinta.

Miten se sitten näkyy ajamiseen käytettävän energian hinnassa: jos auto kuluttaa sen suhteellisen tyypillisen 18-20 kWh/100 km, aiemmalla (ja toki valtaosalla vielä voimassa olevalla, koska määräaikaisuudet) hintatasolla tyypillisen kaupunkisiirron piirissä olevan sähköasiakkaan kohdalla kustannus on ollut noin kaksi euroa sadalla kilometrillä.

Nyt jos sähkön myyntihinnan osuus on kasvanut esimerkiksi viidestä 15 senttiin, siihen sataselle tulee noin euro lisää.


Tuleepas 25 sentin hinnalla aika paljon enemmän. Alkaa olla diesel kilpailukykyinen kun lasketaan sähköauton kallis hankintahinta. Ainakin nyt itselläni toistaiseksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Phevit olivat hyvä hankinta moneen tarpeeseen vielä ehkä 2-3 vuotta sitten, kun täyssähkösegmenttejä suorastaan puuttui markkinoilta Ja latausinfra oli huomattavasti nykyistä vähäisempi. Niille oli aidosti monta sellaista ajoprofiilia, joihin sopivat täyssähköä paremmin. Nyt sellaisia on käytännössä enää hyvin, hyvin kapea ryhmä, mutta on toki kuitenkin joitain.

Välivaihe, joka poistuu uusmarkkinasta lopulta hyvin nopeasti. Toki sellaisenaankin polttiksia parempi ja ihan tärkeä askel. Norjassa niiden kausi oli hieman muita maita pidempi, kun siellä mentiin niin etupeltoon kaikessa.

Ladattavien hybridien kauppa sukeltaa Euroopassa Ladattavien hybridien kauppa sukeltaa Euroopassa

Tämä näyttää pitävän paikkansa kyllä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Tuleepas 25 sentin hinnalla aika paljon enemmän. Alkaa olla diesel kilpailukykyinen kun lasketaan sähköauton kallis hankintahinta. Ainakin nyt itselläni toistaiseksi.

”Jos taas sähkön hinta nousee esimerkiksi vanhan sopimuksen 10 sentistä 25 senttiin kilowattitunnilta, kallistuu sähköautoilun energiahinta vastaavilla oletuksilla 1,50-3,00 eurosta 3,75-7,50 euroon sataa kilometriä kohden.”

En ymmärrä tuon laskun matematiikkaa. Siirtohinta ja sähkövero nousevat jotenkin maagisesti samalla suhteella? Ja mikä BEV kuluttaa 30 kWh/100 km?

Logiikka on siis se, että sähkön kokonaishinta rakentuu kolmesta komponentista, joista yksi on kiinteä vero, yksi siirtohinta, joka voi elää tai voi olla elämättä (muitakin verkkoja on kuin se kuuluisa Caruna), ja yksi on muuttuvahintaisen sopimuksen mukainen. Tuolloin muuttuvahintaisen sopimuksen komponentin vaikkapa kolminkertaistuessa kokonaishinta noin kaksinkertaistuu matalan siirtohinnan alueella, korkean siirtohinnan alueella muuttuu vähemmän.

Toki, jos sähköenergian hinta nousisi 50 snt/kWh, silloin perussähkärin kulutus + siirto + vero menisi jo sinne noin 55 snt/kWh esimerkiksi Vantaan Energia Sähköverkkojen alueella, jolloin hinta alkaisi olla jo kymmenessä eurossa sadalle kilometrille. Tuossa kohtaa vain se dieselin hintakin olisi aivan muu kuin nyt, ja ennen kaikkea muun kulutussähkön kustannus hurja. Auton latauskustannus edelleen pieni osa mistään kokonaiskustannuksista.
 
Viimeksi muokattu:
..
..En ymmärrä tuon laskun matematiikkaa. Siirtohinta ja sähkövero nousevat jotenkin maagisesti samalla suhteella?
..
Logiikka on siis se, että sähkön kokonaishinta rakentuu kolmesta komponentista, joista yksi on kiinteä vero, yksi siirtohinta, joka voi elää tai voi olla elämättä (muitakin verkkoja on kuin se kuuluisa Caruna), ja yksi on muuttuvahintaisen sopimuksen mukainen. Tuolloin muuttuvahintaisen sopimuksen komponentin vaikkapa kolminkertaistuessa kokonaishinta noin kaksinkertaistuu matalan siirtohinnan alueella, korkean siirtohinnan alueella muuttuu vähemmän.
Asian on juuri näin kuten kirjoitat. Ja jos näiden eri komponenttien kehitystä haluaa tarkastella vaikkapa vuodesta 1997 lähtien, siihen löytyy erittäin selkeä ja havainnollistava datamateriaali energiaviraston sivuilta. Ei sähkön siirtohinta ole muuttunut kovinkaan paljoa keskimääräisesti, ei Ukrainan sodan jälkeen ja pikemminkin suunta on ollut laskeva. Vahvalla maantieteellisellä varauksella, sillä säävarman sähköverkon rakentamisen kustannus on alueellisesti esim. koillis-suomessa ollut ilmeisesti merkittävä.

Linkki sähkön hintatilastoihin: https://energiavirasto.fi/sahkon-hintatilastot

Maltillisia ne sähköautoilun kustannuksen muutokset ovat vaikka sähkön ostohinnalle tapahtuisi nelinkertainen nousu. Sähkön ostohinnan nousu oli nähtävissä jo viime syksynä ja tuolloin kannatti lukita määräaikaisia pitkiä sopimuksia. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan räjäytti sitten tilanteen eri tavalla levälleen.

Mutta minä kyllä ymmärrän miksi tämä sähkön ostohinnan nousu tuodaan esille sähköautoilun yhteydessä vasta-argumenttina. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta on se aika provosoivan näköistä kun kirjoitellaan miten sata kilometriä maksoi nyt alle euron tai 1,2. Ei siinä mitään, mutta kun käytetään näitä vähän halpamaisia kärjistyksiä missä "unohdetaan" kokonaan sähkön siirtohintakin vaikuttamasta autoilun sadan kilometrin kuluihin, herättää se minun mielestäni ihan oikeutetun vastareaktion. Tämä ei liittynyt lainaamaani kirjoittaja @DAF vaan yleisesti eri foorumeilla näkyvään tapaan, missä tuntuu olevan tarve lähinnä omaan kuplaan todeta asioita ääneen ja hakea virtuaaliläpsytyksiä selkään. Halpaa se tietenkin on, moninkertaisesti halvempaa kuin bensalla sama matka ajaen, mutta tarvitseeko kärjistää kun muutenkin olisi oikeassa?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toki, jos sähköenergian hinta nousisi 50 snt/kWh, silloin perussähkärin kulutus + siirto + vero menisi jo sinne noin 55 snt/kWh esimerkiksi Vantaan Energia Sähköverkkojen alueella, jolloin hinta alkaisi olla jo kymmenessä eurossa sadalle kilometrille. Tuossa kohtaa vain se dieselin hintakin olisi aivan muu kuin nyt, ja ennen kaikkea muun kulutussähkön kustannus hurja. Auton latauskustannus edelleen pieni osa mistään kokonaiskustannuksista.

Mikään ei ole niin vaikeaa kuin tulevaisuuden ennustaminen. Voipi olla tai olla olematta. Polttoaineet nousivat vähän etupellossa sähköön nähden ja saattaa olla niinkin ettei niiden hinta tuosta paljoa nouse vaikka sähkön hinta nousisikin pilviin. Todennäköisesti jossain määrin kumminkin käsikädessä.

Pointti tuossa ja muutenkin on kuitenkin se että kun sähköistyminen etenee myös muualla Euroopassa myös kysyntä kasvaa samalla kun painetta polttoaineiden kysynnästä lähtee niin tilanne ei ehkä kohta olekaan niin selkeä sähköautojen eduksi varsinkin kun kysyntää riittää, materiaalit tiukassa ja toimitusajat venyvät.

Muuta en voi luvata kuin sen että edullisen autoilun aika on ohi riippumatta käyttövoimasta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta minä kyllä ymmärrän miksi tämä sähkön ostohinnan nousu tuodaan esille sähköautoilun yhteydessä vasta-argumenttina. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta on se aika provosoivan näköistä kun kirjoitellaan miten sata kilometriä maksoi nyt alle euron tai 1,2. Ei siinä mitään, mutta kun käytetään näitä vähän halpamaisia kärjistyksiä missä "unohdetaan" kokonaan sähkön siirtohintakin vaikuttamasta autoilun sadan kilometrin kuluihin, herättää se minun mielestäni ihan oikeutetun vastareaktion. Tämä ei liittynyt lainaamaani kirjoittaja @DAF vaan yleisesti eri foorumeilla näkyvään tapaan, missä tuntuu olevan tarve lähinnä omaan kuplaan todeta asioita ääneen ja hakea virtuaaliläpsytyksiä selkään. Halpaa se tietenkin on, moninkertaisesti halvempaa kuin bensalla sama matka ajaen, mutta tarvitseeko kärjistää kun muutenkin olisi oikeassa?

Tästä olen sinänsä samaa mieltä. Halvimmillaan se sähköautoilu tosin jopa pyörii tuolla liki 1,2 eurossa sadalle kilometrille. Toki silloin puhutaan tripletistä tai muista aivan pienistä autoista, joilla ei juuri maantiellä ajeta.

Enemmän kai tämä on kuitenkin nimenomaan vastareaktio itsessään - vastareaktio niille täysin ääliömäisille, tahallaan tehdyille (nyttemmin kyllä vähentyneille) lehtijutuille, joissa ajetaan lataamalla täysin väärin täysin väärässä kohtaa, ehkä vielä väärällä tägillä pikalaturilla ja esitetään täysin kummallisia kustannuksia. Kun _yksikään_ sähköautoilija ei niin tee. Ei se mökinmummo, joka nyt ostaa auton eikä early adopter.

Sähköautojen yleistyminen on paljastanut karulla tavalla, miten maksettua, korruptiivista ja vanhoillista suomalainen (etenkin, joissain muissa maissa on toisin) autojournalismi on ollut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näyttää nelostiellä Jyväskylän ja Oulun välillä olevan nykyään tuplasti enemmän pikalatausasemia kuin mitä ennen kesää, eli noin 20 kappaletta. Sitten vielä Teslan asemat siihen päälle. Hyvä, että infra laajenee.
 

Glove

Jäsen
Yllätyin täyssähköautojen pienestä osuudesta kaikissa ensirekisteröidyissö autoissa tämän vuoden alkupuolella. Osuus on vain 13,3 %. Luulin sähköautobuumin olevan huomattavasti kovempi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllätyin täyssähköautojen pienestä osuudesta kaikissa ensirekisteröidyissö autoissa tämän vuoden alkupuolella. Osuus on vain 13,3 %. Luulin sähköautobuumin olevan huomattavasti kovempi.

Veikkaisin, että syy löytyy pitkistä toimitusajoista. Iso osa tänä vuonna tilatuista autoista rekisteröidään loppuvuonna tai vasta ensi vuonna.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ManU
Muistakaa veljet ja sisaret päivittää sähköt jos sukon kautta lataatte autoa. Vakuutusyhtiön, jos jotain sattuu, mielestä normiulkotöpseliä ei ole tarkoitettu sellaisenaan sähköauton lataukseen eikä lohkolämppärin käyttöön. Kysyin tätä kun päivitin vakuutuksia, joten varsin ajantasainen tieto.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa vaihtua Enyaq 60 isompi akkuiseen Enyaqiin. Kaksi tarjousta nyt pöydällä, joissa kummassakin hyvityshinta sovittuna vuoden päähän 49 500e. Maksoin omastani vuosi sitten renkaineen 47 000e.

En oikeastaan tiedä, miksi edes mietin. Pienempi kuukausierä, pienempi korko sekä latauslaite kaupan päälle. Aika no brainer pitäisi olla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa vaihtua Enyaq 60 isompi akkuiseen Enyaqiin. Kaksi tarjousta nyt pöydällä, joissa kummassakin hyvityshinta sovittuna vuoden päähän 49 500e. Maksoin omastani vuosi sitten renkaineen 47 000e.

En oikeastaan tiedä, miksi edes mietin. Pienempi kuukausierä, pienempi korko sekä latauslaite kaupan päälle. Aika no brainer pitäisi olla.
Mua himottais laittaa coupé saman tien tilaukseen kun oma nelikko tulee toivottavasti lähiviikkoina, mutta eihän siinä mitään järkeä ole ja vaimokin vastustaa. :D Sinulla järkevämpi vaihto. Go for it!
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mua himottais laittaa coupé saman tien tilaukseen kun oma nelikko tulee toivottavasti lähiviikkoina, mutta eihän siinä mitään järkeä ole ja vaimokin vastustaa. :D Sinulla järkevämpi vaihto. Go for it!

Ai että, coupé on kyllä hieno. Vaimokin olisi tykännyt siitä, mutta yhtään vähemmän tilaa ei haluta ja 15l pienempi takaboksi oli se ratkaiseva tekijä, ettei coupé ole meidän seuraava auto.

Anna mennä vaan :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muistakaa veljet ja sisaret päivittää sähköt jos sukon kautta lataatte autoa. Vakuutusyhtiön, jos jotain sattuu, mielestä normiulkotöpseliä ei ole tarkoitettu sellaisenaan sähköauton lataukseen eikä lohkolämppärin käyttöön. Kysyin tätä kun päivitin vakuutuksia, joten varsin ajantasainen tieto.

Heidän "mielestään" varmaankin näin, mutta yhdenkään yhtiön ehdoissa ei ole perustetta eväät tai edes alentaa korvausta mainitulla perusteella (ja tämäkin on 100 % tieto), kunhan ulkopistorasia on aikanaan asennettu määräysten mukaan. Ei toki silti kannata polttaa asuntoaan.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mua himottais laittaa coupé saman tien tilaukseen kun oma nelikko tulee toivottavasti lähiviikkoina, mutta eihän siinä mitään järkeä ole ja vaimokin vastustaa. :D Sinulla järkevämpi vaihto. Go for it!

Minä juuri ilmoitin vaimolle, että uuden auton hankintaprosessi käynnistyy ensi keväänä (käynnistyi de facto 25 min ennen ilmoitusta). Nykyisessä Passat GTE:ssä ei ole mitään vikaa, mutta hieman huolestuttaa miten plugareiden kysynnälle tapahtuu tässä vuosien vieriessä.

Enyaq Coupe on hyvin kiinnostava vaihtoehto ja sitä pitää käydä kummastelemassa jollain kauppareissulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös