Sähköautoilu

  • 488 972
  • 4 550

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ruotsalainen mies iskee pystyyn vilkkaaseen risteyskohtaan avoimen maksuperiaatteen latausaseman. Eri jees, ehkä se tästä lähtee etenemään, ettei tägejä tai sovelluksia tarvitse puljata, vaan voipi maksaa kortilla, kellolla yms. automerkistä tai sähkölafkasta riippumatta.

 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Käsittääkseni kesällä oli ekan kerran haasteita latauspaikkojen riittävyydessä kun silmämääräisestikin sähköautojen määrä on lisääntynyt vauhdilla. Eli ihan mahdollista, että jos matkustaa joulu- ja hiihtolomilla suosituimpaan aikaan, että pikalatauspaikkaa ei löydy.

Toi on kuitenkin fiksu asenne, että tunti menosuuntaan tuskinpa maailmaa kaataa. Sähköautoilussa on huonotkin puolensa, kuten myös polttomoottoreissa.
Eikö tuo vapauta siitä, että pitäisi olla lähtemässä silloin kuin kaikki muutkin? Silloinhan se koko loma on pelkkää jonottamista muuallekin kuin latauspisteille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käsittääkseni kesällä oli ekan kerran haasteita latauspaikkojen riittävyydessä kun silmämääräisestikin sähköautojen määrä on lisääntynyt vauhdilla. Eli ihan mahdollista, että jos matkustaa joulu- ja hiihtolomilla suosituimpaan aikaan, että pikalatauspaikkaa ei löydy.

Toi on kuitenkin fiksu asenne, että tunti menosuuntaan tuskinpa maailmaa kaataa. Sähköautoilussa on huonotkin puolensa, kuten myös polttomoottoreissa.

Vartin odotuksia jengi raportoi ruuhkaisimmilla tolpilla. Eli eipä juuri ongelmaa. Infraa rakentuu koko ajan lisää.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vartin odotuksia jengi raportoi ruuhkaisimmilla tolpilla. Eli eipä juuri ongelmaa. Infraa rakentuu koko ajan lisää.
Ei ongelmaa? Jos bensatankille pitäisi odottaa vartin verran pääsyä, niin ei kyllä tulisi mitään ainakaan omalla kohdalla. Tuskin kovin muunkaan. Miten sähkö-”tankille” pääsyssä sitten noin julmetun pitkä odottelu olisikin yhtäkkiä ok? Kun kaiken lisäksi itse lataaminenkin vie aikaa paljon enemmän kuin tankkaaminen. Ajan kanssa toki varmasti tuo asia tosiaan korjaantuu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ongelmaa? Jos bensatankille pitäisi odottaa vartin verran pääsyä, niin ei kyllä tulisi mitään ainakaan omalla kohdalla. Tuskin kovin muunkaan. Miten sähkö-”tankille” pääsyssä sitten noin julmetun pitkä odottelu olisikin yhtäkkiä ok? Kun kaiken lisäksi itse lataaminenkin vie aikaa paljon enemmän kuin tankkaaminen. Ajan kanssa toki varmasti tuo asia tosiaan korjaantuu.
Suomalainen jonottaa tankille säästääkseen 5 euroa. Kai se nyt jonottaa vähintään yhtä pitkään säästääkseen 50 euroakin.
 

444

Jäsen
Suomalainen jonottaa tankille säästääkseen 5 euroa. Kai se nyt jonottaa vähintään yhtä pitkään säästääkseen 50 euroakin.
TosiMIÄS jonottaa kyllä ÄIJÄbensaa vaikka 10c tähden, mutta ei jumalauta mitään HIPPIsähköä. Korkeintaan silloin jonottaisi, jos sillä varmistaisi, että naapuri joutuu maksamaan omasta menovedestään vähän enemmän kuin muuten.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vahvasti näyttää siltä että itsekin siirryn plugarista täyssähköön ensi talvena, muutamaa käynyt koeajamassa ja kyllä se nyt alkaa näyttää että valinta on Tesla 3 ja Polestar 2 perusmallien välillä, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuskin kovin muunkaan
Yllättäen se mahdollisuus säästää rahaa on hyvä motivaattori myös jonottaa. Myös bensapumpulle.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei ongelmaa? Jos bensatankille pitäisi odottaa vartin verran pääsyä, niin ei kyllä tulisi mitään ainakaan omalla kohdalla. Tuskin kovin muunkaan. Miten sähkö-”tankille” pääsyssä sitten noin julmetun pitkä odottelu olisikin yhtäkkiä ok? Kun kaiken lisäksi itse lataaminenkin vie aikaa paljon enemmän kuin tankkaaminen. Ajan kanssa toki varmasti tuo asia tosiaan korjaantuu.
Niin, siis toistuvasti noita jonoja ei ole, vaan lähinnä nyt lomakaudella on ollut. Suurin osa ajoista edelleen tapahtuu kotona ladatulla sähköllä, mikä on aivan ylivertainen tapa huoltoasemalle kuvailuun verrattuna. Ja ennakoimaan oppii myös muutaman jonotuksen jälkeen, kun tajuaa, ettei tarvitse aina tunkea siihen tutulle Apsille X, jos pienen lenkin päässä on tyhjänä latureita ja taukofasiliteetit yhtälailla.

Itse jonotimme tänään 10 minuuttia Joensuun mäkkärillä Fortumin suurteholaturilla, mutta se meni Netflixiä vaimon kanssa katsellessa, kiire kun ei varsinaisesti ollut minnekään. Pieksämäen Prisman ABC:llä taas oli neljä suurtehoa ja neljä 22 kW-laturia tyhjänä, kun sinne saavuimme.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ongelmaa? Jos bensatankille pitäisi odottaa vartin verran pääsyä, niin ei kyllä tulisi mitään ainakaan omalla kohdalla. Tuskin kovin muunkaan. Miten sähkö-”tankille” pääsyssä sitten noin julmetun pitkä odottelu olisikin yhtäkkiä ok? Kun kaiken lisäksi itse lataaminenkin vie aikaa paljon enemmän kuin tankkaaminen. Ajan kanssa toki varmasti tuo asia tosiaan korjaantuu.

Eipä tuo suurempi ongelma omalla kohdalla ainakaan ole. Samalla odotat kun juot kahvin tai syöt siinä latausaseman luona - tai sitten vaihdat asemaa. Se vartti siis suosituimmissa kohteissa, aivan koko ajan on lähellä vapaata kapasiteettia toisissa kohdissa.

Tämä siis sen lisäksi, että 95 % ajasta ei tarvitse erikseen hakea energiaa ajoneuvoon yhtään mistään, kun sen saa kotona tai työpaikalla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä siis sen lisäksi, että 95 % ajasta ei tarvitse erikseen hakea energiaa ajoneuvoon yhtään mistään, kun sen saa kotona tai työpaikalla.
Hauskaa. Itse en juuri tarvitse autoa "kotona ja työpaikalla" kun ylivoimainen enemmistö arjen normaalista liikkumisen tarpeesta tapahtuu jalan tai junalla.

On kiva seurata liikenteen sähköistymistä, mutta toisaalta ikävää kun siitä politiikan keinoilla ajetaan väkisin "ainoaa" ratkaisua.

Esimerkiksi minun ja lainaamani nimimerkin tarpeet poikkeavat niin paljon toisistaan, että minun sähköautoilustani olisi DAF:ille pelkkää harmia kun auto seisoisi kadun varressa latauspaikalla päiväkausia.
 
On kiva seurata liikenteen sähköistymistä, mutta toisaalta ikävää kun siitä politiikan keinoilla ajetaan väkisin "ainoaa" ratkaisua.
Politiikan keinoilla ajetaan, sähköistymisen lisäksi, joukkoliikennettä, pyöräilyä ja jalan liikkumista.

Hienoa, että olet jo löytänyt muutoksen ja liikut jalan ja joukkoliikenteessä!

Joukkoliikenne toimii hienosti pk-seudulla. Tampere tulee perässä. Muussa kaupungeissa enemmän tekemistä, mm. paikallisjunasuunnitelmia tervehditään ilolla.

Pyöräilyn osalta tekemistä riittää ja mallia voisi ottaa enemmän edelläkävijämaista Hollannista ja Tanskasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pyöräilyn osalta tekemistä riittää ja mallia voisi ottaa enemmän edelläkävijämaista Hollannista ja Tanskasta.

Mistähän johtuu,voisiko olla että pyöräily on ainakin Keski-Suomen korkeudella puolet vuodesta täysin kelvoton vaihtoehto? Itselläni ei tulisi mieleenkään lähteä jäiselle ja sohjoiselle tielle sotkemaan. Se on kesäpuuhaa jäätelölle ja takaisin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hauskaa. Itse en juuri tarvitse autoa "kotona ja työpaikalla" kun ylivoimainen enemmistö arjen normaalista liikkumisen tarpeesta tapahtuu jalan tai junalla.

On kiva seurata liikenteen sähköistymistä, mutta toisaalta ikävää kun siitä politiikan keinoilla ajetaan väkisin "ainoaa" ratkaisua.

Esimerkiksi minun ja lainaamani nimimerkin tarpeet poikkeavat niin paljon toisistaan, että minun sähköautoilustani olisi DAF:ille pelkkää harmia kun auto seisoisi kadun varressa latauspaikalla päiväkausia.

Sinun asuinseudullasi varsin pienellä osalla talouksia on ylipäätään auto, ei ihan mediaanijengiä. Mutta tottahan se on, että jos 00100-alueella asuu, tilastollinen tilanne on täysin eri kuin vaikkapa edes sen 10 km kauempana.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mistähän johtuu,voisiko olla että pyöräily on ainakin Keski-Suomen korkeudella puolet vuodesta täysin kelvoton vaihtoehto? Itselläni ei tulisi mieleenkään lähteä jäiselle ja sohjoiselle tielle sotkemaan. Se on kesäpuuhaa jäätelölle ja takaisin.

Erittäin paljon infrasta, toki myös asenteesta. Oulu taitaa olla Suomen talvipyöräilyn ykköskaupunki, väylien hoito täysin suvereenilla tasolla ja lunta ja kylmääkin riittää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mistähän johtuu,voisiko olla että pyöräily on ainakin Keski-Suomen korkeudella puolet vuodesta täysin kelvoton vaihtoehto? Itselläni ei tulisi mieleenkään lähteä jäiselle ja sohjoiselle tielle sotkemaan. Se on kesäpuuhaa jäätelölle ja takaisin.
OT: Veljeni asustelee keskustan ulkopuolella Jykylässä ja pyrkii pysymään autottomana myös talven. Muksuja sekä jonkin verran toimistolla käyntiä kuuluu arkeen, vaikka pääosin tekee etänä duunia. Saa nähdä, miten onnistuu. Ei haihattele sinänsä, vaan taustalla on pääosin pyörällä liikkumista jo aiemminkin, mutta nyt myivät autonsa ja edessä olisi ensimmäinen kokonaan autoton syksy.

Oulussahan tuota tehdään paljonkin, kuten DAF edellä mainitsi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Erittäin paljon infrasta, toki myös asenteesta. Oulu taitaa olla Suomen talvipyöräilyn ykköskaupunki, väylien hoito täysin suvereenilla tasolla ja lunta ja kylmääkin riittää.

Oulu ei sinällään ihmetytä ykkösenä. Mikä tärkeintä siellä on tasaista,Jyväskylässä esimerkkinä on aina ylämäki tai alamäki. Sietämätön pyöräilykaupunki.
 
Pyöräily ei tosiaan sovi kaikille. Pitää olla säällisessä kunnossa. Tosin aloittamalla kunto kehittyy ja seuraa monia positiivia vaikutuksia. Kesällä pyöräillessä saattaa tulla hiki, ja muina vuodenaikoina pitää osata valita vaatekaapista muuta päälle kuin perinteinen nahkarotsi.

Ei sovi herkälle hipiälle ja aralle takapuolelle. Sähköavusteisuus tässäkin laskee kynnystä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Politiikan keinoilla ajetaan, sähköistymisen lisäksi, joukkoliikennettä, pyöräilyä ja jalan liikkumista.

Hienoa, että olet jo löytänyt muutoksen ja liikut jalan ja joukkoliikenteessä!

Joukkoliikenne toimii hienosti pk-seudulla. Tampere tulee perässä. Muussa kaupungeissa enemmän tekemistä, mm. paikallisjunasuunnitelmia tervehditään ilolla.

Pyöräilyn osalta tekemistä riittää ja mallia voisi ottaa enemmän edelläkävijämaista Hollannista ja Tanskasta.
Niin, on se hienoa. Mutta se ei riitä 100% liikkumistarpeista vaan esimerkiksi keskiviikkona on mentävä töihin autolla ja vaimo tarvinnee sitä tavaran kuljettamiseen tiistaina. Tässä välissä se seisookin kolme päivää. Sähköautoilijoiden onneksi ei latauspaikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sinun asuinseudullasi varsin pienellä osalla talouksia on ylipäätään auto, ei ihan mediaanijengiä. Mutta tottahan se on, että jos 00100-alueella asuu, tilastollinen tilanne on täysin eri kuin vaikkapa edes sen 10 km kauempana.
Sehän se pointtini olikin, että on pöhköä juntata väkisin yhtä ratkaisumallia kaikille, kun se ei vaan kaikille sovi.
Vähäfossiilinen polttomoottori pitäisi kulkea sähköistämisen rinnalla täydentävänä ratkaisuna.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Erittäin paljon infrasta, toki myös asenteesta. Oulu taitaa olla Suomen talvipyöräilyn ykköskaupunki, väylien hoito täysin suvereenilla tasolla ja lunta ja kylmääkin riittää.

Pari muutakin etua on. Ei juuri mäkiä, ja lunta yleensä vähemmän kuin monessa etelämmänkin Suomen sisämaan kaupungissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sehän se pointtini olikin, että on pöhköä juntata väkisin yhtä ratkaisumallia kaikille, kun se ei vaan kaikille sovi.
Vähäfossiilinen polttomoottori pitäisi kulkea sähköistämisen rinnalla täydentävänä ratkaisuna.
Niinhän se kulkeekin.
 

Glove

Jäsen
Pari muutakin etua on. Ei juuri mäkiä, ja lunta yleensä vähemmän kuin monessa etelämmänkin Suomen sisämaan kaupungissa.
Ja Oulussa on pyörätiet ilmeisesti korkeammalla prioriteetilla aurauksissa kuin monet muut paikat. Pyörätiet aurataan muutaman tunnin sisään sen jälkeen kun on satanut kolme senttiä lunta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös