Kävin tänään ajelemassa Tesla Model 3 Performancella, kun oma diesel-rousku oli huollossa. Yhteensä 170 kilometriä tuli poljettua, ja siinä ei totta vie paljon säästelty kaasujalan kanssa. Yllättävän kylmäksi se lopulta kuitenkin jätti. Lähtee liikkeelle kuin tykin suusta ja ohjattavuus ja alusta olivat mieleeni. Mutta siihen se sitten jäikin. Paneelin logiikkaan tottui nopeasti, mutta silti pidän helpompana sitä, että ihan kaikkea ei tarvitse säätää sitä kautta ja samalla irrottaa katsettaan tiestä. Istuma-asentoa en saanut tällaiselle vertikaalisesti rajoittuneelle omaan makuuni riittävän korkeaksi, vaan fiilis oli kuin bemarikuskilla, kun pelkkä lippa vilkkuu ratin takaa.
Autossa ei siis ole kerrassaan mitään vikaa, varsinaisesti, mutta tuosta kun siirtyi takaisin Passatin rattiin, niin heti tuntui kodikkaammalta. Ei vain oikein sytyttänyt. Rangesta iso plussa, kun tuollakin polkemisella sitä vain tuntui riittävän ja riittävän. Ottaisin, jos lahjaksi saisin. Tai törkeän halvalla. Mutta hyvä oli käydä kokeilemassa.
Joo, kaveri kävi koeajamassa omaani ja tykkäsi kyllä, mutta totesi saman, että Volkkari on hänen juttunsa. Tosin asiaan vaikutti myös se, että heitä on viisi ja sikälikin ID4, jonka tilasi, on perustellumpi. Itsekin pitäisin fyysisistä nappuloista esim. ilmastoinnin osalta enemmän, mutta ymmärrän Teslan logiikan ja minimalismin hyödyt massan sekä kustannusten osalta. Lisäksi nuo perussäädöt ovat lopulta varsin helposti saatavilla, osan saa ankkuroitua näytön alalaitaan (lasin-, penkin- ja ratinlämmittimet sekä eri sovelluksia) osa toimii ratin säätöpyöristä (volume, kappaleenvaihdot, puheohjaus, vakkari) ja viiksistä sitten tietysti pissapoika, pyyhkijät ja lisää vakionopeuden ja autopilotin säätöjä. Lopulta ajon aikana tehtäviä säätöjä ei hirveästi ole, kun lämpötilaakin saa säädettyä avaamatta valikkoa.
Mutta siis, autohan se vain on, eivätkä kaikki siihen ihastu. Itse kyllä tykästyin, kuten ihastuin koko sähköautoiluun.
---
Omat plussat ja miinukset neljän kuukauden ja reilun 12 tkm perusteella Performance kolmosesta (9/2021). Osa näistä on vain Tesloissa (toistaiseksi), osa muillakin brändeillä, mutta vertaan yleisesti omiin edellisiin n. 30 k€ autoihin.
+ Suorituskyky: lapsellista, mutta vilpittömän kivaa. 500 heppaa on helvetin hauska asia perheautossa.
+ Yhden pedaalin ajo: tällaista ajamisen pitää ollakin!
+ OTA-päivitykset: auto paranee ajan myötä
+ Tilat yllättävän hyvät
+ Kulutus varsinkin tehoihin nähden: Ajelin eilen suotuisissa olosuhteissa 9,3 kWh/100km kulutuksella eli alle 1,5 euron sähköillä. Ei tietenkään jatkuvaa edes kesällä, mutta kuvaavaa. Pitkän aikavälin ka. 17 kWh/100 km.
+ 250 kw teoreettinen latausteho
+ Supercharger-verkosto
+ Sovellus, kännykkä avaimena ja ajoprofiiliit sen kautta: heleppoo!
+ Sentry mode
+- Navi on ok, mutta voisi olla parempi. Suomea kieleksi odotellessa, tuo enkku ei oikein taivu suomalaisten katujen nimiin.
+- Alusta on kova, mutta toisaalta tykkään napakkuudesta
+- Valot
+- Fyysisten säätönappien puute: olisi jees, mutta tykkään myös visuaalisesti selkeästä ja minimalistisesta kojelaudasta.
- Autopilot menettelee, jos tiemerkinnät ovat selkeät ja tie kaksikaistainen. Paranee mahdollisesti päivitysten myötä, mutta tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen, etten FSD-pilottiin satsannut.
- Brändin aiheuttamat lieveilmiöt muissa autoilijoissa ja somessa