Sähköautoilu

  • 247 125
  • 2 600

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Mistähän johtuu,voisiko olla että pyöräily on ainakin Keski-Suomen korkeudella puolet vuodesta täysin kelvoton vaihtoehto? Itselläni ei tulisi mieleenkään lähteä jäiselle ja sohjoiselle tielle sotkemaan. Se on kesäpuuhaa jäätelölle ja takaisin.
Itse ainakin painoin vuoden ympäri lukio aikoina Jyskästä Norssille kouluun ja koulun jälkeen treenit Monnarilla ja illaksi kotiin.
jos pakkasta oli yli 15 astetta, oli pakko sortua Jyväskylän Liikenteen "toimivaan" joukkoliikenteeseen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäinen pidempi matka takana Enyaq 80:llä. Espoosta Kolin kupeeseen, matkaa karvan alle 500km, keskinopeus 94km/h (motarilla 129km/h, muuten 10-19 yli rajoitusten jos turvallisesti pystyi, mukana ohituksia, ei siis säästellen), keskikulutus 18,5kw/100km. Autossa vain 50kw lataus, Mikkelin Citymarketilla lataus samalla kun käytiin Mäkissä ja kaupassa, lähtötilanne n. 35% kun lataus alkoi ja n. tunnin stopin aikana akku täynnä ennen kuin ehdittiin takaisin autolle. Perillä akkua jäljellä n. 37%. Hyvin meni siis, matka-aika ei poikennut mitenkään vanhasta polttomoottoriajasta, perillä saa mökiltä ladattua taas akun täyteen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäinen pidempi matka takana Enyaq 80:llä. Espoosta Kolin kupeeseen, matkaa karvan alle 500km, keskinopeus 94km/h (motarilla 129km/h, muuten 10-19 yli rajoitusten jos turvallisesti pystyi, mukana ohituksia, ei siis säästellen), keskikulutus 18,5kw/100km. Autossa vain 50kw lataus, Mikkelin Citymarketilla lataus samalla kun käytiin Mäkissä ja kaupassa, lähtötilanne n. 35% kun lataus alkoi ja n. tunnin stopin aikana akku täynnä ennen kuin ehdittiin takaisin autolle. Perillä akkua jäljellä n. 37%. Hyvin meni siis, matka-aika ei poikennut mitenkään vanhasta polttomoottoriajasta, perillä saa mökiltä ladattua taas akun täyteen.
Mitä ihmettä? Pitäisi tuossa olla 135kW maksimi latausteho.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä ihmettä? Pitäisi tuossa olla 135kW maksimi latausteho.
Nykyään vakiona, mutta muistaakseni ei vielä viime vuonna ollut, vaan olisi maksanut extraa jotain 500 - 600 euroa. En tiedä tuodaanko tuo jollain päivityksellä kaikkiin vaikka ei tuosta maksanut. Nelivedossa oli vakiona viime vuonna. Muistelen kun tuota Skodan sivujen konfiguraattoria viime marraskuussa pyörittelin...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyään vakiona, mutta muistaakseni ei vielä viime vuonna ollut, vaan olisi maksanut extraa jotain 500 - 600 euroa. En tiedä tuodaanko tuo jollain päivityksellä kaikkiin vaikka ei tuosta maksanut. Nelivedossa oli vakiona viime vuonna. Muistelen kun tuota Skodan sivujen konfiguraattoria viime marraskuussa pyörittelin...

Jep ja itseasiassa noissa viime vuoden autoissahan on lisävarusteena 60-versiossa 100kW maksimi ja 80-versiossa 125kW. Tarkoitus on ilmeisesti kasvattaa kuuskymppisessä päivityksellä 135kW ja kasikymppisessä 150kW.

Jälkikäteen tuon toki saa, mutta ei ilmaiseksi, jos ei ole tilauksen yhteydessä lisävarusteena tuota nopeampaa latausta ruksinut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ei tosiaan ole kuin tuo 50kw minulla kun pitkät matkat äärimmäisen harvinaisia ja jos yhtään pidempää matkaa tulee niin tällä kokoonpanolla aina pakko pitää vähintään yksi pidempi tauko.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Alkaa näemmä tuo VAG:n sisäinen erottelu tulemaan sitten tuossa esiin kun se mikä on volkkarissa vakiota/ilmaiseksi päivitysten myötä (toistaiseksi) onkin Skodassa lisämaksullista. Etenkin työsuhdeautoiluun melkoinen miina kun tuollaista lisäkulua ttuskin saa osaksi liisiä, mutta maksamalla se itse menee 100% omaan piikkiin jos edes on mahdollista. Kansanautolla siis kuitenkin sen rapiat 100kW tullut rutiinisti K-latauksen pisteillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkaa näemmä tuo VAG:n sisäinen erottelu tulemaan sitten tuossa esiin kun se mikä on volkkarissa vakiota/ilmaiseksi päivitysten myötä (toistaiseksi) onkin Skodassa lisämaksullista. Etenkin työsuhdeautoiluun melkoinen miina kun tuollaista lisäkulua ttuskin saa osaksi liisiä, mutta maksamalla se itse menee 100% omaan piikkiin jos edes on mahdollista. Kansanautolla siis kuitenkin sen rapiat 100kW tullut rutiinisti K-latauksen pisteillä.
Sen sai yhtälailla osaksi leasaria kuin minkä tahansa lisävarusteen. Nyt yksittäiset varusteet ovat osa erilaisia varustepaketteja ja tuo nopea lataus vakiona. Skodalla lähtöhintaa tosiaan hinattu alaspäin houkuttelevammaksi tuolla.

Toisaalta BMW:stähän uutisoitiin, että jossain autossa penkinlämmitys oli osana jotain kuukausimaksullista palvelua. Joskus viime vuonna kun netissä katsoin, niin hybridi C-mersussa ei ollut vakiona adaptiivista vakkaria toisin kuin vaikka Enyaqissa tai Octaviassa. Eli en mä näe, että tuo vakiovarustelu kertoo ”erottelusta”. Pikemminkin vaan markkinointia. Tosin volkkareiden varustelu ei ole itselle tuttua.
 

hege

Jäsen
Sähköautoilun maailma on erilainen kuin polttisten, polttisten osalta vertailtiin kuinka monta kW:ta saa laitteesta ulos ja sähkistin kohdalla kuinka monta kW:ta saa laitteeseen sisään. Oma EV6 kuulemma tulossa syyskuussa mutta katsotaan miten käy...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköautoilun maailma on erilainen kuin polttisten, polttisten osalta vertailtiin kuinka monta kW:ta saa laitteesta ulos ja sähkistin kohdalla kuinka monta kW:ta saa laitteeseen sisään. Oma EV6 kuulemma tulossa syyskuussa mutta katsotaan miten käy...

Tän hetken auton tilaus on kyllä jännittävää, koska komponenttipulan takia sen saaminen on aika arpapeliä.

Tilasin Tesla MYLR:n huhtikuun alussa ja alunperin auton piti saapua heinäkuussa. Shanghain koronasulkujen takia tuo on heitellyt paljon, jossain vaiheessa appissa luki marraskuu, sitten elokuu, vielä viime viikolla loka-marraskuu ja viime yönä päivittyi 20-30.9, eli kai se syyskuussa saapuu :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Marraskuun lopulla tilattu Enyaq valmistunut ja matkalla kohti Suomea. Sodan alkamisen myötä odotin paljon pidempää toimitusaikaa... Noh tämä kelpaa. Tämä tiedoksi jos joku muu odottelee omaa autoaan tai on tilaamassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Millaisia kilometrejä ajatte päivässä näillä sähköautoilla. Itselle tulee työajoa todella vaihtelevasti nykyisellä autolla ( diesel ) päivässä. Joku päivä tulee 150 km ja toisena päivänä voi tulla 500 km, jopa enemmän. Tällä hetkellä sähköauto ei todellakaan ole vaihtoehto. Kerrostalossa ei ole mahdollisuutta ladata, ja akun olisi miltei aina oltava aamulla täysi kun lähtee liikkeelle, koska työpäivästä ei oikein tiedä että mihin suuntaan singahtaa.
Kesken päivääkin lataaminen on haastavaa kun omalla paikkakunnalla on rajallisesti latauspisteitä, eikä ns. työpaikallakaan oikein voi ladata.
Eikä oikein kiinnosta lähteä ajeleen etsiin sitä latausasemaa esim. Tampereella jos pitäisi koettaa päivystää että saa asiakkaita kyytiin. Ja on se vähän noloa, jos naukkaat kyydin 250 km päähän, sanoa asiakkaalle et topataanko tohon tunniksi et saan akkuun virtaa et päästään sun kotio.
Sit alat siellä "periferiassa" etsiin uutta latausasemaa, että pääset 350 km kotiin, jotta saat taas uudestaan auton piuhaan ? Ja juu saattoi olla kärjistettynä nuo esimerkit
Ajan työkseni siis taksia
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sit alat siellä "periferiassa" etsiin uutta latausasemaa, että pääset 350 km kotiin, jotta saat taas uudestaan auton piuhaan ? Ja juu saattoi olla kärjistettynä nuo esimerkit
Ajan työkseni siis taksia
Ei ole kuin muutama viikko kun tilasin auton Uberilta ja sain kyydin Teslalla. Eli voi olla sähköautoileva taksikuski kun siinä järjestelmässä pääsee ennakkoon valkkaamaan kyydin kohteen
 

hege

Jäsen
Olin joku viikko sitten (Taksi Helsinki) Enyaqin kyydissä ja kun oli puhelias kuski niin tuli kyseltyä kaikkea ja kaveri sanoi, että iso ero tulee kyllä siitä mitä jää viivan alle verrattuna edeltävään autoon (oli ollut diesel Kodiak kuulemma) ja kaveri sanoi että normaalisti lataaminen ei ole ongelma kun pääkaupunkiseudulla ajoista iso osa on lyhyttä pätkää taajamassa. Tosin sanoi kyllä, että oli ainakin kerran joutunut jättämään lentokentältä kyydin maakuntaa väliin kun rangea (ja työpäivää) oli ollut liian vähän jäljellä.
 

Glove

Jäsen
Jonku longrange version ottaisin kyllä taksiin. Tai ainakin semmoisiin ajoihin mitä itsellä tuli kun täällä Pohjois-Pohjanmaalla taksia ajoin. Päivässä kun saattoi tulla mitä tahansa nollan ja tuhannen kilometrin välillä. Kiireisimpään aikaan taas kyytiä oli niin paljon kuin ehti ajaa. Jokainen minuutti laturissa olisi ollut menetettyä rahaa. Latausmahdollisuudet on toki niistä ajoista parantuneet, mutta ei ainakaan noissa aiempien asemapaikkojeni taksiasemilla näy latauspömpeleitä.

Onko muuten esim. Caddystä tai Transporterista sähköversiota, josta saisi invataksin?
 

444

Jäsen
Kävin tänään ajelemassa Tesla Model 3 Performancella, kun oma diesel-rousku oli huollossa. Yhteensä 170 kilometriä tuli poljettua, ja siinä ei totta vie paljon säästelty kaasujalan kanssa. Yllättävän kylmäksi se lopulta kuitenkin jätti. Lähtee liikkeelle kuin tykin suusta ja ohjattavuus ja alusta olivat mieleeni. Mutta siihen se sitten jäikin. Paneelin logiikkaan tottui nopeasti, mutta silti pidän helpompana sitä, että ihan kaikkea ei tarvitse säätää sitä kautta ja samalla irrottaa katsettaan tiestä. Istuma-asentoa en saanut tällaiselle vertikaalisesti rajoittuneelle omaan makuuni riittävän korkeaksi, vaan fiilis oli kuin bemarikuskilla, kun pelkkä lippa vilkkuu ratin takaa.

Autossa ei siis ole kerrassaan mitään vikaa, varsinaisesti, mutta tuosta kun siirtyi takaisin Passatin rattiin, niin heti tuntui kodikkaammalta. Ei vain oikein sytyttänyt. Rangesta iso plussa, kun tuollakin polkemisella sitä vain tuntui riittävän ja riittävän. Ottaisin, jos lahjaksi saisin. Tai törkeän halvalla. Mutta hyvä oli käydä kokeilemassa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin tänään koeajamassa Volvon XC40 rechargea ja huomenna olisi vuorossa Volkkarin ID4. Volvolla toimitusaika nyt tilattaessa on kesäkuussa eli todellisuudessa vuoden päästä. Saapa nähdä jaksaako niin pitkää aikaa odottaa. Volkkarin Fast lane -malleja saa kaiketi 4-8 kk toimitusajalla, mutta varustetasot saattaa olla aika karsittuja. Esimerkiksi sähköistä takaluukkua ei ole, mutta ehkä sen kanssa oppii elämään.

Fiilis XC40:stä oli kyllä aika valju verrattuna nykyiseen V60:een. Osin varmasti tottumiskysymyskin, kun on ajanut matalaa autoa jämäkällä alustalla ja penkki niin alhaalla kuin saa. Nyt on vaan pakko sietää pientä epämukavuutta ja valita auto enemmän euroja miettien, kun rahaa menee vähän joka suuntaan kiihtyvällä tahdilla. Molemmissa vaihtoehdoissa käyttöedun verotusarvo alkaa kutosella ja jos sähköihin menee noin 100 €, niin säästöä tulee nykyiseen 920 €/kk 150-200 €/kk.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Melko erikoinen palvelu näinä energian säästämisen aikoina, että joku on vielä tarjonnut ilmaiseksi sähköä. Tuskin tulee ilmainen 50 kW hetkeen takaisin. Eiköhän nuo kaikki ole talveen mennessä maksullisia. Muutenkin ajatus siitä on niin suomalainen, että on varaa ostaa hävyttömän kallis sähköauto, mutta sitten tapellaan jossain ilmaisilla latauspisteillä oikeuksistaan. Vaikka se auto on kuinka ostettu velkarahalla, niin silti sitä pitäisi olla varaa ladata omalla rahalla.

Lidlin pihassa ilmaiseksi pikaladanneiden sähköautoilijoiden saama hyöty romahti – Lidl-päällikkö kertoo nyt syyn yllätyksen taustalla Lidlin pihassa ilmaiseksi pikaladanneiden sähköautoilijoiden saama hyöty romahti – Lidl-päällikkö kertoo nyt syyn yllätyksen taustalla
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin tänään koeajamassa Volvon XC40 rechargea ja huomenna olisi vuorossa Volkkarin ID4. Volvolla toimitusaika nyt tilattaessa on kesäkuussa eli todellisuudessa vuoden päästä. Saapa nähdä jaksaako niin pitkää aikaa odottaa. Volkkarin Fast lane -malleja saa kaiketi 4-8 kk toimitusajalla, mutta varustetasot saattaa olla aika karsittuja. Esimerkiksi sähköistä takaluukkua ei ole, mutta ehkä sen kanssa oppii elämään.

Fiilis XC40:stä oli kyllä aika valju verrattuna nykyiseen V60:een. Osin varmasti tottumiskysymyskin, kun on ajanut matalaa autoa jämäkällä alustalla ja penkki niin alhaalla kuin saa. Nyt on vaan pakko sietää pientä epämukavuutta ja valita auto enemmän euroja miettien, kun rahaa menee vähän joka suuntaan kiihtyvällä tahdilla. Molemmissa vaihtoehdoissa käyttöedun verotusarvo alkaa kutosella ja jos sähköihin menee noin 100 €, niin säästöä tulee nykyiseen 920 €/kk 150-200 €/kk.
ID.4 tuli koeajettua, mutta lopulta tarjous pyydettyä ID.5:stä, jonka Fast Lane -version toimitusaika olisi vain 3 kk. Auto on nykyiseen farkku-Volvoon verrattuna tilava ja ihan ok-tuntuinen. Ajomukavuudessa ja varusteissa joutuisi vähän tinkimään mutta toisaalta merkittävä rahallinen säästö kompensoisi tilannetta. Suurin osa ajosta tulee kuitenkin kaupungissa ja siinä sähköauto on mukavimmillaan ja parhaimmillaan, joten ehkä sitäkin kautta tulisi jotain hyötyä. Saapa nähdä miten firmassa suhtaudutaan siihen, jos ehdotan autonvaihtoa vuoden verran "etuajassa".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tänään ajelemassa Tesla Model 3 Performancella, kun oma diesel-rousku oli huollossa. Yhteensä 170 kilometriä tuli poljettua, ja siinä ei totta vie paljon säästelty kaasujalan kanssa. Yllättävän kylmäksi se lopulta kuitenkin jätti. Lähtee liikkeelle kuin tykin suusta ja ohjattavuus ja alusta olivat mieleeni. Mutta siihen se sitten jäikin. Paneelin logiikkaan tottui nopeasti, mutta silti pidän helpompana sitä, että ihan kaikkea ei tarvitse säätää sitä kautta ja samalla irrottaa katsettaan tiestä. Istuma-asentoa en saanut tällaiselle vertikaalisesti rajoittuneelle omaan makuuni riittävän korkeaksi, vaan fiilis oli kuin bemarikuskilla, kun pelkkä lippa vilkkuu ratin takaa.

Autossa ei siis ole kerrassaan mitään vikaa, varsinaisesti, mutta tuosta kun siirtyi takaisin Passatin rattiin, niin heti tuntui kodikkaammalta. Ei vain oikein sytyttänyt. Rangesta iso plussa, kun tuollakin polkemisella sitä vain tuntui riittävän ja riittävän. Ottaisin, jos lahjaksi saisin. Tai törkeän halvalla. Mutta hyvä oli käydä kokeilemassa.
Joo, kaveri kävi koeajamassa omaani ja tykkäsi kyllä, mutta totesi saman, että Volkkari on hänen juttunsa. Tosin asiaan vaikutti myös se, että heitä on viisi ja sikälikin ID4, jonka tilasi, on perustellumpi. Itsekin pitäisin fyysisistä nappuloista esim. ilmastoinnin osalta enemmän, mutta ymmärrän Teslan logiikan ja minimalismin hyödyt massan sekä kustannusten osalta. Lisäksi nuo perussäädöt ovat lopulta varsin helposti saatavilla, osan saa ankkuroitua näytön alalaitaan (lasin-, penkin- ja ratinlämmittimet sekä eri sovelluksia) osa toimii ratin säätöpyöristä (volume, kappaleenvaihdot, puheohjaus, vakkari) ja viiksistä sitten tietysti pissapoika, pyyhkijät ja lisää vakionopeuden ja autopilotin säätöjä. Lopulta ajon aikana tehtäviä säätöjä ei hirveästi ole, kun lämpötilaakin saa säädettyä avaamatta valikkoa.

Mutta siis, autohan se vain on, eivätkä kaikki siihen ihastu. Itse kyllä tykästyin, kuten ihastuin koko sähköautoiluun.

---

Omat plussat ja miinukset neljän kuukauden ja reilun 12 tkm perusteella Performance kolmosesta (9/2021). Osa näistä on vain Tesloissa (toistaiseksi), osa muillakin brändeillä, mutta vertaan yleisesti omiin edellisiin n. 30 k€ autoihin.
+ Suorituskyky: lapsellista, mutta vilpittömän kivaa. 500 heppaa on helvetin hauska asia perheautossa.
+ Yhden pedaalin ajo: tällaista ajamisen pitää ollakin!
+ OTA-päivitykset: auto paranee ajan myötä
+ Tilat yllättävän hyvät
+ Kulutus varsinkin tehoihin nähden: Ajelin eilen suotuisissa olosuhteissa 9,3 kWh/100km kulutuksella eli alle 1,5 euron sähköillä. Ei tietenkään jatkuvaa edes kesällä, mutta kuvaavaa. Pitkän aikavälin ka. 17 kWh/100 km.
+ 250 kw teoreettinen latausteho
+ Supercharger-verkosto
+ Sovellus, kännykkä avaimena ja ajoprofiiliit sen kautta: heleppoo!
+ Sentry mode

+- Navi on ok, mutta voisi olla parempi. Suomea kieleksi odotellessa, tuo enkku ei oikein taivu suomalaisten katujen nimiin.
+- Alusta on kova, mutta toisaalta tykkään napakkuudesta
+- Valot
+- Fyysisten säätönappien puute: olisi jees, mutta tykkään myös visuaalisesti selkeästä ja minimalistisesta kojelaudasta.

- Autopilot menettelee, jos tiemerkinnät ovat selkeät ja tie kaksikaistainen. Paranee mahdollisesti päivitysten myötä, mutta tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen, etten FSD-pilottiin satsannut.
- Brändin aiheuttamat lieveilmiöt muissa autoilijoissa ja somessa
 
Brändin aiheuttamat lieveilmiöt muissa autoilijoissa
Tämä on hämmentävää. Päivittäin sattuu itselle tilanne jossa edellä ajava auto (yleensä BMW tai vanha diesel mersu) kokee välttämättömäksi esitellä kuinka lujaa oma kulkine liikahtaa täydellä kaasulla. Kaikenlaista muutakin sekoilua on tullut nähtyä mitä 6 vuoden aikana vanhan auton ratissa ei tullut vastaan :D
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on hämmentävää. Päivittäin sattuu itselle tilanne jossa edellä ajava auto (yleensä BMW tai vanha diesel mersu) kokee välttämättömäksi esitellä kuinka lujaa oma kulkine liikahtaa täydellä kaasulla. Kaikenlaista muutakin sekoilua on tullut nähtyä mitä 6 vuoden aikana vanhan auton ratissa ei tullut vastaan :D
Näissä on vaan parasta pysyä tyynenä ja olla provosoitumatta. Saavat edelleen jäädä siihen uskoon, että sähköauton ajoakku hajoaa ensimmäisestä kunnon kiihdytyksestä tai range vähintäänkin puolittuu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näissä on vaan parasta pysyä tyynenä ja olla provosoitumatta. Saavat edelleen jäädä siihen uskoon, että sähköauton ajoakku hajoaa ensimmäisestä kunnon kiihdytyksestä tai range vähintäänkin puolittuu.

Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
Taloudellista ajoa, ei kai sen kummempaa. Villkua vaan päälle ja ohi, varsinkin jos on kaksi kaistaa käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Motarilla tuli tässä kiinnitettyä huomiota pari kertaa kun ajoin Tampere-Stadivälin niin kyllä sähköautot ajavat hiljaa, ihan Teslat ja kaikki. Onko kyse tuosta sähkön säästöstä että range olisi isompi vai mistä? Surkeaa tuollaisilla pirsseillä ajaa 120 rajoitusalueella hikistä satasta. Toki otanta oli ehkä 15-20 autoa mutta tällainen havainto.
Ihan fysiikasta kyse; ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä. 110 kilometriä tunnissa ajaessa kulutus merkittävästi pienempi verraten esimerkiksi 125 km/h:n nopeuteen.

Tuossa ei paljon paskaakaan häviä esimerkiksi Tampereelle ajaessa ja sen voittaa mielestäni niin matkustusmukavuudessa (äänimaailma) kuin taloudellisuudessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös