Sähköauton hankinta on nyt kuukauden päivät pyörinyt mielessäni ja en ole onnistunut ajatusta karistamaan päästäni. Minulla ei olisi tarvetta autoa vaihtaa, keväällä hankin plug-in Kia Optiman ja se on viimeisen päälle hyvä menopeli viisihenkiselle perheelle. Kuitenkin nelivetoisuus ja aplikaatiolla auton lämmittäminen on näin talven kynnyksellä kovia valttikortteja. Ja ylipäätään se sähköauton ajotuntuma ja vaivattomuus, jolla se tuolla liikenteessä menee, niin se kiehtoo kovasti. Ajattelinkin kirjoittaa asiasta tänne, josko jollain olisi tarjota käytännön kokemusta ja näkemystä asiaan ja vaikka ei olisikaan, niin monesti asioiden auki kirjoittaminen omia ajatuksia avaa eri tavalla.
Rahallisesti ei siis olisi mitään järkeä autoa vaihtaa, vaan puhtaasti tunteen ja luksuksen vuoksi. Toki se on sanottava näin kuukauden päivät markkinaa seuranneena, että nyt tuntuisi olevan melkoiset ostajan markkinat ja siltä osin ihan hyvä hetki tehdä kauppaa. Tämä näkyy myös hyvityksessä, jossa omasta Optimasta saisi kokolailla omansa pois, eli siinä ei pahasti takkiin tulisi, joskaan ei käsirahaa myöskään muodostu. Siinä mielessä voisi olla järkevämpää pari vuotta odotella, mutta olkapäälläni järkevyydestä paasaava Samu-sirkka ei tahdo saada suunvuoroa sähköauto entusiasti sirkalta, joka ei tunnu hiljentyvän millään.
Asun sen verran syrjässä autoliikkeistä, että koeajoja olen harmittavan vähän päässyt tekemään. Olenkin pitkälti itsenäisesti selvittäen vaihtoehtoja kartoittanut ja kaksi kärkiheppaa on muodostunut: Toyota bZ4X sekä Kia EV6. Taustalla kärkikaksikkoa koittaa tavoitella Mercedes-Benz EQB ja siitä jo jonkin verran kyydistä pudonnut Ford Mustang Mach-E.
Toyota bZ4X on ainoa auto näistä, jota olen koeajanut. Siinä takapenkki oli leveydeltään hieman Optimaa kapeampi, mutta sen kanssa uskoisin meidän perheen tulevan toimeen. Muutoin takapakkia nykyiseen ei vaikuttaisi tulevan, sen sijaan ne minua kiehtovat hyödyt tulisivat mukana. Sovelluksella saa laitettua auton, penkit, ratin sekä tuuli- että takalasin lämmitykseen mikä tuntuu ihan mahdottomalta luksukselta. Aina perheen kanssa lämpöiseen, sulaneeseen autoon ja ihan sama mihin auto on pysäköitynä, ei tarvitse olla minkään piuhan päässä. Myös korkeampi kori miellyttää niin ajossa kuin lasten lastaamisessa. Turvaa toisi Toyotan Relax-turva.
Yhtenä Toyotan heikkoutena on mainittava toimintamatka, joka lienee selvästi porukan heikoin. Meillä toki on hyvin vähän pitkää ajoa ja nekin keskittyy pääsääntöisesti kesän reissuille ja silloin on lapset mukana, joten pysähdellä tarvitsee joka tapauksessa. Ainoastaan talvella tapahtuvat extempore reissut 125km suuntaansa voivat jonkinlaista ahdistusta aiheuttaa, kun pitää pysähtyä erikseen lataamaan. Toki siinäkin tapauksessa varmaan riittäisi paluumatkalla 10-15 minuutin pysähdys, jotta pääsee stressivapaasti kotiin jatkamaan latausta. Toyotaa saisi nelivetona pienillä kilometreillä selvästi alle 40 000 euron, mikä tietysti tuntuu houkuttelevalta, mutta samalla asettaa kysymyksen, että mistä tämä johtuu? Näistä mainitsemistani malleista juuri tätä bZ4X olen kaikista lyhyimmän ajan seurannut, joten sen hintakehitys ei ole tiedossa. Lähinnä asiaa pohdin, että jos tulisi tarve autosta luopua jostain syystä niin nähdäänkö kyseiselle mallille arvoa? Pääsääntöisesti Suomessa Toyota on hyvin kaupaksi käynyt tai sellainen mielikuva minulla on, että on haluttu merkki.
Kia EV6 tuo tähän toiseen kärkiheppaan nähden paremman toimintamatkan ja lataus muutenkin sillä on erittäin nopeaa. Toisi siltä osin enemmän mielenrauhaa sähköauton ensiostajalle, kun auton saa hyvinkin nopeasti ladattua jos tulee nopeasti tarve lähteä käymään pidemmällä. Olkootkin, että meidän perheen ajoilla tällä on melko pieni painoarvo, mutta tilanteet ja ajot voivat muuttua. EV6 olen ennättänyt vain koeistumaan ja siinä takapenkki vaikuttaisi olevan samaa luokkaa bZ4X kanssa, kenties jalkatilaa on jopa enemmän. Kia tarjoaa myös erinomaisen takuun. Heikkoutena EV6 on selvästi Toyotaa kalliimpi ja on koriltaan matalampi.
Sitten hieman taaempaa takamatkalta saapuu Mercedes-Benz EQB. Toimintamatkaltaan ja latausominaisuuksiltaan lienee jossain Kian ja Toyotan välissä kuin myös hinnaltaan. Tätäkin olen päässyt koeistumaan ja vaikuttaisi omaavan kaikista leveimmän takapenkin. Heikkoutena kahteen edelliseen on merkittävästi lyhyempi takuu ja varmasti kalliimmat varaosat. Huoltoväli taitaa myös olla kerran vuoteen kuin Toyota ja Kia ilmoittaa kaksi vuotta (tosin täytyy tarkistaa, että vaatiiko Relax-turva kerta vuoteen huoltamisen). Tämä merkki myös herättää eniten vastustusta puolisossa. Toisaalta tekoälyn kanssa kun juttelin näistä kolmesta vaihtoehdosta, niin se kertoi minun asemassani valitsevan seitsemänpaikkaisen EQB:n, koska siinä on parhaat mukavuusominaisuudet ja paras ajettavuus. Tekoälyä myös vähän hiersi verrokkejaan arvokkaammat varaosat, mutta perusteli niiden olevan premium tasoa. Ja kyllähän tuo 7-paikkaisuus tietynlaista variaatiota toisi, kun jossain vaiheessa todennäköisesi molemmilla reunapaikoilla istutaan turvaistuimissa naama menosuuntaan, niin siinä välissä voi olla esikoisella ahdasta hartialinjalla. Tällöin kolmas rivi toisi helpotusta, vaikka syö sitten takakontin tilavuutta niin paljon, että ei siinä pidemmän matkan reissutarvikkeita juuri mukaan lastata, mutta kaikki arkiajot menisi kätevästi.
Samalle ratakierrokselle mahtuu sitten vielä Ford Mustang Mach-E, joka ei oikeastaan tuo pöytään mitään erityistä. Toki akkukapasiteetti on merkittävästi muita isompi, joten voisi kuvitella toimintamatkallaan päihittävän EV6 jopa. Loiston puutteesta huolimatta kuitenkin alle 40 000 euron hinnalla saa mukavasti varusteluita, on koriltaan melko korkea ja takuu myös melko hyvä.
Paljon on myös muita hyviä nelivetoja, kuten MY, ID.4 ja Enyaq, jotka pärjäisivät specseillään vertailussa, mutta jostain syystä en vaan koe vetoa näitä merkkejä kohtaan. Kuitenkin näidenkin merkkien edustajilta ja ylipäätään kokeneimmilta sähköautoilijoilta kokemuksia ja näkemyksiä tähän loputtomalta tuntuvaan pyörittelyyn kaipaan. Saati sitten jos palstalta löytyy joko bZ4X, EV6 tai EQB kuskeja niin kokemukset olisivat erittäin tervetulleita. Nyt kun omia ajatuksia sai ulos kirjoittaa ja tässä ostohousut jalassa sepaluksen sulkemista vailla valmiina, niin tällä hetkellä tuo Toyota puhuttaa kaikista eniten.
Rahallisesti ei siis olisi mitään järkeä autoa vaihtaa, vaan puhtaasti tunteen ja luksuksen vuoksi. Toki se on sanottava näin kuukauden päivät markkinaa seuranneena, että nyt tuntuisi olevan melkoiset ostajan markkinat ja siltä osin ihan hyvä hetki tehdä kauppaa. Tämä näkyy myös hyvityksessä, jossa omasta Optimasta saisi kokolailla omansa pois, eli siinä ei pahasti takkiin tulisi, joskaan ei käsirahaa myöskään muodostu. Siinä mielessä voisi olla järkevämpää pari vuotta odotella, mutta olkapäälläni järkevyydestä paasaava Samu-sirkka ei tahdo saada suunvuoroa sähköauto entusiasti sirkalta, joka ei tunnu hiljentyvän millään.
Asun sen verran syrjässä autoliikkeistä, että koeajoja olen harmittavan vähän päässyt tekemään. Olenkin pitkälti itsenäisesti selvittäen vaihtoehtoja kartoittanut ja kaksi kärkiheppaa on muodostunut: Toyota bZ4X sekä Kia EV6. Taustalla kärkikaksikkoa koittaa tavoitella Mercedes-Benz EQB ja siitä jo jonkin verran kyydistä pudonnut Ford Mustang Mach-E.
Toyota bZ4X on ainoa auto näistä, jota olen koeajanut. Siinä takapenkki oli leveydeltään hieman Optimaa kapeampi, mutta sen kanssa uskoisin meidän perheen tulevan toimeen. Muutoin takapakkia nykyiseen ei vaikuttaisi tulevan, sen sijaan ne minua kiehtovat hyödyt tulisivat mukana. Sovelluksella saa laitettua auton, penkit, ratin sekä tuuli- että takalasin lämmitykseen mikä tuntuu ihan mahdottomalta luksukselta. Aina perheen kanssa lämpöiseen, sulaneeseen autoon ja ihan sama mihin auto on pysäköitynä, ei tarvitse olla minkään piuhan päässä. Myös korkeampi kori miellyttää niin ajossa kuin lasten lastaamisessa. Turvaa toisi Toyotan Relax-turva.
Yhtenä Toyotan heikkoutena on mainittava toimintamatka, joka lienee selvästi porukan heikoin. Meillä toki on hyvin vähän pitkää ajoa ja nekin keskittyy pääsääntöisesti kesän reissuille ja silloin on lapset mukana, joten pysähdellä tarvitsee joka tapauksessa. Ainoastaan talvella tapahtuvat extempore reissut 125km suuntaansa voivat jonkinlaista ahdistusta aiheuttaa, kun pitää pysähtyä erikseen lataamaan. Toki siinäkin tapauksessa varmaan riittäisi paluumatkalla 10-15 minuutin pysähdys, jotta pääsee stressivapaasti kotiin jatkamaan latausta. Toyotaa saisi nelivetona pienillä kilometreillä selvästi alle 40 000 euron, mikä tietysti tuntuu houkuttelevalta, mutta samalla asettaa kysymyksen, että mistä tämä johtuu? Näistä mainitsemistani malleista juuri tätä bZ4X olen kaikista lyhyimmän ajan seurannut, joten sen hintakehitys ei ole tiedossa. Lähinnä asiaa pohdin, että jos tulisi tarve autosta luopua jostain syystä niin nähdäänkö kyseiselle mallille arvoa? Pääsääntöisesti Suomessa Toyota on hyvin kaupaksi käynyt tai sellainen mielikuva minulla on, että on haluttu merkki.
Kia EV6 tuo tähän toiseen kärkiheppaan nähden paremman toimintamatkan ja lataus muutenkin sillä on erittäin nopeaa. Toisi siltä osin enemmän mielenrauhaa sähköauton ensiostajalle, kun auton saa hyvinkin nopeasti ladattua jos tulee nopeasti tarve lähteä käymään pidemmällä. Olkootkin, että meidän perheen ajoilla tällä on melko pieni painoarvo, mutta tilanteet ja ajot voivat muuttua. EV6 olen ennättänyt vain koeistumaan ja siinä takapenkki vaikuttaisi olevan samaa luokkaa bZ4X kanssa, kenties jalkatilaa on jopa enemmän. Kia tarjoaa myös erinomaisen takuun. Heikkoutena EV6 on selvästi Toyotaa kalliimpi ja on koriltaan matalampi.
Sitten hieman taaempaa takamatkalta saapuu Mercedes-Benz EQB. Toimintamatkaltaan ja latausominaisuuksiltaan lienee jossain Kian ja Toyotan välissä kuin myös hinnaltaan. Tätäkin olen päässyt koeistumaan ja vaikuttaisi omaavan kaikista leveimmän takapenkin. Heikkoutena kahteen edelliseen on merkittävästi lyhyempi takuu ja varmasti kalliimmat varaosat. Huoltoväli taitaa myös olla kerran vuoteen kuin Toyota ja Kia ilmoittaa kaksi vuotta (tosin täytyy tarkistaa, että vaatiiko Relax-turva kerta vuoteen huoltamisen). Tämä merkki myös herättää eniten vastustusta puolisossa. Toisaalta tekoälyn kanssa kun juttelin näistä kolmesta vaihtoehdosta, niin se kertoi minun asemassani valitsevan seitsemänpaikkaisen EQB:n, koska siinä on parhaat mukavuusominaisuudet ja paras ajettavuus. Tekoälyä myös vähän hiersi verrokkejaan arvokkaammat varaosat, mutta perusteli niiden olevan premium tasoa. Ja kyllähän tuo 7-paikkaisuus tietynlaista variaatiota toisi, kun jossain vaiheessa todennäköisesi molemmilla reunapaikoilla istutaan turvaistuimissa naama menosuuntaan, niin siinä välissä voi olla esikoisella ahdasta hartialinjalla. Tällöin kolmas rivi toisi helpotusta, vaikka syö sitten takakontin tilavuutta niin paljon, että ei siinä pidemmän matkan reissutarvikkeita juuri mukaan lastata, mutta kaikki arkiajot menisi kätevästi.
Samalle ratakierrokselle mahtuu sitten vielä Ford Mustang Mach-E, joka ei oikeastaan tuo pöytään mitään erityistä. Toki akkukapasiteetti on merkittävästi muita isompi, joten voisi kuvitella toimintamatkallaan päihittävän EV6 jopa. Loiston puutteesta huolimatta kuitenkin alle 40 000 euron hinnalla saa mukavasti varusteluita, on koriltaan melko korkea ja takuu myös melko hyvä.
Paljon on myös muita hyviä nelivetoja, kuten MY, ID.4 ja Enyaq, jotka pärjäisivät specseillään vertailussa, mutta jostain syystä en vaan koe vetoa näitä merkkejä kohtaan. Kuitenkin näidenkin merkkien edustajilta ja ylipäätään kokeneimmilta sähköautoilijoilta kokemuksia ja näkemyksiä tähän loputtomalta tuntuvaan pyörittelyyn kaipaan. Saati sitten jos palstalta löytyy joko bZ4X, EV6 tai EQB kuskeja niin kokemukset olisivat erittäin tervetulleita. Nyt kun omia ajatuksia sai ulos kirjoittaa ja tässä ostohousut jalassa sepaluksen sulkemista vailla valmiina, niin tällä hetkellä tuo Toyota puhuttaa kaikista eniten.