Mainos

Sähköautoilu

  • 572 167
  • 5 054

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sähköauton hankinta on nyt kuukauden päivät pyörinyt mielessäni ja en ole onnistunut ajatusta karistamaan päästäni. Minulla ei olisi tarvetta autoa vaihtaa, keväällä hankin plug-in Kia Optiman ja se on viimeisen päälle hyvä menopeli viisihenkiselle perheelle. Kuitenkin nelivetoisuus ja aplikaatiolla auton lämmittäminen on näin talven kynnyksellä kovia valttikortteja. Ja ylipäätään se sähköauton ajotuntuma ja vaivattomuus, jolla se tuolla liikenteessä menee, niin se kiehtoo kovasti. Ajattelinkin kirjoittaa asiasta tänne, josko jollain olisi tarjota käytännön kokemusta ja näkemystä asiaan ja vaikka ei olisikaan, niin monesti asioiden auki kirjoittaminen omia ajatuksia avaa eri tavalla.

Rahallisesti ei siis olisi mitään järkeä autoa vaihtaa, vaan puhtaasti tunteen ja luksuksen vuoksi. Toki se on sanottava näin kuukauden päivät markkinaa seuranneena, että nyt tuntuisi olevan melkoiset ostajan markkinat ja siltä osin ihan hyvä hetki tehdä kauppaa. Tämä näkyy myös hyvityksessä, jossa omasta Optimasta saisi kokolailla omansa pois, eli siinä ei pahasti takkiin tulisi, joskaan ei käsirahaa myöskään muodostu. Siinä mielessä voisi olla järkevämpää pari vuotta odotella, mutta olkapäälläni järkevyydestä paasaava Samu-sirkka ei tahdo saada suunvuoroa sähköauto entusiasti sirkalta, joka ei tunnu hiljentyvän millään.

Asun sen verran syrjässä autoliikkeistä, että koeajoja olen harmittavan vähän päässyt tekemään. Olenkin pitkälti itsenäisesti selvittäen vaihtoehtoja kartoittanut ja kaksi kärkiheppaa on muodostunut: Toyota bZ4X sekä Kia EV6. Taustalla kärkikaksikkoa koittaa tavoitella Mercedes-Benz EQB ja siitä jo jonkin verran kyydistä pudonnut Ford Mustang Mach-E.

Toyota bZ4X on ainoa auto näistä, jota olen koeajanut. Siinä takapenkki oli leveydeltään hieman Optimaa kapeampi, mutta sen kanssa uskoisin meidän perheen tulevan toimeen. Muutoin takapakkia nykyiseen ei vaikuttaisi tulevan, sen sijaan ne minua kiehtovat hyödyt tulisivat mukana. Sovelluksella saa laitettua auton, penkit, ratin sekä tuuli- että takalasin lämmitykseen mikä tuntuu ihan mahdottomalta luksukselta. Aina perheen kanssa lämpöiseen, sulaneeseen autoon ja ihan sama mihin auto on pysäköitynä, ei tarvitse olla minkään piuhan päässä. Myös korkeampi kori miellyttää niin ajossa kuin lasten lastaamisessa. Turvaa toisi Toyotan Relax-turva.

Yhtenä Toyotan heikkoutena on mainittava toimintamatka, joka lienee selvästi porukan heikoin. Meillä toki on hyvin vähän pitkää ajoa ja nekin keskittyy pääsääntöisesti kesän reissuille ja silloin on lapset mukana, joten pysähdellä tarvitsee joka tapauksessa. Ainoastaan talvella tapahtuvat extempore reissut 125km suuntaansa voivat jonkinlaista ahdistusta aiheuttaa, kun pitää pysähtyä erikseen lataamaan. Toki siinäkin tapauksessa varmaan riittäisi paluumatkalla 10-15 minuutin pysähdys, jotta pääsee stressivapaasti kotiin jatkamaan latausta. Toyotaa saisi nelivetona pienillä kilometreillä selvästi alle 40 000 euron, mikä tietysti tuntuu houkuttelevalta, mutta samalla asettaa kysymyksen, että mistä tämä johtuu? Näistä mainitsemistani malleista juuri tätä bZ4X olen kaikista lyhyimmän ajan seurannut, joten sen hintakehitys ei ole tiedossa. Lähinnä asiaa pohdin, että jos tulisi tarve autosta luopua jostain syystä niin nähdäänkö kyseiselle mallille arvoa? Pääsääntöisesti Suomessa Toyota on hyvin kaupaksi käynyt tai sellainen mielikuva minulla on, että on haluttu merkki.

Kia EV6 tuo tähän toiseen kärkiheppaan nähden paremman toimintamatkan ja lataus muutenkin sillä on erittäin nopeaa. Toisi siltä osin enemmän mielenrauhaa sähköauton ensiostajalle, kun auton saa hyvinkin nopeasti ladattua jos tulee nopeasti tarve lähteä käymään pidemmällä. Olkootkin, että meidän perheen ajoilla tällä on melko pieni painoarvo, mutta tilanteet ja ajot voivat muuttua. EV6 olen ennättänyt vain koeistumaan ja siinä takapenkki vaikuttaisi olevan samaa luokkaa bZ4X kanssa, kenties jalkatilaa on jopa enemmän. Kia tarjoaa myös erinomaisen takuun. Heikkoutena EV6 on selvästi Toyotaa kalliimpi ja on koriltaan matalampi.

Sitten hieman taaempaa takamatkalta saapuu Mercedes-Benz EQB. Toimintamatkaltaan ja latausominaisuuksiltaan lienee jossain Kian ja Toyotan välissä kuin myös hinnaltaan. Tätäkin olen päässyt koeistumaan ja vaikuttaisi omaavan kaikista leveimmän takapenkin. Heikkoutena kahteen edelliseen on merkittävästi lyhyempi takuu ja varmasti kalliimmat varaosat. Huoltoväli taitaa myös olla kerran vuoteen kuin Toyota ja Kia ilmoittaa kaksi vuotta (tosin täytyy tarkistaa, että vaatiiko Relax-turva kerta vuoteen huoltamisen). Tämä merkki myös herättää eniten vastustusta puolisossa. Toisaalta tekoälyn kanssa kun juttelin näistä kolmesta vaihtoehdosta, niin se kertoi minun asemassani valitsevan seitsemänpaikkaisen EQB:n, koska siinä on parhaat mukavuusominaisuudet ja paras ajettavuus. Tekoälyä myös vähän hiersi verrokkejaan arvokkaammat varaosat, mutta perusteli niiden olevan premium tasoa. Ja kyllähän tuo 7-paikkaisuus tietynlaista variaatiota toisi, kun jossain vaiheessa todennäköisesi molemmilla reunapaikoilla istutaan turvaistuimissa naama menosuuntaan, niin siinä välissä voi olla esikoisella ahdasta hartialinjalla. Tällöin kolmas rivi toisi helpotusta, vaikka syö sitten takakontin tilavuutta niin paljon, että ei siinä pidemmän matkan reissutarvikkeita juuri mukaan lastata, mutta kaikki arkiajot menisi kätevästi.

Samalle ratakierrokselle mahtuu sitten vielä Ford Mustang Mach-E, joka ei oikeastaan tuo pöytään mitään erityistä. Toki akkukapasiteetti on merkittävästi muita isompi, joten voisi kuvitella toimintamatkallaan päihittävän EV6 jopa. Loiston puutteesta huolimatta kuitenkin alle 40 000 euron hinnalla saa mukavasti varusteluita, on koriltaan melko korkea ja takuu myös melko hyvä.

Paljon on myös muita hyviä nelivetoja, kuten MY, ID.4 ja Enyaq, jotka pärjäisivät specseillään vertailussa, mutta jostain syystä en vaan koe vetoa näitä merkkejä kohtaan. Kuitenkin näidenkin merkkien edustajilta ja ylipäätään kokeneimmilta sähköautoilijoilta kokemuksia ja näkemyksiä tähän loputtomalta tuntuvaan pyörittelyyn kaipaan. Saati sitten jos palstalta löytyy joko bZ4X, EV6 tai EQB kuskeja niin kokemukset olisivat erittäin tervetulleita. Nyt kun omia ajatuksia sai ulos kirjoittaa ja tässä ostohousut jalassa sepaluksen sulkemista vailla valmiina, niin tällä hetkellä tuo Toyota puhuttaa kaikista eniten.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Sähköauton hankinta on nyt kuukauden päivät pyörinyt mielessäni ja en ole onnistunut ajatusta karistamaan päästäni. Minulla ei olisi tarvetta autoa vaihtaa, keväällä hankin plug-in Kia Optiman ja se on viimeisen päälle hyvä menopeli viisihenkiselle perheelle. Kuitenkin nelivetoisuus ja aplikaatiolla auton lämmittäminen on näin talven kynnyksellä kovia valttikortteja. Ja ylipäätään se sähköauton ajotuntuma ja vaivattomuus, jolla se tuolla liikenteessä menee, niin se kiehtoo kovasti. Ajattelinkin kirjoittaa asiasta tänne, josko jollain olisi tarjota käytännön kokemusta ja näkemystä asiaan ja vaikka ei olisikaan, niin monesti asioiden auki kirjoittaminen omia ajatuksia avaa eri tavalla.

Rahallisesti ei siis olisi mitään järkeä autoa vaihtaa, vaan puhtaasti tunteen ja luksuksen vuoksi. Toki se on sanottava näin kuukauden päivät markkinaa seuranneena, että nyt tuntuisi olevan melkoiset ostajan markkinat ja siltä osin ihan hyvä hetki tehdä kauppaa. Tämä näkyy myös hyvityksessä, jossa omasta Optimasta saisi kokolailla omansa pois, eli siinä ei pahasti takkiin tulisi, joskaan ei käsirahaa myöskään muodostu. Siinä mielessä voisi olla järkevämpää pari vuotta odotella, mutta olkapäälläni järkevyydestä paasaava Samu-sirkka ei tahdo saada suunvuoroa sähköauto entusiasti sirkalta, joka ei tunnu hiljentyvän millään.

Asun sen verran syrjässä autoliikkeistä, että koeajoja olen harmittavan vähän päässyt tekemään. Olenkin pitkälti itsenäisesti selvittäen vaihtoehtoja kartoittanut ja kaksi kärkiheppaa on muodostunut: Toyota bZ4X sekä Kia EV6. Taustalla kärkikaksikkoa koittaa tavoitella Mercedes-Benz EQB ja siitä jo jonkin verran kyydistä pudonnut Ford Mustang Mach-E.

Toyota bZ4X on ainoa auto näistä, jota olen koeajanut. Siinä takapenkki oli leveydeltään hieman Optimaa kapeampi, mutta sen kanssa uskoisin meidän perheen tulevan toimeen. Muutoin takapakkia nykyiseen ei vaikuttaisi tulevan, sen sijaan ne minua kiehtovat hyödyt tulisivat mukana. Sovelluksella saa laitettua auton, penkit, ratin sekä tuuli- että takalasin lämmitykseen mikä tuntuu ihan mahdottomalta luksukselta. Aina perheen kanssa lämpöiseen, sulaneeseen autoon ja ihan sama mihin auto on pysäköitynä, ei tarvitse olla minkään piuhan päässä. Myös korkeampi kori miellyttää niin ajossa kuin lasten lastaamisessa. Turvaa toisi Toyotan Relax-turva.

Yhtenä Toyotan heikkoutena on mainittava toimintamatka, joka lienee selvästi porukan heikoin. Meillä toki on hyvin vähän pitkää ajoa ja nekin keskittyy pääsääntöisesti kesän reissuille ja silloin on lapset mukana, joten pysähdellä tarvitsee joka tapauksessa. Ainoastaan talvella tapahtuvat extempore reissut 125km suuntaansa voivat jonkinlaista ahdistusta aiheuttaa, kun pitää pysähtyä erikseen lataamaan. Toki siinäkin tapauksessa varmaan riittäisi paluumatkalla 10-15 minuutin pysähdys, jotta pääsee stressivapaasti kotiin jatkamaan latausta. Toyotaa saisi nelivetona pienillä kilometreillä selvästi alle 40 000 euron, mikä tietysti tuntuu houkuttelevalta, mutta samalla asettaa kysymyksen, että mistä tämä johtuu? Näistä mainitsemistani malleista juuri tätä bZ4X olen kaikista lyhyimmän ajan seurannut, joten sen hintakehitys ei ole tiedossa. Lähinnä asiaa pohdin, että jos tulisi tarve autosta luopua jostain syystä niin nähdäänkö kyseiselle mallille arvoa? Pääsääntöisesti Suomessa Toyota on hyvin kaupaksi käynyt tai sellainen mielikuva minulla on, että on haluttu merkki.

Kia EV6 tuo tähän toiseen kärkiheppaan nähden paremman toimintamatkan ja lataus muutenkin sillä on erittäin nopeaa. Toisi siltä osin enemmän mielenrauhaa sähköauton ensiostajalle, kun auton saa hyvinkin nopeasti ladattua jos tulee nopeasti tarve lähteä käymään pidemmällä. Olkootkin, että meidän perheen ajoilla tällä on melko pieni painoarvo, mutta tilanteet ja ajot voivat muuttua. EV6 olen ennättänyt vain koeistumaan ja siinä takapenkki vaikuttaisi olevan samaa luokkaa bZ4X kanssa, kenties jalkatilaa on jopa enemmän. Kia tarjoaa myös erinomaisen takuun. Heikkoutena EV6 on selvästi Toyotaa kalliimpi ja on koriltaan matalampi.

Sitten hieman taaempaa takamatkalta saapuu Mercedes-Benz EQB. Toimintamatkaltaan ja latausominaisuuksiltaan lienee jossain Kian ja Toyotan välissä kuin myös hinnaltaan. Tätäkin olen päässyt koeistumaan ja vaikuttaisi omaavan kaikista leveimmän takapenkin. Heikkoutena kahteen edelliseen on merkittävästi lyhyempi takuu ja varmasti kalliimmat varaosat. Huoltoväli taitaa myös olla kerran vuoteen kuin Toyota ja Kia ilmoittaa kaksi vuotta (tosin täytyy tarkistaa, että vaatiiko Relax-turva kerta vuoteen huoltamisen). Tämä merkki myös herättää eniten vastustusta puolisossa. Toisaalta tekoälyn kanssa kun juttelin näistä kolmesta vaihtoehdosta, niin se kertoi minun asemassani valitsevan seitsemänpaikkaisen EQB:n, koska siinä on parhaat mukavuusominaisuudet ja paras ajettavuus. Tekoälyä myös vähän hiersi verrokkejaan arvokkaammat varaosat, mutta perusteli niiden olevan premium tasoa. Ja kyllähän tuo 7-paikkaisuus tietynlaista variaatiota toisi, kun jossain vaiheessa todennäköisesi molemmilla reunapaikoilla istutaan turvaistuimissa naama menosuuntaan, niin siinä välissä voi olla esikoisella ahdasta hartialinjalla. Tällöin kolmas rivi toisi helpotusta, vaikka syö sitten takakontin tilavuutta niin paljon, että ei siinä pidemmän matkan reissutarvikkeita juuri mukaan lastata, mutta kaikki arkiajot menisi kätevästi.

Samalle ratakierrokselle mahtuu sitten vielä Ford Mustang Mach-E, joka ei oikeastaan tuo pöytään mitään erityistä. Toki akkukapasiteetti on merkittävästi muita isompi, joten voisi kuvitella toimintamatkallaan päihittävän EV6 jopa. Loiston puutteesta huolimatta kuitenkin alle 40 000 euron hinnalla saa mukavasti varusteluita, on koriltaan melko korkea ja takuu myös melko hyvä.

Paljon on myös muita hyviä nelivetoja, kuten MY, ID.4 ja Enyaq, jotka pärjäisivät specseillään vertailussa, mutta jostain syystä en vaan koe vetoa näitä merkkejä kohtaan. Kuitenkin näidenkin merkkien edustajilta ja ylipäätään kokeneimmilta sähköautoilijoilta kokemuksia ja näkemyksiä tähän loputtomalta tuntuvaan pyörittelyyn kaipaan. Saati sitten jos palstalta löytyy joko bZ4X, EV6 tai EQB kuskeja niin kokemukset olisivat erittäin tervetulleita. Nyt kun omia ajatuksia sai ulos kirjoittaa ja tässä ostohousut jalassa sepaluksen sulkemista vailla valmiina, niin tällä hetkellä tuo Toyota puhuttaa kaikista eniten.
Yhtään en osaa auttaa, mutta hyvää pohdintaa olet tehnyt. Oma sähköautokuume kesti reilun 5v ajan ja sitten suostuin ostamaan porttihuumeena nurkkapyörittelyyn sopivan Leafin. Sillä on menty nyt kolmatta vuotta ja suunnilleen saman ajan on ollut sähköautokuume oikeaa pitkän matkan vekotinta kohtaan. Oman auton osto oli excelissä täysin perusteltu ja kk-erien kanssa kulut pysyi ennallaan dieseliin verrattaessa. Reaalimaailmassa Leafin arvo on tippunut kohtuullisen paljon ja eihän tämä sijoitus lopulta ole ollut taloudellisesti järkevä. Se tosin selviää vasta myyntihetkellä ja toistaiseksi en siitä ressaa.

Yhtä asiaa olen katunut sähköautoiluun siirtyessä ja se on tuo 5v kuume. Olisi pitänyt ostaa heti kuumeen noustessa, mutta pelotti liikaa tuommoinen sähkövatkain.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yhtä asiaa olen katunut sähköautoiluun siirtyessä ja se on tuo 5v kuume. Olisi pitänyt ostaa heti kuumeen noustessa, mutta pelotti liikaa tuommoinen sähkövatkain.
Kiitän näkemyksestäsi ja tämä on myös erittäin hyvä pointti. Monesti tulee naureskeltua autokuumeelle et se on vain sellainen hetkellinen olotila, mutta kyllä tämä ihan vakavastiotettavasta diagnoosista alkaa käymään. Asiaa tulee pyöriteltyä alvariinsa monelta kantilta ja lopulta itse asia etenee hyvin hitaasti. Kuitenkin tuo pyörittely vie ihan älyttömästi resursseja ja alkaa haitat työntekoa. Kotona myös huomaa olevansa kovin uupunut tästä kaikesta, joten jonkinlainen ratkaisu olisi hyvä saada.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ei ole mitään faktaa vaan pelkkää mutua, mutta eikös tuo Toyotan sähköauto ole saanut aika paljon negatiivisia arvosteluja ja käyttökokemuksia..?

Enyaqissa oman kokemuksen mukaan huonoa ovat softa, kännykkäapp ja adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimimattomuus talvella kun auton keulaan tulee lunta. Muuten ei valittamista ja tarkoitus autolla mennä niin monta vuotta kuin mahdollista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla ei ole mitään faktaa vaan pelkkää mutua, mutta eikös tuo Toyotan sähköauto ole saanut aika paljon negatiivisia arvosteluja ja käyttökokemuksia..?
Ainakin tullessaan juu, mutta onkos niihin se akun esilämmitys jo saatu lisättyä vanhoihinkin? Sen puute kritiikin kärjessä kai oli, ja sitten se joku latausrajoitus, joka ei taida käytännössä mitään vaikuttaa.
Solterra on ~sama auto, järkevämmällä nimellä ja vähemmällä vittuilulla?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mulla ei ole mitään faktaa vaan pelkkää mutua, mutta eikös tuo Toyotan sähköauto ole saanut aika paljon negatiivisia arvosteluja ja käyttökokemuksia..?
Ainakin silloin sai kun kyseinen auto julkaistiin. Toimintamatka juuri kova pettymys ja Toyota oli rajoittanut pikalataukset kahteen kertaan per vuorokausi varjellakseen akun kestävyyttä. Sittemmin tuota rajaa on nostettu käsittääkseni neljään kertaan vuorokaudessa. Oman koeajon kun suoritin loskakelissä niin täyteen ladattuna ilmoitti toimintamatkaksi 260km ja onhan se toki vähän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Paljon on myös muita hyviä nelivetoja, kuten MY, ID.4 ja Enyaq, jotka pärjäisivät specseillään vertailussa, mutta jostain syystä en vaan koe vetoa näitä merkkejä kohtaan. Kuitenkin näidenkin merkkien edustajilta ja ylipäätään kokeneimmilta sähköautoilijoilta kokemuksia ja näkemyksiä tähän loputtomalta tuntuvaan pyörittelyyn kaipaan.

Sanotaan nyt alkuun, että mielestäni loppujen lopuksi kaikki tämän kokoluokan sähköautot ovat erittäin hyviä autoja ja varmasti nautit ajamisesta niillä jokaisella.

Itsellä nyt on kokemusta Enyaqista kahden auton verran ja kolmas on tulossa tammikuun lopussa. MY:n ratissa olen ollut nyt reilun kuukauden ajan, kun tuo tuli firman tallista meidän perheeseen odotusajan autoksi.

Enyaqin puolesta puhuu ehdottomasti sisätilat ja luokkansa tilavin(?) tavaratila. Takapenkillä on Suberbmaisen isot jalkatilat ja itse auto on pyritty pitämään esimerkiksi hallintalaitteiltaan mahdollisimman perinteisenä, jotta siirtyminen sähköautoon ei tuntuisi niin suurelta loikalta. Itseltä Enyaqille suuret suositukset ja jos käytettyä haluaa, niin voin suoraan suositella tätä meidän edellistä Enyaqia, joka on Kuopiossa myynnissä:


MY taas on teslamaisesti tämän luokan edelläkävijä sähköautoilussa ja erityisesti softa ja tuo etähallinta hakkaa kilpailijat aikalailla 6-0. Alusta on ainakin oman kokemuksen mukaan suhteellisen kova, mutta tuo kannattaa ehdottomasti koeajaa, jotta pääsee paremmin autosta kärryille. MY:tä kuvaa mielestäni hyvin sana "hauska". Tuolla on mielestäni todella hauska ajaa ja kiihtyvyys on perusnelikolla luokkaa todella kova. Huhujen mukaan Q1:llä julkaistaan facelift, johon voisi olettaa tulevan parannuksia niin äänieristykseen kuin alustaankin. Voin kyllä suositella tätäkin mallia aikalailla varauksetta. Tilaa on MY:ssä paperilla enemmän kuin Enyaqissa, mutta ainakin tavaratilan tilavuus mitataan kattoon asti, kun taas Skodassa (ja muissa EU-malleissa) tilavuus mitataan takapenkin yläreunaan. MY:ssä tosin on jäätävän kokoinen lisätavaratila takaboksin pohjan alla ja lisäksi kohtuullisen kokoinen frunk.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Enyaqissa oman kokemuksen mukaan huonoa ovat softa, kännykkäapp ja adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimimattomuus talvella kun auton keulaan tulee lunta. Muuten ei valittamista ja tarkoitus autolla mennä niin monta vuotta kuin mahdollista.

Odotan kyllä mielenkiinnolla uuden Enyaqin saapumista ja sitä, onko se softa ja app tosiaan parantunut niin paljon mitä sanotaan :) 3.x -versioilla oli jo ihan ok, kun vertasin siihen ihan original versioon.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mulla ei ole mitään faktaa vaan pelkkää mutua, mutta eikös tuo Toyotan sähköauto ole saanut aika paljon negatiivisia arvosteluja ja käyttökokemuksia..?
Sai palautetta silloin tullessaan juuri hitaan latauksen ja pikalatausten rajoitusten vuoksi. Ne on tainneet korjautua kyllä jo. Ajettavuudeltaan kuitenkin ihan kelpo peli, kulutus suht suurta, eikä pikalataus edelleenkään ole parasta a-luokkaa. Yksi asia mikä Toyotassa nyppii, on tiukka huotoväli, 15tkm oli ainakin jossain vaiheessa ja se käytättäisi omilla ajoilla melkein 3 kertaa vuodessa huollossa. Se lisää tietysti vaivaa ja kustannuksia.

Jos on kotilataus ja ajot pääosin lyhyitä matkoja, ei kulutuksella ole hirveän suurta merkitystä. Pitkällä matkalla sitten enemmän, jos paikalatauksella käytetään kallista sähköä, niin kustannukset eivät eroa hirveästi polttomoottoriautosta.

Kia tarjoaa myös erinomaisen takuun. Heikkoutena EV6 on selvästi Toyotaa kalliimpi ja on koriltaan matalampi.
Jos Ioniq 5 ei ulkonäöltä säikäytä, niin käytännössä sama auto erilaisella korilla ja ainakin joskus oli edullisempi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mulla vähän samanlainen pohdinta käynnissä. Plugarilla on menty kohta kaksi vuotta ja sähköajo vaan tuntuisi mukavalta. Ioniq 5 olisi kovasti listalla. Tilaa on vallan hulppeasti sisällä ja ne perinteiset "kardaanitunnelit" on unohdettu. Lataus on todella nopea ja nelivedon rangekin taitaa olla ihan fine. Nyt niitä saisi vielä ilman korkoa ja kuluja. Mutta toistaiseksi ostoa on hillinnyt järkyttävä hinnan syöpymä uudesta, joka toki koskee kaikkia uusia autoja. Toinen syy on tuleva facelift, jossa on korjattu muutama isompi ja pienempi asia, lite bätre osastolle. Kolmas on heikot valot. Nykyisessä on ledimatriisit ja ne on todella hyvät. About kaikilla foorumeilla on juttuja jälkiasennetuista ledipaneeleista ja se tuntuu jotenkin typerältä ajatukselta uuteen takuun alaiseen autoon, etenkin kun virallinen huolto ei niitä asenna.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos en ihan väärässä ole, niin näitä ei ole missään sähköautossa.
Jos auto on alusta lähtien suunniteltu sähköautoksi niin silloin takapenkin lattia on tasainen eikä ylimääräisiä möykkyjä ole. Monet sähköautot perustuvat kuitenkin polttomoottoriautoihin ja niistä tunneli edelleen löytyy, se on vaan sitten täytetty akuilla tai jollain muulla komponenteilla
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Toyota bz4x:ssä on kyllä auton kokoon nähden aika onneton tavaratila. Tuohan on kuitenkin 4,7 metriä pitkä auto. Monesti sähköautoja kehutaan uskomattomista tiloista, mutta jotenki useisiin niistä on kutenkin saatu loihdittua käsittämättömän pieni takakontti. Ehkä sitä tilaa sitten on siellä takajalkatilassa enemmän. Kia ev6:ssa pitäisi virallisten litrojen mukaan olla hieman isompi kontti, mutta ainakin omaan silmääni se vaikutti myös yllättävän pieneltä.

Alkuperäisellä kyselijälle taisi olla kuitenkin kolme melko pientä lasta, joten sinällään kontin koolla on varmasti merkitystä, mutta tarkistettuani tuon Kia Optima phevin takakontin, niin sekin näyttäisi olevan vain 440 litraa, joten sen kokoisella kontilla sitten ilmeisesti voi pärjätä. Toyota bz4x:ssä on samankokoinen.

Skoda enyaq olisi oma valintani tilojen ja kontin puolesta. Ja ei tuo ulkonäössä ainakaan Toyotalle häviä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
olmas on heikot valot. Nykyisessä on ledimatriisit ja ne on todella hyvät.
Matriisivaloja on kyllä monet kehuneet. Itselläni ei sellaisia ole koskaan ollut, niin en osaa kaivatakkaan. Taannoin oli Qashqaissa lisäpitkät ja olihan se pimeällä mukavaa. Nykyiseen Ioniq 5:een harkitsin lisäpitkiä, mutta nyt on pari vuotta pärjännyt ilmankin. Jotkut ovat nostaneet valokeilaa hieman ylemmäksi ja ilmeisesti se parantaa valoja paljon. Voisi ne kieltämättä olla paremmat, varsinkin syksyn pimeillä. Lisäpitkät tuohon toisaalta istuisi aika nätisti.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Alkuperäisellä kyselijälle taisi olla kuitenkin kolme melko pientä lasta, joten sinällään kontin koolla on varmasti merkitystä, mutta tarkistettuani tuon Kia Optima phevin takakontin, niin sekin näyttäisi olevan vain 440 litraa, joten sen kokoisella kontilla sitten ilmeisesti voi pärjätä. Toyota bz4x:ssä on samankokoinen.
Kyllä, kaksi nuorinta lasta käyttää vielä pitkään turvaistuinta. Itseasiassa tuo Optiman kontti oli se mikä alkujaan laukaisi tämän kartoituksen auton vaihtamisesta. Eli aloin katselemaan autoja, joissa olisi isompi kontti ja siitä ajatus jalostui muihin kriteereihin ja tuo kontin koko menetti merkitystään. Optiman kontti on syvyys- ja leveyssuunnassa aika tarkalleen 103cm. Äkkiseltään ajateltuna syvyys on ihan ok, mutta leveys on kovin vähän.
Skoda enyaq olisi oma valintani tilojen ja kontin puolesta. Ja ei tuo ulkonäössä ainakaan Toyotalle häviä.
Minä voisin myös Enyaqille lämmetä ja kyllä suosikeista yksi sellainen löytyykin (laitetaan veli @iibor vanha auto myös listalle). Meillä rouvalla kuitenkin minua pidempi työmatka ja tästä syystä järkevintä olisi laittaa hänet sähköautolla ajamaan. Hänen työpaikallaan vaan olivat miehet haukkuneet Skodan merkkinä ja toitottaneet kuinka heille ei enää yhtäkään kyseistä merkkiä tule. Tuskin siis olivat edes Enyaqia kokeilleet. Oman rouvan ajatusmaailmaan tällaiset kahvikeskustelut kuitenkin vaikuttavat ja hän ei kehtaisi sitten yhtäkkiä ilmestyä Skodalla töihin ja kuunnella sitä kettuilua. Eli melko pienissä kantimissa meillä Enyaq vastustus on, en vain ole jaksanut lähteä tuota vyyhtiä enempää avaamaan.
 

F#21

Jäsen
Mersun EQB ollut nyt puoltoista vuotta työsuhdeautona alla ja ensi kuussa olisi tulossa uusi facelift tilalle.

Kyllähän tässä on sähköautoiluun jo tottunut ja jos en nyt suoraan puolestapuhuja ole, niin suosittelisin sitä silti, jos mahdollisuus on. Isoin puute itsellä on, etten pääse kotona lataamaan tuota, mutta siltikin pienellä suunnittelulla on lataukset aina onnistuneet. Muutamia kertoja on matkalla joutunut tsiigaamaan miten latauspaikat ovat vapaana ja sen perusteella sitten iskenyt kiinni, vaikkakin hiukan aiemmin kuin tarvitsisi.

Itse autoon, niin eihän tuo mikään E-mersu ole, mutta silti miellyttävä hyvillä varusteilla. Nyt vielä faceliftissä näyttäisi olevan paremmat varustelut jo oletuksena.
Sisätilat ovat melko tilavat vaikkakin kontti on hiukan ahdas. Tässä varmaan näkyy tuo mallin rajoite, eli sähköauto tehty polttomoottoriauton rungolle, niin tilaa täytyy säästää jostain.
Ajettavuus on mielestäni hyvä ja vaikka tehoja ei ole kuten Tesloissa konsanaan, niin tarpeeksi vikkelästi tuo liikkuu omaan ajoon.
Mercedes Me -sovellus on vielä hyvä lisä tuon auton hallintaan ja sopimuksella siihen saa vielä noita tiettyjä latauspalveluita mukaan, jolloin niitä pystyy käynnistämään sen kautta. Taitanee kuitenkin ottaa jonkun lisähinnan niistä, saletti en ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Jättäisin Toyotan suosiolla kauppaan. Huonosti suunniteltu sähkäri, jonka pahimpia valuvikoja on vähän pystytty oikomaan.

Lyhyt range, suurehko sähkön kulutus ja ei kaikista nopein lataus on kombo, joka tulee varmasti käytössä harmittamaan. Se tulee varmasti myös näkymään myös jatkossa auton jälleenmyyntihinnassa.

Itsellä alla on C40 ja ainoa mikä tuossa jollain tasolla jurppii on range. Jopa niin paljon, että olen kysellyt vaihtoa tuoreempaan vuosimalliin, mutta pitänee odottaa vielä noin vuosi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Jos en ihan väärässä ole, niin näitä ei ole missään sähköautossa.
Tuossa jo mainittukin, niin osa on tehty molempia voimanlähteitä varten. Ja jäi vähän vajaaksi mun selostus. Todella monessa sähköautossa on todella iso keskikonsolilaatikko etupenkkien välissä. Mä en oikein hahmota mitä sinne on hillottu sisälle, mutta tekee sisätiloista monasti ahtaan tuntuisen. Ioniq 5 on tuossa suhteessa raikas poikkeus, vaikka kaikki eh siitä tykkää. Eli sellainen vanhanajan rattivaihteinen tasalattia auto.
 

Jof

Jäsen
Itsellä alla on C40 ja ainoa mikä tuossa jollain tasolla jurppii on range. Jopa niin paljon, että olen kysellyt vaihtoa tuoreempaan vuosimalliin, mutta pitänee odottaa vielä noin vuosi.
Minulla vuoden -24 mallin C40 nelivetoisena ja siinä WLTP-range on noin 550 km (tarkka muistaakseni 547 km) ja se on minusta ihan ok. Käytännössä siis kesällä noin 400 ja talvella noin 300 km eli huomattavasti parempi kuin Toyotalla. Volvoihin tuli rangea tuli lisää juuri tämän vuoden malleihin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Minulla vuoden -24 mallin C40 nelivetoisena ja siinä WLTP-range on noin 550 km (tarkka muistaakseni 547 km) ja se on minusta ihan ok. Käytännössä siis kesällä noin 400 ja talvella noin 300 km eli huomattavasti parempi kuin Toyotalla. Volvoihin tuli rangea tuli lisää juuri tämän vuoden malleihin.
Jep. Itselläni on pari vuotta vanha nelikko, jossa tuo range pyörii kesäisin vähän yli 300:ssa ja talvella pikkuisen alle. Tuohon kun saisi sen satkun lisää niin olisi melko täydellinen auto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jof

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Samalle ratakierrokselle mahtuu sitten vielä Ford Mustang Mach-E, joka ei oikeastaan tuo pöytään mitään erityistä. Toki akkukapasiteetti on merkittävästi muita isompi, joten voisi kuvitella toimintamatkallaan päihittävän EV6 jopa. Loiston puutteesta huolimatta kuitenkin alle 40 000 euron hinnalla saa mukavasti varusteluita, on koriltaan melko korkea ja takuu myös melko hyvä.

Mustangin isomman akun hyöty menee kyllä täysin siihen, että auto on järkyttävä sähkösyöppö.
Mukava ajettava kyllä ja laadukas tuntuma joka puolella. Meillä takapotku pienellä akulla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

rpeez

Jäsen
Yhtenä Toyotan heikkoutena on mainittava toimintamatka, joka lienee selvästi porukan heikoin. Meillä toki on hyvin vähän pitkää ajoa ja nekin keskittyy pääsääntöisesti kesän reissuille ja silloin on lapset mukana, joten pysähdellä tarvitsee joka tapauksessa. Ainoastaan talvella tapahtuvat extempore reissut 125km suuntaansa voivat jonkinlaista ahdistusta aiheuttaa, kun pitää pysähtyä erikseen lataamaan. Toki siinäkin tapauksessa varmaan riittäisi paluumatkalla 10-15 minuutin pysähdys, jotta pääsee stressivapaasti kotiin jatkamaan latausta. Toyotaa saisi nelivetona pienillä kilometreillä selvästi alle 40 000 euron, mikä tietysti tuntuu houkuttelevalta, mutta samalla asettaa kysymyksen, että mistä tämä johtuu? Näistä mainitsemistani malleista juuri tätä bZ4X olen kaikista lyhyimmän ajan seurannut, joten sen hintakehitys ei ole tiedossa. Lähinnä asiaa pohdin, että jos tulisi tarve autosta luopua jostain syystä niin nähdäänkö kyseiselle mallille arvoa? Pääsääntöisesti Suomessa Toyota on hyvin kaupaksi käynyt tai sellainen mielikuva minulla on, että on haluttu merkki.
Neliveto Toyota alle 40ke tarkoittaa ilmeisesti käytettyä, ja huomaathan että alkupään autoissa on vain AC yksivaihelataus. Uskon että se on yksi syypää edulliseen hintaan. Itse ottaisin Toyotan vain 2024 versiona, jolloin tuli muitakin parannuksia.

Itsellä on ollut ID.4 reilut puoli vuotta, ja vähän ajavana ja kotona lataavana olen huomannut että toimintamatka ei ole niin oleellinen asia kuin pelkäsin ja pidin esim bz4x:n pahana puutteena. Itse lataan yleensä vain 50% akusta (30%->80%) ja silti menee jonnekin 1-2 viikon väliin lataustiheys. Tähän mennessä olisin pärjännyt bz4x:lläkin joka tilanteessa.
Kotilatausasema auttaa ihan älyttömästi. Esimerkiksi kun jos tietää seuraavana päivänä olevan pidempää ajoa, sen kuin puskee akun täyteen. Käytännössä kutakuinkin aina se riittää koko reissuun (edit. mitä tarvitsee päivässä ajaa).
Itsellä ei kuitenkaan vielä sydäntalvikokemusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Subaru Solterrahan on likimain sama auto kuin Toyota, kannattaa sekin käydä tarkistamassa. Subarulla on nyt tarjoushinnat ja rahoitustarjous jos sellaista kaipaa, ja Subarun listahinnalla saa nelivedon kun Toyotassa saa vain etuvedon. Huomioi myös että halvimmassa varustelutasossa Ei tojolla saa sähköistä takaluukkua jos sille antaa arvoa. Subarussa sit onkin halvimmassa itselle tärkeimmät varusteet ehkä poislukien ratinlämmitys mikä puuttuu.

Toyotan 22 vuosimallissa oli yksivaihelataus, 23 vuonna tuli kolmivaihe AC-lataus, ja 2023 vuoden lopulla tuli latauskäyrän päivitys. 2024 versioon tuli vielä parannettu talvilataus. Hiukan hidas se pikalataus taitaa olla muihin verrattuna, kulutus hiukan korkeampi mutta ei älyttömästi. Luotettavuushan Toyotassa varmaan on se ykkösjuttu, itsekin sen takia Toyota/Subaru on oman listan kärkipaikoilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tosiaan 2023 vuoden bZ4X katsellut ja myyjältä varmistanut, että niissä tuo kolmivaihelataus löytyy.

Solterra olisi myös varteenotettava vaihtoehto. Siinä tosin ei ole tuota Toyotan Relax-turvaa eikä EV-akkuturvaa, joka on voimassa 10v tai miljoona kilometriä. Toki näiden ylläpitäminen vaatii huoltamisen merkkiliikkeessä 15tkm välein, joka meidän ajoilla olisi n. 10kk välein. Vähän nihkeältä se tuntuu, vaikka onhan nykyisessäkin tuo sama huoltoväli.

Täällä on ollut oikein hyvää keskustelua ja saanut paljon hyviä näkemyksiä, joten kiitos niistä. Annetaan niiden hetki muhia mielessä ja uskoisin, että niiden avulla jonkinlainen päätös tässä muodostuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös