Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 729
  • 4 643
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Minkälainen tuo kipu on? Jos se on viiltävä/pistävä niin noilla kuvauksilla epäilisin syyn löytyvän olkapäästä. Kokeile vähän tunnustella, josko kipu voisi olla olkapäästä peräisin, eli herkistyisi olkapäätä liikuttaessa.

Kansankielellä ilmastointilisäke, eli olkalisäke-solisluunivelen välinen ac-nivel on melko yleinen ongelman aihe punttisalilla, ja kipuilee juuri rintaan viiltävänä/pistävänä kipuna. Yleisin ongelma siellä on nivelen tulehtuminen, joka ei lepokipuile, eli kivut tulee kuvailemasi mukaan ainoastaan olkapäätä liikuttaessa.

Tulehdus alkaa kipuilemaan yleensä yhtäkkiä, mutta sen oireiden aiheuttajat eivät yleensä ole äkillisiä. Olkapäiden virheasennot esimerkiksi penkissä, mavessa yms. tuolle altistaa. Hoitona sitten tekniikkakoulua ja perusteellista olkapäiden ja rinnan venyttelyä.
Ei tule olkapäästä,, eli kättä voin pyörittää oikeastaan ilman kipua. Kipu tuntuu silloin, jos käännän koko hartialinjaa. Kipu tuntuu juuri tuossa oikean puolen ylävatsalihaksessa, kun vedän hartoita taaksepäin, niin että selkä menee kaarelle. Eilen olin jo aika varma, että menen käymään lääkärillä tai työterveydessä, mutta aamulla homma oli jo selkeästi parempi. Ehkä tämä tästä. Pahimmillaan oli todella kipeä, mutta en huomannut sitä loukanneeni.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oikean rinnan alla, ehkä ylävatsalihaksessa, kipua. Ei ole kosketusarka, mutta esimerkiksi haukottelu ja kiertoliike sattuvat.
Mites hiusmurtuma kylkiluissa? Itsellä on noita muutaman kerran ja juuri näin tuntuu että haukottelu koskee, se kylki on painaessa/nukkuessa kipeä.
http://fi.surgeon-live.com/files_perelom-8-vosmogo-rebra.jpg@1359226116.jpg

Tähän yhteyteen voi myös sanoa että tuolla rintarangassa on monilla paljon jäykkyyksiä, ehkä hartiat vähän etukenossa toimistotyössä, tai että punttitreeni on enemmän penkkiä kuin vetoja jne. Rintarangan kivutkin voi olla aika viheliäitä ja tuntuu kun röyhtistää rintaa, kiertää jne.
Apuna pistää ryhtiä paremmaksi, avata päivittäin oikeilla venytyksillä, lapatuki kuntoon kevyillä vetoliikkeillä/selkä liikkeillä jopa ilman painoa.

_
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä tämä on hiukan väärä ketju, mutta menköön kun kuntosalilaitteesta nyt kuitenkin puhutaan. Onko paikalla ketään palstalaisia, jotka treenaavat säännöllisesti soutulaitteella? Olen nyt uudelleenlöytänyt soutulaitteen monen vuoden tauon jälkeen ja kovasti tykästynyt. Sillä saa varsinkin alkulämpimän otettua kivasti koko kropalle. Tekeekö kukaan soutulaitteella pidempiä treenejä. Kaikki vinkit tervetulleita... Olen jopa harkinnut Concept 2 laitteen ostamista kotiin, koska sillä saa treenattua koko kropan varsin tehokkaastil
Aiemmin tuli soudettu enemmän, mutta vieläkin ~kerran viikkon lämmittelen tai jäähdyttelen parin kilsan lenkillä. Pitkiä pätkiä en ole vähään aikaan kiskonut, joskus tein puolta tuntia silloin tällöin. Keväällä tulee taas varmasti lisättyä soutukertoja, tykkään siitä juuri tuon kokonaisvaltaisuuden vuoksi.

Soutaminen on helpon kuuloista, mutta kannattaa perehtyä tekniikkaan esim. Youtuben avulla, ellei peräti alan harrastajaa satu olemaan tuttavapiirissä. Vaikka minkälaista riuhtojaa saleilla on liikkeellä, kun lopulta aika simppelisti siitä saa jouhevaa toimintaa eikä tartte polvia väistellä sen kapulan kanssa. Voipi olla turha juttu, mutta linkitän nyt kuitenkin tämän vanhan pätkän, jonka avulla itse sain ainakin auttavasti kiinni soutamisesta: Rowing Technique - YouTube
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rasvan saantiin liittyen. Kannattaa syödä rasvat illalla ja keskittyä aamupäivällä hiilareihin. Rasvat pitävät hyvin nälän yötä myöten, mutta jos aamulla syö raskaasti rasvapitoista ruokaa niin ei sen jälkeen välttämättä ruoka tarpeeksi maistu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa syödä rasvat illalla ja keskittyä aamupäivällä hiilareihin.
Tämä voi olla tyhmä kysymys mutta kutsutaan sitä keskusteluksikin, kannattaako tankata aamulla automaattisesti hiilareita iso kasa ja minkälaisia?
Ajan tällä takaa sitä jos et kuluta mitään ennen lounasta, ei urheilua ei fyysistä työtä jne.
Itse olen nollakulutuksella koko aamupäivän joten olen todennut että pärjään smoothiella mihin tulee vähän kaikkea natujugusta, marjoihin ja vitaamiineihin. Sitten jos haluan kuituja ja hiilareita niin jäystän hiukan näkkileipää mitä on kaapissa.
Niin ja juon paljon vettä/sitruunavettä heti jo herätyksen jälkeen joka pistää kyllä aineenvaihdunnan liikkeelle.

_
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämä voi olla tyhmä kysymys mutta kutsutaan sitä keskusteluksikin, kannattaako tankata aamulla automaattisesti hiilareita iso kasa ja minkälaisia?
Ajan tällä takaa sitä jos et kuluta mitään ennen lounasta, ei urheilua ei fyysistä työtä jne.
Itse olen nollakulutuksella koko aamupäivän joten olen todennut että pärjään smoothiella mihin tulee vähän kaikkea natujugusta, marjoihin ja vitaamiineihin. Sitten jos haluan kuituja ja hiilareita niin jäystän hiukan näkkileipää mitä on kaapissa.
Niin ja juon paljon vettä/sitruunavettä heti jo herätyksen jälkeen joka pistää kyllä aineenvaihdunnan liikkeelle.

_

Laita smoothien joukkoon Chiansimeniä ja vaikka jotain hiutaleita. Itse teen smoothiet maitoon ja laitan vielä mustikoita ja jotain protskujauhetta makua tuomaan. Sitruunavesi on mulle punainen vaate. Hampaille äärettömän paska vaihtoehto. Mikäli kuitenkin haluat jatkaa aamusitruunan vetämistä, niin hampaiden pesu ennen aamupalaa ja xylitolia heti aamupalan perään.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rasvan saantiin liittyen. Kannattaa syödä rasvat illalla ja keskittyä aamupäivällä hiilareihin. Rasvat pitävät hyvin nälän yötä myöten, mutta jos aamulla syö raskaasti rasvapitoista ruokaa niin ei sen jälkeen välttämättä ruoka tarpeeksi maistu.

En ole mikään alan ammattilainen mutta itse olen ollut siinä käsityksessä että rasvoja kannattaa syödä pitkin päivää,(voin olla väärässäkin) samoin kuin proteiineja ja hiilarit sitten ajoittaa mahdollisen treenin ympärille. Toki tämä kaikki riippuu siitä mihin aikaa tekee sen treenin ja miten treenaa. Itse kun treenaan aina siinä ilta kuuden aikoihin, niin pari tuntia ennen treeniä hiilaripitoinen ateria, samoin treenin jälkeen. Toki syön aamullakin niitä hiilareita että jaksaa töissäkin sitten painaa. Kokopäivän kulutus kun keikkuu varmaan siellä ~3500 kcal.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse tykkään syödä aamuisin reilusti myös hiilareita varsinkin sellaisina päivinä, kun on sali iltapäivällä edessä. Vähintään kaksi kunnon ruolailua, jollaiseksi myös oman aamupalani lasken, pitää olla takana ennen kunnollista treeniä. Esimerkiksi tänään söin puolikkaan avokadon, keitetyn kananmunan, kulhollisen kaurapuuroa marjoilla ja sämpylän reiluilla leikkeleillä sekä kasviksilla kera tuoremehun ja kahvin, kilokaloreita vajaa 800. Juuri äsken vedin riisiä ja jauhelihaa 500 kcalin edestä, yhdeltä uudelleen yhdellä kananmunalla ja kasviksilla terästettynä. Puolen neljän maissa sitten treenit ja hyvin jaksaa vääntää. Painoa on tullut pari kiloa sitten kalorilaskun aloituksen, mutta näppituntumalla vatsa ei ole turvonnut. Rasvoja vedän melko tasaisesti läpi päivän. Treenin jälkeen hiukan isompi annos hiilaripainoitteisesti ja iltapalalla sitten pääasiassa protskuja ja hiukan rasvoja. En mä tiedä, miten tarkkaa tämä on ja teenkö lopulta päin persettä, mutta ainakin jaksan treenata hyvin ja olo on pääosin hyvä. Tästä on helppo alkaa tiputtaa kaloreita sitten keväällä.

Mun vakiosmoothie neljälle koostuu parista desistä omenamehua, parista desistä naturalia vichyä, kokonaisesta avokadosta, kahdesta kananmunasta ja parista desistä mustikoita. Rasvoja, protskua ja kiva koostumus sekä maku. Tulee tehtyä lähinnä viikonloppuaamuisin, kun tuo blenderi pitää sen verran kovaa ääntä arkiaamuina käytettäväksi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minulle salia edeltävän päivän ruokailu on salipäivän ruokailua tärkeämpi puntin onnistumisen kannalta. Jos on syönyt edellisenä päivänä huonosti, peli on menetetty vaikka tankkaisi mitä salipäivänä ja toisaalta jos on syönyt edellisenä päivänä hyvin salipäivänä voi mennä aika kevyilläkin eväillä.

Edit: Ihan hauska myös kuunnella omaa ruokahalua. Olen joutunut olemaan nyt pari viikkoa treenaamatta leikkauksen vuoksi, ja ateriat ovat tippuneet kuudesta kolmeen, kun ei vaan ole nälkä kun ei mitään teekään. Kun taas pääsee painamaan, niin varmaan alkaa taas nälkä kiljua.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole mikään alan ammattilainen mutta itse olen ollut siinä käsityksessä että rasvoja kannattaa syödä pitkin päivää,(voin olla väärässäkin) samoin kuin proteiineja ja hiilarit sitten ajoittaa mahdollisen treenin ympärille. Toki tämä kaikki riippuu siitä mihin aikaa tekee sen treenin ja miten treenaa. Itse kun treenaan aina siinä ilta kuuden aikoihin, niin pari tuntia ennen treeniä hiilaripitoinen ateria, samoin treenin jälkeen. Toki syön aamullakin niitä hiilareita että jaksaa töissäkin sitten painaa. Kokopäivän kulutus kun keikkuu varmaan siellä ~3500 kcal.
Jees. En minäkään ole mikään ammattilainen, mutta olen ollut käsityksessä, että proteiinit pitäisi syödä pitkin päivää, rasvat iltaisin sekä hiilarit aamuisin ja treenin ympärillä,.Jostain tämä on tullut joskus luettua, eli lähde on mitä luotettavin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Soutaminen on helpon kuuloista, mutta kannattaa perehtyä tekniikkaan esim. Youtuben avulla, ellei peräti alan harrastajaa satu olemaan tuttavapiirissä...

Soututeknikka mulla on varmaan ainakin kohtalaisesti hallussa, kun takavuosina tuli soudeltua tunnin lenkkejä tuon tuostakin. Mutta silloinkin treenasin soutulaitteella siihen varsinaisesti paneutumatta... vähän puntin korvikkeena. Lähinnä olisin halunnut kysellä mielipiteitä sille, että jos tavoitteena ei ole varsinaisesti lihasten kasvattaminen, vaan kiinteytyminen ja kestävyysvoiman parantaminen, niin mitä tuon soudun lisäksi pitäisi vielä tehdä, että kroppa tulisi suht. kokonaisvaltaisesti käytyä läpi, Huomioonottaen, että kerta viikkoon pyöräilen, pelaan tennistä ja uin ja pari kertaa viikossa vielä juoksenkin tuohon päälle? Yhdistetty juoksu-kuntosalitreeni (yleensä kaksi kertaa viikossa) koostuu tätänykyä noin puolentoistatunnin treenistä, jossa juoksulenkin pituus on 45-60 minuuttia ja siihen päälle 20 min cross-trainerilla ja 20 min soutulaitteella

Aamupalasta... kyllä vanhakin koira voi oppia uusille tavoille. Ensimmäiset 40 vuotta meni siten, että oksennus lensi jos ruokaa yritin alle kahden tunnin heräämisesä suuhun tunkea. Nyt viimeisen vajaan parin vuoden aikana olen systemaattisesti opetellut syömään aamupalan; alkuun smoothien muodossa... (luonnonjogurttia, hedelmiä tai marjoja sesongin mukaan,, mantelimaitoa, pellavansiemenrouhetta ja jäätä tehosekoittimeen). Viime aikoina olen löytänyt hunajan ja siirtynyt syömään aamupalana saman satsin (pl. jää) hunajalla terästettynä ja jogurtti muodossa. Viikonloppuisin kerta viikkoon tukevammin englantilainen aamupala, tosin pekonin olen korvannut ilmakuivatulla kinkulla.

Se, että aamupala alkoi lopulta maistua oli lopulta niin yksinkertaisesta asiasta kiinni, että opettelin nukkumaan aikaisemmin ja pidempään. Tätä nykyä kallistan pään tyynyyn mahdollisuuksien mukaan jo klo 11 mennessä, joten siinä tulee reipas 11 tunnin tauko päivällisen ja aamupalan välillä. Usein jopa herään orastavaan näläntunteeseen, jota ei tapahtunut varmaan kertaakaan ensimmäiseen 40 elinvuoteen, heh

Aamupalan mukaanottaminen on tasapainoittanut koko ruokailurytmiä. Aamupalan ansiosta lounas on tätänykyä paljon kevyempi. Vastaavasti syön iltapäivällä hedelmän (yleensä banaanin) ennen treenaamaan lähtöä. Päivällinen on suomalaisittain myöhään, eli vasta 7:-8 välillä illalla ja sen jälkeen ei enää tarvitsekaan iltapalaa. Hiilareita rajoitan (en tosin hedelmien tai kasvisten muodossa) niinä päivinä kun en treenaa ja myös päivällisellä ei aivan kauheasti perunaa/riisiä/pastaa lautasella ole ellei treeni ole ollut tavallista kovempi. Enemmän kasvis/liha/kala-painotteisesti mennään päivällisellä.

On totta, että jos malttaisi puhtaasti syödä, niin syötävän ruoan määrä olisi huomattava. Minulla tätä ongelmaa ei tosin ole, sillä kerta viikkoon on mässypäivä ja sen lisäksi kultivoin vartaloani myös annoksilla viiniä ja olutta pitkin viikkoa, ettei ihan terveys-natsiuden puolelle homma heilahda.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Prof. Puck
Lähinnä tulee mieleen erilaiset vartalonpainoharjoitteet, joista leuanveto on varmasti perusliikkeistä kovin. Siihen lankutusta, selkäpenkkiä ja vastaavia, miksei pitkiä kyykkysarjojakin. Jälkimmäiseen saa tietysti vähän haastetta ja eloa Smithissä tai prässeissä, ellei halua vapaan tangon alla keikkua. Nuo siis ihan sellaisina perusvoimaa ja koordinaatiota tukevina liikkeinä.
---

Kokeilin tänään huvikseni 100x100kg mavessa eli kymppitonnia pienillä painoilla. Räpsähtihän se alle 25 minuuttiin, mutta hiukan kieltämättä laittoi puuskuttamaan. Enemmän tuollainen kestävyysjuttu ja crossfit-homostelu, jos sitä kaipaisin, mutta kyllä mä tykkään mieluummin nousta lähelle maksimiykköstä ja hakea pyramidilla sitä kymppitonnia.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mukavasti meni selkä jumiin kun vedin jalkakyykkyä pitkästä aikaa. Venyttelin aika pitkään ja aloittelin pienillä painoilla ja pikkuhiljaa lisäsin. Kolmannessa sarjatoistossa sitten selkä veti jumiin. Tankohan nousee hiukkasen hartioilta jos tekee tuon kyykyn ihan loppuun saakka räjähtävällä mallila. Siinä vaiheessa kun tanko painui taas koko painolla hartioile niin selkä veti kyllä täysin jökkiin. Ekoina päivinä ei pystynyt kunnolla kävelemään kun veti selän ihan täysin jumiin. No ny se on helpottanut, mutta kipu on itse tuolla selkärangan alaosan nivelessä. Yksi nivel on aika kivulias kun siihen sormella painaa. Tuskimpa siellä mitään isompaa vaurioo kuitenkaan on kun päivä päivältä parantanut. Kävin jo tuossa alkuviikosta salilla...keskityin kylläkin yläkroppaan.

Joskus olen tuosta jalkakyykystä lukenut, että se on vaarallista tehdä räjähtävästi ihan loppuun asti sen takia juuri kun tanko kevenee hiukkasen hartioilla ja sen jälkeen luonnollisesti palautuu koko painolla takaisin. Tekee pahaa selälle. Itselle on vaan opetettu se tekemään niin nimenomaan jos hakee sitä räjähtävyyttä. Tosin kun laittaa riittävästi painoa niin ei se tanko enää siitä hartioilta mihinkään nouse vaikka kuinka kyykkää ylös. Tämä oli kuitenkin eka kerta kun selkä veti noin pahasti jumiin vaikka olen aina sen samanlailla tehnyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä en kyllä pommikyykkyä ymmärrä, enkä omalla liikkuvuudellani ala edes leikilläni kokeilemaan. Räjähtävyyttä pystyy treenaamaan ilman painojakin tai sitten varioidusti vaarattomammilla liikkeillä kuin syväkyykyllä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Muutama päivä oltiin reissussa jossa tuli mussutettua sipsiä, jäätelöä, suklaata ja kaikenmoista epäterveellistä. Ei tarvinnut kuin tuon muutaman päivän syödä tuolla tavalla niin salilla tuntui kuin ei ikinä olisi täällä mitään tehnytkään. En sitä mitenkään hienosti osaa selittää, mutta kai tuommoinen epäterveellinen ruoka jotenkin kehon laittaa tukkoon.

Päätin sitten että pidänkin kevyemmän treenikierron.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämähän sopii oikein hyvin tänne, ette kai te pidättele pierujanne salilla.
Saako salilla haista hieltä? Keskustelu leimahti: ”Joskus oksettaa jo ovella” - Terveys - Ilta-Sanomat

Ja ensimmäinen joka kertoo peseytyvänsä ennen salille menoa on homppeli.

Kyllähän hyvällä salilla ilma kiertää ja hiki haisee. Ainakin itse olen sellaisilla saleilla viihtynyt, toisin sanoen isoilla kaupungin saleilla käynyt melkein koko ikäni. Naisille löytyy omat salinsa jos isot hikiset miehet pelottaa ja mikä parhainta niin viime vuosina fitness-buumin myötä nämä paljonkin silmäniloa tuottavat daamit ovat eksyneet näille kaupungin saleillekin. Taitaa olla niissäkin piireissa aika passee hoitaa treenit Elixialla tai vastaavassa rahastusklinikassa.

_
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
^ Tuli tuosta mieleen että on hymyilyttänyt pari kertaa tuolla salilla kun on kuullut miten iso mies huutaa sarjojen aikana. Ihan siis sielunsa pohjasta antaa tulla. Ei haittaa minua ainakaan yhtään tuollainen ja jos tuollainen häiritsee niin sitten on kyllä väärässä paikassa. Tulee ainakin semmonen tunne että tuo jätkä ottaa tosissaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rajansa kaikessa. Hygieniastaan voi sen verran huolehtia, että muutkin kykenevät tiloissa olemaan, nimittäin olen joutunut itse näin miehenä lähtemään pois samasta tilasta yhden hikoilijan tieltä. Ihan vitun pistävä käry, ei vain pystynyt. Ja kuitenkin siivoan oksennukset lapseni jäljiltä tai kissan ripulit tarvittaessa. Sama jannu kyseessä useamman kerran.

Ymmärrän myös sen, että tiukan sarja aikana saattaa narahtaa paukku, mutta ihan vain pieremisen ilosta muita paskankäryllä terrorisoivia en ymmärrä. Huonoa käytöstä ympäristöstä huolimatta.

Ja huutamistakaan en ihan vain sen äänentuoton takia harrastettuna ymmärrä. Ääntä lähtee kaikista, jos tiukalle menee sarja, mutta joillain sankareilla sitä huutoa syntyy jo lämmittelysarjojen aikana. Lähinnä koomista ja joissain tapauksissa lapsellista, mutta näistä kolmesta tapauksesta lopulta harmittomin, ellei nyt satu ihan naapurilaitteelle. Nämä salihuutajat lienevät samaa porukkaa, joka huutaa orgasmin partaalla heti hepan kärjen kastuttua.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohtapuoliin vuosi täynnä siitä, kun salihommat jäivät ja nyt on sitten oikeastaan vaan pelailtu salibandyä ja lätkää, nyt syksyn olen aktiivisesti käynyt uimassa, eli peruskunto on tasoa ihan ok. 2015 oli vielä kunnon bullmentula-meininki, paljon proteiinia, tanko taipui ja lyhyitä toistomääriä. En edes tiedä miksi, mutta isot painot kiehtoivat ja kehitystä tulikin kuin konemaisesti. Vuosi sitten kävi perinteiset: hirveät talvisairastelut, opiskelukiireet ja vielä salijäsenyys loppui... paskapuheet sikseen, ei riittänyt motivaatiota jatkaa.

Painoa tuossa vaiheessa oli muistaakseni 93kg ja voimaa tuntui olevan niin perkeleesti. Säbään ja lätkään tämä vaikutti odotetusti niin, että juoksukunto vähän kärsi, mutta kulmissa pelaaminen helpottui ja mailankäsittelyynkin sai vähän uutta tehoa. Nopeus pysyi yllättäen suht ennallaan, olen aina ollut geeneiltäni hyvin räjähtävä: lyhyet matkat ja ponnistus toimii. Ihan tyytyväinen olin kehitykseeni, vaikka ruokavaliosta johtuen (ja "kataboliaa" peläten) oli aina ehkä 1-2kg extraa kropassa. Treenit (4-5 kertaa viikossa) kuitenkin alkoivat enemmän ja enemmän maistumaan puurolta, mistä johtuen ehkä homma jäikin eikä samaan ole kiinnostanut palata.

Nyt kuitenkin on ollut pidempään palava halu aloittaa osittain salitreeni, mutta enimmäkseen kokeilla ryhmäliikuntaa (!). Paino on asettunut 83-84kg hujakoille ja ylimääräistä ei ihan hirveästi ole ja kädet ovat alkaneet tuntua vanhoilta rimpuloilta. Tammi-helmikuussa on muutto edessä ja uusi sali jo bongattu, ajattelin kuukauden päivät käydä vääntämässä perusohjelmaa (esim. golden six) suht pienillä painoilla, jotta saa lihakset heräämään uuteen elämään. Tämän jälkeen olisi tarkoitus uskaltautua esimerkiksi bodypumpiin, bodycombatiin ja mitä näitä nyt on, sillä on kyllä katsottava totuutta silmiin ja todettava, etten saa yksin treenatessa itsestäni hirveän paljon tekemisen meininkiä irti. Samalla olen viime aikoina vihdoin saanut lisättyä kasvisten/hedelmien syöntiä ja muutenkin jätettyä kilon mättöateriat vähemmälle. Tavoitteena siis alkaa treenaamaan itsestäni liikkuvampaa, vahvempaa ja terveellisempää versiota itsestäni, sillä lisäten tehoa jääkiekkoon ja salibandyyn sekä elämään yleisesti. Ehkä jopa saada viimeksi 4-5 vuotta sitten esillä ollut sixpack esiin.

Onko täällä siis (miehillä) kokemuksia ryhmäliikunnasta, sen tehosta/tuloksista ja yhdistämisestä salitreeniin? Suunnitelmissa siis olisi siirtyä viikkorytmiin, jossa kävisin niin pallopeleissä, salilla kuin ryhmätunneilla.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Kohtapuoliin vuosi täynnä siitä, kun salihommat jäivät ja nyt on sitten oikeastaan vaan pelailtu salibandyä ja lätkää, nyt syksyn olen aktiivisesti käynyt uimassa, eli peruskunto on tasoa ihan ok. 2015 oli vielä kunnon bullmentula-meininki, paljon proteiinia, tanko taipui ja lyhyitä toistomääriä. En edes tiedä miksi, mutta isot painot kiehtoivat ja kehitystä tulikin kuin konemaisesti. Vuosi sitten kävi perinteiset: hirveät talvisairastelut, opiskelukiireet ja vielä salijäsenyys loppui... paskapuheet sikseen, ei riittänyt motivaatiota jatkaa.

Painoa tuossa vaiheessa oli muistaakseni 93kg ja voimaa tuntui olevan niin perkeleesti. Säbään ja lätkään tämä vaikutti odotetusti niin, että juoksukunto vähän kärsi, mutta kulmissa pelaaminen helpottui ja mailankäsittelyynkin sai vähän uutta tehoa. Nopeus pysyi yllättäen suht ennallaan, olen aina ollut geeneiltäni hyvin räjähtävä: lyhyet matkat ja ponnistus toimii. Ihan tyytyväinen olin kehitykseeni, vaikka ruokavaliosta johtuen (ja "kataboliaa" peläten) oli aina ehkä 1-2kg extraa kropassa. Treenit (4-5 kertaa viikossa) kuitenkin alkoivat enemmän ja enemmän maistumaan puurolta, mistä johtuen ehkä homma jäikin eikä samaan ole kiinnostanut palata.

Nyt kuitenkin on ollut pidempään palava halu aloittaa osittain salitreeni, mutta enimmäkseen kokeilla ryhmäliikuntaa (!). Paino on asettunut 83-84kg hujakoille ja ylimääräistä ei ihan hirveästi ole ja kädet ovat alkaneet tuntua vanhoilta rimpuloilta. Tammi-helmikuussa on muutto edessä ja uusi sali jo bongattu, ajattelin kuukauden päivät käydä vääntämässä perusohjelmaa (esim. golden six) suht pienillä painoilla, jotta saa lihakset heräämään uuteen elämään. Tämän jälkeen olisi tarkoitus uskaltautua esimerkiksi bodypumpiin, bodycombatiin ja mitä näitä nyt on, sillä on kyllä katsottava totuutta silmiin ja todettava, etten saa yksin treenatessa itsestäni hirveän paljon tekemisen meininkiä irti. Samalla olen viime aikoina vihdoin saanut lisättyä kasvisten/hedelmien syöntiä ja muutenkin jätettyä kilon mättöateriat vähemmälle. Tavoitteena siis alkaa treenaamaan itsestäni liikkuvampaa, vahvempaa ja terveellisempää versiota itsestäni, sillä lisäten tehoa jääkiekkoon ja salibandyyn sekä elämään yleisesti. Ehkä jopa saada viimeksi 4-5 vuotta sitten esillä ollut sixpack esiin.

Onko täällä siis (miehillä) kokemuksia ryhmäliikunnasta, sen tehosta/tuloksista ja yhdistämisestä salitreeniin? Suunnitelmissa siis olisi siirtyä viikkorytmiin, jossa kävisin niin pallopeleissä, salilla kuin ryhmätunneilla.

On kokemusta ryhmäliikunnoista paljonkin. Bodycombat jo vuosia ollut suosikki. Itsellä jäi sählyt ja lätkät nuoruuteen, ja juokseminen pakkopullaa.
Muutaman kerran se vaatii, että pääsee sisään, ja rankkoja noi tunnit on, kun pääsee sisään, mutta toisaalta nopeasti kunto kohenee.

Bodypumpissa kävin aikoinaan paljonkin. Rasva palaa hyvin, mutta ei tuollaisilla pitkillä sarjoilla toki paljonkaan lihasmassaa kasva. Rankka tunti kyllä, kun painot saa itselle kohdalleen. Harvoin, jos käy, tulee lihakset täällä helposti todella jumiin.

Bodycombat nyt on tällainen intervalli tunti, joka parantaa kestävyyttä, koordinaatiota, hapenottokykyä jne.
Halutessaan tämäkin todella rankka itsellä noin 1000kcal kulutus tunnissa.

Kahvakuula tunteja suositellut myös monelle ja itselle maistuukin paremmin kuin vaikka tuo pump tätä nykyä.

Spinning tietysti myös tehokasta, mutta omasta mielestä vähän tylsää. Helpompaa kyllä ehkä kuin tuo combat.

Rohkeasti kannattaa mennä koittamaan. YouTubesta voi katsoa vähän alkua, että tietää vähän paremmin.
 

Jeffrey

Jäsen
Onko täällä siis (miehillä) kokemuksia ryhmäliikunnasta, sen tehosta/tuloksista ja yhdistämisestä salitreeniin? Suunnitelmissa siis olisi siirtyä viikkorytmiin, jossa kävisin niin pallopeleissä, salilla kuin ryhmätunneilla.

Aika paljon tulee treeniä viikolle. Ryhmäliikoissa olisi varmasti hyödyksi hakea jotain muita treenejä edistevää kombinaatio. Vanha totuus siitä, että ei se penkkitulos parane bodypumpilla lienee ihan paikallaan, lisäksi nuo ryhmäliikat ovat kuitenkin suunniteltu pääasiassa naisten tarpeisiin monipuolisena liikuntana, jääkiekko sinulla ajanee jo tuon.

Itse kävin aikanaan aika paljon joogassa ja pilateksessa punttiharjoittelun lisäksi. Näillä harjoitteilla oli myös salia edesauttanut vaikutus, ja voisi olla varsin sopiva ryhmäliikka myös jääkiekkoa silmälläpitäen. Omalla kohdalla nuo jäivät kun paino pääsi itsellä nousemaan ja tuppasi ranteet ja olkapäät kipeytymään asanoissa. Tai ainakin omalla kohdallani sali ja jooga oli liikaa kuormaa omille nivelille.

Muutoin paljon tsemppiä valitsemallesi tielle! Tuntuu, että sulla viikkoon tulee aika paljon kaikkea, niin suosittelen ehdottomasti laskemaan kalorit kuntoon. Valitettavasti ne mättöateriat saattavat tulla tutuksi kulutuksen noustessa. Itsellä energiatarve on siinä 6000 kalorin pinnassa ja siihen vielä lihaskasvua tukemaan vähän lisää. Ainakin omasta mielestäni on helpompi syödä se mättöateria harvemmin, kuin edelleen melko iso ateria useammin. Alkuun riittää se kun laskee proteiinit (2-2.5 grammaa / painokilo) ja rasvat ( 1 gramma / painokilo) suunnilleen kohdilleen, ja hiilarilla sitten täyttelee fiiliksen mukaan jos ei jaksa tarkemmin laskea. Toki sulla tuntuu tulevan senverta paljon treeniä, että jos kokonaiskalorit ja uni ei ole riittäviä, loppuu sulta koneesta puhti melko nopeasti.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Aika paljon tulee treeniä viikolle. Ryhmäliikoissa olisi varmasti hyödyksi hakea jotain muita treenejä edistevää kombinaatio. Vanha totuus siitä, että ei se penkkitulos parane bodypumpilla lienee ihan paikallaan, lisäksi nuo ryhmäliikat ovat kuitenkin suunniteltu pääasiassa naisten tarpeisiin monipuolisena liikuntana, jääkiekko sinulla ajanee jo tuon.

Itse kävin aikanaan aika paljon joogassa ja pilateksessa punttiharjoittelun lisäksi. Näillä harjoitteilla oli myös salia edesauttanut vaikutus, ja voisi olla varsin sopiva ryhmäliikka myös jääkiekkoa silmälläpitäen. Omalla kohdalla nuo jäivät kun paino pääsi itsellä nousemaan ja tuppasi ranteet ja olkapäät kipeytymään asanoissa. Tai ainakin omalla kohdallani sali ja jooga oli liikaa kuormaa omille nivelille.

Muutoin paljon tsemppiä valitsemallesi tielle! Tuntuu, että sulla viikkoon tulee aika paljon kaikkea, niin suosittelen ehdottomasti laskemaan kalorit kuntoon. Valitettavasti ne mättöateriat saattavat tulla tutuksi kulutuksen noustessa. Itsellä energiatarve on siinä 6000 kalorin pinnassa ja siihen vielä lihaskasvua tukemaan vähän lisää. Ainakin omasta mielestäni on helpompi syödä se mättöateria harvemmin, kuin edelleen melko iso ateria useammin. Alkuun riittää se kun laskee proteiinit (2-2.5 grammaa / painokilo) ja rasvat ( 1 gramma / painokilo) suunnilleen kohdilleen, ja hiilarilla sitten täyttelee fiiliksen mukaan jos ei jaksa tarkemmin laskea. Toki sulla tuntuu tulevan senverta paljon treeniä, että jos kokonaiskalorit ja uni ei ole riittäviä, loppuu sulta koneesta puhti melko nopeasti.

Penkkitulos ei varmasti parane pumpissa on totuus, mutta treeninä tuo tunti on kyllä raskaampi ja tehokkaampi muuten kuin monen salitreeni.

Tuon haluaisin korjata, että nämä combat ja pump tunnit tuskin on naisille suunnattuja, kun muualla maailmassa videoiden perusteella niissä käy yhtä paljon miehiä. Suomessa vielä naisilla enemmistö.
Varmasti saleilla on paljon naisille suunnattuja, mutta niistäkin moni varmasti tekisi hyvää miehille. Esim. pilates, huollot jne.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suurkiitokset vastauksista!

Bodypumpissa kävin aikoinaan paljonkin. Rasva palaa hyvin, mutta ei tuollaisilla pitkillä sarjoilla toki paljonkaan lihasmassaa kasva. Rankka tunti kyllä, kun painot saa itselle kohdalleen. Harvoin, jos käy, tulee lihakset täällä helposti todella jumiin.

Bodycombat nyt on tällainen intervalli tunti, joka parantaa kestävyyttä, koordinaatiota, hapenottokykyä jne.
Halutessaan tämäkin todella rankka itsellä noin 1000kcal kulutus tunnissa.

Kahvakuula tunteja suositellut myös monelle ja itselle maistuukin paremmin kuin vaikka tuo pump tätä nykyä.
Nämä kolme ovatkin olleet harkinnassa, luulisin kanssa että kahvakuulasta olisi paljon hyötyä sillä olkapäät ovat aina olleet meikäläisen heikkous. Vedettiin intissä aikanaan yksi kahvakuulatunti ja oli paikat niin jumissa, että traumat vasta pikkuhiljaa laantuneet... Massankeräys ei onneksi ole enää tavoitteena (mitä nyt ehkä vähän ryhtiä yläkroppaan, jaloissa ei valittamista), vain enemmänkin kireys ja yleinen jaksaminen. Siihen luulisin että tuo bodypump voisi toimia.

Aika paljon tulee treeniä viikolle.
Näin on, mutta jos 16-vuotiaana pystyi vetämään sen 8-9 treeniä viikkoon niin miksei nytkin *köh*. Todellisuudessa pyrin saamaan treenimäärän asettumaan sen 5-6 treeniä per viikko tasolle, joten voi hyvinkin olla että jätän salilla pumppaamisen kokonaan pois ja pyöritän palloilun lisäksi pelkästään jumppatunteja. Eihän sitä tiedä millaiseen komboon päätyy, mutta kun olen koko elämäni lähes jatkuvasti urheillut, niin todella vaikea on olla tekemättä mitään. Ikää on kohta vasta 25 vuotta, joten palautumisen pitäisi vielä olla ihan kunnossa. Olosuhteiden pakosta olen nyt jonkun aikaa joutunut rajoittamaan urheiluni siis uimiseen, mikä on ihan hauskaa hommaa, mutta aika tylsää puurtamista se loppupeleissä on.

Olen onneksi siitä onnellisessa (ja harvinaisessa) tilanteessa, että alkuvuodesta tulee todella olemaan aikaa harrastaa (joustava duuni), kämppä lähellä salia + lenkkipolkuja ja vielä jäähalli kohtuullisen lähellä. Palloilulajeissa on hyvin rento meininki osallistumisen suhteen, minkä lisäksi pystyn pelaamaan niin maalivahtia kuin kenttäpelaajaa. Pitää ottaa nyt ilo irti kun on mahdollisuus.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Jeffrey Pakko nyt kysyä, että millaisella makrojakaumalla sä tuohon 6000:een pääset? Painoa ja kokoa sulla muistaakseni oli keskimääräistä enemmän, mutta silti esim. 6x1000:n ateria on aikamoista mättämistä, ellei rasvojen osuus paisu tarkoituksella. Ja näin itse näitä juttuja parhaillaan testaillessani ja harjoitellessani kysyn, en päteäkseni tai vittuillakseni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kokeilin tälle viikolle pudottaa hiilarit alle 200:n ja kalorit samalla reilusti miinukselle. Jälkimmäinen ei kyllä ole edes ongelma, kun olen ainoastaan proteiinipainotteisen palkkarin tavannut ottaa ja muuten olen mennyt kotiruoalla protskuja painottaen. Kahden ekan päivän saldo on -2000... Eli aika helppoa on syödä liian vähän, kun kieltäytyy vain herkuista ja mätöistä. Hiilarit jäivät ekana päivänä 160:een, mutta eilen tarjottiin kylässä safka, enkä alkanut länkyttää siinä mistään ruokailuista vaan söin kiitoksella. Vähän yli 200g tuli hiilareita, samalla proteiiniannos jäi päivän osalta vajaaksi.

Eilen en treenannut, mutta tänään voi olla jo hiukan erilainen fiilis punnertaa kuin maanantaina. Tämä on toki vain viikon raapaisu, mutta kokeilen nyt kuitenkin kuinka kroppa reagoi alussa tällaiseen muutokseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös