Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 088
  • 4 643

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eihän sitä tiedä millaiseen komboon päätyy, mutta kun olen koko elämäni lähes jatkuvasti urheillut, niin todella vaikea on olla tekemättä mitään. Ikää on kohta vasta 25 vuotta, joten palautumisen pitäisi vielä olla ihan kunnossa.
Itse kävin aikanaan aika paljon joogassa ja pilateksessa punttiharjoittelun lisäksi. Näillä harjoitteilla oli myös salia edesauttanut vaikutus, ja voisi olla varsin sopiva ryhmäliikka myös jääkiekkoa silmälläpitäen.
Itsekin olen tämän koulukunnan suosija nyt, tajusin tämän vasta +30 vuotiaana mutta nyt tuntuu siltä etten lopeta ikinä pilatesta, varsinaisesti en joogassa käy mutta kun kyseessä joogasali niin pilatekseen yhdistyy paljon venyttäviä liikkeitä sekä muutamalla ohjaajalla on jooga-taustaa.
Ja tällä nimenomaan on painonnostoa ja muita urheilulajeja edesauttava vaikutus, pilateksessa puhutaan power housesta, eli keskusta pitää olla terästä lantionpohjasta lapatukiin ja kaikki siitä välistä eli pitkät kyljet ja syvät vatsa- sekä selkälihakset jne. Salilla kun näät porukan nykivän vatsalihaksia niin niin 9/10 treenaa silloin vain pinnallisia lihaksia ja tämän huomasi itsekin kun olin tehnyt näin 15 vuotta ja Pilates tunneilla vatsaharjoitteissa tärisin koko mies kun lihakset eivät aluksi pitäneet. Silloin kun tämä keskiosasto on terästä pystyy tekemään paljon enemmän kuin ennen salillakin ja puhtaasti. Toisinsanoen Pilateksen harjoittaminen ei tee sinusta minkään lajin tähteä mutta antaa erinomaiset lähtökohdat toteuttaa huipputaso.

Itselle tuo on urheiluviikossa todellinen win-win tunti koska on samalla hengähdystauko vaikka treenataan pakettia kuntoon. Tehdään matalalla sykkeellä joten on tavallaan välipäivä kun muina päivinä on salia, palloiluja, lenkkipolkua leuanvetoineen ja tukkeineen.

Ja jos pitää esim Pilatesta vain naisten hömppänä niin kannattaa tutustua herran historiaan, siellä on kehonrakennusta, nyrkkeilyä, voimistelua, kouluttajana olemista Scotland yardissa jne. Knoppitietona se oli juuri Pilates joka bongasi Max Schmelingin ja sai hänet tulemaan jenkkeihin nyrkkeilemään ja samalla auttoi hänet ja muut Ring Magazinen perustajan Nat Fleischerin nyrkkeilijät huippukuntoon omin metodein. Joseph Pilates - Wikipedia

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hygieniastaan voi sen verran huolehtia, että muutkin kykenevät tiloissa olemaan, nimittäin olen joutunut itse näin miehenä lähtemään pois samasta tilasta yhden hikoilijan tieltä. Ihan vitun pistävä käry, ei vain pystynyt.
Tämähän johtuu pääsääntöisesti siitä että jotkut käyttää pesemättömiä salivaatteita taikka sitten iholla on kuivunut hiki vielä eli suihkussa ei olla käyty pariin päivään. Kyllähän salilla kuin salilla hiki valuu jopa lentää, ainakin siellä missä itse treenaan, näillä saleilla treenataan paljon muitakin lajeja eikä siellä mikään ihmemmin haise. Itsekin salitreenin ohessa otan jopa yli tunnin lämpöjä tai silloin kyseessä on panostus ihan eri lajiin mutta kuitenkin, jos paita niin märkä että jättää treenipenkkiin jälkiä niin aina vaihtopaita mukana sitä varten.

Ilmanvaihtokin on tärkeää, jossain pienessä pommisuojassa voi olla niin nihkeä ilmanvaihto että pienimmätkin epäpuhtaudet tuoksahtaa heti. Suosikaa isoja saleja tai treenatkaa ulkona, sekin on hyvä vaihtoehto.

_
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jotkin tietyt ja laadukkaalla ohjaajalla varustetut ryhmäliikunnat ovat tosi hyviä paketteja perus bodailun ja malmien noston rinnalle, esim. kahvakuula, mutta vaatii todella sen, että ohjaaja on todellakin ammattilainen. Suomessa ryhmäliikunnat on mielletty ja oikeastaan tehdäänkin varta vasten naisille. Tämä voi olla peruja sieltä jostain aerobic-ajoilta, missä kimeä-ääninen ohjaajapirkko käskyttää edessä vellovaa naismerta puukepin ja steppilaudan kanssa.

Olen joskus ollut noilla bodypump-tunneilla ja kyllä siellä itsensä puhki saa ja kaloreita palaa kuin polttouunissa, mutta tuo konsepti on liikaa sellainen, että yhteen tuntiin ahdetaan kaikki mahdollinen. Ohjaajat ovat jotain liikunnanohjauksen alkeiskurssin käyneitä nuoria itsensäpeilailija-minkkejä, joiden motiivi tuntuu olevan suinkin enemmän itsensä esittely kuin asiakkaiden hyvinvointi/kuntoilu. Tuolla näkee aivan vitusti huonolla tekniikalla tehtyjä liikkeitä ja tuossa juuri korostuu laadukkaan ohjaajan merkitys. Musiikki jylisee ja minkki käskyttää edessä ja aikaa ei hänelle jää minkäänlaiseen neuvontaan, vaikka näkisin, että siellä joku kiskoo pyöreällä selällä kulmasoutuja. Taviskuntoililjalle melkein soisi enemmän perus-kuntosalia kuin sen, että käy 2-3 kertaa vetämässä itsensä maitohappo-tärviölle ja lopun aikaa ei tee mitään, mutta jokainen tekee mitä huvittaa.

Mutta kuitenkin, ammattitaitoisen fysioterapeutin vetämät ohjaukset ovat nimenomaan tässä mielessä hyviä, että tekniikasta harvemmin tingitään. Juuri nuo pilates-puolen jutut ovat hyviä nimenomaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Nyt oon panostanut oikein kunnolla tuohon leuanvetoon. Ei ole koskaan ollut oikein lempiliike. Maksimitoistot on pyörinyt tuossa kymmenen paikkeilla ja nyt olen yrittänyt joka viikko vetää 100 leukaa. Päivässä siis 3*8 tai 4*7 toistoa vähän fiiliksen mukaan välillä välipäivän pitäen. Tuntuu, että toistomäärät ei lisäänny, mutta salilla huomannut, että tuonne yläselkään suuntaavissa liikkeissä saa rautaa laittaa enemmän kuin ennen. Eli jotakin on tapahtunut. Ainoa mikä harmitta niin kämmenet ei meinaa kestää ja aukeaa. Tulee oikein vertakin ja sitten ei auta kuin teipata ne. Pitäisi jotkut kunnon hanskat ostaa sitä varten.

Penkki on lisäki semmoinen liike, joka ei oo koskaan kulkenut eikä tunnu kulkevan. Ehkä siihen jotain pyramidi hommia pitäis kehitellä. Tosin ei ole itselle mikään kynnyskysymys paljonko rautaa penkistä nousee.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Huomenna pitäisi aamusta mennä pitkittyneeseen räkäinvaasioon liittyen verikokeisiin. Mites tuo huomisen puntti kannattaisi hoitaa? Voiko käydä juuri ennen verikoetta vai sen jälkeen vai vasta illemmalla vai mitämitä?
 

Jeffrey

Jäsen
Huomenna pitäisi aamusta mennä pitkittyneeseen räkäinvaasioon liittyen verikokeisiin. Mites tuo huomisen puntti kannattaisi hoitaa? Voiko käydä juuri ennen verikoetta vai sen jälkeen vai vasta illemmalla vai mitämitä?

Paha kysymys. Voisin kuvitella, että liikunnan aiheuttama kiihtynyt aineenvaihdunta ja liikunnan seurauksena nautittu vesi laimentavat verta, ja/tai vähentävät taudin aiheuttajaa per mittayksikkö. Eli siis se taudin aiheuttaja ei välttämättä ole ainakaan yhtä selkeästi havaittavissa, mitä ns. lepotilassa jos ihan heti treenin jälkeen kokeisiin menet?

Ihan tällä loogisella implikaatio analyysillä sanoisin, että käy jälkeen, mutta ei niin väliä kuinka paljon jälkeen?

Ehkä jos ne nyt paljon sulta sitä verta pumppaa, niin voisi olla hyvä antaa kropan hieman palautua ennen treeniä.

Voisin kyllä uskoa, että jos asialla olisi oikeasti suurta merkitystä, olisi sinulle siitä ilmoitettu ajanvarauksen yhteydessä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Paha kysymys. Voisin kuvitella, että liikunnan aiheuttama kiihtynyt aineenvaihdunta ja liikunnan seurauksena nautittu vesi laimentavat verta, ja/tai vähentävät taudin aiheuttajaa per mittayksikkö. Eli siis se taudin aiheuttaja ei välttämättä ole ainakaan yhtä selkeästi havaittavissa, mitä ns. lepotilassa jos ihan heti treenin jälkeen kokeisiin menet?

Ihan tällä loogisella implikaatio analyysillä sanoisin, että käy jälkeen, mutta ei niin väliä kuinka paljon jälkeen?

Ehkä jos ne nyt paljon sulta sitä verta pumppaa, niin voisi olla hyvä antaa kropan hieman palautua ennen treeniä.

Voisin kyllä uskoa, että jos asialla olisi oikeasti suurta merkitystä, olisi sinulle siitä ilmoitettu ajanvarauksen yhteydessä.

Pohdin itse asiaa näin maallikkona oikeastaan täysin samasta näkökulmasta. Ja kyllä se käytännössä tarkoittaisi sitä, että lähes heti treenin jälkeen olisi verikokeiden vuoro, koska ei sinne salille nyt keskellä yötäkään tule lähdettyä.

Verta nyt tuskin kovin paljoa pumpataan, tai ainakin tällaisessa uskossa elän. Mietin vain sitä, että mitenköhän se käsi, josta verta on otettu toimii sitten treenissä? Tänään tuli tietysti tehtyä jalat, eli käsiä nyt on huomenna pakko käyttää mikäli puntille eksyy.

Ja toivon itsekin tosiaan, että tossa ajanvarauksen yhteydessä olisi ne kriittisimmät vinkit annettu, mutta siinä ei kyllä annettu yhden yhtä ohjetta.
 
Nyt oon panostanut oikein kunnolla tuohon leuanvetoon. Ei ole koskaan ollut oikein lempiliike. Maksimitoistot on pyörinyt tuossa kymmenen paikkeilla ja nyt olen yrittänyt joka viikko vetää 100 leukaa. Päivässä siis 3*8 tai 4*7 toistoa vähän fiiliksen mukaan välillä välipäivän pitäen. Tuntuu, että toistomäärät ei lisäänny, mutta salilla huomannut, että tuonne yläselkään suuntaavissa liikkeissä saa rautaa laittaa enemmän kuin ennen. Eli jotakin on tapahtunut.

Jos alkaa maksimeilla menemään se 10-12 leukaa, niin voi jo kokeilla vaikka 5 kg lisäpainoa haaroväliin. Kannattaa myös kiinnittää huomio tekniikkaan, on ihan eri asia vetää ns. kisaleukoja kuin vajaita. Itse vetelen tällä hetkellä 15 kg lisäpainolla (oma paino 70+), kuuden toiston sarjoja leukaa.

Proteiinihapatuksen keskellä kannattaa sitten muistaa se, että enemmän ei ole parempi, vaan ylimääräinen protsku varastoituu kehossa läskiksi. Normikuntoilijan proteiinintarve täyttyy melko hyvin ihan normisafkalla.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Proteiinihapatuksen keskellä kannattaa sitten muistaa se, että enemmän ei ole parempi, vaan ylimääräinen protsku varastoituu kehossa läskiksi. Normikuntoilijan proteiinintarve täyttyy melko hyvin ihan normisafkalla.

Mikäs sun näkemys sitten on siitä, paljonko "normikuntoilija" (miten määritellään?) tarvitsee proteiinia vuorokaudessa lihaskasvun saavuttamiseksi?
 

Jeffrey

Jäsen
Pohdin itse asiaa näin maallikkona oikeastaan täysin samasta näkökulmasta. Ja kyllä se käytännössä tarkoittaisi sitä, että lähes heti treenin jälkeen olisi verikokeiden vuoro, koska ei sinne salille nyt keskellä yötäkään tule lähdettyä.

Verta nyt tuskin kovin paljoa pumpataan, tai ainakin tällaisessa uskossa elän. Mietin vain sitä, että mitenköhän se käsi, josta verta on otettu toimii sitten treenissä? Tänään tuli tietysti tehtyä jalat, eli käsiä nyt on huomenna pakko käyttää mikäli puntille eksyy.

Ja toivon itsekin tosiaan, että tossa ajanvarauksen yhteydessä olisi ne kriittisimmät vinkit annettu, mutta siinä ei kyllä annettu yhden yhtä ohjetta.

Voihan se käsi tosiaan hieman olla hellänä. Itse nyt joulun alla otin tuon influenssa piikin, ja aavistuksen oli tunnoton käsi samana ja seuraavan päivän treeneissä. Ei se muistaakseni kuitenkaan treeniä sen suuremmin häirinnyt.

Proteiinihapatuksen keskellä kannattaa sitten muistaa se, että enemmän ei ole parempi, vaan ylimääräinen protsku varastoituu kehossa läskiksi. Normikuntoilijan proteiinintarve täyttyy melko hyvin ihan normisafkalla.

Tämäkin on vähän suhteellista. Keho pystyy käyttämään ylimääräistä proteiinia myös hiilarina tai rasvana. Toki tämä on osin turhaa, mutta tapahtumaketju ylimääräisestä proteiinista ylimääräiseksi läskiksi ei ole yhtä suoraviivainen kuin esimerkiksi hiilarin kanssa.

Toki ravintopuolella kaikki lähtee oman harjoittelun laadusta ja tavoitteista. Tiede on kuitenkin tällä hetkellä aika yksimielisesti sitä mieltä, että mikäli halutaan samanaikaisesti maksimoida lihasmassa ja minimoida läski, eli olla mahdollisimman "leaneja", tällöin proteiinin saanti voi hyvinkin olla melko korkea.

Jos nyt esimerkiksi 80kg kuntoilijan suhteen puhutaan 200g proteiinista päivää kohden, niin kyllä siinä jo saa syömisiensä perään katsoa, jotta sen saisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt kun ketju on ylhäällä, huutelen hyvien säärisuojien ja/tai kompressiosäärystimien perään. Nimittäin mave saa sääriluun ottamaan aika kivasti osumaa ja rupi on parhaimmillaan ollut melkoinen, vaikka pitkiä housuja käytänkin. Suosituksia vahviikkeellisista säärystimistä?
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt kun ketju on ylhäällä, huutelen hyvien säärisuojien ja/tai kompressiosäärystimien perään. Nimittäin mave saa sääriluun ottamaan aika kivasti osumaa ja rupi on parhaimmillaan ollut melkoinen, vaikka pitkiä housuja käytänkin. Suosituksia vahviikkeellisista säärystimistä?
Pitkät sukat ehkä riittäisi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Huomenna pitäisi aamusta mennä pitkittyneeseen räkäinvaasioon liittyen verikokeisiin. Mites tuo huomisen puntti kannattaisi hoitaa? Voiko käydä juuri ennen verikoetta vai sen jälkeen vai vasta illemmalla vai mitämitä?
Kannattaisiko olla menemättä, jos olet flunssassa? :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paksut futissukat...no joo mutta en ole vielä kenelläkään nähnyt säärisuojia salilla.
Juu, siis en mä missään lätkäkamoissa ole menossa mavettamaan, mutta jotain suojaa nuo kaipaisivat. Ehkä kokeilen kompressiosäärystimien, kun joissain niistä on pieni muovitus etusäären kohdalla.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
En kaivannut tällaista vastausta :)
Mutta se on ihan vakavasti puhuen vastaus, jonka tarvitset. Ei kipeänä tule mitään gainzzzzeja, kun kroppa on missä lie tulehdustilassa ja yrittää vain setviä sitä kuntoon. Pahimmillaan tulokset laskee ja tauti pitkittyy, kun treenaa puolikuntoisena. Nimim. Pari kuukautta täyslepoa kun treenasin kipeänä(kin)
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Mutta se on ihan vakavasti puhuen vastaus, jonka tarvitset. Ei kipeänä tule mitään gainzzzzeja, kun kroppa on missä lie tulehdustilassa ja yrittää vain setviä sitä kuntoon. Pahimmillaan tulokset laskee ja tauti pitkittyy, kun treenaa puolikuntoisena. Nimim. Pari kuukautta täyslepoa kun treenasin kipeänä(kin)

Ei tässä nyt varsinaista flunssaa ole päällä ja en nyt lähde koko taudinkuvaa avaamaan tämän tarkemmin, mutta arvostan kuitenkin huoltasi palstatoverin hyvinvointia kohtaan! :)

EDIT: Toki jos nyt verikokeissa paljastuu, että siellä on tulehdus päällä niin sitten täytyy pitää taukoa.
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt kun ketju on ylhäällä, huutelen hyvien säärisuojien ja/tai kompressiosäärystimien perään. Nimittäin mave saa sääriluun ottamaan aika kivasti osumaa ja rupi on parhaimmillaan ollut melkoinen, vaikka pitkiä housuja käytänkin. Suosituksia vahviikkeellisista säärystimistä?

Näissähän voimailijat käyttää nostosukkia. Ovat ihan sääntöperusteinen varuste voimannosto kilpailuissa. Ei taida nämä hirveästi erota muista polvikorkeista sukista?

Crossfitterit sitten taas ovat aavistuksen herkempää kansaa ja käyttävät paksumpaa kamaa, esimerkiksi:
RockGuards Shin Protection - For CrossTraining and OCR - RockTape Store

Kolmas vaihtoehto sitten on se, että hinkkaat tekniikkaa niin ettei sääriin kolahtele. Tosin jossain on epäilty, että tämä on enemmänkin yksilön rakenteellinen ominaisuus, kun varsinaisesti tekniikka virhe. Parempihan se tanko siinä sääressä on, kuin liian kaukana siitä.
 
Mikäs sun näkemys sitten on siitä, paljonko "normikuntoilija" (miten määritellään?) tarvitsee proteiinia vuorokaudessa lihaskasvun saavuttamiseksi?

1,5 g/kg tai 15%E on riittävä. Tutkimuksen valossa ajoitus tässä on avainsana, eli välittömästi treenin jälkeen nautittu 20 g proteiinia sisältävä palkkari edistää proteiinisynteesiä. Normikuntoilija on mun määrityksen mukaan kuntoilija, joka ei treenaa kilpaillakseen.

Jos 80 kg kuntoilija vetää sen 20 g protskua sisältävän palkkarin, niin "oikeasta" ruuasta pitää saada enää noin 100 g proteiinia.
 

Jeffrey

Jäsen
1,5 g/kg tai 15%E on riittävä. Tutkimuksen valossa ajoitus tässä on avainsana, eli välittömästi treenin jälkeen nautittu 20 g proteiinia sisältävä palkkari edistää proteiinisynteesiä. Normikuntoilija on mun määrityksen mukaan kuntoilija, joka ei treenaa kilpaillakseen.

Jos 80 kg kuntoilija vetää sen 20 g protskua sisältävän palkkarin, niin "oikeasta" ruuasta pitää saada enää noin 100 g proteiinia.


Nytpä on niin erikoisia väitteitä, että ihan mielenkiinnosta kysyisin mihin nämä luvut perustat? Eli jonkinmoista lähdettä, tutkimustulosta yms, jossa näin vältettäisiin?

Eli tuo 1,5g, ja 20g, mihin nämä perustuvat? Lisäksi tuon palautusjuoman huikean hyödyn heti treenin jälkeen saisit kyllä näyttää toteen. Tämä olisi ihan uutta tietoa minullekin. Toki palkkarini juon, mutta edellinen tutkimus jonka itse luin kertoi että ajoituksella "on viitteitä siitä, että on positiivinen korrelaatio". En ole missään törmännyt puhuttavan noin suorasta menestystekijästä.

Samoiten kun puhut tehostuneesta proteiinisynteesistä, niin mehän kaikki tiedämme sen, että proteiinisynteesi kuluttaa pelkästään polttoaineekseen sen noin 10g proteiinia ateriaa kohden. Kovasti kuullostaa tämänkin kautta vähäiseltä tuo 20g.

Noh, lyö faktat tiskiin niin ehkä täälläkin voidaan oppia jotain uutta.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nytpä on niin erikoisia väitteitä, että ihan mielenkiinnosta kysyisin mihin nämä luvut perustat? Eli jonkinmoista lähdettä, tutkimustulosta yms, jossa näin vältettäisiin?

Eli tuo 1,5g, ja 20g, mihin nämä perustuvat? Lisäksi tuon palautusjuoman huikean hyödyn heti treenin jälkeen saisit kyllä näyttää toteen. Tämä olisi ihan uutta tietoa minullekin. Toki palkkarini juon, mutta edellinen tutkimus jonka itse luin kertoi että ajoituksella "on viitteitä siitä, että on positiivinen korrelaatio". En ole missään törmännyt puhuttavan noin suorasta menestystekijästä.

Samoiten kun puhut tehostuneesta proteiinisynteesistä, niin mehän kaikki tiedämme sen, että proteiinisynteesi kuluttaa pelkästään polttoaineekseen sen noin 10g proteiinia ateriaa kohden. Kovasti kuullostaa tämänkin kautta vähäiseltä tuo 20g.

Noh, lyö faktat tiskiin niin ehkä täälläkin voidaan oppia jotain uutta.
Esimerkiksi Juha Hulmin blogista löytyy helposti todella paljon tieteellistä faktaa (lähteineen) näistäkin asioista. Ei tarvitse itse alkaa lukemaan tutkimuksia läpi, kun yksi maan johtavia alan tutkijoita ja asiantuntijoita on tehnyt sen valmiiksi. Perustreenaajalle suositellaan muistaakseni useimmiten jotain 1,5 - 2,0 grammaa per painokilo ja tutkimuksissa löydettiin ero sen välillä, ottaako palkkarin 0-30 min sisään treenistä vai yli tunnin päästä tai jotain siihen suuntaan. Heti treenin jälkeen otettavan proteiinin suositusmäärä on useimmille noin 30 grammaa.

Tässä yksi melko kattava katsaus aiheeseen kyseisestä blogista: Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori
Lyhyempi juttu proteiinin määristä: Ravinnon proteiinit lihaskasvussa. Mikä on tieteellinen näyttö? | Lihastohtori
 

Jeffrey

Jäsen
Esimerkiksi Juha Hulmin blogista löytyy helposti todella paljon tieteellistä faktaa (lähteineen) näistäkin asioista. Ei tarvitse itse alkaa lukemaan tutkimuksia läpi, kun yksi maan johtavia alan tutkijoita ja asiantuntijoita on tehnyt sen valmiiksi. Perustreenaajalle suositellaan muistaakseni useimmiten jotain 1,5 - 2,0 grammaa per painokilo ja tutkimuksissa löydettiin ero sen välillä, ottaako palkkarin 0-30 min sisään treenistä vai yli tunnin päästä tai jotain siihen suuntaan. Heti treenin jälkeen otettavan proteiinin suositusmäärä on useimmille noin 30 grammaa.

Tässä yksi melko kattava katsaus aiheeseen kyseisestä blogista: Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori
Lyhyempi juttu proteiinin määristä: Ravinnon proteiinit lihaskasvussa. Mikä on tieteellinen näyttö? | Lihastohtori

Ei tarvitse itse kahlata ei. Kuten kuitenkin jo huomaat, on nämä sinunkin lukusi jo hieman eri kuin mitä tuossa lainaamassani tekstissä. Se entisestään ruokkii näitä minun epäilyjäni aiempia lukuja kohtaan.

Lisäksi sieltä Hulmin plokista löytänet myös tuon mainitsemani aikaisemman luvun. Hulmihan on lisäksi jopa erittäin maltillinen osaan tutkimusnäyttöön, ja ihan hyvä niin. Mies kuitenkin edustaa Suomessa sitä virallista linjaa näissä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei tarvitse itse kahlata ei. Kuten kuitenkin jo huomaat, on nämä sinunkin lukusi jo hieman eri kuin mitä tuossa lainaamassani tekstissä. Se entisestään ruokkii näitä minun epäilyjäni aiempia lukuja kohtaan.

Lisäksi sieltä Hulmin plokista löytänet myös tuon mainitsemani aikaisemman luvun. Hulmihan on lisäksi jopa erittäin maltillinen osaan tutkimusnäyttöön, ja ihan hyvä niin. Mies kuitenkin edustaa Suomessa sitä virallista linjaa näissä.
Sitä juuri tarkoitin. Kätevä tapa varmistaa ja korjata omia käsityksiä sekä kumota virheellisiä väitteitä. Aiemmin olitte molemmat osittain oikeassa: 1,5g per painokilo kyllä riittää useimmille, palkkaria ei tarvitse vetää heti treenin perään, mutta mieluummin heti kuin tunnin päästä ja 20g tosiaan on useimmille liian vähän. Mutta eihän näitä asioita voi gramman tai parin tarkkuudella määritelläkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös