Prof. Puck
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- ***HIFK*** & Norristolainen
..Soutaminen on helpon kuuloista, mutta kannattaa perehtyä tekniikkaan esim. Youtuben avulla, ellei peräti alan harrastajaa satu olemaan tuttavapiirissä...
Soututeknikka mulla on varmaan ainakin kohtalaisesti hallussa, kun takavuosina tuli soudeltua tunnin lenkkejä tuon tuostakin. Mutta silloinkin treenasin soutulaitteella siihen varsinaisesti paneutumatta... vähän puntin korvikkeena. Lähinnä olisin halunnut kysellä mielipiteitä sille, että jos tavoitteena ei ole varsinaisesti lihasten kasvattaminen, vaan kiinteytyminen ja kestävyysvoiman parantaminen, niin mitä tuon soudun lisäksi pitäisi vielä tehdä, että kroppa tulisi suht. kokonaisvaltaisesti käytyä läpi, Huomioonottaen, että kerta viikkoon pyöräilen, pelaan tennistä ja uin ja pari kertaa viikossa vielä juoksenkin tuohon päälle? Yhdistetty juoksu-kuntosalitreeni (yleensä kaksi kertaa viikossa) koostuu tätänykyä noin puolentoistatunnin treenistä, jossa juoksulenkin pituus on 45-60 minuuttia ja siihen päälle 20 min cross-trainerilla ja 20 min soutulaitteella
Aamupalasta... kyllä vanhakin koira voi oppia uusille tavoille. Ensimmäiset 40 vuotta meni siten, että oksennus lensi jos ruokaa yritin alle kahden tunnin heräämisesä suuhun tunkea. Nyt viimeisen vajaan parin vuoden aikana olen systemaattisesti opetellut syömään aamupalan; alkuun smoothien muodossa... (luonnonjogurttia, hedelmiä tai marjoja sesongin mukaan,, mantelimaitoa, pellavansiemenrouhetta ja jäätä tehosekoittimeen). Viime aikoina olen löytänyt hunajan ja siirtynyt syömään aamupalana saman satsin (pl. jää) hunajalla terästettynä ja jogurtti muodossa. Viikonloppuisin kerta viikkoon tukevammin englantilainen aamupala, tosin pekonin olen korvannut ilmakuivatulla kinkulla.
Se, että aamupala alkoi lopulta maistua oli lopulta niin yksinkertaisesta asiasta kiinni, että opettelin nukkumaan aikaisemmin ja pidempään. Tätä nykyä kallistan pään tyynyyn mahdollisuuksien mukaan jo klo 11 mennessä, joten siinä tulee reipas 11 tunnin tauko päivällisen ja aamupalan välillä. Usein jopa herään orastavaan näläntunteeseen, jota ei tapahtunut varmaan kertaakaan ensimmäiseen 40 elinvuoteen, heh
Aamupalan mukaanottaminen on tasapainoittanut koko ruokailurytmiä. Aamupalan ansiosta lounas on tätänykyä paljon kevyempi. Vastaavasti syön iltapäivällä hedelmän (yleensä banaanin) ennen treenaamaan lähtöä. Päivällinen on suomalaisittain myöhään, eli vasta 7:-8 välillä illalla ja sen jälkeen ei enää tarvitsekaan iltapalaa. Hiilareita rajoitan (en tosin hedelmien tai kasvisten muodossa) niinä päivinä kun en treenaa ja myös päivällisellä ei aivan kauheasti perunaa/riisiä/pastaa lautasella ole ellei treeni ole ollut tavallista kovempi. Enemmän kasvis/liha/kala-painotteisesti mennään päivällisellä.
On totta, että jos malttaisi puhtaasti syödä, niin syötävän ruoan määrä olisi huomattava. Minulla tätä ongelmaa ei tosin ole, sillä kerta viikkoon on mässypäivä ja sen lisäksi kultivoin vartaloani myös annoksilla viiniä ja olutta pitkin viikkoa, ettei ihan terveys-natsiuden puolelle homma heilahda.