Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 620
  • 1 378

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tähän en olekaan törmännyt, että buukkarit soittelevat yksityishenkilöille tapaamisia.

Joo, oli vielä selannut jotain puhelinluettelon tapaista soittolistaa läpi, sukulaiseni (samalla sukunimellä) oli saanut samoihin aikoihin samasta firmasta puhelun. Meistä kumpikaan ei löydy minkään yrityksen tiedoista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tähän en olekaan törmännyt, että buukkarit soittelevat yksityishenkilöille tapaamisia.

Myyntimiehen ajankäytön kannalta varmaan isossa kuvassa ihan fiksua. B2B-hommissa tosin vaikuttaa siltä, että buukkari saa provikan per sovittu tapaaminen. Tuputtavat puoliväkisin myyntitykin meille käymään, vaikka ilmoittaisin heti, ettei kauppaa ole tulossa ja tapaaminen tuhlaa molempien aikaa.

Muutaman kerran olen ottanut tällaisen vastaan ja olivat itsekin turhautuneita buukkarin sopimien tapaamisten "laadusta". Intressiristiriita buukkarin ja myyntimiehen provision välillä lienee jonkinmoinen.

Paras oli ison tilitoimiston myyntimies, joka luki buukkarin tekemästä kalenterimerkinnästä juuri sen mitä olin sanonut buukkarille puhelimessa: En vaihda tilitoimistoa lähivuosina vaikka tekisitte ilmaiseksi. Juotiin sitten 10min sumpit ja juteltiiin niitä näitä.
Kyllähän ykssityishenkilöillekin bookataan vaikka mitä kuten esim. pölkkäriesittelyä, katto- ja putkiremontteja jne. Koiran hommaa, Itse en yksityishenkilöille markkinoisi mitään, koska kaupatkin on mahdollisuus purkaa.

Teen tällä hetkellä bookkausta ja etätapaamisissa myyntiä yritysasiakkaille. Keskimäärin suomalaiset yrittäjät ovat mukavaa porukkaa, eikä ns. kusipäitä kovin usein tule vastaan. Meillähän ei siis ole mitään myyntispiikkiä, vaan aina aluksi kysytään onko yrityksellä vastaavaa tuotetta käytössä/onko asia kiinnostava. Jos asia ei nappaa, niin päivänjatkoja. Väkisin väännetyt bookit, eivät konkretisoidu myynneiksi ja provikatkin jää silloin saamatta.

Meillä siis bookkari saa provikkaa myytyjen yksiköiden mukaan, eikä toteutuneiden tapaamisten mukaan. Meillä on peruspalkka hyvällä tasolla ja provikoille on myös kohtuu helppo päästä, kun pipeline on kunnossa, eli jollain tapaa kiinnostuneita asiakkaita on putkessa riittävästi. Lisäksi tuotteemme on markkinajohtaja ja usein asiakkailla on firman nimi jo tiedossa, eli keskitymme isoihin asiakkaisiin, joihin saa sitten myyntiä reilummin kerralla.

Jos liksaa maksetaan toteutuneiden tapaamisten mukaan, on houkutus tehdä näitä väkisin väännettyjä tapaamisia, joista kauppaa ei tule. Tällainen palkkausmallli on yleinen silloin, kun yritys on ulkoistanut bookkauksen. Meillä bookkeritkin siis ovat oman firman palkkalistoilla. Ulkoistus on mahdollisuus tehdä kauppaa pienellä henkilöstöllä. mutta jos toteutunut bookki maksaaa firmalle 100-150€+ALV, kannattaa miettiä omia bookkereita. Tämä riippuen tirtysti tuotteesta ja sen hinnasta.

Nykyään digitaalinen markkinointi tuottaa hyvin liidejä suoraan asiakkailta, jotka ovat tuotteesta kiinnostuneet, mutta perinteinen bookkaus tuottaa silti suurimman osan myynneistä.

Monille puhelinmyynti on kirous, mutta jos löytää yrityksen joka maksaa ok liksaa, niin homma on kohtuu helppo tapa päästä kiinni kaupallisen alan hommiin. Tuloksellista puhelinmyyntiä ei väheksytä kaupan alalla. Isoimmissa firmoissa on mahdollisuus edetä bookkerista/myyjästä esim. account manageriksi tai tuotepäälliköksi. Tämä siis johonkin tiettyyn tuotteeseen/palveluun erikoistuneissa yrityksissä. Puhelinmyyntifirmoissa, joissa luukutetaan mitä vain on hankaalaa päästä tienesteille.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Varmaan kaikkeen koomisinta mitä allekirjottaneelle on tapahtunu puhelinmyynnissä on se että saan kaikenmaailman yritysmyyntipuheluita.
Siis yrityksille/yrittäjille suunnattuja.
Jossainkohtaa piti ihan selvitellä et mitvit ja katos, turkkusesta löytyy täyskaima joka on yrittäjä.

Menevät yleensä hyvinkin noloiks ku ilmotan et joo, oikee nimi, väärä mies.
 

dimmu

Jäsen
- Ole asiallinen. Puhelinmyyjätkin ovat ihmisiä ja niille kiukutteleminen kertoo usein enemmän itse kiukuttelijasta kuin puhelinmyynnin ongelmista.

Tämä. Vaikka en puhelinmyyjiltä mitään ostakaan, ajattelen silti asian tältä kantilta: ihminen tekee työtä ja yrittää tienata itselleen rahaa. Mielestäni heille (kuten ei kenellekään muullekaan) tarvitse vittuilla ja uhkailla. Asiallisestikin voi kertoa, ettei tällä kertaa osta ja toivottaa mukavaa päivänjatkoa, mikä tässä on niin vaikeaa ihmisille? Miksi nykyään ihmisillä on oikeus olla toisille epäkohteliaita? No se on jo toisen ketjun asiaa.

Minulle soitti kesällä Elisan myyjä, jolle kerroin, ettei ole mahdollisuutta kaupata minulle nyt mitään. Juttelin tämän naisen kanssa täysin muista asioista yli 10minuuttia ja jossain kohtaa hänkin otti esiin, että onpa kiva, kun kerrankin on asiallinen ihminen puhelimessa. Sanoin, että soita vuoden päästä uudelleen, niin ostan sinulta uuden iPhonen. Itsellekin jäi hyvä mieli, kun olin varmasti yksi hänen mukavimmista asiakkaistaan, vaikka kaupat jäikin tekemättä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
- Ole asiallinen. Puhelinmyyjätkin ovat ihmisiä ja niille kiukutteleminen kertoo usein enemmän itse kiukuttelijasta kuin puhelinmyynnin ongelmista.

Ja vitut. Oma asenne puhelinmyyjiin on sama kun feissareihin yms. Jos valitset työn josta tiedät ettei ihmiset pidä, on aivan turha yllättyä jos ihmiset ovat töykeitä.

Itse käytän yhden varoituksen taktiikkaa. Jos ensimmäinen Ei ei johda puhelun päättymiseen, annan palaa oikeen olan takaa. Puhelinmyyjän tunteet on mulle täysin merkityksettömiä. Vaihtas oikeisiin töihin. AINA on vaihtoehtoja.

Feissareihin pätee sama. Kerran yks feissari siirty mun eteen ku yritin kävellä ohi ja jatko estelyä ku yritin kiertää. Kävelin läpi ja n. 70kg massaedun myötä pääty soijapoika perseelleen katuun.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ja vitut. Oma asenne puhelinmyyjiin on sama kun feissareihin yms. Jos valitset työn josta tiedät ettei ihmiset pidä, on aivan turha yllättyä jos ihmiset ovat töykeitä.

Itse käytän yhden varoituksen taktiikkaa. Jos ensimmäinen Ei ei johda puhelun päättymiseen, annan palaa oikeen olan takaa. Puhelinmyyjän tunteet on mulle täysin merkityksettömiä. Vaihtas oikeisiin töihin. AINA on vaihtoehtoja.

Feissareihin pätee sama. Kerran yks feissari siirty mun eteen ku yritin kävellä ohi ja jatko estelyä ku yritin kiertää. Kävelin läpi ja n. 70kg massaedun myötä pääty soijapoika perseelleen katuun.

Aisaatana. Päivän naurut. Kiitos. Puhelinmyyjä-ketjussa kehumassa kuink kova jätkä on. Huhhuh.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle soitti kesällä Elisan myyjä, jolle kerroin, ettei ole mahdollisuutta kaupata minulle nyt mitään. Juttelin tämän naisen kanssa täysin muista asioista yli 10minuuttia ja jossain kohtaa hänkin otti esiin, että onpa kiva, kun kerrankin on asiallinen ihminen puhelimessa. Sanoin, että soita vuoden päästä uudelleen, niin ostan sinulta uuden iPhonen. Itsellekin jäi hyvä mieli, kun olin varmasti yksi hänen mukavimmista asiakkaistaan, vaikka kaupat jäikin tekemättä.

Toisaalta aika usein merkki siitä että toinen ei lopeta heti puhelua että sille voi jotain saada kaupattua ja sitä yrittää myyjä loppuun asti. Vaikka olisi pohjapalkkakin niin kuitenkin myynti pohjautuu myyntipalkkioihin joten tuossa käytännössä vaikka kuinka mukava koitti olla niin tuhlasi 10 minuttia toiselta mahdollisuuden tienata elantonsa. Vaikka varmaan toisestakin tuntui kivalta höpöttää puhelimeen voinut kirota hetken tuota ajanmenetystä puhelun jälkeen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yli vuoteen en ole tainnut vastata kertaakaan mihinkään numeroon, joka vaikuttaa puhelinmyyjältä. Tsekkaan yleensä jälkikäteen googlesta numerot ja valtaosa noista on DNA:lta/Elisalta. Silti nuo vaan jaksaa sitkeästi rimputella. Välillä menee yli viikkokin hiljaiseloa ja välillä on kausia, että soi päivittäin.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yli vuoteen en ole tainnut vastata kertaakaan mihinkään numeroon, joka vaikuttaa puhelinmyyjältä. Tsekkaan yleensä jälkikäteen googlesta numerot ja valtaosa noista on DNA:lta/Elisalta. Silti nuo vaan jaksaa sitkeästi rimputella. Välillä menee yli viikkokin hiljaiseloa ja välillä on kausia, että soi päivittäin.

Itse taas toimin päinvastoin ja vastaan aina. Olen sanonut heti kieltävän vastauksen kohteliaasti ja puhelut loppuvat noin 30 sekunnin jälkeen. Aika harvoin noita tulee enää kykyään, ehkä yksi kuukaudessa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Punainen luuri on moraalisesti hyväksyttävää, jos puhelinmyyjä
- ei hyväksy kieltävää vastausta
- aloittaa puhelun hyökkäävällä mantrallaan antamatta vastataukselle sijaa
- hyväksyy noun mutta jatkaa jankuttavaa utelua
- on muka parasta kaveria. "Mitä isäntä kjähkjäh.. kuinka vuosi vaihtu? Raketit ammuttu ja sammuttu? kjähkjäh.."
- ...lle vastannut on sillä tuulella, ettei nyt vaan jaksa
- viestin ensimmäinen lause
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Ainakin joillain yhtiöillä on periaate, että jos asiakas ei anna sen myyjän lukea litaniaansa loppuun, niin soittelu jatkuu. Jos jaksaa kuunnella paasauksen ja sanoo ”ei kiitos”, niin saa hetken yleensä olla rauhassa.

Vaimo kohteliaasti kuunteli perjantaina Me Naiset-lehden myyntilitanian ja sanoi kohteliaasti ei kiitos. Kuulemma oli aika äkäisesti myyjä sitten tokassu että ei sitten ja lyönyt luurin korvaan. Ei vissiin ollu myyjällä paras päivä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni puhelinmyyjien soitot lähes loppuivat sen jälkeen kun muutin puhelinnumeroni salaiseksi. Oikeastaan vain Telia ja ammattiliiton jäsenyyden kautta tulevien lehtien kustantaja soittelevat toisinaan. Mutta kaikki hämäräperäiset ja kyseenalaisesti toimivat myyjät eivät ole soitelleet. Saavatko ne numeroita "numerotiedustelusta", vai mihin tämä havaintoni perustuu? Sattumaan en usko.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Itselläni puhelinmyyjien soitot lähes loppuivat sen jälkeen kun muutin puhelinnumeroni salaiseksi. Oikeastaan vain Telia ja ammattiliiton jäsenyyden kautta tulevien lehtien kustantaja soittelevat toisinaan. Mutta kaikki hämäräperäiset ja kyseenalaisesti toimivat myyjät eivät ole soitelleet. Saavatko ne numeroita "numerotiedustelusta", vai mihin tämä havaintoni perustuu? Sattumaan en usko.
Sama. Eipä ole juuri kukaan soitellut myyntimielessä, viimeisimmät kaksi puheluakin ovat niitä jotain ihmeen kusetuspuheluita/vastaavia outoja puheluita jostain ulkomailta, josta vissiin soittelevat random numerogeneraattoreilla. Nykyään en kyllä yleensä kuuntele myyntipuheita loppuun asti, jos joku sattuu soittamaan. Keskeytän joko kesken lauseen tai lyön punaista luuria. Se nyt on aivan sama sitten onko se jonkun mielestä moraalisesti oikein vai väärin.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Mulla ei ole puhelinta käytössä, mutta jos olisi niin sanoisin peruskohteliaasti "kiitos mutta ei kiinnosta, moikka" ja löisin luurin korvaan jos ei puhelinmyyjä moikkaa takaisin ja lopeta puhelua. Eikä siinä ole mitään moraalisesti arvelluttavaa, jokainen hallitsee omaa henkilökohtaista tilaansa ja saa päättää tunkeutuuko sinne joku kutsumaton. Ei tarvitse silti mikään mulkku niille olla, se kertoo vaan pikkusieluista ihmisestä.

Eikä mulla ole mitään puhelinmyyjiä vastaan, ihan duuni siinä missä muutkin. Mutta myyjän pitää osata asennoitua siihen, että voi tulla luuria korvaan ja tylytystäkin. Eikä hyvät myyjät tietysti tuollaisten anna pätkääkään vaikuttaa omaan mielenrauhaansa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Asiallisestikin voi kertoa, ettei tällä kertaa osta ja toivottaa mukavaa päivänjatkoa, mikä tässä on niin vaikeaa ihmisille? Miksi nykyään ihmisillä on oikeus olla toisille epäkohteliaita?

Puoli Seitsemän -ohjelmassa juteltiin feissareista:






Vähän sama näissä pätee kuin puhelinmyyjissä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan kaikkeen koomisinta mitä allekirjottaneelle on tapahtunu puhelinmyynnissä on se että saan kaikenmaailman yritysmyyntipuheluita.
Siis yrityksille/yrittäjille suunnattuja.
Jossainkohtaa piti ihan selvitellä et mitvit ja katos, turkkusesta löytyy täyskaima joka on yrittäjä.

Menevät yleensä hyvinkin noloiks ku ilmotan et joo, oikee nimi, väärä mies.

Haha joo mä sain myös tällaisia puheluita yhessä vaiheessa. "Onko autokorjaamo se ja se?". Googlettelulla selvisi, että tosiaankin ihan täyskaima ropaa autoja. Mulla tosin ei ole mitään kykyjä autojen suhteen, mutta kyllä mä näille soittajille sanoin että osaan renkaat vaihtaa.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Ei kenellekään henkilökohtaisesti, mutta sellainen mielikuva itselläni, että suuri osa näistä jotka valittavat puhelinmyyjistä ruikuttaa myös työttömistä, ja siitä kuinka "kaikille kyllä löytyy jotain työtä". Huomaatteko ristiriidan?

Itse en varsinaisesti puhelinmyyntiä tehnyt, mutta parisen vuotta hommia, jossa kyllä kontaktoitiin mobiilisti melko tiuhaa tahtia. Paitsi että oli vittumaisten ihmisten takia vittumaista työtä, niin painin ensimmäisen muutaman kuukauden jälkeen ääneni kanssa. Loppujen lopuksi erikoislääkäri ohjeisti lopettamaan puhetyöläisen hommat, jos mielin olla tekemättä pysyvää vahinkoa äänijänteilleni. Ei ollut herkkua hommaa, ei.
 

BurnabyJoe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Elisan myyjä soitti ja tarjosi diiliä mobiililaajakaistasta. En muistanut, onko nykyinen, toiselta operaattorilta, oleva sopimus määräaikainen vai ei, joten sovimme, että hän soittaa uudelleen kello X niin ehdin tarkistaa, miten asia on. Niin soittikin jolloin sanoin, että sopimus on määräaikainen ja loppuu ensi lokakuussa. Sovittiin, että hän soittaa syys-lokakuun vaihteessa niin katsotaan, onko heillä silloin sopivaa liittymää tarjolla.

Hyvä fiilis jäi puheluista. Miksi? Koska myyjä ei puhunut päälle, ei tyrkyttänyt, ja ennen kaikkea kuunteli mitä sanoin. Hienoa, että työnsä oikeasti osaavia myyjiä on olemassa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Paitsi että feissarille harva laukoo päin naamaa törkeyksiä toisin kuin puhelinmyyjille. Mistä lie johtuu...
No onhan toisaalta sitten näitä , jotka massallaan jyrää feissarin kumoon kiirehtiessään Heseen käyttämään juuri saamaansa etukuponkia. Onneks ovat kaiketi harvassa.
Kerran yks feissari siirty mun eteen ku yritin kävellä ohi ja jatko estelyä ku yritin kiertää. Kävelin läpi ja n. 70kg massaedun myötä pääty soijapoika perseelleen katuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös