Itse olin pari kesää puhelinmyyjänä suuren lehtitalon omassa puhelinmyyntitiimissä ja homma toimi oikein mukavasti. Takuupalkka oli noin 1800 euroa ja riittävästi myymällä tuohon sai aika mukavasti provikkaa päälle. Omat keskiansioni huitelivat reilusti yli kolmen tonnin (parhaana kuukautena tienestit olivat lähempänä neljää tonnia) ja voisin kuvitella, että kokemuksen myötä tuossa olisi voinut päästä aika mainioille tuloille. Tulevana opettajana tulen ainakin alkuun tienaamaan vähemmän, toki työ tulee olemaan huomattavasti mielekkäämpää. Puhelinmyynti on todella pitkästyttävää, nykyajan liukuhihnatyötä. Ja myös henkisesti on aika raskasta lähteä joka päivä nollista liikkeelle. Itselleni työ sopi hyvin, mutta monelle se oli mahdotonta. Tuossa työssä pitää olla pokkaa olla puhelimessa hieman kieli poskessa. Vaikka oma tyylini olikin hyvin asiallinen pääosin.
Kaikki puhelut nauhoitettiin ja jos asiakas myöhemmin valitti, niin mitä ilmeisimmin noita puheluita sitten käytiin läpi. Lakia tuolla noudatettiin varsin tarkasti ja asiakkaan kanssa oli ehdot käytävä läpi. Itse kävin ne läpi aika huolellisesti aina, koska huomasin, ettei ne tilaukset ainakaan siihen kaatuneet. Toki taktisesti esimerkiksi kestotilauksesta kerrottiin vasta puhelun loppupuolella, kun ostopäätös oli käytännössä jo tehty. Parin kesän aikana ehkä noin kaksi ihmistä perui tilauksen tämän ehdon selvittyä. Muut hyväksyivät sellaisenaan tai pienen suostuttelun (kerroin esim. miten tilauksen saa helposti netissä poikki laskun maksamisen jälkeen) jälkeen.
Hauskoja nämä hokemat siitä, miten puhelinmyyjät eivät ymmärrä "ei"-sanaa. Jos ensimmäiseen "ei"-sanaan aina lopettaisi, jäisi tilaukset varmaan puoleen. Tärkeä osa myyntitaitoa onkin saada asiakas tavalla tai toisella kuuntelemaan tarjous. Aika monta kauppaa sain tehtyä pitkänkin vänkäyksen jälkeen, jossa alkutilanteessa asiakas halusi heti välittömästi lopettaa, kun ei tykkää mistään lehdistä jne. Ja sitten kun sain maaniteltua hänet kuuntelemaan tarjouksen, päätyi hän kuitenkin tilaamaan. Tarjoukset kun itsessään olivat varsin hyviä. Muutenkin mitä kauemmin asiakasta saa jututettua, sitä lähempänä tilausta tyypillisesti ollaan. Nämä tahallaan puheluita pitkittäneet mahtuivat yhden käden sormiin kahden kesän ajalta. Muutenkin puhelut olivat paljon asiallisempia kuin julkisuudesta saa lukea. Ehkä yhdet haistattelut päivässä ja toki sitten luureja korvaan. Tosin minusta tuo luuri korvaan on puolin ja toisin ihan hyvä strategia, harrastan sitä itsekin muita puhelinmyyjiä kohtaan. Säästyy molempien aikaa, eikä puhelinmyyjää tuo hetkauta ensinkään.
Toki olin itse myös reilu sikäli, että muutamat kaupat jätin tekemättä, kun toisessa päässä ei selvästi ajeltu ihan täysillä valoilla enää. Eräskin henkilö sanoi pitkän väännön jälkeen, että "laita nyt se lehti sitten, kun ei sinusta muuten pääse eroon". Moni varmaan olisi tuossa tilanteessa laittanut tyytyväisenä tilauksen vetämään, mutta itse sitten toppuuttelin ja sanoin, että ei mitään ilman tahtoa tarvitse tilata. Ja jätettiin tilaus sitten tekemättä. Ilmeisesti hän ei vaan sitten hennonnut joko lyödä luuria korvaan tai sanoa riittävän painokkaasti, että nyt tämä vääntö riittää.
Jos soittokieltoa haluaa, niin asiassa on syytä olla itse aktiivinen. Puhelinmyyjän tehtävä on myydä eikä hoitaa asiakaspalvelua (ellei se sitten palvele myyntiä). Asiakaspalvelu on sitten erikseen. Ja kuten joku sanoikin, ei yhden firman soittokielto asiaa paljon auta, kun alihankkijat voivat kuitenkin sitten soitella. Siksi kannattaa hakea kokonaisvaltaisempaa soittokieltoa esim. sen Robinson-rekisterin tms. kautta.
On myös hauskaa, kun asiakas yrittää olla kovin nokkela sutkautuksineen ynnä muineen. Voi sanoa, että samat asiat tulee kuultua vähintään päivittäin.
Se, että omat kokemukseni työstä ovat kuitenkin pääosin positiiviset, ei tietenkään tarkoita, etteikö varsinkin alan pienemmissä yrityksissä esiintyisi vilunkia tai kusetettaisi työntekijöitä. Sen takia itsekin hain puhelinmyyntityötä vain isoista lehtitaloista. Pidin tärkeänä myös riittävän korkeaa takuupalkkaa, koska en tietenkään voinut olla varma, saanko minkä verran myyntiä aikaiseksi.
edit. Suosittelen ymmärtämään noita puhelinmyyjiä. Pääasiassa siellä yrittää opiskelijat, pitkäaikaistyöttömät ja pienituloiset eläkeläiset tienata vähäisiä rahoja elämiseen. Ja monella kyseessä saattaa olla ensimmäinen työpaikka. Sitä paitsi talouskehityksen kannalta tekevät kaiken lisäksi tärkeää työtä.