Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 358
  • 1 378

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Mistähän se puhelinmyyjä tietää millainen kuuluvuus just sinulla on, kun 4G-peiton alla asuu 98% suomalaisista? Ehkä sulla on vaan paskat laitteet.

Kuuluvuudella ei ole yhtään mitään tekemistä yhteyden nopeuden kanssa, oletus että kuuluvuus on maksimi. Jos on ruuhkaa niin on ruuhkaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuuluvuudella ei ole yhtään mitään tekemistä yhteyden nopeuden kanssa, oletus että kuuluvuus on maksimi. Jos on ruuhkaa niin on ruuhkaa.

Ja tämä ruuhka on palannut. 90-luvun lopulla ei saanut massatapahtumissa puheluita läpi, mutta sitten oli rauhallista aikaa vuosituhannen alussa. Kaikki toimi.

Nykyään on sitten taas tätä dataruuhkaa, kun pitää ne kuvat saada lähetettyä. Miksi aina sanotaan, että ennen ei voinut olla paremmin, kun ihan todella jotkut asiat oli.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ja tämä ruuhka on palannut. 90-luvun lopulla ei saanut massatapahtumissa puheluita läpi, mutta sitten oli rauhallista aikaa vuosituhannen alussa. Kaikki toimi.

Nykyään on sitten taas tätä dataruuhkaa, kun pitää ne kuvat saada lähetettyä. Miksi aina sanotaan, että ennen ei voinut olla paremmin, kun ihan todella jotkut asiat oli.

Pimppikin oli parempaa ennen. Tai ainakin vaihtoehdot olivat luonnollisempia ja parempia. Nythän lähinnä oksettaa implanttiperseiset naiset ja muut vastenmieliset hahmot. No, mahtuu sinne niitä hyviäkin joukkoon, kuten aina ennenkin.


No, jos tuohon aikaisempaan asiallisempaan keskusteluun palataan, niin eikös puhelimyjälle voi edelleenkin sanoa, että asettaa soittokiellon? Käytännössähän niiden ainakin pitäisi laittaa numero ja henkilö soittokielto listalle. Toimivuudesta en osaa sen enempää sanoa, joskus on toiminutkin, joskus ei.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, jos tuohon aikaisempaan asiallisempaan keskusteluun palataan, niin eikös puhelimyjälle voi edelleenkin sanoa, että asettaa soittokiellon? Käytännössähän niiden ainakin pitäisi laittaa numero ja henkilö soittokielto listalle. Toimivuudesta en osaa sen enempää sanoa, joskus on toiminutkin, joskus ei.

Eihän niiden sitä pidä tehda vaan itse joudut itsesi laittamaan listalle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta käytännössä niin, että sanot, että minulle asetetaan nyt soittokielto? Vai kuvittelenko jotain omiani.

Se pulju lopettaa kyllä sen jälkeen ahdistelun, mutta ne eivät voi tietää mitä muut tekee. Eli ne jatkaa soittamistaan ennen kuin itse vihellät pelin poikki.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Se pulju lopettaa kyllä sen jälkeen ahdistelun, mutta ne eivät voi tietää mitä muut tekee. Eli ne jatkaa soittamistaan ennen kuin itse vihellät pelin poikki.

Lähinnä tosiaan hain sitä, että se kyseinen pulju lopettaa soittelun. Eihän ne muihin puljuihin ja niiden soittolistoihin voi tietenkään vaikuttaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lähinnä tosiaan hain sitä, että se kyseinen pulju lopettaa soittelun. Eihän ne muihin puljuihin ja niiden soittolistoihin voi tietenkään vaikuttaa.

Noissakin saattaa jonkun verran olla näppäilyerheitä. Soittajan pitää painaa järjestelmästä tiettyä numeroa saadakseen sen poistettua. Jos vahingossa laittoikin "soita tälle uudelleen", niin mitä väliä sillä on. Miksi kiinnostaisi.

Osa työntekijöistä aivan varmasti tekevät sen myös tahalleen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja tämä ruuhka on palannut. 90-luvun lopulla ei saanut massatapahtumissa puheluita läpi, mutta sitten oli rauhallista aikaa vuosituhannen alussa. Kaikki toimi.

Nykyään on sitten taas tätä dataruuhkaa, kun pitää ne kuvat saada lähetettyä. Miksi aina sanotaan, että ennen ei voinut olla paremmin, kun ihan todella jotkut asiat oli.

Riittävän vanhanaikaisella puhelimella (esim. ei 4G-yhteyttä) on toiminut sellaisilla festareilla, missä kaikki muut on kironneet kun ei saa yhteyttä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Riittävän vanhanaikaisella puhelimella (esim. ei 4G-yhteyttä) on toiminut sellaisilla festareilla, missä kaikki muut on kironneet kun ei saa yhteyttä.
Ja tämänhän voi älypuhelimellakin "kiertää" siten, että ottaa puhelimesta hetkellisesti sen 4G:n tai jopa 3G:n pois päältä.

Ei kyllä liity mitenkään puhelinmyyjiin, mutta kommenttina Evertonin kommenttiin.
 

Kalakukko

Jäsen
Kieltopalvelut

Suosittelen tuolta soittoa kieltopalveluun, vähenee kummasti soittelu ihan joka puolelta.

Tämä. Ihan kaikkiin ei tuokaan tehoa, mutta alkulitanian jälkeen kun mainitsee kiellosta ja esittää vienon pyynnön, että "toivottavasti myös edustamanne yritys kunnioittaisi toivettani", niin myyntipuhe lakkaa välittömästi. Fiksuimmat myyjät sanovat vielä asettavansa soittokiellon myös omiin järjestelmiinsä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kieltopalvelut

Suosittelen tuolta soittoa kieltopalveluun, vähenee kummasti soittelu ihan joka puolelta.

Kyllähän nämä ihan tiedossa on. Palvelu, joka blokkaa ne järkevimmät ja tarpeellisimmat yhteydenotot (eli teleoperaattorit), mutta ei vaikuta mitenkään niihin roskaisimpiin puheluihin. EIkä tämä nyt muutenkaan niin vakava asia ole, aika rauhassa sitä on saanut taas olla kuitenkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niinhän ne sanoo, vaikka todellisuudessa eivät sitä tee.

Jos jostain ärsyttävästä soittelijasta haluaa eroon, on yksi tapa saada nuo lisäämään numero varmemmin soittokieltolistalle on antaa jonkun alaikäisen vastata puheluun ja esittää että tämä numero on "poikani/tyttäreni" käytössä, telemarkkinointi alaikäisille on laitonta ja tuon pitäisi johtaa suoraan numeron poistamiseen soittolistoilta.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse olin pari kesää puhelinmyyjänä suuren lehtitalon omassa puhelinmyyntitiimissä ja homma toimi oikein mukavasti. Takuupalkka oli noin 1800 euroa ja riittävästi myymällä tuohon sai aika mukavasti provikkaa päälle. Omat keskiansioni huitelivat reilusti yli kolmen tonnin (parhaana kuukautena tienestit olivat lähempänä neljää tonnia) ja voisin kuvitella, että kokemuksen myötä tuossa olisi voinut päästä aika mainioille tuloille. Tulevana opettajana tulen ainakin alkuun tienaamaan vähemmän, toki työ tulee olemaan huomattavasti mielekkäämpää. Puhelinmyynti on todella pitkästyttävää, nykyajan liukuhihnatyötä. Ja myös henkisesti on aika raskasta lähteä joka päivä nollista liikkeelle. Itselleni työ sopi hyvin, mutta monelle se oli mahdotonta. Tuossa työssä pitää olla pokkaa olla puhelimessa hieman kieli poskessa. Vaikka oma tyylini olikin hyvin asiallinen pääosin.

Kaikki puhelut nauhoitettiin ja jos asiakas myöhemmin valitti, niin mitä ilmeisimmin noita puheluita sitten käytiin läpi. Lakia tuolla noudatettiin varsin tarkasti ja asiakkaan kanssa oli ehdot käytävä läpi. Itse kävin ne läpi aika huolellisesti aina, koska huomasin, ettei ne tilaukset ainakaan siihen kaatuneet. Toki taktisesti esimerkiksi kestotilauksesta kerrottiin vasta puhelun loppupuolella, kun ostopäätös oli käytännössä jo tehty. Parin kesän aikana ehkä noin kaksi ihmistä perui tilauksen tämän ehdon selvittyä. Muut hyväksyivät sellaisenaan tai pienen suostuttelun (kerroin esim. miten tilauksen saa helposti netissä poikki laskun maksamisen jälkeen) jälkeen.

Hauskoja nämä hokemat siitä, miten puhelinmyyjät eivät ymmärrä "ei"-sanaa. Jos ensimmäiseen "ei"-sanaan aina lopettaisi, jäisi tilaukset varmaan puoleen. Tärkeä osa myyntitaitoa onkin saada asiakas tavalla tai toisella kuuntelemaan tarjous. Aika monta kauppaa sain tehtyä pitkänkin vänkäyksen jälkeen, jossa alkutilanteessa asiakas halusi heti välittömästi lopettaa, kun ei tykkää mistään lehdistä jne. Ja sitten kun sain maaniteltua hänet kuuntelemaan tarjouksen, päätyi hän kuitenkin tilaamaan. Tarjoukset kun itsessään olivat varsin hyviä. Muutenkin mitä kauemmin asiakasta saa jututettua, sitä lähempänä tilausta tyypillisesti ollaan. Nämä tahallaan puheluita pitkittäneet mahtuivat yhden käden sormiin kahden kesän ajalta. Muutenkin puhelut olivat paljon asiallisempia kuin julkisuudesta saa lukea. Ehkä yhdet haistattelut päivässä ja toki sitten luureja korvaan. Tosin minusta tuo luuri korvaan on puolin ja toisin ihan hyvä strategia, harrastan sitä itsekin muita puhelinmyyjiä kohtaan. Säästyy molempien aikaa, eikä puhelinmyyjää tuo hetkauta ensinkään.

Toki olin itse myös reilu sikäli, että muutamat kaupat jätin tekemättä, kun toisessa päässä ei selvästi ajeltu ihan täysillä valoilla enää. Eräskin henkilö sanoi pitkän väännön jälkeen, että "laita nyt se lehti sitten, kun ei sinusta muuten pääse eroon". Moni varmaan olisi tuossa tilanteessa laittanut tyytyväisenä tilauksen vetämään, mutta itse sitten toppuuttelin ja sanoin, että ei mitään ilman tahtoa tarvitse tilata. Ja jätettiin tilaus sitten tekemättä. Ilmeisesti hän ei vaan sitten hennonnut joko lyödä luuria korvaan tai sanoa riittävän painokkaasti, että nyt tämä vääntö riittää.

Jos soittokieltoa haluaa, niin asiassa on syytä olla itse aktiivinen. Puhelinmyyjän tehtävä on myydä eikä hoitaa asiakaspalvelua (ellei se sitten palvele myyntiä). Asiakaspalvelu on sitten erikseen. Ja kuten joku sanoikin, ei yhden firman soittokielto asiaa paljon auta, kun alihankkijat voivat kuitenkin sitten soitella. Siksi kannattaa hakea kokonaisvaltaisempaa soittokieltoa esim. sen Robinson-rekisterin tms. kautta.

On myös hauskaa, kun asiakas yrittää olla kovin nokkela sutkautuksineen ynnä muineen. Voi sanoa, että samat asiat tulee kuultua vähintään päivittäin.

Se, että omat kokemukseni työstä ovat kuitenkin pääosin positiiviset, ei tietenkään tarkoita, etteikö varsinkin alan pienemmissä yrityksissä esiintyisi vilunkia tai kusetettaisi työntekijöitä. Sen takia itsekin hain puhelinmyyntityötä vain isoista lehtitaloista. Pidin tärkeänä myös riittävän korkeaa takuupalkkaa, koska en tietenkään voinut olla varma, saanko minkä verran myyntiä aikaiseksi.

edit. Suosittelen ymmärtämään noita puhelinmyyjiä. Pääasiassa siellä yrittää opiskelijat, pitkäaikaistyöttömät ja pienituloiset eläkeläiset tienata vähäisiä rahoja elämiseen. Ja monella kyseessä saattaa olla ensimmäinen työpaikka. Sitä paitsi talouskehityksen kannalta tekevät kaiken lisäksi tärkeää työtä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eräs bisnesalaamme liittyvä järjestö yrittää aika ajoin sitkeästi saada yritystämme jäsenekseen. Tänään heidän suostuttelijansa soitti taas ja mainosti erilaisia tapahtumia ja koulutuksia. Sanoin olevani sosiaalisesti niin rajoittunut, etten kestä vieraiden ihmisten seuraa. Kaveri häkeltyi ja antoi heti periksi. Toimii.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Perskules. Eilen soitti sähkönmyyjä ja siinä koneelta näppäilin sähkön kilpailutussivuja auki samalla. Olin vähän liian hidas ja kun myyjältä loppui asia, niin ilmoitin että näppäilen just täältä koneelta halvimman, kiitos vain. Parin minuutin päästä huomasin kuitenkin, että puhelimessa esitetty tarjous olisi ollut selkeästi markkinoiden halvin. Soitin vielä perään, muutta eihän sieltä kukaan enää vastannut.

Paljon hallaa ehti tehdä tämä Suomen Energiayhtiö tuossa kymmenisen vuotta sitten, joka puolikusetuksella ja aggressiivisella markkinoinnilla sai minutkin suhtautumaan hyvin epäilevästi sähkön myyjiin. Nykyään näköjään ihan oikeasti hyviä tarjouksia ja rehellistä asiakashankintaa.

Nyt kun olen about vuoden vähän tarkemmin seurannut tuota sähkön hintaa, niin nykyiset kusetuksen muodot alkaa paljastua. Hommahan perustuu ihmisten laiskuuteen ja välinpitämättömyyteen seurata oman sähkölaskun hinnanmuodostusta. Kaksi vähän erilaista toimintatapaa on paljastunut. Molemmissa on tavoite saada ensin oma tuote tuonne kilpailutussivujen kärkeen. Toisessa oli taattu halpa hinta ensimmäiset 6kk, tämän jälkeen asiasta erikseen ilmoittamatta vaihtui "normaaliin" hinnoitteluuun, jossa sähkön hinta tyyliin tuplaantui kun kuukausimaksu nousi yhtäkkiä 30€/kk. Toisella yhtiöllä tulee kolmen kuukauden välein uusi halpa tuote, joka on taas vertailujen kärjessä. Jujuna on, että hinta "tarkastetaan" 4 kertaa vuodessa, tietenkin ylöspäin. Kun ensimmäisen hinnannoston jälkeen kilpailutat uudestaan, on saman firman uusi halpatuote taas listan kärjessä.

Eihän tuollaista vekslausta jaksa kukaan, joten taidan napauttaa 2 vuoden määräaikaisen, niin ei tarvitse huolehtia. Pörssisähkö olisi toinen ja kuulemma halvin, mutta siinäkin pitäisi seurata mikä marginaali ja muodostuuko sähkön hinta minkä aikavälin keskiarvolla ym. ym. ym. Ei jaksa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tilaan silloin tällöin Turun Sanomia, mikäli jotain hyvähintaista diiliä mulle tarjoavat. En tietenkään tilaa sitä uutisten takia, niitä ja muita ajankohtaisia aiheita varten on netti, josta suurin osa lehden uutisista löytyy "reaaliajassa", kun taas lehteä lukiessa ne ovat käytännössä kaikki jo vanhoja uutisia. Vaan tykkään varsinkin viikonloppuaamuisin "fiilistellä" vanhan koulun paperilehden parissa. Nautin suuresti, kun saan rauhassa juoda pari kuppia aamukahvia ja perata lehden läpi. Niinpä kun nyt taas paiskasivat mielestäni hyvällä tarjouksella (2 kk viikonloppulehdet 30 euroa ja oikeudet näköislehteen viikollakin), niin tartuin täkyyn.

Miksi sitten mainitsen asiasta tässä ketjussa? Tilauksen olisi voinut suorittaa useammalla eri tavalla, mm. netissä tilauskaavakkeen täyttämällä, vaan kun en laiskana sällinä viitsinyt tietokonetta avata, niin soitin mainoksessa olleeseen myyntipalvelun numeroon. Tuskinpa ne myyjät siellä kovin montaa senttiä tuollaisista viikonloppu(pätkä)tilauksista itselleen tekevät per tilaus, mutta jonkinmoinen pohja+provisio -tyylinen palkkamalli heillä lienee. Tuli varsin hyvä mieli, kun asian esitettyäni myyjätytön äänestä oikein kuului (tai ainakin olin kuulevinani) ilo helppojen kauppojen ansiosta ja totta kai toivotti mulle puhelun lopuksi antoisia lukuhetkiä ja aurinkoista päivänjatkoa.

Eli vaikka tässä ei perinteinen puhelinmyyntikeissi ollutkaan kyseessä (tai ehkä juuri siksi), sain osakseni todella ystävällistä ja iloista asiakaspalvelua. Mainittakoon vielä, että joskus ne tuolta soittavatkin ja yrittävät lehteä kaupata, mutta aina on riittänyt kun on kieltäytynyt kerran, eivät jää sen enempiä jankkaamaan, tuota arvostan suuresti. Ja kun eivät jää jankkaamaan, jää mulle myyntiyrityksestä positiivinen fiilis ja se taas osaltaan vaikuttaa siihen, että silloin tällöin olen lehden tuota kautta tilannutkin, vaikka yleensä painan kaikille puhelinmyyjille asiaansa kuuntelematta luurin korvaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuli varsin hyvä mieli, kun asian esitettyäni myyjätytön äänestä oikein kuului (tai ainakin olin kuulevinani) ilo helppojen kauppojen ansiosta ja totta kai toivotti mulle puhelun lopuksi antoisia lukuhetkiä ja aurinkoista päivänjatkoa.

Asiakkaat on erilaisia. Jos joku ylipalveleva toivottaisi minulle antoisia lukuhetkiä, niin en ainakaan tilaisi.

Luen TS:aa silloin tällöin työpaikalla, kun se ei maksa mitään. Hesarilla on koko ajan 2vk ilmainen tarjous ja sitä hyödyntelen. Olen ensi viikon lomalla, niin ei ehkä ehdi kovin paljoa lukea. Mutta sitten on kohta taas tarjous toiseen gmailiin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uusi hallitusohjelma sisältää uutisten mukaan jonkun kirjauksen, jonka mukaan puhelinmyyntiä tullaan rajoittamaan. Tänään alan järjestö ASML on julkaissut tiedotteen, minkä mukaan alalla työskentelee 75000 ihmistä joista 85% on naisia. Jännä sikäli, että itse tiedotteessa ei hallitusohjelmaa mainita sanallakaan, mikä on ihan hauskaa. Tässä tuo tiedote: https://www.asml.fi/suoramyyntiyritysten-vahittaismyynti-yli-150-miljoonaa-euroa-suomessa/

Sinänsä en itse ymmärrä tuota puhelinmyynin kieltoa, koska sehän ei ole kenenkään etu. Sen voi päätellä siitä, että teleyritykset ovat keskenäisellä sopimuksella sopineet, että liittymiä ei myydä soittelemalla asiakkaille. Jos tämmönen sopimus tehtäisiin suoraan yritysten kesken, kyse olisi selkeästi laittomasta toiminnasta, mutta kun idean isänä on populisti poliitikko (en tiedä kuka), niin se onkin hieno juttu ja nyt kielto on löytänyt tiensä jo hallitusohjelmaan. Kilpailun rajoittaminen on kyllä todella perseestä ja jos sen perusteena on se, että joku ei osaa sanoa puhelimeen "ei kiinnosta", niin se on kestämätöntä.

Jään odottamaan hallituksen ilmoittamia oikeita hintoja ja hintakehityssunnitelmaa seuraavalle viidelle vuodelle.
 

teppana

Jäsen
Eikös tuolla puhelinmyynnin rajoittamisella ole tarkoitus hillitä myyntiä ihmisille (vanhukset tai vammaiset) jotka eivät täysin ymmärrä mitä ovat ostamassa? Tosin suurempi ongelma on ovelta ovelle myynti. Tuntuu että puolet kaupparatsuista myy ilman moraalia vanhuksille vaikka ja mitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tuolla puhelinmyynnin rajoittamisella ole tarkoitus hillitä myyntiä ihmisille (vanhukset tai vammaiset) jotka eivät täysin ymmärrä mitä ovat ostamassa? Tosin suurempi ongelma on ovelta ovelle myynti. Tuntuu että puolet kaupparatsuista myy ilman moraalia vanhuksille vaikka ja mitä.
Niin, tietenkin se on ongelma, jos joku moraaliton myyjä käyttää hyväkseen vastapuolen vähentynyttä kykyä tehdä päätöksiä. Sille varmasti voi ja pitääkin tehdä jotain. Esimerkiksi joku sellainen, että pitää kysyä toiseen kertaan ja toisena päivänä, mikäli henkilö täyttää jotkut ehdot. Sinänsä kuitenkin jos peruutusmahdolliusuus on kunnossa, niin yrityksiltä lähtee intressi myydä "väkisin" kun palautusprosessi on työläs ja kallis, ainakin fyysisen tavaran tapauksessa. Toi on kieltämättä hieman hankalaa, koska mitään ikään perustuvia kategorisia sääntöjä ei saa olla, niin myyjän pitäisi dollarin kuvat silmissään pystyä arvoimaan ostajan henkistä tilaa. Lisäksi on varmaan niinkin, että myyjän ja työnantajan intressit saattavat erota toisistaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lisäksi on varmaan niinkin, että myyjän ja työnantajan intressit saattavat erota toisistaan.

Mahdoton tietää, mutta tämähän voi olla yllättävänkin yleistä. Työnantaja aidosti yrittää pyörittää kunnollista puljua ja joku liimaletti taas provikat silmissä kiiluen tekee jotain aivan muuta kuin mitä on käsketty, määrätty, opastettu ja mitä niitä on.
 
K

Kiekkokatsoja

Joku pöljä myi mulle mulle puhelinliittymän, kun soitti mulle. Sitten kun tuli vahvistustiedot, olikin hinta suurempi, mitä puhelimessa sovittiin. Peruin, ja vaihdan operaattoria halvempaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös