Tähän en olekaan törmännyt, että buukkarit soittelevat yksityishenkilöille tapaamisia.
Myyntimiehen ajankäytön kannalta varmaan isossa kuvassa ihan fiksua. B2B-hommissa tosin vaikuttaa siltä, että buukkari saa provikan per sovittu tapaaminen. Tuputtavat puoliväkisin myyntitykin meille käymään, vaikka ilmoittaisin heti, ettei kauppaa ole tulossa ja tapaaminen tuhlaa molempien aikaa.
Muutaman kerran olen ottanut tällaisen vastaan ja olivat itsekin turhautuneita buukkarin sopimien tapaamisten "laadusta". Intressiristiriita buukkarin ja myyntimiehen provision välillä lienee jonkinmoinen.
Paras oli ison tilitoimiston myyntimies, joka luki buukkarin tekemästä kalenterimerkinnästä juuri sen mitä olin sanonut buukkarille puhelimessa: En vaihda tilitoimistoa lähivuosina vaikka tekisitte ilmaiseksi. Juotiin sitten 10min sumpit ja juteltiiin niitä näitä.
Kyllähän ykssityishenkilöillekin bookataan vaikka mitä kuten esim. pölkkäriesittelyä, katto- ja putkiremontteja jne. Koiran hommaa, Itse en yksityishenkilöille markkinoisi mitään, koska kaupatkin on mahdollisuus purkaa.
Teen tällä hetkellä bookkausta ja etätapaamisissa myyntiä yritysasiakkaille. Keskimäärin suomalaiset yrittäjät ovat mukavaa porukkaa, eikä ns. kusipäitä kovin usein tule vastaan. Meillähän ei siis ole mitään myyntispiikkiä, vaan aina aluksi kysytään onko yrityksellä vastaavaa tuotetta käytössä/onko asia kiinnostava. Jos asia ei nappaa, niin päivänjatkoja. Väkisin väännetyt bookit, eivät konkretisoidu myynneiksi ja provikatkin jää silloin saamatta.
Meillä siis bookkari saa provikkaa myytyjen yksiköiden mukaan, eikä toteutuneiden tapaamisten mukaan. Meillä on peruspalkka hyvällä tasolla ja provikoille on myös kohtuu helppo päästä, kun pipeline on kunnossa, eli jollain tapaa kiinnostuneita asiakkaita on putkessa riittävästi. Lisäksi tuotteemme on markkinajohtaja ja usein asiakkailla on firman nimi jo tiedossa, eli keskitymme isoihin asiakkaisiin, joihin saa sitten myyntiä reilummin kerralla.
Jos liksaa maksetaan toteutuneiden tapaamisten mukaan, on houkutus tehdä näitä väkisin väännettyjä tapaamisia, joista kauppaa ei tule. Tällainen palkkausmallli on yleinen silloin, kun yritys on ulkoistanut bookkauksen. Meillä bookkeritkin siis ovat oman firman palkkalistoilla. Ulkoistus on mahdollisuus tehdä kauppaa pienellä henkilöstöllä. mutta jos toteutunut bookki maksaaa firmalle 100-150€+ALV, kannattaa miettiä omia bookkereita. Tämä riippuen tirtysti tuotteesta ja sen hinnasta.
Nykyään digitaalinen markkinointi tuottaa hyvin liidejä suoraan asiakkailta, jotka ovat tuotteesta kiinnostuneet, mutta perinteinen bookkaus tuottaa silti suurimman osan myynneistä.
Monille puhelinmyynti on kirous, mutta jos löytää yrityksen joka maksaa ok liksaa, niin homma on kohtuu helppo tapa päästä kiinni kaupallisen alan hommiin. Tuloksellista puhelinmyyntiä ei väheksytä kaupan alalla. Isoimmissa firmoissa on mahdollisuus edetä bookkerista/myyjästä esim. account manageriksi tai tuotepäälliköksi. Tämä siis johonkin tiettyyn tuotteeseen/palveluun erikoistuneissa yrityksissä. Puhelinmyyntifirmoissa, joissa luukutetaan mitä vain on hankaalaa päästä tienesteille.