Niin siis tarkoituksena tuossa oli minkä kirjoitin oli lähinnä vastata näihin "reviiri-asioihin", joihin mielestäni tuo vertaus sopii, vaikka kuten sanoit on myös omasta mielestäni hieman ontuva näin jälkeenpäin ajateltuna.Tähän piti jo eilen puuttua, mutta näköjään unohtui. Eihän tuossa vertauksessa ole mitään järkeä. Asiakas on jo tietyn kaupan sisällä, jolloin häntä ei luulisi haittaavan, mikäli hevi-osaston myyjä tulee auttamaan oikean jogurtin etsimisessä, mikäli lihamestari tarjoutuu kertomaan hedelmistä jne. Mutta olisiko sinusta ihan ok, mikäli K-kaupan lihamestari alkaisi aggressiivisesti myymään sinulle naapurikaupungin Tarjoustalossa tarjouksessa olevaa moottorisahaa? Ja kun sanot, että olen nyt ruokaostoksilla, enkä muutenkaan tarvitse moottorisahaa, niin myyminen jatkuu, ihan kuin hän ei olisi edes kuullut mitä juuri äsken sanoit. Veikkaan, että pitäisit tilannetta absurdina ja epämiellyttävänä.
Ymmärrän kyllä hyvin joidenkin vihaisuuden puhelinmyyjistä, koska sitä toimintaa tuottavilla yrityksillä meni muutama vuosi sitten hyvinkin lujaa ja keinot olivat aikalailla harmaalla alueella. Nykyäänhän hyvin moni tele- ja lehtitalo on ottanut itselleen haltuun nämä myyntihommat, joissa valvonta on paljon tarkempaa, koska se on oman edun ja imagon mukaista, eikä enää ulkoisteta niitä muihin firmoihin. Nämä firmat hoitavat suurimmaksi osaksi leiviskänsä oikein
Ihmiset valehtelee niin paljon tuosta asiasta, jos kysyy "onko paha paikka". Kuten joku sanoikin aiemmin, niin 9 / 10 sanoisi olevan paha paikka ja mahdollisesti useampi potentiaalinen asiakas menisi ohi. Jos kertoo kuka on ja mistä soittaa ja kertoo olevansa pahassa paikassa ja taustalla kuuluu liikenteen ääni, niin luulisi ymmärtävän lopettaa.
Ylipäätään itseäni hämmentää, miten jotkut tuntuvat vetäneen herneen nenään puhelinmyyjistä, kyllä soittavat joskus huonoon aikaan, mutta jos vievät aikaa sen 25-30sec kun kertovat ettei osta mitään niin ei siitä voi useamman vuoden mielipahaa tulla kenellekkään? Onneksi itselleni ei ole tullut tuollaisia patoumia.
Mielestäni tuo sähköposti asia on hieman monimutkaisempi, jos sinne tulisi 2-3viestiä viikossa niin ihan sama minulle. Jos tulisi taas 100 viestiä viikossa eri asioista niin varmasti alkaisi ärsyttämään. Tuskimpa kuitenkaan kenellekkään soitetaan sataa kertaa viikossa puhelinmyynnin osalta?