En tiedä, heittäydytkö tyhmäksi, mutta koetan vääntää rautalangasta:
- Puhelinmyyjän ammatti on maailman halveksituin ovelta-ovelle myyjän ohella.
- Puhelin- ja ovelta-ovelle myynti ovat ainoat ammatit, joissa pelkästään ansiomielessä tunkeudutaan ihmisen lähireviirille. Lehti-, tolppa-, TV- netti- tai suorajulkaisumainokset voi jättää täysin huomiotta. Ne eivät katkaise unta, työsuoritusta ta kylpyä. Kun puhelin on hankittu, niin sen soidessa ihmiset katsovat, mistä soitetaan. Eli uni tai työsuoritus häiriytyy. Tämä on se syy, miksi sinua ja kollegojasi halveksitaan niinkin paljon.
Ei ole mikään selitys, että kotona voi panna puhelimen pois päältä tai äänettömälle, niin ei tarvitse vastata pahassa tilanteessa, kuten päiväunilla tai suihkussa tai muussa keskittymistä vaativassa tilanteessa.
Hulluudessaan huippua on, että voi tilata MAKSUSTA nimensä joihinkin estolistoihin, että puhelinmyyjät eivät soittelisi kotiin tai työpaikalle.
Siksi vaadin, että puhelinmyynti pitää välittömästi kieltää kotirauhan nojalla.
Nimimerkki "kolme tietosanakirjasarjaa kuolinpesästä divariin kantanut"
Kun et kerran tiennyt niin vastaan että en heittäytynyt tyhmäksi.
Mitä väliä sillä on, onko joku ammatti arvostettu vai halveksittu jos sitä harjoittavalla ihmisellä on itsetunto kunnossa? Ihminen joka hoitaa työnsä rehellisesti ja kunnolla, voi kulkea pää pystyssä ja olla välittämättä tuon taivaallista muiden mielipiteistä.
Ei puhelinmyynti mitään kotirauhan rikkomista ole, vaan ihan normaalia markkinointitoimintaa vaikka olisit kuinka eri mieltä hyvänsä. Jos et voi hoitaa työtäsi tai uniasi ilman että puhelimen soiminen tekee haittaa näille toiminnoille, niin se on voi voi ja uusavuttomuutta. Ei sinulle soittava myyjä voi tietää missä sinä milloinkin olet, vastaaminen on täysin oma asiasi.
Kuten joskus sanoin, ei voi käsittää ihmistä joka vastaa tuikituntemattomiin numeroihin saunassa, kokouksessa, hautajaisissa, häissä tai Kiinanmatkalla.
Voithan sinä, jos et tule toimeen puhelinliikenteesi kanssa, vaatia vaikka Nokiaa lopettamaan toimintansa kun moisia kiusankappaleita valmistavat. Ihan yhtä järkevää kuin kieltää telemarkkinointi.
En tiedä mistä sait tiedon, että minä itse olisin puhelinmyyjä, kun sellaiseen viittasit mutta olen toki alalla jossa se on yksi tapa asiakassuhteiden hoitamiseen ja kaupankäynnin eräs osatekijä. Myyjiä olen myös opastanut työhönsä joten tuttua kyllä on koko ala ja se mikä siihen liittyy, joten siksipä täällä monasti olen ollut äänessä tuomassa hiukan faktoja esiin näihin "näkemättä paskaa" -osioon paremminkin kuuluviin kommentteihin.
Ymmärrän niitä joita ei puhelinmyynti miellytä, mutta sellaisten henkilöiden on hyvä muistaa että ei kannata myöskään ylireagoida eikä väittää ihan mitä tahansa. Jos myyjän soittaessa maltettaisiin kuunnella/kysyä mistä on kyse vältyttäisiin monilta oman ennakkoluulon tuottamilta väärinkäsityksiltä.
Myös jos joku sinulle soittaa, etkä ko. taholta halua puheluita jatkossa, niin kerro se myyjälle selkeästi ja kohteliaasti niin sillä aivan ilmaiseksi saat homman poikki. Äläkä vastaa kilpailuihin tms. jos et ole valmis saamaan uusia tarjouksia.