Varmasti näin on, mutta tästä huolimatta asiakkaalle pitää antaa suunvuoro, koska todella usein nämä päivävuorossa olevat puhelinmyyjät sattuvat soittamaan päivävuorossa olevalle henkilölle.Ensin tuohon ensimmäiseen seikkaan: jos puhelinmyyjä aloittaa kysymällä "soitinko pahaan aikaan" hän tekee pahimman mahdollisen mokan heti kättelyssä. Voit ehkä arvata kuinka moni sanoo, että on paha paikka juuri nyt. Oikeasti näin sanovilla asia on totta ehkä yhdellä kymmenestä. Tällöin myös asiasta seuraa myös se, että asiakkaalta kun ei saada ei/kyllä-vastausta itse asiaan niin seuraus on se, että häntä häiritään vielä uudestaan saman asian tiimoilta.
Näinpä. Virheen nuo ovat joka tapauksessa tehneet, jos eivät ole soittaneet. Kampanjan loppumisesta ei ole ollut tuolloin puhetta.Toinen juttu on se, että jos olet selvästi ilmaissut kiinnostuksesi ja sopinut milloin sinulle saa soittaa uudestaan esim. hankkiaksesi ensin tarvitsemaasi lisätietoa on jälleen virhe, jos sinuun ei olla oltu yhteydessä. Ainut oikea syy miksi em. ei onnistu on se, että ko. kampanja/tarjous päättyy. Silloin siitäkin kuuluu myyjän mainita.
Minä en ikinä luovuta puhelinnumeroani, jos satun vastaamaan kyselyihin. Annan pelkästään sähköpostiosoitteeni. Tästä syystä tuo palkinnosta puhuminen on ihan silkkaa kusetusta, ja pahimmillaan johtaa juurikin siihen, että monet yksinkertaiset tai vanhuuttaan ymmärrystään menettäneet vanhukset luulevat oikeasti jotain voittaneensa. Ei kai tätä kusetusargumenttia käytettäisi, ellei sen olisi havaittu oikeasti tehoavan.Kolmas ja viimeinen juttu vielä: jos on täysin totta että saat ilmaiseksi/pelkillä postikuluilla tv. tavalla tuotteen kyselyyn/kilpailuun osallistumisesi ansiosta niin se on ihan ok, että tällä argumentilla sinulle tarjotaan tuota etua. Tottakai myyjän tietysti pitää selkeästi kertoa, jos kyseessä on esim. kestotilaus tai se, että asiakkaan on tehtävä peruutusilmoitus jos haluaa hyödyntää vain ilmaisen/melkein ilmaisen osan tarjouksesta.
Mutta myös moni ihminen ei halua, koska minä ainakin olen sitä mieltä, että en maksa euroakaan asiasta, mitä en tarvitse, vaikka saisinkin sen poikkeuksellisen halvalla. Minusta rehellisempää näiden "etu, palkinto, lahja" -kusetusten sijaan olisi puhua asioista esim. näin: "minulla olisi tarjolla teille edulliseen tutustumishintaan...".Kyllä moni ihminen haluaa hyödyntää näitä ilmais- / huippuhalpa-tarjouksia ja rehellisesti toimimalla niissä on se etu tarjoavalle taholle, että moni näin tuotteeseen/palveluun tutustunut haluaakin jatkaa havaittuaan em. hyödykkeen hyväksi. Rehellistä pitää homman olla ehdottomasti, vilpillä toimivat tahot pilaavat paljon eivätkä nykyään pitkälle pötkikään kun tieto näistä leviää hetkessä esim. netissä.
Katsoitko sen pari sivua taaempana linkittämäni videon tällaisesta puhelinmyyjien uhriksi joutuneesta, vähän yksinkertaiselta vaikuttaneesta miespolosta? Lehtien kauppaaminen ei varmasti ole laitonta, mutta minusta melkoisen moraalitonta kuitenkin.
Puhelinmyyjät kun tuntuvat olevan poikkeuksellisen aggressiivisia markkinoinnissaan. He pyrkivät oikein urakalla manipuloimaan ihmisiä. Ja valitettavasti aina jostain löytyy joku heikko ihminen, joka menee tähän. Siksi he jatkavatkin tätä jokaisen potentiaalisen asiakkaan kohdalla, ja saavat tämän siksi suivaantumaan.
Tiedostan, että markkinointi on aina mielipiteisiin vaikuttamista, mutta puhelinmyynnissä tämä on poikkeuksellisen voimakasta. Ja siksi perkeleen ärsyttävää.
Hö.