Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 331 930
  • 1 378
Tapaus sonera ja heidän puhelinmyyjänsä. Muutin pari vuotta sitten vanhaan taloon jonka sisäverkko ei päästä 8Mb enempää läpi ja muutin 24 nopeudesta liittymän tuohon 8. Menee muutama kuukausi ja Sonera soittaa ja tarjoaa jotain stanan kotitv-pakettia. Sanon ettei nopeus riitä eikä oikein muutenkaan kiinnosta ja pyysin laittaamaan tietohin ettei kannata soitella ja tarjota lisää nopeutta kun ei toimi. Menee muutama kuukausi, eikö ne perkeleet soita taas ja samaa laulua. Samat sanat taas ja menee puoli vuotta. Nyt tarjotaan määräaikaista sopparia nykyisen hinnalla ja nopeuden nostoa 24Mb. Ei perkele. Kun ei toimi ja joka kerta mainitaan ja pyydetään ettei tarvi näissä merkeissä soitella...
Tämä johtuu luullakseni siitä, että Soneran kaltaisella yrityksellä on lukuisia toisistaan riippumattomia myyntikanavia, eikä yhdelle näistä kanavista ilmaistu pyyntö tavoita näitä muita kanavia.

Jos puhelinmyynnistä haluaa eroon, niin ensin 40 sentin hintainen soitto robinson-palveluun ja sitten tietojen luovutuskielto maistraattiin verkkopankkitunnuksilla. Nämä eivät estä markkinointia niiltä yrityksiltä joiden asiakkaana jo olet, mutta kaikki muut puhelut loppuvat pariksi-kolmeksi vuodeksi kunnes kiellot pitää uudistaa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Minun kävi ainakin sääliksi sitä linkittämäni asfalttikoneenkuljettaja-poloista laskuhelvetissään... Lain mukaan puhelinmyyjät tekivät varmasti oikein kun hyötyivät hänestä... Toiminnan moraalisuudesta (tai sen puutteesta) ei liene epäselvyyttä...

No joo, tässäkin taas vedellään mutka suoraksi aika rajusti. Tuossa ohjelmassa ei kyllä käynyt ilmi mitkä maksut tarkalleen olivat puhelinmyynnistä, neuvoja vain yleisesti kyseli juurikin puhelinmyynnistä mutta hyvin suurella todennäköisyydellä tämä kaveri myös osteli muita reittejä ja olihan siellä selkeästi muitakin ongelmia. Esimerkiksi kun näytettiin maksuhäiriömerkintöjä niin pari riviä ainakin oli Anttilalle olevista veloista, tuskin nämä ainakaan puhelinmyynnistä olivat. Myöskin siinä mainittiin että oli Soneran jotain palvelua ollut perumassa mutta oli myyty jotain tilalle (tämänkään ei tainnut olla täällä tarkoitetusta puhelinmyynnistä jossa uuteen asiakkaaseen ollaan yhteydessä).

Mikä tässä on nyt siis se ongelma? Itse olen ymmärtänyt että täällä pidetään suurena pahana sitä että soitetaan jollekin joka sitä ei ole aiemmin pyytänyt. Onko tämä se suurin pahuus? Vai puhutaanko yleisesti siitä että puhelimen kautta jotain myydään (esimerkiksi tässä tilanteesa kun on soittanut jollain asialla Soneran asiakaspalveluun niin sieltä myydän joka muu tuote). Onko tämänkin pahuutta vai ei?

Jos asiaa ruvetaan perustelemaan sillä että puhelinmyynti aiheuttaa mahdollisesti maksuhäiriöitä niin mielestäni ajatusta pitää hieman laajentaa vain siitä ajatuksesta että pidetään pahuutena soittaa ilman lupaa. Olisiko tälläinen mahdollinen kielto juuri esimerkiksi tämän henkilön kohdalla jotain muuttanut? Hänhän saattaisi helposti tälläisiä lupia myös antaa sekä kun paljon ostelee niin on myös asiakkaana monessa yrityksessä (joissa yhteyksissä mahdollisesti näitä lupia kysyttäisiin).

edit. Tässä artikkelissa otetaan jotain kantaa siihen mistä maksuhäiriöitä syntyy (ainakin nuorten osalta). Nuorten maksuhäiriöt lisääntyneet rajusti - Maksuhäiriöt - Kotimaa - Helsingin Sanomat

"Nuorten velkomustuomioista valtaosa aiheutuu tili- ja kertaluotoista, puhelinlaskuista, verkkokaupan ostoksista tai maksamatta jääneistä vuokrista. Tutkimuksen mukaan juuri nuoret ja opiskelijat tekevät verkossa eniten heräteostoksia."

Tässä artikkelissa Asiakastieto ottaa asiaan kantaa.
Miten selvitä veloista ja velkakierteestä? - Lainamarkkinat

"Maksuhäiriömerkintöjen määrä on 2000-luvulla yli kaksinkertaistunut, todetaan Asiakastieto Oy:stä. Suurin syy siihen on kulutusluottojen määrän kasvu. Yhä useammat asiat voidaan maksaa luotolla. Kulutusluottojen lisäksi maksuhäiriömerkintöjä tulee myös maksamattomista vuokrista ja puhelinlaskuista."

Ok, tietenkin kulutusluottoja otetaan jonkun maksamiseen ja voivathan puhelinmyynnistä hankittu tavara olla siellä joukossa. Kuitenkin jos puhutaan yleisesti maksuhäiriömerkinnöistä niin puhelinmyynti on vain osa kakkua ja epäilen että melkoisen pieni osa.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Voi pyhä Sylvi! Jos on oikeasti maailma noin mustavalkoinen ja ennakkoluulojen valtaama pieni sielu saa syytämään silkkaa puppua ruutuun niin pitääkö se yksinkertaisuus aina vaan uudestaan tuoda esiin?
Selvästi jokainen puolueettomasti asiaa katsova näkee, ettet edes vaivaudu lukemaan mitä täällä olen sanonut. Olen kertonut hyvinkin ymmärtäväni ihmisiä, joita ärsyttää puhelinmyynti, heillä on täysi oikeus mielipiteeseensä.
He voivat hankkia suoramarkkinointikiellon tai sanoa heti "kiitos ei" tai olla jopa vastaamatta puhelimeen jos on oikeasti se paha paikka.
Taisinpa myös mainita, että vaikka markkinointialalla olenkin niin itse en sitä soittamista toteuta, vaan sen tekevät työntekijät joita olen muun työni ohella kouluttanut em. tehtävään ja antanut selvät ohjeet kuinka toimitaan rehellisesti ja oikein. Kehtaan myös väittää että heistä jokainen osaa ymmärtää lukemansa ja käyttäytyä paremmin kuin sinä, joka suu vaahdossa suollat OMIA MIELIPITEITÄSI virheellisesti totuuksina, jotka eivät pidä paikkaansa. Hyvä esimerkki on tuo että väität minun postanneen satoja ylimielisiä viestejä täällä jatkiksessa, sekin väite on täyttä tuubaa.
Montaakaan sataa viestiä en ole täällä "urani" aikana julkaissut, niistäkin vain muutama harva on koskenut tätä tunteita kuohuttavaa puhelinmyyntikeskustelua. Taas siis näkemättä ja lukematta paskaa on tuo sinun asenteesi ja ymmärrys hyvin rajallista.
Kuten sanoin myös jo aiemmin, niin hyvällä myyjällä on hyvä itsetunto.
Sellainen ihminen ei välitä kuinka arvostettu hänen työnsä on tai mitä muut hänestä ajattelevat. Taidat olla kade niille ihmisille jotka tekevät niin kuin itse haluavat eivätkä tee valintojaan sen perusteella, mitä muut heistä sanovat tai ajattelevat.
Ja lopuksi: mikä sinä luulet olevasi, jos väität että sinä määrittelet mikä on kotirauhan rikkomista? Kuten joku jo sinua oikaisikin, niin sen määrittelee Suomen laki, et sinä enkä minä. Ja niin kauan kuin laki ei määrittele puhelinmyyntiä kotirauhan rikkomiseksi, on Teidän ylhäisyytennekin siihen sopeuduttava.

PS. Voi kun edes sen tietäisit, -kaikista niistä mainitsemistasi tutkimuksista huolimatta-, että kuinka pieni osa asiakasrekistereihin kuuluvista ihmisistä on kaltaisiasi negatiivisia asennevammaisia, niin taas pahoittuisi mielesi.
Heitä kun on keskimäärin sadan asiakkaan joukossa 0-10 riippuen kuinka hyvin kohdistettua em. rekisteri on. Ihan harmiksesi voin myös senkin vielä tuoda esiin, että ala tänä taloustaantumankin aikana elää ja voi hyvin, toisin kuin moni muu bisnes.

Lue huolella oma raivoamisesi yllä! Osoittaako se markkinoimaasi hyvää itsetuntoa?

Miksi käyt määrittelmään täysin vierasta henkilöä asennevammaiseksi? Kertaappa vaikka netiketin alkeet! Siellä on mainittu myös henkilökohtaisuuksiin menemisistä.

Minä olen lukenut kymmeniä puhelinmyyntiä koskevia viestejäsi. Ovathan ne ylimielisiä ja asiakkaita rankasti vähätteleviä. Minullekkin kerroit, että luurin korvaan lyömisellä jäisin joistain tarjouksista paitsi. Voin olla vähän yksinkertainen, mutta en ihan näin idiootti ole. Ilmaista lounasta vaan ei ole.

Tiedän täysin, että puhelinmyynti ei lain mukaan ole kotirauhan rikkomista. Lainsäätäjät vasta harkitsevat, pitäisikö olla näin.

Miksi puhelinmyynti on niin halveksittu ala? Annahan kun kerron: Puhelinmyyjistä iso osa on härskiä ja röyhkeää porukkaa kuten mustalaiset. Tottakai härskiys on aivan laillista. Sitä vain kenenkään ei tarvitse sietää.

Edit: Kumpaahan minä mahdan uskoa puhelinmyynnin ala-arvoisesta statuksesta, lukuisia markkinatutkimuksia joita löytyy netistä pilvin pimein, vai sinun sanaasi?

Aivan.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No joo, tässäkin taas vedellään mutka suoraksi aika rajusti. Tuossa ohjelmassa ei kyllä käynyt ilmi mitkä maksut tarkalleen olivat puhelinmyynnistä, neuvoja vain yleisesti kyseli juurikin puhelinmyynnistä mutta hyvin suurella todennäköisyydellä tämä kaveri myös osteli muita reittejä ja olihan siellä selkeästi muitakin ongelmia. Esimerkiksi kun näytettiin maksuhäiriömerkintöjä niin pari riviä ainakin oli Anttilalle olevista veloista, tuskin nämä ainakaan puhelinmyynnistä olivat. Myöskin siinä mainittiin että oli Soneran jotain palvelua ollut perumassa mutta oli myyty jotain tilalle (tämänkään ei tainnut olla täällä tarkoitetusta puhelinmyynnistä jossa uuteen asiakkaaseen ollaan yhteydessä).

En ole missään vaiheessa väittänyt, että puhelinmyynti olisi ollut tuon kyseisen herran rahaongelmiin ainoa syy. Taustallahan oli mm. työttömyyttä etc. Mutta kuten herra ohjelmassa sanoi, hänellä on kotonaan iso kasa lehtiä ihan vielä niissä muoveissa, joissa ne postilaatikkoon tulevat, koska hän ei ehdi lukea niitä. Ja mainitsihan hän, että hän ei oikein osaa sanoa "Ei" kun puhelinmyyjä soittaa ja kehuu tarjousta.

Tuossahan kierre menee käsittääkseni aika komeasti näin: tilaat kerran, rekisteriin jää merkintä tästä, merkinnän perusteella sinä kuulut sopivaan kohderyhmään, joten sinulle soitetaan taas, jolloin saat uuden merkinnän, minkä jälkeen sinulle soitetaan entistä useammin...

Mikä tässä on nyt siis se ongelma? Itse olen ymmärtänyt että täällä pidetään suurena pahana sitä että soitetaan jollekin joka sitä ei ole aiemmin pyytänyt. Onko tämä se suurin pahuus? Vai puhutaanko yleisesti siitä että puhelimen kautta jotain myydään (esimerkiksi tässä tilanteesa kun on soittanut jollain asialla Soneran asiakaspalveluun niin sieltä myydän joka muu tuote). Onko tämänkin pahuutta vai ei?

Henkilökohtaisesti minua ärsyttävät seuraavat asiat:

1. Puhelinmyyjien röyhkeys, johon heitä (kouluttajan omin sanoin) ohjeistetaan jo koulutusvaiheessa
2. Valheelliset tai hämärät argumentit, joita he käyttävät myynnisssä
3. He eivät usko kerrasta sanaa "Ei kiitos". Tähänkin heitä ohjeistetaan koulutuksessa (tällä palstalla kerrottu)
4. Tyrkyttäminen vain ottaa päähän, ihan jo siksi, että olen jo iso poika ja osaan itse ottaa asioista selvää.

Jos asiaa ruvetaan perustelemaan sillä että puhelinmyynti aiheuttaa mahdollisesti maksuhäiriöitä niin mielestäni ajatusta pitää hieman laajentaa vain siitä ajatuksesta että pidetään pahuutena soittaa ilman lupaa. Olisiko tälläinen mahdollinen kielto juuri esimerkiksi tämän henkilön kohdalla jotain muuttanut? Hänhän saattaisi helposti tälläisiä lupia myös antaa sekä kun paljon ostelee niin on myös asiakkaana monessa yrityksessä (joissa yhteyksissä mahdollisesti näitä lupia kysyttäisiin).

Käytin tätä henkilöä vain yhtenä esimerkkinä, kun tuo sattui olemaan sopivasti mielessä. Jokainen ihminen vastaa toki itsestään, mutta puhelinmyyjät tietysti käyttävät hyväksi tässä tapauksessa ns. helppoja uhreja. Lain rajoissa tietenkin. Maksuhäiriötä en ole käyttänyt perusteena, vaan ainoastaan sitä, että puhelimessa on helppo manipuloida yksinkertaisia ihmisiä ja kerätä näiltä rahat pois.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos ihan oikeasti on pakko verrata johonkin tuota puhelinmyyntiä, niin ei se kyllä mihinkää kauppaan menoon tai kaupungilla liikkumiseen liity (paitsi ehkä feissarit ovat vähän samankaltaisia), ainoa mihin omasta mielestäni sitä voi oikeasti verrata, on jotkut egyptin basaarit.

Sinne kun menet niin siellä sua vedetään vuorotellen joka kauppaan ja ei hyväksytä eitä ihan heti jos oot jostain edes vähän kiinnostunut.
Tosin siellä riittää myös se yksi EI jos heti alkuunsa sen sanot, kun sua pyydetään kauppaan. Jos sama olisi puhelimessa, että yksi ei riittää ku sulta kysyttäisi, että kiinnostaisko ollenkaan "Meidän Mökki-lehti" ennenkun ruvetaan lukemaan se koko helvetin tarjous läpi, olisi puhelinmyynti PALJON mielekkäämpää kaikille. Tässä tosin tulee vastaan se, että ei ehkä tulisi niitä kauppoja, jotka tulee sillä helvetin tappelulla, kun jankataan ja jankataan, mutta isolla osalla olisi parempi mieli ja puhelinmyyjistä parempi kokonaiskuva. IMO.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Lue huolella oma raivoamisesi yllä! Osoittaako se markkinoimaasi hyvää itsetuntoa?

Miksi käyt määrittelmään täysin vierasta henkilöä asennevammaiseksi? Kertaappa vaikka netiketin alkeet! Siellä on mainittu myös henkilökohtaisuuksiin menemisistä.

Minä olen lukenut kymmeniä puhelinmyyntiä koskevia viestejäsi. Ovathan ne ylimielisiä ja asiakkaita rankasti vähätteleviä. Minullekkin kerroit, että luurin korvaan lyömisellä jäisin joistain tarjouksista paitsi. Voin olla vähän yksinkertainen, mutta en ihan näin idiootti ole. Ilmaista lounasta vaan ei ole.

Tiedän täysin, että puhelinmyynti ei lain mukaan ole kotirauhan rikkomista. Lainsäätäjät vasta harkitsevat, pitäisikö olla näin.

Miksi puhelinmyynti on niin halveksittu ala? Annahan kun kerron: Puhelinmyyjistä iso osa on härskiä ja röyhkeää porukkaa kuten mustalaiset. Tottakai härskiys on aivan laillista. Sitä vain kenenkään ei tarvitse sietää.

Edit: Kumpaahan minä mahdan uskoa puhelinmyynnin ala-arvoisesta statuksesta, lukuisia markkinatutkimuksia joita löytyy netistä pilvin pimein, vai sinun sanaasi?

Aivan.

No voit olla em. viestistäni ihan mitä mieltä tahansa, se on juurikin sitä hyvää itsetuntoa, etten pahemmin välitä ensin minua henk. koht. loukattuasi siitä että sinä pahoitat mielesi palautteestani. Määrittelyni koskien asennevammaasi juontuu aiempien viestiesi sisällöstä, joissa hyvin selvästi olet tuonut esiin että kaikki puhelinmyynti -myös rehellinen ja lakien mukaisesti toteutettu- on sinulle näkemättä ja kuulematta paskaa. Siinä olet asennevammainen, en väitä että välttämättä olisit sitä muissa asioissa.
Väität minun rankasti vähättelevän asiakkaita, mutta itse vähättelet paljon rankemmin myyjiä.
Myös tuomitset puhelinmyynnin kotirauhan häiritsemiseksi, mikä on kriminalisoitu teko ja mitä puh.myynti ei oikeasti ole. Myös avautumisesi siitä että puhelinmyyjiksi ajautuvat ne surkimukset jotka eivät muuta työtä saa sai sappeni kiehumaan. Olen kouluttanut em. tehtäviin vuosien aikana kymmenittäin ihmisiä, jotka ovat aivan upeita tyyppejä, eri ikäisiä miehiä ja naisia joilla on hyvin erilaiset taustat. On ollut entisiä virkavallan edustajia, eläkkeelle siirtyneitä sairaanhoitajia, entisiä maanviljelijöitä, siivoojia, raskaan kaluston kuljettajia parikin ym. sellaisia jotka tekivät ennen ja nykyisen puh.myyntityön ohella sellaisia töitä jotka sinä itse listasit sellaisiksi töiksi, joita pidetään tarpeellisina ja kunnioitettavina. Nyt sitten nämä samat ihmiset sinun silmissäsi ovatkin muuttuneet luusereiksi jotka eivät tee enää kunnollista työtä. Tämä tällainen ei sitten sinun mielestäsi olekaan yhtään huonoa käyttäytymistä? Myös rinnastuksesi mustalaisiin rikkoo mainostamaasi netikettiä, loukkaat tuossakin lauseessa sekä myyjiä että mustalaisia jos aletaan tuolle tielle lähteä. Eli peiliin voisit itse ensin katsoa.
Eiköhän tässä tappele asiat emmekä me keskenämme? Reilusti pyydän toki anteeksi jos olet kokenut ihan oikeaa mielipahaa siitä mitä olen kirjoittanut, se ei ollut henkilökohtaista, vain bisnestä. Tarkemmin sanottuna puhelinmyyntibisnestä. Voit lukea netin tutkimuksia aiheesta miten paljon tahansa, mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, mistä minulla on selvät faktat, tilastot ja kokemukset että vain 0-10% hyvin kohdistetun kampanjan materiaalista saa aikaan negatiivisen reaktion. Siis se, että lähes kaikki reagoivat negatiivisesti puh.myyntiin on väärä väite. Tietysti jos on huono firma joka puh.luettelosta kaivaa randomina 5000 numeroa joille tarjotaan vaikkapa kalsareita puoliväkisin, saa varmasti veren kiehumaan ja tällaisilla tempauksilla saadaan monet suututettua valmiiksi ennenkuin rehellinen kunnon tarjoaja pääsee edes puheisiin oman asiansa tiimoilta. Ne ovat kuitenkin keskenään 2 eri asiaa, jotka eivät ole mitenkään vertailukelpoisia. Jotkut vaan helposti erehtyvät pitämään kaikkea siis näkemättä ja kuulematta paskana, kuten mainitsin.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
No nyt näyttäisi olevan aikaa.

Mitä mieltä olet siitä, että suoramarkkinointi sähköpostitse ilman vastaanottajan suostumusta on laitonta?

Olen tarkemmin tätä miettinyt tässä, että riippuu varmasti tuo sähköpostimainonnan laittomuus ilman siihen saatua lupaa siitä, että sellaisesta voi olla oikeasti konkreettista haittaa jos niitä tarjouksia satelee sinne kymmenittäin tai jopa sadoittain. Silloin voi sekaan hukkua tärkeät viestit ja roskapostin kanssa vääntämiseen kuluu kohtuuttomasti aikaa ja vaivaa. Haitta-aste tällaisella sadoittain roskaposteja tuottavalla jatkuvalla toiminnalla on aivan toinen kuin puhelimitse tapahtuvalla markkinoinnilla. Ensimmäisen käsittelyyn voi mennä pakosti aikaa paljon, mutta satunnaiseen puhelinmyyntiin ei edes minuuttia vaikka sattuisi useampikin soitto samalle päivälle. Näin vastaan kun ehkäpä sinulla oli taustalla näiden 2 asian rinnastaminen, vai oliko? Niitä siis ei pidä rinnastaa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Näin vastaan kun ehkäpä sinulla oli taustalla näiden 2 asian rinnastaminen, vai oliko? Niitä siis ei pidä rinnastaa.

Paitsi että itse vastaanotan miljoona kertaa mielummin roskapostia sähköpostiini kuin roskapuhelua puhelimeeni. Sähköposti on yksisuuntaista, puhelut valitettavasti ei.
 

lihaani

Jäsen
.....Tekstiä......

Enhän tietenkään voi olla tuntemattomasta nimimerkistä mitään mieltä. Enkä ole koskaan sinua arvioinut millään lailla.

Mutta sinun viesteistäsi saa väkisin kuvan, että puhelinmyynti on pääsääntöisesti soittojen kohteiden toivomaa tai ainakin hyväksymää toimintaa.

Siinä olet oikeassa, että puhelinmyynti on laillista bisnestä. Minkäs sille voi, että sekä haastattelututkimukset, että sekä puhelinmyyntiä käsittelevät nettikirjoitukset, että oman laajahkon tuttavapiirin kokemukset pitävät tuntemattomien ihmisten kotiin soittamista häiritsevänä yksityisyyden loukkauksena. Vastoin väittämääsi netti on pullollaan tätä informaatiota. Päinvastaisia mielipiteitä on tähän verrattuna hyvin vähän.

Miksi minä suosittelen kaikille suoraa luurin korville lyömistä kun puhelusta selviää, että kyseessä on kaupustelu? Kuulin eräältä puhelinmyyjältä, että kymmenet peräkkäiset suorat korville lyönnit kaikkein tehokkaimmin poistavat numeron kaikkien puhelinmyyntiyritysten listoilta. Miksi vaivautua käyttämään kallista työaikaa numeroon, jonka haltijan puheääntä ei kukaan ole kuullut?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi minä suosittelen kaikille suoraa luurin korville lyömistä kun puhelusta selviää, että kyseessä on kaupustelu? Kuulin eräältä puhelinmyyjältä, että kymmenet peräkkäiset suorat korville lyönnit kaikkein tehokkaimmin poistavat numeron kaikkien puhelinmyyntiyritysten listoilta. Miksi vaivautua käyttämään kallista työaikaa numeroon, jonka haltijan puheääntä ei kukaan ole kuullut?

Haluaisin nyt kuulla, miten tämä toimii oikeasti? Poistuuko tuon jälkeen joltain listalta jos tulee luurit. Itse kuvittelisin päätyvän uudelleen listalle jollain "koodilla: ei tavoitettu"?? Täten soiteltaisiin useammin, kun ei olla tavoitettu, varmaan ainakin tietty määrä kertoja soitetaan ennenkuin täysin luovutetaan?

Haluaisin kuulla siis joltain puhelinmyyjältä, en juuri lainaamaltani henkilöltä välttämättä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Haluaisin nyt kuulla, miten tämä toimii oikeasti? Poistuuko tuon jälkeen joltain listalta jos tulee luurit. Itse kuvittelisin päätyvän uudelleen listalle jollain "koodilla: ei tavoitettu"?? Täten soiteltaisiin useammin, kun ei olla tavoitettu, varmaan ainakin tietty määrä kertoja soitetaan ennenkuin täysin luovutetaan?

Haluaisin kuulla siis joltain puhelinmyyjältä, en juuri lainaamaltani henkilöltä välttämättä.

En ole puhelinmyyjä, mutta eikös tuossa ole se ero, että lihaanin esimerkissä luuri lyödään korvaan vasta silloin kun puhelinmyyjä on kertonut olevansa kaupustelija. Jos luuri lyödään korvaan jo ennen vastaamista, voi hyvinkin olla, että listalla näkyy vain tuo "ei tavoitettu". Silloinhan yhteyttä ei ole saatu.

Tämä siis puhdasta arvailua.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulle ainakin soitti kerran yksi puhelinmyyjä kymmenen kertaa viikon aikana ennen kuin kerkesin vastaamaan. Kaksi kertaa päivässä aina samaan kellonaikaan. Jotain tv-kanavia se kaupitteli ja lopuksi vetäisi ässän hihasta tarjoamalla kaupan päälle pornoa ja piirrettyjä (ei kuitenkaan hentaita). Ihan hauskaa viihdettä mun mielestä nuo puhelinmyyjät on eivätkä mitenkään häiritsevän usein soittele, kun ei koskaan mitään niiltä osta. Lehtimyyjät ainakin nykyään aloittaa yleensä valheella, että "kiitokseksi aiemmasta tilauksesta tarjoamme..." ja ehkä joku joka on joskus jotain lehteä tilannut voi tuon uskoakin. No, tosi harvoinhan noita mulle tosiaan soittelee. Tämän vuoden teemana ovat olleet sähkösopimuksen myyjät, joita on ainakin pari soittanut ja yhden kanssa jahkailin puhelimessa aika pitkäänkin. Myyjä lupasi, että varmasti sähkölaskuni pienenisi ja kenkää saisi hän jos valehtelisi, mutta sitten kun kotona tutkin asiaa niin hiukanhan se sähkölaskuni olisi oikeasti kallistunut. Luulen kyllä, että myyjä oikeasti uskoi mitä esitti. Tietysti tuossa nyt puhuttiin korkeintaan yhden - kahden euron summista vuotta kohden. Viimeisin puhelinmyyjä, joka mulle on soittanut taisi olla alkukesästä, kun tarjottiin puhelimitse ilmaisia kalsareita. Olisi ehkä pitänyt kysyä saako vaihdossa laittaa likaiset kalsarit.
 

Jabbbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Oulun Kärpät
Haluaisin nyt kuulla, miten tämä toimii oikeasti? Poistuuko tuon jälkeen joltain listalta jos tulee luurit. Itse kuvittelisin päätyvän uudelleen listalle jollain "koodilla: ei tavoitettu"?? Täten soiteltaisiin useammin, kun ei olla tavoitettu, varmaan ainakin tietty määrä kertoja soitetaan ennenkuin täysin luovutetaan?

Haluaisin kuulla siis joltain puhelinmyyjältä, en juuri lainaamaltani henkilöltä välttämättä.

Puhelinmyyjän hommista on sen verran kertynyt kokemusta, että voin suoraan sanoa ettei tuo lihaanin heittämä tapa ole mikään yleispätevä keino päästä puhelinmyyjistä eroon. Päinvastoin monissa firmoissa asiakas, jonka kanssa ei päästä asiaa käymään läpi jää pyörimään soittolistoille siihen saakka kunnes häntä on yritetty firmasta riippuen 5-10 kertaa tavoittaa.

Pikemminkin se menee niin, että jos et ikinä puhelimitse tilaa esim. sukkia, kalsareita tai lehtiä, niin vältyt parhaiten tällaisten firmojen soitoilta, koska pääprioriteettina näillä on hoitaa ja myydä tuotteita olemassa oleville asiakkaille. Lisäksi jos pidät numerosi salaisena, vähenee myös huomattavissa määrin esimerkiksi teleoperaattoreiden ja sähköfirmojen soittelu. Paras keino tietysti välttyä liki kokonaan puhelinmynniltä on olla jättämättä yhteystietoja mihinkään muualle kuin ainoastaan tarpeellisiin yrityksiin, hankkia suoramarkkinointikielto kaikkeen missä sitä pyydetään ja kermaksi kakun päälle vielä Robinson -rekisteri. Nämä kaikki jos on hoidettuna, niin todennäköisesti ainoa lähde mistä voidaan ottaa yhteyttä on jokin olemassa oleva asiakassuhde esimerkiksi puhelin -tai laajakaistaliittymän osalta. Näitä myyntitilanteita kun ei suoramarkkinointikieltokaan poissulje. Ja toki jos et ole pelkästään yksityinen kuluttaja-asiakas vaan esimerkiksi toiminimenhaltija, niin se on taas täysin oma maailmansa mitä tulee puhelinmyyntiin.

Vaikka mulla on puhelinmyyjän hommasta kertynyt kokemusta säännöllisen epäsäännöllisesti jo useamman vuoden ajalta koulunkäynnin ja välivuoden ohessa, niin ikinä ei ole kumma kyllä itse tullut tilattua eikä sovittua puhelimitse yhtään minkäänlaisia diilejä. Asiakkaana jos ajattelen esimerkiksi tuota nimimerkki lihaanin näkemystä, niin ymmärrän sen lähes täysin vaikka se onkin äärilaidan mustavalkoinen mielipide. Alalla kun on valitettavan paljon epämääräistä ja jopa valheisiin perustuvaa myyntiä. Sitä en tiedä kummassa suhteessa tällä hetkellä mennään versus rimanaltamenijät-rehelliset toimijat, mutta joka tapauksessa rimanaltamenijät ovat saaneet puhelinmyynnin maineen sellaiseksi mitä se tänä päivänä on. Siltikin, kyllä siihen puhelimeen voi vastata lyömättä heti luuria korvaan kun tajuaa että ei perkele, myyjähän se tämä on joka soittelee. Itse vastaan aina jos pystyn riippumatta mistä numerosta soitetaan. Puhelimitse kuitenkin myydään myös tuotteita sellaisilla tarjouksilla (esimerkiksi puhelin -ja laajakaistaliittymien osalta), joita ei yhtä edullisesti saa hankittua netistä taikka kivijalkamyymälöistä. Sikäli on siis hieman sokeaa touhua olla periaatteellisesti vastaamatta yhtään mihinkään tuntemattomaan numeroon, mutta tottakai kukin tyylillään. Ja kyllä sen aika nopeasti puhelun edetessäkin huomaa jos myyjällä on pelkkä spiikki kourassa ja myyminen on yksipuolista tykitystä luokkaa "hiekkaa Saharaan" välittämättä asiakkaan mielipiteestä. Näille nakkaan itsekin reippaasti punaista luuria, koska tällaisissa myyntifirmoissa ei ymmärretä edes perusasioita siltä osin, mitä tulee kahden ihmisen väliseen kanssakäymiseen ja lipsutaan usein sille riman väärälle puolelle eli kusetetaan. Myyjää en kuitenkaan ole juuri ikinä viitsinyt lähteä tylyttämään (noh, pari kertaa kyllä muttei siitä tässä sen enempää), koska se on turhaa ajahukkaa tällaisten toimijoiden kanssa. Näissä firmoissahan myyjiä vaihdetaan kuin paitaa ja paska kiertää siihen saakka kunnes kuluttaja-asiamies, päämies tai jokin muu ylempi taho lyö hommalle stopin.

PS. Sille palstaveljelle, joka aiemmin ketjussa ihmetteli miten tällä palstalla kaikki puhelinmyyjän hommissa olleet tai olevat tuntuvat poikkeuksetta edustavan rehellisiä toimijoita: jos JA:sta löytyy myös kirjoittajia jotka ovat epärehellistä myyntiä tehneet niin tuskin he viitsivät tähän ketjuun ottaa mitään kantaa. Itse olen yhtenä päivänä pari vuotta sitten käynyt kokeilemassa eräässä nimeltä mainitsemattomassa kusetusfirmassa kun nyt suoraan sanotaan. Tämän firman ns. tunnin pituisen "koulutuksen" kävin ja siihen se sitten jäi. Mistään tuskin jäin paitsi, lappu meni luukulle siinä firmassa muutenkin jokusen kuukauden kuluttua. Eli ainakin näin järjellä ajateltuna voisi kuvitella, etteivät tällaisissa firmoissa kusetusmyyntiä (jolla ei ole oikeasti myynnin kanssa mitään tekemistä vaan harrastavat suoraa silmille pissaamista) tehneet kaverit kovin ylpeitä tekemästään "työstä" ole vaan seuraavat esimerkiksi tällaista keskustelua hiljaa sivusta. Näin ainakin veikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
En ole puhelinmyyjä, mutta eikös tuossa ole se ero, että lihaanin esimerkissä luuri lyödään korvaan vasta silloin kun puhelinmyyjä on kertonut olevansa kaupustelija. Jos luuri lyödään korvaan jo ennen vastaamista, voi hyvinkin olla, että listalla näkyy vain tuo "ei tavoitettu". Silloinhan yhteyttä ei ole saatu.

Tämä siis puhdasta arvailua.

Anteeksi vajavainen ilmaisuni!

Kun minulle tulee tuntemattomasta numerosta soitto, niin proseduuri menee suunnilleen näin:

- Lihaanilla

- Jos henkilö sanoo jonkun yrityksen nimen niin suljen sanaakaan sanomatta puhelimen.

- Jos soittaja on tuntemani taho, niin puhelu jatkuu ihan tilanteen mukaan.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
"Jos henkilö sanoo jonkun yrityksen nimen niin suljen sanaakaan sanomatta puhelimen."

Muuten hyvä, mutta kun nykyisin on siirrytty uuteen käytäntöön: "Annika Vantaalta hei!" Tosin jos et tunne yhtään Annikaa etkä varsinkaan Vantaalta, niin se on asia erikseen..
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kun minulle tulee tuntemattomasta numerosta soitto, niin proseduuri menee suunnilleen näin:

- Lihaanilla

- Jos henkilö sanoo jonkun yrityksen nimen niin suljen sanaakaan sanomatta puhelimen.

Sulle ei ilmeisesti koskaan soiteta firmoista muulla kuin myyntiasialla? Aika monelle muulle tulee välillä puhelua esim. postista, vakuutusyhtiöstä, autohuollosta tms.

Silloin tällöin itsellekin käy niin, että soittaessani ja esitellessäni itseni, asiakas laittaa luurin korvaan. Enkä ole mitään myymässä vaan useimmissa moisissa tilanteissa siirtämässä rahaa asiakkaalle, mutta esim. tilinumero puuttuu. Siinäpä sitten lähetellään kirjettä ja asiakas odottelee rahojaan jonkin aikaa. Ja luultavasti kiukuttelee jossain keskustelupalstalla, että miksi tuokin yritys on niin vanhanaikainen, että moista asiaa kirjeellä kysyy, miksi asiasta ei voi soittaa.
 

lihaani

Jäsen
Sulle ei ilmeisesti koskaan soiteta firmoista muulla kuin myyntiasialla? Aika monelle muulle tulee välillä puhelua esim. postista, vakuutusyhtiöstä, autohuollosta tms.

Silloin tällöin itsellekin käy niin, että soittaessani ja esitellessäni itseni, asiakas laittaa luurin korvaan. Enkä ole mitään myymässä vaan useimmissa moisissa tilanteissa siirtämässä rahaa asiakkaalle, mutta esim. tilinumero puuttuu. Siinäpä sitten lähetellään kirjettä ja asiakas odottelee rahojaan jonkin aikaa. Ja luultavasti kiukuttelee jossain keskustelupalstalla, että miksi tuokin yritys on niin vanhanaikainen, että moista asiaa kirjeellä kysyy, miksi asiasta ei voi soittaa.

Menettelyssäni tuntemattomasta numerosta soittoon ovat riskinsä, kuten aivan oikein mainitsit. Hyötypuolelle menee minulla, ettei yksikään puhelinmyyjä ole vuosikausiin kotinumerooni soittanut. Kuulemma puhelinmyyntifirmat pudottavat luurin toistuvasti korvaan lyöjät listoiltaan, koska tyhjän saa pyytämättäkin.

Kaikki tuntemattomat tahot ovat osanneet ottaa yhteyttä tekstiviestillä, jos asia on niin vaatinut.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
En ole puhelinmyyjä, mutta eikös tuossa ole se ero, että lihaanin esimerkissä luuri lyödään korvaan vasta silloin kun puhelinmyyjä on kertonut olevansa kaupustelija. Jos luuri lyödään korvaan jo ennen vastaamista, voi hyvinkin olla, että listalla näkyy vain tuo "ei tavoitettu". Silloinhan yhteyttä ei ole saatu.

Tämä siis puhdasta arvailua.

Ainakin oma ohjeistukseni on näissä aikaisemmin ollut se, että jos luuri lyödään kiinni ennen vastaamista, niin sellainen ei ole kontakti eikä vastaus kysymykseen tehdäänkö kauppa vai ei. Tällaiset tapaukset menevät jatkoon statuksella "ei saatu kiinni tai ei saatu vastausta" eli soitetaan uudestaan.
Usein tällaisissa on takana se, että puhelun vastaanottajalla on tilanne jossa hän ei voi vastata puhelimeen. Jos tällainen lopputulos toistuu riittävän monta kertaa, poistuu ko. asiakas kyseisestä kampanjasta ilman saatua vastaustakin.

Eri asia on se, jos ehditään esittäytyä täysin ja sen jälkeen saa luurin korvaan, niin tällainen on EI-vastaus eikä samaisesta kampanjasta enää ko. henkilölle soiteta uudestaan. Tämä tietenkään ei samaista henkilöä poista miltään muulta asiakaslistalta, eikä ole luurin korvaan lyöneelle kuin kertakäyttöinen apu. Varmana tietona minulla on myös se, että eräissä muissa firmoissa työskennelleet ihmiset ovat aika laajalti harrastaneet tietynlaista kiusantekoa luurin korvaan lyöneille. Koska kukaan ei ole heiltä sitä kieltänyt ovat he näiden kohdalle merkanneet, että uudestaan pitää soittaa, jotkut jopa erikseen ovat näin kehottaneet kollegoja tekemään niin kauan kuin kampanja kestää, tai siihen saakka kuin vastapuoli oppii puhumaan.
Itse olen tällaisen kuitenkin kieltänyt kokonaan, ei ole kenenkään etu käyttää väärin kallista aikaa aiheuttaen vain pahaa mieltä kaikille, koska tällaiseen toimintaan tuhlatulla ajalla voi varmasti saada jo melko paljon tulosta aikaan. Kukaan ei voita siinä, että aletaan kouluttamaan niitä, jotka ovat päättäneet vain lyödä luurin korvaan.
 

lihaani

Jäsen
en jälkeen saa luurin korvaan, niin tällainen on EI-vastaus eikä samaisesta kampanjasta enää ko. henkilölle soiteta uudestaan. Tämä tietenkään ei samaista henkilöä poista miltään muulta asiakaslistalta, eikä ole luurin korvaan lyöneelle kuin kertakäyttöinen apu. Varmana tietona minulla on myös se, että eräissä muissa firmoissa työskennelleet ihmiset ovat aika laajalti harrastaneet tietynlaista kiusantekoa luurin korvaan lyöneille. Koska kukaan ei ole heiltä sitä kieltänyt ovat he näiden kohdalle merkanneet, että uudestaan pitää soittaa, jotkut jopa erikseen ovat näin kehottaneet kollegoja tekemään niin kauan kuin kampanja kestää, tai siihen saakka kuin vastapuoli oppii puhumaan.

Kun olet ohjeistanut myyjiä, ettei asiakkaita kiusata turhaan niin kiitokset sinulle siitä, että olet erotanut bisneksen ja kiusaamisen toisistaan.

Ei kun hyvät syksyt sinulle ja tuottoisia liiketoimia!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
.

Mutta tuo väitteesi, että soitellaan randomisti ihmisille ja ruvetaan tyrkyttämään jotain mitä asiakas ei tarvitse, on pelkkää omaa mielipidettäsi ilman mitään pohjaa. Ainakaan kunnolliset alan yritykset eivät todellakaan ala suoraan jostain numerohausta tai puhelinluettelosta arpomaan sitä asiakaslistaa, vaan listat pohjautuu aiempaan asiakkuuteen tai ostoskäyttäytymiseen taikka sitten niihin asiakkaan itsensä ilmaisemiin mielenkiinnon kohteisiin joista hän on esim. nettikilpailussa itse kertonut

Tuohan nyt on ihan täyttä skeidaa. Varsinkin lehtimyyjät soittelee ihan tai lähes randomilla. Minä en ymmärrä sitä, että Hesaria, Apua tahi Seuraa, kalsareista ja sukista puhumattakaan, tyrkytetään tarjotaan minulle 'ilmaiseksi' (maksa vain toimitusmaksu) useita kertoja vuodessa. Varmasti ei ole kysymys omasta ostokäyttäytymisestä.

Mulle on yritetty pakkomyydä Veikkajaa sekä Urheilulehteä molempia kolme kertaa hyvinkin lyhyen aja sisällä. Silloin puhelinnumerot oli ostettu SLU:lta tai Pohjolalta, kolme eri lisennsiä- tai lisenssivakuutusta kun omistin. Samalla lailla tietoja ostetaan vaikkapa Trafilta, tosin automainokset tuolevat yleensä suoramarkkinointikirjeillä.

Minulla on firman puhelin, joten en saa tuota numeroa Robinson-rekisteriin, koska liittymä ei ole minun ja siitä on maksunumeropuhelut kielletty.

Toinen terroristilauma ovat galluppien tekijät. Jossain messuilla kun erehdyt ne tietosi antamaan, niin kimpussahan nuo ovat. Vastauksesi käsitellään anonyymisti, vittu joo, kuitenkin soitellaan perään kun en ole vastannut. Yksi gallupidiootti jopa kilahti mulle huolella, kun sanoin hänelle EVVVK. Teki kuulemma yhteiskunnallisesti tärkeää työtä. Aivan.

t. hanu
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tässä ketjussa samat asiat pyörivät vuodesta toiseen mutta eivät kai ne miksikään muutu. Lehtimyyjille sanon järjestään, että kyseinen lehti tulee mulle jo ja uutta lehteä ehdottaessa toki toistan saman. Liittymäkauppiaille riitti aina firman luuri vastaukseksi. Yleensä kuitenkin pitkitän tuloksetonta puhelua mahdollisimman pitkään. Hupia siitä irtoaa mulle vähintään yhtä paljon kuin Hjalliksen touhuistakin.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kun olet ohjeistanut myyjiä, ettei asiakkaita kiusata turhaan niin kiitokset sinulle siitä, että olet erotanut bisneksen ja kiusaamisen toisistaan.

Ei kun hyvät syksyt sinulle ja tuottoisia liiketoimia!

Oolrait, hyvät syksyt myöskin sinne ja toivottavasti liian usein ei puhelimesi myyjän toimesta pirise!
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Tuohan nyt on ihan täyttä skeidaa. Varsinkin lehtimyyjät soittelee ihan tai lähes randomilla. Minä en ymmärrä sitä, että Hesaria, Apua tahi Seuraa, kalsareista ja sukista puhumattakaan, tyrkytetään tarjotaan minulle 'ilmaiseksi' (maksa vain toimitusmaksu) useita kertoja vuodessa. Varmasti ei ole kysymys omasta ostokäyttäytymisestä.

Mulle on yritetty pakkomyydä Veikkajaa sekä Urheilulehteä molempia kolme kertaa hyvinkin lyhyen aja sisällä. Silloin puhelinnumerot oli ostettu SLU:lta tai Pohjolalta, kolme eri lisennsiä- tai lisenssivakuutusta kun omistin. Samalla lailla tietoja ostetaan vaikkapa Trafilta, tosin automainokset tuolevat yleensä suoramarkkinointikirjeillä.

Minulla on firman puhelin, joten en saa tuota numeroa Robinson-rekisteriin, koska liittymä ei ole minun ja siitä on maksunumeropuhelut kielletty.

Toinen terroristilauma ovat galluppien tekijät. Jossain messuilla kun erehdyt ne tietosi antamaan, niin kimpussahan nuo ovat. Vastauksesi käsitellään anonyymisti, vittu joo, kuitenkin soitellaan perään kun en ole vastannut. Yksi gallupidiootti jopa kilahti mulle huolella, kun sanoin hänelle EVVVK. Teki kuulemma yhteiskunnallisesti tärkeää työtä. Aivan.

t. hanu

Kuten itsekin jo ohimennen mainitsit, niin ainakaan Veikkaajaa ja Urheilulehteä ei siis randomina sinulle tarjottu. Jos omaa lisenssejä ja vakuutuksia jotka liittyvät urheiluun, niin on luonnollista että oletetaan em. asioiden sinua kiinnostavan. Seuraan tai Apuun en ota kantaa sen enempää, koska en juurikaan tunne näitä tarjoavia tahoja tai heidän metodejaan, mutta siinä kylläkin olet oikeassa että näitä alan "kirosanoja" kuten kalsareita, sukkia yms. tarjotaan ihan kenelle tahansa, eikä niistä saadut kokemukset anna tarjoajista muutenkaan mairittelevaa kuvaa. Tarjoajia riittää siis joka junaan, mutta kaikki ei ole hatustavedettyä, vaan taustalla on hyvin usein jotain joka antaa syyn olettaa että tarjottu asia oikeasti voi kiinnostaa. Aina kohdennuksetkaan eivät tietysti osu, mm. aikaa on saattanut kulua liikaa ja potentiaalisen asiakkaan tilanne muuttua, joten näissäkin olisi tietysti parasta tarjoajien olla ajan hermolla eikä käyttää iänkaikkisen vanhoja lähteitä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Christian,

kun olet hyvin alasta perillä, niin selitäpä tyhmälle miksi:
1. esimerkiksi Urheilulehteä tarjotaan monta kertaa vuodessa, vaikka olen ollut kymmenen vuotta kestotilaaja? Eikö kontakteja verrata asiakasluetteloon? Koska tämä jos mikä ärsyttää!
2. miten vanhoja kontakteja käytetään hyväksi? Minä asuin yhdessä osoitteessa Jyväskylässä 1,5 vuotta ennen muuttamistani nykyiseen osoitteeseen vuonna 2006. Hyvin usein se myyjä aloittaa että "Alvajärven Urho, Entisenosoitteentie xx".. Mitä ihmettä? Minä olen asunut yhden 1,5 vuoden pätkän seitsemän vuotta sitten siellä ja edelleen niillä on ne tiedot. En tietääkseni silloin sen aktiivisemmin kuin nykyäänkään jättänyt osoitettani mihinkään rekisteriin.

Minä olen aika usein tilannut puhelinmyyjiltä, tehnyt onnistuneita ja epäonnistuneita kauppoja. Dna:n myyjää sain pissattua silmään ja sain kolmasosatabletin ilmaiseksi, kun lupasi sellaista mitä ei pystynyt pitämään. Vastaavasti Nelonen Pro olisi pitänyt jättää tilaamatta, mutta olisin varmaan tilannut ilman puhelinmyyjääkin (kun oli intoa enemmän kuin älyä). Myyjiä on moneksi ja ärsyttäviä tapauksia ovat nuo, jotka yrittävät myydä jo sellaista, mitä minulla on tai sitten kun sattuu samaa asiaa viikon sisään useampi myymään.
 
"Anteeksi että keskeytän mutta säästetään molempien aikaa ja lopetetaan puhelu koska en aio ostaa mitään."

Tällä lauseella olen päässyt useasta myyjästä eroon ilman että he ovat sanoneet edes "kiitos hei", jos ei ole tepsinyt niin olen kertonut että käytän työsuhdepuhelinta ja se on varattu ensisijaisesti asiakkaiden yhteydenottoja varten. Suurempia ongelmia ei ole koskaan ilmaantunut eikä ole tarvinnut käyttää edes vulgaariä kieltä. Silti voisi puhelinmyynnin kieltää lailla koska siitä aiheutuu niin paljon närää ja töitä kuluttajansuojaviranomaisille tms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös