Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 331 818
  • 1 378

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Paras ja yställisin keino tuotetuputtajasta irtautumiseen on kertoa jo omistavansa myytävän tuotteen.

Parempi kaunis valhe kuin kitkerä totuus.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Eikait kukaan halua että heitä häiritäänkään "omalla ajalla"?

Olen tietoinen kuluttaja - jos haluan jotain, suoritan kulutustoimituksen silloin kun itse haluan.

Valintahan on aivan vapaa jokaiselle, ei siinä mitään.
Onneksi on paljon niitä, jotka eivät koe tulleensa häirityksi jos heihin otetaan yhteyttä heidän vapaa-ajalla eikä heidän työaikanaan.

Pointti olikin nyt se, että mitä sitten itse työksesi teetkin, niin tuskin teet sitä vapaa-ajallasi ilman korvausta tai työnantajasi suostumusta?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Valintahan on aivan vapaa jokaiselle, ei siinä mitään.
Onneksi on paljon niitä, jotka eivät koe tulleensa häirityksi jos heihin otetaan yhteyttä heidän vapaa-ajalla eikä heidän työaikanaan.

Pointti olikin nyt se, että mitä sitten itse työksesi teetkin, niin tuskin teet sitä vapaa-ajallasi ilman korvausta tai työnantajasi suostumusta?

Itse asiassa teen. Kun olen talon ulkopuolelle tai talon sisällekin yhteydessä, pidän huolta, että kyseisellä aikavyöhykkeellä on työaika menossa, ja että tavoittelemani henkilö on työmoodissa. En minä asiakkaalle tai kollegalle soittele illalla kotiin. Jos soitan esim. Kiinaan, soitan vaikka omaa aikaani aamuyöstä, jotta en häiritsisi vastapuolta työajan ja -paikan ulkopuolella.

Ensimäiseen kohtaan, valintahan ei ole vapaa. En minä ole valinnut, että minuun saa puhelinmyyjät olla yhteyksissä. Mielestäni lähestymistapa on nurinukurinen mikäli minun pitää toimia estääkseni kyseiset puhelut. Kuten joku totesi, mielestäni olisi oikein, että kuluttaja voi halutessaan ilmoittaa haluavansa vastaanottaa puhelinmyyntitarjouksia, sen sijaan, että joutuu niistä erikseen kieltäytymään.

Ylläoleva ei tule toteutumaan eikä varmasti ole realistinenkaan, mutta kunhan lämpimikseni kirjoitin.

Eihän Gigantin myyjäkään tule minua kotoa hakemaan, vie minua liikkeeseen ja kysy että haluanko ostaa, ja jos en niin ei päästä menemään ennenkuin ostan. Kärjistetty esimerkki mutta näin minä suhtaudun puhelinmyyntiin.

Pahoittelen.
 
mutta laillista on eikä sitä ole järkevää edes kyseenalaistaa.

...

Suoramarkkinointiala työllistää melko valtavan määrän ihmisiä eri portailla ja lisää myös monien yritysten myyntiä merkittävästi. Ei olisi mitenkään mahdollista, että alalla on runsaasti yrityksiä, jotka tekevät ja/tai ovat jo tehneet säännöllisesti vuosien ajan kannattavaa tulosta,

Minun mielestäni taas pelkkä työllistäminen ei ole hyvä argumentti minkään alan (oli se sitten turkisteollisuus tai puhelinmyynti) puolustamiseen, jos ala muuten aiheuttaa tarpeetonta vahinkoa. Ihmisten hyvinvointi tulisi lainsäädännössä aina asettaa yritysten hyvinvoinnin edelle.

Höpö höpö, tai määrittele kärsiminen, se ratkaisee aika paljon mitä tässä tarkoitetaan.
Määrittelisin kärsimisen niin, että myyjä toimii jotain intressiä vastaan. Jos myyjä haluaa mahdollisimman kauppaa, toimeksiantaja tahtoo antaa mahdollisimman hyvän kuvan toiminnastaan, ja asiakas haluaa (usein ei-todelliset) tarpeensa tyydytettyä, niin kyllähän näistä toistensa kanssa ristiriidassa olevista intresseistä myyjä usein priorisoi omansa ensimmäiseksi, etenkin jos taidot eivät oikein meinaa riittää kunnon tulokseen, joku oman elämänsä bisnesmerkonomiesimies hönkii niskaan, ja koulut kesken jättäneen puhelinmyyjän laskupino sen vaan kasvaa. Useinhan tässä käy niin, että asiakas tulee ostaneeksi tuotteen jota ei vielä ennen puhelua edes ajatellut tarvitsevansa. Totta kai tämä pätee muihinkin aloihin kuin puhelinmyyntiin, mutta kuten sanoin, niin ilman face to face kontaktia myyjän mielipidevaikuttamisen moraaliset rajat ovat alempana.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Ensimäiseen kohtaan, valintahan ei ole vapaa. En minä ole valinnut, että minuun saa puhelinmyyjät olla yhteyksissä. Mielestäni lähestymistapa on nurinukurinen mikäli minun pitää toimia estääkseni kyseiset puhelut.

No, valinta toki on edelleen vapaa, voit halutessasi estää että sinuun on myyjät yhteyksissä. Olemme tietysti eri mieltä myös asian nurinkurisuudesta,
koska mielestäni asia on juurikin niin, että oletuksena on se, että (ihan lakiinkin perustuen) jokaiseen joka ei ole aktiivisesti asiaa itse kieltänyt, voi ottaa markkinointimielessä yhteyttä. Ihan sama kuin suoramarkkinointipostin vastaanottaminen. Jos et itse ovellasi kiellä mainosten ja ilmaisjakelujen laittamista luukkuusi/laatikkoosi, niin niitähän tulee. Toki ymmärrän kantasi enkä väitä, ettetkö saisi olla esittämälläsi kannalla. Useasti vaan ihmettelen siltä, että puhelinmyynti on monelle hämmästyttävän suurikin asia kaikenlaisten muiden, merkittävienkin, lieveilmiöiden joukossa. Mitään ei kuitenkaan ole pakko kärsiä, jos ei halua, niin kyllä tuo sm-kiellon ottaminen
on silloin ihan suositeltava asia.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minun mielestäni taas pelkkä työllistäminen ei ole hyvä argumentti minkään alan (oli se sitten turkisteollisuus tai puhelinmyynti) puolustamiseen, jos ala muuten aiheuttaa tarpeetonta vahinkoa. Ihmisten hyvinvointi tulisi lainsäädännössä aina asettaa yritysten hyvinvoinnin edelle.

Hmm, pitääpä nyt vielä tähänkin kommentoida. Eli kyllähän se nyt on niin, että ei se ole mikään fakta, että esim. juuri puhelinmyyntiala tuottaisi tarpeetonta vahinkoa. Se on sinun mielipiteesi. Kuten olen sanonut, alan jotkut epärehelliset toimijat voivat sitäkin joillekuille aiheuttaa, mutta rehelliset yritykset (ja niitä todella on) eivät sitä aiheuta. Mitä tulee ihmisten hyvinvointiin suhteutettuna yritysten hyvinvointiin, niin onhan se nyt selvästi niin asiakkaan, myyjän kuin yrityksenkin etu, jos 1. Asiakas saa haluamansa tuotteen esim. 30% edullisemmin puhelinmyyjältä kuin muualta. 2. Myyjä saa tästä tekemästään kaupasta palkan. 3. Yritys saa oman osuutensa toimeksiantajalta tai omia tuotteitaan myydessään suoraan itselleen. Ei kaikki ole jostakin hyödykkeestä tai tarjouksesta edes tietoisia ennenkuin kuulevat siitä myyjältä ja moni on säästänyt paljon rahaa ja aikaakin näin sen hyödykkeen hankkimalla. Kyllä tällöin ihmisten hyvinvointi on toteutunut monellakin tasolla. Asiaa vaan on niin pirun helppo ajatella täysin mustavalkoisena.
Samalla ajatuksella jatkaen voitaisiin kieltää kokonaan esim. yksityisautoilu, se aiheuttaa paljonkin vahinkoa ihmisten hyvinvoinnille jos ajatellaan vain saasteita, rahanmenoa monien kustannusten muodossa, liikenteen vaaroja ym ym. Tällainen yhtä huono esimerkki nyt tähän lopuksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä oli surkea puhelinmyyjä tänään. tai ainakaan olosuhteet ei kyllä ollu kunnossa. En saanut mitään selvää mitä yritti kaupata. Sieltä täältä erotin joitain sanoja, kuten onko Melko puhelimessa, hyvä tarjous, pelkät postimaksut, laitetaanko tulemaan. Taustalta kuului kauhea epämääräinen mölinä ja surina tai joku vastaava. Heti kun tuli hiljasempaa totesin vain että ei laiteta tulemaan ja hyvää päivän jatkoa. Tuli jälkeenpäin mieleen, että olisi kyllä pitänyt huomauttaa kaveria että jos joskus aikoo jotain saada kaupaksi, niin miettii vähän mistä soittaa. Tekeekö ne noita hommia jossain avokonttorissa vai keskellä liikenneruuhkaa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En tiedä, mikä puhelinmyyntifirma hoitaa Me Naiset -lehden kampanjamyyntiä, mutta surkeaa työtä se tekee.

Soittivat vaimolle about kuukausi sitten. Vaimo sanoi heti, että ei ole kiinnostunut, ja sitten ehkä puolen minuutin päästä uudelleen, ettei ole kiinnostunut. Luulin puhelun loppuneen siihen (olin eri huoneessa kuin vaimo), mutta parin minuutin päästä kuului taas, että ihan oikeasti ei nyt kiinnosta, eikö ala mennä perille. Marssin vaimon viereen ja sanoin tarkoituksella kovalla äänellä, että jos se pelle siellä toisessa päässä ei tajua, että ei kiinnosta, niin lyö punaista luuria. Vaimo teki, niinkuin ehdotin.

Alkuviikosta soittivat taas. Vaimo sanoi, ettei kiinnosta. Myyjän puhetulva ei tästä häiriintynyt, mutta vanhasta oppineena vaimo katkaisi puhelun heti.

Sitä vaan mietin, että ovatko nuo tyhmiä, epäkohteiliaita vai välinpitämättömiä? Vai peräti jokin noiden kombinaatioista?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä vaan mietin, että ovatko nuo tyhmiä, epäkohteiliaita vai välinpitämättömiä? Vai peräti jokin noiden kombinaatioista?

Eikös niillä ole se ohjesääntö, että tietty määrä kieltäytymisiä pitää tulla ennen kuin uskotaan? Noin muistaakseni joku ammattikunnan edustaja täälläkin tunnusti. Sitten on toki näitä, jotka tosissaan yrittävät kaupata tuotteita vaikka väkisin, eivätkä ymmärrä kieltosanaa.

Minulla muuten on romahtanut puhelinmyyjien soittojen määrä sen jälkeen kun pistin kännykkänumeroni salaiseksi. Siis sellaiseksi, ettei se löydy millään numeropalveluhaulla. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että monet puljut tekevät soittolistansa numeropalvelusta saatavien tietojen perusteella, vaikka tätä ei julkisesti myönnetäkään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eikös niillä ole se ohjesääntö, että tietty määrä kieltäytymisiä pitää tulla ennen kuin uskotaan? Noin muistaakseni joku ammattikunnan edustaja täälläkin tunnusti.

Varmaan ainakin joillain firmoilla on. Tuon säännön määrääjä ei välttämättä ole sisäistänyt sitä, että ihminen ei ole kovin halukas ostamaan, jos hänelle on ensin tehty selväksi, ettei hänen sanomisensa merkitse mitään. Se on jo päätetty, että jos tuolta vielä soitetaan ja kaupataan tuota lehteä, niin vaimo pistää puhelimen pöydälle ja jatkaa muita askareitaan. Siinähän odottelette sitten niitä ohjesäännön määräämiä kieltäytymisiä, penteleet.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös niillä ole se ohjesääntö, että tietty määrä kieltäytymisiä pitää tulla ennen kuin uskotaan? Noin muistaakseni joku ammattikunnan edustaja täälläkin tunnusti. Sitten on toki näitä, jotka tosissaan yrittävät kaupata tuotteita vaikka väkisin, eivätkä ymmärrä kieltosanaa.

Minulla muuten on romahtanut puhelinmyyjien soittojen määrä sen jälkeen kun pistin kännykkänumeroni salaiseksi. Siis sellaiseksi, ettei se löydy millään numeropalveluhaulla. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että monet puljut tekevät soittolistansa numeropalvelusta saatavien tietojen perusteella, vaikka tätä ei julkisesti myönnetäkään.

En tiedä onko täällä jo mainittu, mutta minulle soitot loppuivat kokonaan parisen viikkoa sen jälkeen kun pistin ihan maistraatin sivuilta suoramarkkinointikiellon tai mikä se nyt olikaan.

Avopuolisolle tulee puheluita pari kertaa kuukaudessa ties mistä lehdestä, varmaan osallistunut kaiken maailman kilpailuihin netissä missä vaaditaan tota, että kilpailun järjestäjä saa luovuttaa tietoja eteenpäin jne. Eipä noista ole vaikea päästä eroon, luuria vaan jos heti huomaa ettei oikeesti kiinnosta, turha sitä on jäädä siihen mielestäni jankkailemaan, että ei kiitos.
 
Hyvä että joku nosti, olipa tähänkin jäänyt vastaamatta.

Hmm, pitääpä nyt vielä tähänkin kommentoida. Eli kyllähän se nyt on niin, että ei se ole mikään fakta, että esim. juuri puhelinmyyntiala tuottaisi tarpeetonta vahinkoa. Se on sinun mielipiteesi.
Se ei ole pelkästään minun mielipiteeni, vaan on ollut myös eduskunnan ja hallituksen mielipide pari vuotta sitten kun viestintämarkkinalakia muuttivat puhelinliittymien puhelinmyynnin kieltäväksi seuraavin perusteluin:
HE 144/2011 kirjoitti:
Viestintäpalveluiden puhelinmarkkinoinnista on syntynyt merkittäviä ongelmia kuluttajamarkkinoilla. Kyseessä on monimutkainen palvelukokonaisuus, joka ei erityisen hyvin sovellu markkinoitavaksi puhelimitse. Kuluttajan on monesti vaikea ymmärtää hänelle tarjottavan liittymäsopimuksen kaikkia ehtoja puhelimessa palveluiden luonteesta ja teknisestä vaikeaselkoisuudesta johtuen. Puhelinmyynnissä käytetään yleisesti tulospalkkausta ja puhelinmyyjien koulutustaso ja keski-ikä on tyypillisesti alhainen, työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja sitoutuneisuus vähäistä, eikä kuluttajan oikeuksista sen vuoksi aina huolehdita riittävällä tavalla.

Kuluttajaviranomaisilta saadun tiedon mukaan viestintäpalveluiden puhelinmarkkinointiin liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet jatkuvasti ja ne muodostavat jo merkittävän osuuden yhteydenotoista kuluttajaviranomaisiin. Liittymien aggressiivinen puhelinmarkkinointi on johtanut muun muassa puhelinliittymän irtisanomiseen pelkän puhelinkeskustelun perusteella. Ongelmat kohdistuvat erityisesti ikääntyneisiin kuluttajiin, joilla on vaikeuksia hahmottaa puhelinkeskustelun mahdollisia seuraamuksia.

Tästä looginen seuraava askel olisi kieltää koko puhelinmyynti, ei vaan puhelinliittymien myynti. On aivan hyvin tiedossa, että esim. sähkösopimusten myynnissä on aivan samoja ellei joltain osin pahempiakin ongelmia.

Samalla ajatuksella jatkaen voitaisiin kieltää kokonaan esim. yksityisautoilu, se aiheuttaa paljonkin vahinkoa ihmisten hyvinvoinnille jos ajatellaan vain saasteita, rahanmenoa monien kustannusten muodossa, liikenteen vaaroja ym ym. Tällainen yhtä huono esimerkki nyt tähän lopuksi.
Logiikka on aika heikko, yksityisautoilu kun kuitenkin on tarpeellinen osa yhteiskunnan pystyssä pysymistä toisin kuin puhelinmyynti. Ilman yksityisautoilua Oy Suomi Ab ei pysyisi pystyssä, mutta puhelinmyyntiä ei kaipaisi juuri kukaan muu kuin telemarkkinointiklusteri itse.

(Toki yksityisautoilua ja autojen valmistamista tulisi myös vähentää verotuksellisin keinoin murto-osaan nykyisestä, ja keskittyä liikennesuunnittelussa tehokkaampiin ratkaisuihin.)

Eikös niillä ole se ohjesääntö, että tietty määrä kieltäytymisiä pitää tulla ennen kuin uskotaan? Noin muistaakseni joku ammattikunnan edustaja täälläkin tunnusti. Sitten on toki näitä, jotka tosissaan yrittävät kaupata tuotteita vaikka väkisin, eivätkä ymmärrä kieltosanaa.
Jep. Ei hommassa voi päästä edes tyydyttävään tulokseen jos lopettaa tyrkyttämisen ensimmäiseen kieltäytymiseen. Ihmisen psykologia ja puhelinmyynnin myyntitapahtuman luonne (eli myyntitapahtuma käynnistyy 95-prosenttisesti ilman asiakkaan tarvetta) johtaa siihen, että useimmiten se kauppa syyntyy vasta pienen jankkaamisen jälkeen.

Ei tämä ole moraalisesti kestävää toimintaa lähelläkään, että soitellaan randomisti ihmisille ja ruvetaan tyrkyttämään jotain jota ihminen ei tarvinnut.

Lehtimainokset, nettimainokset, TV-mainokset ja radiomainokset erikseen. Nissä mainoksen uhri on itse vapaaehtoisesti altistunut niille käyttämällä jotain palvelua. Puhelinmyyntikin voisi puolestani olla sallittua jos siitä kiinnostunut asiakas itse erikseen sallisi kontaktoinnin.

Minulla muuten on romahtanut puhelinmyyjien soittojen määrä sen jälkeen kun pistin kännykkänumeroni salaiseksi. Siis sellaiseksi, ettei se löydy millään numeropalveluhaulla. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että monet puljut tekevät soittolistansa numeropalvelusta saatavien tietojen perusteella, vaikka tätä ei julkisesti myönnetäkään.
Fonectalle (onko muita vastaavia edes enää olemassa?) tällaisten tietyin kriteerein muodostetuin markkinointipoolien myyminen suurille puhelinmyyntiä tekeville pörssiyhtiöille on helppo ja kannattava bisnes.
 
Viimeksi muokattu:

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Eikös niillä ole se ohjesääntö, että tietty määrä kieltäytymisiä pitää tulla ennen kuin uskotaan? Noin muistaakseni joku ammattikunnan edustaja täälläkin tunnusti. Sitten on toki näitä, jotka tosissaan yrittävät kaupata tuotteita vaikka väkisin, eivätkä ymmärrä kieltosanaa.

Minulla muuten on romahtanut puhelinmyyjien soittojen määrä sen jälkeen kun pistin kännykkänumeroni salaiseksi. Siis sellaiseksi, ettei se löydy millään numeropalveluhaulla. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että monet puljut tekevät soittolistansa numeropalvelusta saatavien tietojen perusteella, vaikka tätä ei julkisesti myönnetäkään.

Taitaa ainakin joku kirjoittamaton sääntö olla, että asiakkaan kieltäydyttä viidesti myynti pitäisi lopettaa. Voi olla, etteivät kaikki näin toki toimi. Tällaista olen tämänhetkisen työni puolesta kuullut.

Varmin tapa päästä eroon puhelinmyyjistä tosiaan on ilmoittaa teleoperaattorillesi (Sonera, Elisa jne.), että haluat tuon numerosi salaiseksi. Tällöin numeroasi ei löydy enää viiden vuorokauden kuluttua pyynnöstäsi numerotiedusteluista. Kyllä tarvittavat henkilöt numerosi saavat, vaikkei sitä missään tiedustelussa olisikaan. Fonectan jne. yritysten kauttahan telemarkkinointiyritykset tosiaan pääasiassa puhelinnumeroita käyttöönsä saavat, eikä mikään lakikaan tätä taida estää.

Tämä näin vinkkinä kaikille halukkaille, sen pidemmälle ketjua lukematta.

T: Teleoperaattorilla työskentelevä
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Noniin, palataanpa taas aikojen jälkeen tähänkin henkiinheränneeseen keskusteluun. Totta on, ettei liian monimutkaisia sopimuksia ole hyvä myydä puhelimitse, esim. puhelinliittymät ovat juuri tällaisia ja syystä niiden markkinointi puhelimitse kiellettiin. Tästäkin olisi toki voitu selvitä kirjallisella tilausvahvistuksella, josta asiakas ennen sitoutumista näkee mitä oikeastaan tilasikaan. Samoin sähkön kanssa, niissä sähkösopimuksissa on aina (teit sen missä tahansa), liikaa detaljeja joihin pitäisi hoksata kiinnittää huomionsa.

Mutta tuo väitteesi, että soitellaan randomisti ihmisille ja ruvetaan tyrkyttämään jotain mitä asiakas ei tarvitse, on pelkkää omaa mielipidettäsi ilman mitään pohjaa. Ainakaan kunnolliset alan yritykset eivät todellakaan ala suoraan jostain numerohausta tai puhelinluettelosta arpomaan sitä asiakaslistaa, vaan listat pohjautuu aiempaan asiakkuuteen tai ostoskäyttäytymiseen taikka sitten niihin asiakkaan itsensä ilmaisemiin mielenkiinnon kohteisiin joista hän on esim. nettikilpailussa itse kertonut (antaen samalla myös luvan suoramarkkinointiin) joten nuo "näkemättä paskaa"-mielipiteesi voit kyllä vetää vessasta alas kunnolla huuhdellen.
Jos asiakas ei jotain tarvitse, niin eipä sellainen asiakas kyllä ko. tuotetta yleensä ostakkaan, jokin pohja pitää olla jotta homma toimisi.
Nuomainitsemasi lehti- tv- ja radiomainokset muuten ovat minun mielestäni kyllä paljon enemmän pakkopullaa kuin puhelinmarkkinointi. Mikään ei ota minua päähän niin paljon kuin se, että hyvä leffa keskeytyy jatkuviin mainoksiin tai että radiossa sama ääni pauhaa kymmenettä kertaa kesken hyvän musiikkiohjelman, kuinka nyt kannattaa mennä Giganttiin.
Noille ei kukaan mahda mitään, mutta onko se jotenkin ylivoimaista olla vastaamatta puhelimeen silloin kun se ei itselle sovi? Itse pidän puhelimeni aina suljettuna tai äänettömänä silloin kun en halua tulla häirityksi ja jos odotan sitä kuuluisaa tärkeää puhelua joltakulta niin silti osaan olla vastaamatta jos on outo numero. Vaikeaa?

Tämä siis "Hartolle"
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli tämän ketjun pinnalle pomppaamisen johdosta mieleen, että jostain syystä puhelinmyyjät lopettivat minulle soittelemisen huhtikuun jälkeen. En ole mitään kieltoa mihinkään pistänyt ja numerokin on säilynyt ennallaan mutta puhelin ei soi. Ei sillä että olisi väliksikään mutta ihan yhtäkkiä vaan muistui tuollainenkin asia mieleen.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Suoranaista puhelinmyyntiä taida olla, mutta Alexandria ottaa kyllä päähän. Ovat nyt soitelleet vuodenpäivät, kaikista pyynnöistä/kielloista huolimatta. Tarjoavat poikkeuksetta edullisia sijoituspalveluita (hoidan jokatapauksessa henk.koht. verkkopankin kautta, jonka sivuuttavat paremmalla tietämyksellään) ja ylipäätään ihan kaikkea mahdollista a-ö-kategoriassa. Ihmetyttää myös tuo pitkäjänteisyys noilla "myyjillä", kun sama nainen soittelee 2-3 kertaa viikossa samasta asiasta noin vuoden ajan. Kukin tottakai tyylillään, mutta jos mahdollinen asiakas kieltäytyy niin miksi pitää jatkuvasti soitella?
En mä ole toistaiseksi kaupankassalla törmännyt kassatyöntekijään joka tuputtaisi mua ostamaan vaikkapa kiloa lihaa, koska sattuu olemaan tarjouksessa.

Edit. Pitänee mainita myös se, että olivat kuulemma jonkin palvelunsa hintaa laskeneet. Siksi referointi kaupankassaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos asiakas ei jotain tarvitse, niin eipä sellainen asiakas kyllä ko. tuotetta yleensä ostakkaan, jokin pohja pitää olla jotta homma toimisi.

Yksi ongelma tässä onkin se, että on myös olemassa ihmisiä, jotka ovat jostain syystä (mm. iän tai sairauden vuoksi) tulleet sen verran "höppänöiksi", että kykenevät kyllä suoriutumaan arkipäiväisistä askareistaan ongelmitta, mutta sen sijaan tuo puhelinmyyjien tyrkytys uppoaa heihin täydellisesti. Ja nämä onnettomat saattavat tuhlata pitkät pennit kaikkeen, mitä eivät oikeasti tarvitse.

Onko syyllinen silloin soittanut puhelinmyyjä? Ei lain mukaan, jos ostanut henkilö ei ole holhouksen alainen... moraalisessa mielessä tilanne on vähän toisin.

Areenasta löytyy muutama päivä sitten uusintana tullut jakso sarjasta "Kukkaron herraksi". Siinä eläkkeen korvilla oleva, työttömäksi jäänyt asfalttikoneen kuljettaja kertoilee rahahuolistaan. Yhdessä kohdassa hän nostaa pöydälle ison pinkan maksamattomia laskuja, jotka ovat peräisin mm. hyviä tarjouksia luvanneilta puhelinmyyjiltä. Miesraukka kun ei ole osannut sanoa "ei" silloin kun on sanottu tarjouksesta... Hieman vaikuttaa ainakin minun silmääni siltä, että puhelinmyyjät ovat oppineet, että tuosta numerosta saa aina bonuksia... toisin sanoen ovat käyttäneet hyväksi poloista. Suurin osa lehdistä on ohjelman mukaan avaamattomana paketeissaan...

Tuolta löytyy... kannattaa katsoa etenkin kohdasta 6:30 eteenpäin...
Kukkaron herraksi: 22.07.2013 20.00 | Tv | Areena | yle.fi
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Lehtimainokset, nettimainokset, TV-mainokset ja radiomainokset erikseen. Nissä mainoksen uhri on itse vapaaehtoisesti altistunut niille käyttämällä jotain palvelua.

Höpö höpö, en tiedä jätitkö tarkoituksella esimerkiksi ulkomainokset pois, niille altistuu jos käy ulkona. Muutenkin jos haluaa jotain tietoa yleisesti saada niin altistuu mainoksille, tai jos haluaa vaikka käydä kaupassa ostamassa ruokaa niin altistuu mainoksille ja eri tuotteilla. Jos menen ostamaan kaupasta maitoa niin siellä kaupassa tyrkytetään ties mitä tavaraa mitä en tarvitse.

Tarpeesta puhuminen on muutenkin vähän kummallista. Kuka ostaa vain tavaraa jota tarvitsee? Tai miten määritellään tarve? Puhutaanko vain ja ainoastaan elämän ylläpitämiseksi tarvittavista perustarvikkeista vai mistä on kysymys?

edit. Eikö muuten yhtä lailla altistu vapaaehtoisesti puhelinmyynnille kun vastaa puhelimeen? Siis samalla logiikalla jolla altistuu vapaaehtoisesti mainoksille jos avaa lehden tai television.
 
Viimeksi muokattu:

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Eikö muuten yhtä lailla altistu vapaaehtoisesti puhelinmyynnille kun vastaa puhelimeen? Siis samalla logiikalla jolla altistuu vapaaehtoisesti mainoksille jos avaa lehden tai television.

Ensi alkuun: Mulla ei ole henkilökohtaisella tasolla mikään puhelinmyyjiä vastaan - nehän tekevät vain duuniaan ja yrittävät potenttiaalisten asiakkaiden (eli niiden, jotka puhelimeensa vastaavat) kautta saada myytyä lehtiä yms. näille mahdollisille asiakkaille. Ihmetystä aiheuttaa lähinnä jo ylempänä mainitsemani pitkäjänteisyys. Tarkennetaan vielä sen verran, että muissa lafkoissa ollaan kyllä ymmärretty muutaman pyynnön/kiellon jälkeen jättää rauhaan - josta tietysti hatunnosto kyseisten lafkojen suuntaan.

Tätä kautta päästäänkin toiseen pointtiini (vastaan tähän viestiin ylipäätään siksi, että ilmeisesti oma viestini ihmetytti muita); mun duuni kun ei anna varaa olla vastaamatta tuntemattomiin numeroihin. Olkoot sitten pelkkää numerosarjaa tai ihan suoraan tuntemattomasta numerosta tulleita puheluita.

En siis koe altistuvani vapaaehtoisesti puhelinmyyntiin, vaikka satunkin vastailemaan näihin puheluihin.
 
Ihmetyttää myös tuo pitkäjänteisyys noilla "myyjillä", kun sama nainen soittelee 2-3 kertaa viikossa samasta asiasta noin vuoden ajan. Kukin tottakai tyylillään, mutta jos mahdollinen asiakas kieltäytyy niin miksi pitää jatkuvasti soitella?
En mä ole toistaiseksi kaupankassalla törmännyt kassatyöntekijään joka tuputtaisi mua ostamaan vaikkapa kiloa lihaa, koska sattuu olemaan tarjouksessa.

Tuskinpa tuo nainen itse valitsee asiakkaita, joille soittelee. Luultavasti kyseisen firman tietokone vaan aina heittää sinut sinut siihen. Itsellekin on monesti tullut asiakkaita, jotka ovat aiemmin jo kieltäytyneet, mutta minkä se myyjä sille mahtaa. Jos asiakas kieltäytyy, painetaan vain "käsitelty" ja sitten seuraava. En sitten tiedä miten tuo kone eri yrityksissä toimii, mutta yleensähän myyntipäälliköt päättävät noista listoista joille soitellaan ja ne sitten lisätään koneille. Tarkoitushan olisi, että listalta löytyisi ainakin jollain tasolla potentiaalisia asiakkaita (mikä on kuitenkin monesti melkoista arpapeliä), joten sinun kohdallasi ei ole vain jaksettu siirtää sinua pois joltain listalta tai kyse on muuten vain huolimattomuudesta(listoilla kuitenkin yleensä tuhansia nimiä, joten seulominenkin aika hankalaa). Näin siis ainakin veikkaisin, itse kun en kyseisessä yrityksessä työskentele, mutta myyntineuvottelijan työ on tuttua. Luultavasti nuo käytännöt kuitenkin ovat aikalailla samankaltaiset. Robinson palvelu taas on ainut, jolla pääsee eroon puhelinmyyjistä, jos vain haluaa maksaa tuosta palvelusta.

PS. Itse toimin aina myyjien kohdalla niin, että kieltäydyn kohteliaasti ja pistän numeron puhelimen muistiin, niin ei tarvi ainakaan seuraavalla kerralla vastata. Jos kyseessä on oikein sinnikäs myyjä, yritän itse vastavuoroisesti kaupata hänelle lehtiä jolloin puhelu yleensä loppuu melko lyhyeen.
 
En tiedä, mikä puhelinmyyntifirma hoitaa Me Naiset -lehden kampanjamyyntiä, mutta surkeaa työtä se tekee.

Soittivat vaimolle about kuukausi sitten. Vaimo sanoi heti, että ei ole kiinnostunut, ja sitten ehkä puolen minuutin päästä uudelleen, ettei ole kiinnostunut. Luulin puhelun loppuneen siihen (olin eri huoneessa kuin vaimo), mutta parin minuutin päästä kuului taas, että ihan oikeasti ei nyt kiinnosta, eikö ala mennä perille. Marssin vaimon viereen ja sanoin tarkoituksella kovalla äänellä, että jos se pelle siellä toisessa päässä ei tajua, että ei kiinnosta, niin lyö punaista luuria. Vaimo teki, niinkuin ehdotin.

Alkuviikosta soittivat taas. Vaimo sanoi, ettei kiinnosta. Myyjän puhetulva ei tästä häiriintynyt, mutta vanhasta oppineena vaimo katkaisi puhelun heti.

Sitä vaan mietin, että ovatko nuo tyhmiä, epäkohteiliaita vai välinpitämättömiä? Vai peräti jokin noiden kombinaatioista?

Hohhoijakkaa... Tuo äänenkorottaminen ei oikeasti vaikuta yhtään sen takia, että myyjät eivät itse noita asiakkaita päätä. Kone arpoo sulle seuraavan asiakkaan ja tottakai teet kaikkesi että saat tuotteen myytyä, sillä siitä riippuu minkä verran palkkaa tulet saamaan. Se, että rupeat pauhaamaan jollekin kesätyötä tekevälle puhelinmyyjälle ei auta yhtään. Nuo myyntilistat päätetään vähän korkeammalla tasolla. Lisäksi ainakin itselläni tuo äänenkorottaminen yleensä herättää vain huvittuneisuutta(tai jos huono päivä niin ehkä hieman sellaista "haukotus"-fiilistä..), kun on jo sen verran paatunut kaikenlaiseen syyttelyyn. Milloin on haukuttu terroristiksi, roistoksi jne... Jollekin vasta-aloittelevalle myyjälle tuo taas voi olla traumaattinenkin kokemus, mutta silloin ainakin tietää ettei ole oikealla alalla.

Yleensä ne tyhmät ja epäkohteliaat löytyvät sieltä toisesta päästä. Minusta ainakin on helppo kieltäytyä kohteliaasti ja sitten tosiaan pistää vaikka numero puhelimen muistiin ja jättää vastaamatta seuraavilla kerroilla, tällöin ne puhelutkin yleensä loppuvat jossain vaiheessa. Niin, ja Me Naisia myy Sanoma kustantaja.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Tohon Ei sanan käyttöön löytyy minulta selitys miksei se tehoa tällä alalla. Useissa firmoissa ei saa ottaa vastaan ei sanaa, vaan täytyy olla kunnon syy minkä takia puhelu lopetetaan. Tämän takia taas jotkut sitten jankkaavat pitkään, eivätkä ymmärrä kysyä miksei asiakas ole kiinnostunut tuotteesta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
En tiedä kuka hoitaa tilastokeskuksen puhelinahdistelua, mutta tuo paikka on ollut sitkein paskiainen mitä tiedän.

Puolitoista vuotta sitten tuli ensimmäiset soitot. Soittelivat tietysti aina, kun olin töissä enkä todellakaan ala soittelemaan tuohon takaisin. No sitten rupesivat soittelemaan avovaimolle ja kyselemään mun työasioista sun muista. Emäntä sanoi, ettei ole ensinnäkään mun työasioista mitään lupaa puhua. Kerrottu myös, että mulla on sellainen työ, että vaikea on vastailla puhelimeen varsinkin "virasto"aikaan tai heti sen jälkeen.

Noh ajattelin, että tähän se loppuu, kun en ollut edes tästä kyselystä kiinnostunut. No ei loppunut, se on nyt puolitoista vuotta jatkunut. Olen vissiin joku maailman perintökohde tai muu, kun se tilastointi ja kysely on NIIN tärkeää, että pitää vieläkin jatkaa. Sanon tosin ensi kerralla, että jos nyt eivät usko, niin teen rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä.

Siis oikeasti. Jonkun kyselyn takia soitetaan 1,5v ihmiselle ja koitetaan sitten udella tietoa vielä avopuolisolta. Jos muillakin on samoja kokemuksia, niin sympatiani ovat teidän puolella.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Nuo paskiaiset ovat nykyään sinnikkäitä tosiaan, eivät anna tilaisuutta ja suunvuoroa sanoa ei, vaan lukevat sen kusisen litaniansa väkisin loppuun ja sitten kysyvät lopuksi, että laitetaanko tulemaan. Nykyään sanon heti kärkeen kerran ei ja sitten lyön luurin korvaan.

Typerää jeesustelua, kun jossain lehdessä puhelinmyyjät itkivät, että älkää vastatko puhelimeen, jos kerran on huono hetki, kiire töissä yms. paskaa, helvetti, kyllä ainakin minun täytyy kesken töiden vastata puheluihin, eikä minulla todellakaan ole kaikkien mahdollisten oikeasti tärkeiden saapuvien puheluiden numeroita muistissa, että se siitä, mulkut.

Lisäksi nuo paskiaiset nykyään ajoittavat puhelunsa tarkasti vapaapäiviin ja vapaahetkien päikkäreiden aikaan.

Ai niin, ja nämä hassunhauskat savolaisittain viäntävät ja muut murre-urpot myyjät saavat välittömän punaisen luurin, ei toimi lupsakkuus mulle, olen junteille allerginen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös