Ylipäätänsä minusta isoin keskustelunaihe on ehkä tämän osalta se että pitäisikö koko Kannabista kutsua edes huumeeksi vai samaan lokeroon lääkkeiden ja muiden päihteiden kanssa.
Niin, missä oikeastaan kulkee huumeen ja päihteen (tai huumeen ja päihdyttävän lääkkeen) ero. En tiedä, mutta veteen piirretty viiva - jos edes se - niitä kuitenkin erottaa. Näin etenevää ja parantumatonta neurologista sairautta sairastavana sanon, että kaikki päihteet ovat huumeita ja huumeet päihteitä, eikä niitä oikein ole syytäkään erottaa toisistaan. Huumaavat ja riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet taas ovat niin aiheuttamansa päihtymystilan, sivuvaikutusten kuin addiktiopotentiaalinsa osalta kaikkein pahimpia huumeita. Edellinen vain yksilön mielipiteenä ja kokemuksena, ei faktana.
"Jääks näihin koukkuun, ei tietenkään jää
eihän nää oo huumeita, jos lääkäri ne määrää"
- Lion de la Vega
Mun mielestä Suomeen ei tarvita yhtään lisää täysin laillisia huumeita. Yhteiskuntaa pitäisi ennemmin viedä siihen suuntaan, etteivät ihmiset kaipaisivat lisää keinoja saada päätään sekaisin.
Tätäkin tahkoa on ketjussa aikoinaan pyöräytetty kierros jos toinenkin, mutta ei nähdäkseni ihan hetkeen, joten mennäänpä taas.
Ymmärrän lainaamani näkemyksen ainakin jollain tasolla ja ihan päällikköähän se olisi, kun kenelläkään ei olisi mitään tarvetta vetää päätään sekaisin. Aika monella se tarve kuitenkin on, minullakin, niin tosissaanko olet sitä mieltä, että jos ja kun haluan pääni sekoittaa, pitää minun tehdä se wanhalla kunnon alkoholilla? En yleistä, mutta omalla kohdalla huomattavasti turvallisempi, miellyttävämpi ja vähemmän sivuvaikutuksia aiheuttava päänsekoitus tapahtuu kannabiksella. Olen seuraavan vertailun tänne linkittänyt useasti ennenkin ja linkitän taas. Korostan vielä ymmärtäväni lainaamani näkemyksen, mutta en saatana ymmärrä miksen saa laillisesti hankkia haluamaani päihtymystilaa huomattavasti alkoholia turvallisemmalla vaihtoehdolla. Ja joo, ei saisi mennä näiden kahden vertailuksi mutta menee väkisinkin, koska alkoholi on se laillinen päihde jolla saat aivan vapaasti vetää hupun himmeäksi.
thl.fi
Olen joskus aiemminkin kirjoittanut tänne uskovani täysi-ikäisen ja täysijärkisen yksilön vapauteen (ja vastuuseen) asiassa ja uskon edelleen. Toki ymmärrän senkin miksi holhotaan, en vain hyväksy sitä. Mulle on ihan sama polttaako naapurin Pentti itsensä suljetulle osastolle juttelemaan keijukaisten kanssa ja toisaalta ihan yhtä sama juoko itsensä hautaan. Pienen ongelmaporukan varjolla kaikkien loppujen (= enemmistön) väkisin holhoaminen on ihan perseestä.
*e* Oikeastaan täysi-ikäisyys on aika huono peruste sille, että yksilön pitäisi saada itse päättää elämästään, toiset ovat pitkälle päälle parikymppiseksi vielä ihan kakaroita, itsekin olin. Täysijärkisyys on parempi, joskin vaikeammin mitattavissa.