Osaatko sanoa sulle toimivien lajikkeiden suhdeluvun CBD/THC. Ihan mielenkiinnosta kysyn.
En kovinkaan tarkasti, mutta mulle lääkekäytössä parhaan vasteen antavat puhtaat indicat, kuten esimerkiksi klassinen
Northern Lights, kaverien kesken
Nortti. Varmaksi en sano, mutta muistaakseni tässä tuo CBD/THC -suhde on raa'asti 2:1. Suurin osa nykyisin markkinoilla olevista lajikkeista on hybridejä, niistä olen huomannut sen, että indicadominantit lievittävät esim. ataksiaa sekä lihas- ja niveljäykkyyttä huomattavasti sativadominantteja paremmin. Sativaiset lajikkeet tai jopa puhtaat sativat (erittäin harvinaisia nykyään) taas auttavat hermokipuihin indicaisia serkkujaan paremmin, mutta yleisesti ottaen en käytä kannabista kipuja helpottaakseni, niihin kun saan paremman vasteen opioideilla. Lisäksi käyttämäni opioidilääkitys lievittää kipuja kannabista vähäisemmillä sivuoireilla. Tällä tarkoitan siis sitä, että puhtaista sativalajikkeista ja sativadominanteista hybrideistäkin menen helposti ns. liian pilveen, mikä viihdekäytössä on ihan mukavaa, mutta lääkekäytössä taas ei. Lihasjäykkyyteen ja ataksiaan taas nuo indicapainotteiset lajikkeet auttavat kokemukseni mukaan perus lihasrelaksantteja paremmin, eikä noista indicalajikkeista mene niin pilveen. Vähän vaikea selittää, indicasta tulee melko raskas
body high, mutta melko lievä
mental high, sativasta sitten päin vastoin. Näin siis omalla kohdallani ja puhunkin vain omasta puolestani, yksilökohtaisia eroja varmasti on siinä missä kaikissa lääkkeissä.
Jep. Sativexin hinta 3 x 10ml pullolta 627,14 euroa! Paljonkohan Kela tuosta korvaa?
Eipä taida korvata pennin jeniä. Tässä yhteydessä käytän kuitenkin tilaisuuden hyväkseni toteamalla, että itse tarkoitin ja tarkoitan
lääkekannabiksella reseptin lisäksi Fimean vuoden kerrallaan voimassa olevan erityisluvan vaativaa kannabiskasvin kukintoa (esim. Bedrocan ja Bediol, joille hintaa tulee apteekissa sellaiset 14-16 euroa/gramma), en Sativexin ja vaikkapa Nabilonen kaltaisia valmisteita. Sativexistä on kyllä sanottava, että kyllä siitäkin jonkin verran apua esim. juuri tuohon jäykkyyteen on, mutta kun pullollinen maksaa pyöreästi 200 euroa ja samalla rahalla saan ostettua vähintään 20 grammaa laadukasta kukintoa, niin eipä tarvitse kahdesti miettiä että ostaako laitonta kukkaa, vai yrittääkö saada itselleen Sativex-reseptin. Kukinto kun paitsi auttaa oireisiin paremmin, niin on aivan helvetisti riittoisampaa, eli tulee käytössä todella paljon Sativexia halvemmaksi. Kukinnon vaikutus kestää myös ainakin omalla kohdallani huomattavasti Sativexia kauemmin.
Yleisesti noista lajikkeista on vielä sanottava, että olen niiden kehityksen suhteen tippunut kelkasta jo kauan sitten. Wanhan liiton Purple Hazet, Jack Hererit, White Widow't ja Ingemars Punchit yms. tunnistan kyllä maun ja vaikutuksen perusteella, mutta maailma on nykyään väärällään minulle tuntemattomia lajikkeita. Tuollaisiakin olen ostanut ja kasvattanut mutta niin, että tarkasta lajikkeesta ei ole ollut tietoa, vaan ainoastaan esim. siitä onko kyseessä sativa- vai indicapainotteinen hybridi. Lisäksi näistä moderneista lajikkeista on sanottava, että niistä monet on jalostettu niin vahvoiksi, että ovat mulle niin lääke- kuin viihdekäytössäkin liikaa. Toisaalta tuo on hyväkin asia,
more bang for the buck, mutta se vahvuus täytyy pitää mielessä ja pitää annosmäärät tarpeeksi pieninä.