Ilmeisesti median taktiikkana on, että jos kukaan ei kuuntele/ketään ei nappaa kun sanovat psykoosi, niin huutavat samaa asiaa kovempaa! Tuskin kukaan on kieltänyt kannabiksen yhteyttä mielenterveysongelmiin, mutta tässä ketjussahan me ollaan jo moneen kertaan tämä asia käyty läpi, turha sitä on lähteä kertaamaan. Tätähän voisi verrata siihen, että alkoholista puhuttaisiin suurena saatanana, tappajana, perheiden ja ihmissuhteiden tuhoajana ja ollaan ihan hys hys siitä ylivoimaisesti suuremmasta porukasta, jotka osaavat käyttää alkoholia kohtuudella. Ei viina kaikille sovi, kuten ei kannabiskaan.
Ymmärrän toki, että nykyisessä tilanteessa ei kukaan uskalla sanoa, että "ei se nyt niin paha juttu ole, itse asiassa siitä voi olla mittavaa hyötyä joillekin ihmisille ja suurin osa käyttäjistä on ihan tavallisia, työssäkäyviä, elämässään menestyviä ja eteenpäin pyrkiviä ihmisiä." Miksi kannabis tuomitaan sen perusteella, millaisia kokemuksia lapset tai juuri aikuisuuden kynnykselle ikänsä puolesta astuneet nuoret siitä ovat saaneet? Ei kakaroiden kuuluisi käyttää mitään päihteitä, tästä ihan varmasti kaikki ovat samaa mieltä. Jotenkin tuntuu tosiaan siltä, että on viimein huomattu asenteiden nykyaikaistuminen ja käyttäjien runsaus ja nyt hirvittävällä paineella pusketaan tuutista kuin tuutista tällaisia pelottelu-uutisia, joissa on esitetty tasan yksi näkökanta koko asiaan.
"Kannabis passivoi." Kyllä, toisilla se aiheuttaa juurikin sitä. Mutta toiset tulevat kannabiksesta sosiaalisemmaksi. Niin kuin olen joskus sanonut, koen, että kannabis tekee musta ikään kuin sosiaalisemman ja rennomman version omasta itsestäni, mutta kuitenkin niin, että olen silti oma itseni ja pidän ohjaksista kiinni koko ajan, ts. kontrolli ei karkaa missään kohtaa. On mulla kavereita, jotka pilven takia ovat jonkin verran passivoituneet, mutta näkevät kyllä edelleen frendejään, käyvät töissä ja pärjäävät elämässään. Jos joskus haluaa jäädä himaan pelailemaan pleikkaria ja polttamaan parit savut, sen sijaan että lähtisi frendin kanssa kaljalle tai vaikka vanhempien luo syömään, niin onko se sitten heti passivoitumista ja syrjäytymistä? Kai nyt raivoraittiitkin ihmiset haluavat joskus olla omissa oloissaan, mitä niin pahaa siinä on?
En sano, etteikö kannabis passivoisi tai voisi aiheuttaa mielenterveysongelmia. Sen sijaan sanon, että ylivoimaisesti suurin osa käyttäjistä ei koe noista kumpaakaan. Ja tästä lienee olemassa tutkimustietoakin, ettei tarvitse vain meikäläisen horinoita uskoa. Jostain kumman syystä mitään kannabiksen positiivisia vaikutuksia ei haluta tuoda julki. Ei mun mielipide ole aikaisemmasta mihinkään muuttunut, kannabis on erinomainen lääke ja melko lailla harmiton päihde. Lasten ei pitäisi käyttää mitään keskushermostoon vaikuttavia päihteitä. Kehittyvät aivot eivät sellaista kaipaa. Vanhemmalla iällä jokainen tehköön päätöksensä ihan itse. Kannabiksen haitallisuudesta, addiktiopotentiaalista, vieroitusoireista ja päihdyttävyydestä verrattuna muihin (laillisiin ja laittomiin) päihteisiin on olemassa reilusti tutkimustietoa ja kannabis on siinä porukassa aika lailla mallioppilas koulukiusaajien joukossa. Eikä vielä ole edes menty sen terveysvaikutuksiin tai muuten hyödyllisyyteen lääkkeenä.