Eli kuten voidaan huomata, eri huumausaineet vaikuttavat eri ihmisiin hyvin erilaisin tavoin.
Näin juuri ja vaikka joku tässä ketjussa joskus kritisoikin omakohtaisten kokemusten esiin nostamista olen itse tehnyt omat valintani puhtaasti kokemusteni pohjalta. Enkä oikein ymmärrä miksi kukaan tekisi toisinkaan. Itse kai moni oman psyykensä ja kehonsa tuntee kaikkein parhaiten.
Siispä: tällä hetkellä ainut päihde joka itselläni on käytössä on alkoholi. En vähääkään epäile, etteivätkö jälkiolot olisi miedompia muiden mömmöjen kanssa pelatessa, itselläni näet krapulat ovat useimmiten melko tukalia ja saattavat kestää helposti parikin päivää. Vaikka harvoin edes saan itseäni mihinkään änkyräkänniin juotua, eikä ole tosiaankaan tarkoituksenakaan.
Pidän kuitenkin miellyttävänä itse juomisvaihetta ja siihen liittyvää kaverien kanssa seurustelua+ vaikkapa nyt terasseilla pönöttämistä. Sen sijaan kokemukseni kannabiksesta eivät ole niinkään myönteisiä, vaikka toisinaan ollut ihan hauskojakin illanviettoja. En kuitenkaan itse pidä olosta jonka kyseinen aihe minulle aiheuttaa, vaikka on totta ettei pajauttelusta (luojan kiitos) seuraa krapulaa. Sitä vain en ole tähän päivään asti oppinut ymmärtämään mitä se on keneltäkään pois jos juuri minä en halua pajautella. Kovasti silti määrätyt tyypit ovat aina tietyissä tilaisuuksissa jointtia tyrkyttämässä, vaikka varsin hyvin tietävät kantani. Noh, ongelmana tämä ei ole järin suuri
mutta pistää toisinaan ärsyttämään.
Laillistamiselle ei sen sijaan ole minun mielestäni tarkemmin ajateltuna estettä. Varmasti monille mitä sopivin päihdemuoto ja toisille tulee aivan oikeaankin tarpeeseen vrt. lääkekäyttö. Valitettavasti vain minulle ja luonteenheikkouksilleni kannabis ei tunnu sopivalta.
Nk. vahvempia huumeita taas ei ole koskaan edes kiinnostanut kokeilla, joten oloista paha sanoa yhtä tai toista. Tuskin näihin tulee kuitenkaan omakohtaisesti puututtua. Sieniä ja vauhtia on joskus suositeltu ja koetettu tyrkyttää, mutta tällöin on tyrkyttäjille riittänyt yksinkertainen ei. Voi olla että mieltä avartava kokemus on näin jäänyt kokematta, mutta eipä tästä jaksa kantaa murhetta.
Alkoholia olen itse käyttänyt yläaste- ajoilta saakka ehkä keskimääräisesti yhden kerran viikkotahdilla. Toistaiseksi kuitenkin vielä terveys reilassa enkä koe että riippuvuutta olisi päässyt syntymään, (joo, totta on että krapulat on kovat).
Perhepiiristä sen sijaan on kokemuksia, joiden perusteella alkoholilla saa kyllä itseltään hengen pois. Ukolta tämä vaati about 30:n vuoden ryypiskelyn, joka viime vuosina alkoi ymmärtääkseni olla melko päivittäistä.
Mutta niin sitä saa nirrin pois muillakin mömmöillä. Esim. muori ehti tinttailla masennuslääkkeitä reilummalla kädellä siinä viitisen vuotta (joista vieläpä vietti pari psykiatrisella ilmeisesti "selvänä") ennen kuin noutaja saapui "yliannostuksen" pärmeisiin verhoutuneena.
Kaikkein viisainta kai olisi pysytellä erossa myös alkoholista, mutta toistaiseksi en kuitenkaan ole aikeissa lopettaa. Kuten sanottua, muihin huuumausaineisiin tuskin tulee sorruttua, mutta pajauttelun mahdollisuutta en sulje kokonaan pois. Toistaiseksi ei kuitenkaan kyseiseen toimintaan löydy mielihaluja.
Ja kannabiksen laillistamiseenhan tämä vuodatus ei liittynyt sitten juuri mitenkään.